Verzoek om uw advies cq hulp over V&D Hollandia fietsaccu
Er is op 1 oktober 2008 bij V&D te Almere een Hollandia -fiets met trapondersteuning gekocht, waar je met een opgeladen accu een afstand van 50 km kan fietsen. Toch is dat door lichamelijke beperkingen en omstandigheden wegens een zeer zware operatie heb ik niet tot die maximale afstand gefietst. Die ondersteuning heb ik wel nodig om te kunnen fietsen en kan absoluut (nog) niet zonder.
In augustus 2009 begon ik er goed mee te fietsen en fietste steeds meer een grotere afstand, tot wel 20 tot 25 km. Wel bijna 1 jaar later maar in feite nog nagenoeg nieuw was omdat hij zeer weinig gebuikt was. Tijdens de koudere maanden (bij vorst) is de accu altijd in huis ook om te worden opgeladen, het is algemeen bekend dat de schuur is te koud voor een accu. De afgelopen winter kon ik ook door de weersomstandigheden geen gebruik maken van mijn fiets.
Februari en begin maart 2010, waren er mooie dagen en ben ik meteen weer begonnen, de afstand wilde ik weer verhogen, kijken hoever ik kon, helaas kwam ik niet verder dan 22 km. Vele dagen ben ik het gaan uitproberen maar als er bv wind stond was het nog minder dan de 22 km.
Half maart 2010 ging ik met dit probleem naar V&D in de kop van Noord Holland, waar ik woon. Daar kreeg ik een telefoonnummer van het service bureau die over de fiets en de accu, met de mededeling met hen contact op te nemen over het probleem, er zit immers 2 jaar garantie op de accu. De dame was wel vriendelijk maar er gebeurde niet dat gene wat men had beloofd.
Er werd mij verteld dat mijn accu niets meer deed en dat ik een gereviseerde of nieuwe accu zou krijgen, afhankelijk wat er aan de hand was met mijn accu. Regelmatig gebeld zonder resultaat, uit eindelijk werd mij beloofd dat ik een nieuwe accu zou krijgen. Maar er was een wachttijd omdat er 39 mensen vanaf januari 2010 al wachten op een nieuwe accu, wegens het zelfde probleem “slechte accu”. Uiteindelijk heb ik afgelopen week woensdag 27 april de accu ontvangen.
De accu was leeg, zag er wat beschadigd uit, het tussenstuk past niet helemaal naadloos op het boven- en onder- gedeelte van de accu, daar waar het slot zit van de accu, is het licht beschadigd alsof men met een schroevendraaier of sleutel heeft zitten wrikken.
Eerst 24 uur onder de oplader en zaterdag 1 mei uit geprobeerd.
Een volle accu, banden goed opgepompt, prachtig windstil weer, geen bagage mee uitgezonderd mijn identiteitskaart, gladde geasfalteerde fietspaden, geen heuvels of hellingen. Kijken of mij is gegeven wat mij is beloofd een deugdelijke accu, helaas kwam ik niet verder dan 36 km i.p.v. van 50 km. een tijdje uitgerust en weer geprobeerd, dat ging dan voor 50 meter, wat daarna telkens nog minder werd. Dat de teller op 38 km stond, moest ik de verder naar huis lopen.
Wie kan mij advies geven hoe ik hiermee verder moet, ik wil toch graag genieten van het feit dat ik weer kan fietsen, al is dat met trapondersteuning of heb ik nu geen recht meer in deze?
Hoopvol kijk ik uit naar een reactie van u waar ik iets mee kan.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Ineke L
Dag Ineke,
De capaciteit in kilometers van een e-fiets met trapondersteuning is sterk afhankelijk van een groot aantal factoren. O.a.:
1. welk type accu het betreft
2. gewicht van de berijder
3. bandenspanning
4. licht of zwaar lopen van de fiets
5. mate waarin trapondersteuning gewenst is
6. laadtoestand van de accu
7. ouderdom van de accu
8. (mis)behandeling van de accu door de gebruiker.
9. corrosie in de accu-motor contacten
10. breuk of bijna breuk in bedrading van accu naar motor, vooral bij voorwiel motor.
11. situatie van het terrein waar gereden wordt
12. windsnelheid
13. windrichting
Om maar wat in willekeurige volgorde te noemen.
Sommige typen accu's kunnen er slecht tegen dat ze geheel ontladen worden en weer anderen moeten juist ontladen worden. Sommige typen moeten per sé steeds vol geladen worden. Weer bij anderen maakt dat niet uit.
In je uitvoerige vraag lees ik niet om welk type accu het hier gaat.
Hardware ERror MAN.
Hartelijk dank voor uw snelle reactie, Hardware ERror MAN.
De link van een gelijksoortige fiets, allen deze is voor heren
http://www.vd.nl/vendWebShop/producten/Reizen/Fietsen/Fietsen/Electrischefiets/20539187
Fiets is 26” wielen, aluminium frame, aluminium velgen met dubbele wand van roestvrij stalen spaken
1. Het betreft een aluminium Li-ion batterij, oplaadtijd 4-6 uur, Lader: 100V- 240V, max. snelheid: 25 km/h.
2. Mijn gewicht: normaal postuur en weeg 65 kg
3. bandenspanning, speciaal laten doen door een deskundig man van de garage.
