ba
door basbreurken May 4, 2015 om 15:49
Huishouden & energie

Verzendkosten showroom-fabriek bij retour

Hallo,

Ik heb een vraag over verzendkosten. Ik heb twee pakken marmeren tegels bij een tegelwinkel gekocht. De tegels waren te zien in de showroom, maar niet op voorraad, dus moesten aan de showroom geleverd worden. Die verzendkosten zijn ons in rekening gebracht en staat gespecificeerd op de factuur. Nu bleken de tegels niet goed te zijn (ze waren ter vervanging bedoeld en de kleur kwam totaal niet overeen) dus heb ik ze teruggebracht naar de showroom. Die wilden ze terugnemen, maar hebben wel verzendkosten in rekening gebracht om ze van hun showroom terug naar de leverancier/fabriek te kunnen sturen. Is dit een normale gang van zaken? Ik ben hier door hen niet van tevoren op gewezen.

368 5 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 4, 2015 om 15:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo basbreurken,

Dat je verzendkosten moet betalen is in dit geval niet juist.
In ieder geval niet wat de terugzendkosten betreft, daar het een foutieve levering betreft. Kosten zijn voor leverancier/verkoper.
Ook de aanleverkosten zouden voor rekening van verkoper dienen te komen, maar goed, als dit anders is afgesproken....

Met vr.gr.

user123
door user123 - May 5, 2015 om 08:46
1345 Antwoorden / 3 Vragen

Er is geen sprake van koop op afstand, u heeft de tegels gezien in de showroom.

Elke verkoper weet dat natuursteen nabestellen kleurverschil oplevert. Dat zal u vast zijn verteld. In dat geval is het redelijk dat u de kosten van de winkel vergoedt, u heeft immers de gok genomen.

zoekster
door zoekster - May 5, 2015 om 10:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als de kleur totaal niet overeenkomt met de 'voorbeeldtegel' in de showroom, dan heeft u een non-conform product geleverd gekregen, dwz dat de tegels niet beantwoorden aan de overeenkomst. In dat geval mag u kosteloze vervanging eisen van tegels die wel dezelfde kleur hebben als de voorbeeldtegel. Kan de verkoper dat niet leveren, dan heeft u recht op ontbinding van de overeenkomst. Ook de verzendkosten hoeft u bij ontbinding niet te betalen.

Als de tegels wel dezelfde zijn als in de showroom of een marginale afwijking hebben (het blijft natuursteen), maar u heeft de kleur verkeerd ingeschat, dan zijn de verzendkosten redelijk om te verlangen van de verkoper.

Het gaat dus om de tegel in de showroom, in hoeverre wijkt die af van wat u is bezorgd?

hansje klein
door hansje klein - May 5, 2015 om 10:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U zult ermee moeten leven, dat natuursteen uit een andere charge altijd in kleur afwijkt en daarom de in kleur afwijkende tegels thuis geschikt onderling zult moeten omwisselen. Over de kosten is hierboven al genoeg gezegd.

ba
door basbreurken - May 5, 2015 om 17:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties!

De tegels kwamen overeen met die in de showroom, maar de twijfel is of het dezelfde zijn die we 3,5 jaar geleden bij dezelfde winkel hebben gekocht. Volgens de winkel is het dezelfde tegel, maar de afwerking van de randen en de kleur zijn totaal verschillend. Bij het zien van de foto was hij eens dat dit niet te combineren was en ruilen was dus geen punt.

Maar ik blijf die verzendkosten vreemd vinden. Het gaat dus niet om verzendkosten van ons huis naar de winkel/showroom (want we hebben ze opgehaald en weer terug gebracht), maar van de winkel/showroom naar hun leverancier/fabriek. Misschien is het dat ik het niet gewend ben, maar dat het in bepaalde branches de normaalste zaak van de wereld is.