4. licht of zwaar lopen van de fiets, De fiets heeft 6 versnellingen, wanneer je hem op één zet, trap je heel licht maar vraagt dat het maximale stroomgebruik van de accu. Ik heb de versnelling de eerste 25 km op 6 gehad, daarna op de 5e versnelling. Hij fiets dan middel zwaar omdat ik zelf op eigen kracht probeer mee te werken, zodat het minder van de accu vraagt.
5. mate waarin trapondersteuning gewenst is, is (nog) wel constant nodig, in de laagste versnelling.
6. laadtoestand van de accu, 4 – 6 uur
7. ouderdom van de accu, het betreft volgens het service kantoor Trade Care te Deventer een nieuwe accu.
8. (mis)behandeling van de accu door de gebruiker. Ik ben zeer zuinig op mijn spullen en vooral op deze fiets, daar ik voor mijn operatie15 jaar in een scootermobiel heb gezeten. U kunt dan wel nagaan hoe bijzonder deze fiets voor mij is, waar ik dan uiteraard zeer zorgvuldig mee omgaan.
9. corrosie in de accu-motor contacten. Er is geen roest, hij heeft immers alleen binnen gestaan. De motor: 36V/250W borstelloze DC motor met versnellingen
10. Geen of bijna breuk in de bedrading te ontdekken.
11. Ik reed op goede, vaak geasfalteerde fietspaden
12. windsnelheid, het was windstil
13. windrichting…. Ik heb bv ook geen licht gebruikt, wat anders ook stroom van de accu vraagt.
Ik hoop dat u hier iets mee kunt.
Ineke L
Nog even een aanvulling op mijn schrijven over de accu.
Zoals ik de accu gegevens hierboven beschreef, behoren die bij de aluminium gekleurde accu die op de fiets zat zoals die destijds dd 1 oktober 2008 is gekocht.
Toch de zwarte gekleurde accu die ik nu 27 april 2010 heb ontvangen is het mij niet bekend wat dit voor accu is, er zaten verder geen gegevens bij dan enkel een gebruiksaanwijzing.
Met vriendelijke groet,
Ineke L
inekel1953
Je hebt bij een defekte accu geen recht op een andere gebruikte accu, maar je hebt recht op een nieuwe accu en daarvoor moet je bij V&D zijn en niet bij de fabrikant/importeur. Met V&D heb je destijds een koopovereenkomst afgesloten en die dient dus de afwikkeling wegens een ondeugdelijk produkt af te handelen.
Advies: ga terug naar V&D en wijs ze daar op jouw wettelijke consumentenrecht.
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Dag read, dank voor uw reactie,
Toch nog twee vragen, moet ik dan speciaal naar het filiaal van V&D in Almere waar de fiets is gekocht of mag dat ook bij het filiaal in mijn woonplaats?
En is uw tekst, zoals u het heeft beschreven voldoende om te zeggen of moet ik nog meer tekst en uitleg geven zoals bv wetsartikelen erbij halen, waar ik echt niet in thuis ben of een aanvulling geven?
Alvast dank voor uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Ineke L
@read: in deze situatie is de accu (hoogstwaarschijnlijk) door verkeerd gebruik defect geraakt. Dat de fabrikant dan een vervangende accu aanbiedt is uit coullance, TS kan geen aanspraak maken voor een nieuwe accu.
inekel1953
Ineke, ik leef met je mee, maar ook ik kan niet alle vragen beantwoorden. Ik denk dat je gewoon ook naar de vestiging in jouw woonplaats kunt gaan. Wijzen zij jouw claim daar af, dan moet je naar het verkooppunt gaan.
Hieronder zet ik nog wat stuf om le lezen, zodat je beslagen ten ijs komt bij de verkoper:
Wettelijke bescherming na afloop van de fabrieksgarantieperiode
Indien een produkt na 1-5-2003 gekocht is, heb je ook wettelijke bescherming als consument na afloop van de fabrieksgarantieperiode. Dit op basis van het levensduurprincipe. Hiervoor moet je aankloppen bij de VERKOPER en NIET bij de fabrikant. Wat de verkoper regelt met zijn voorschakel (de fabrikant) is zijn zaak, daar sta jij buiten. Stel dat de fabrikant (en alleen hij kan daar een uitspraak over doen) zegt dat de gemiddelde gebruiksduur (bij normaal gebruik) van deze accu 3 jaar is en de accu gaat na 2 jaar kapot, dan hoeft de koper geen vervangingskosten danwel reparatiekosten te betalen. Alle kosten zijn dan voor rekening van de verkoper. Let wel: met vervanging wordt hier bedoeld, dat het defekte produkt vervangen wordt door een gelijkwaardig nieuw produkt.
Voorgaande is gebaseerd op:
BW7 boek 7 consumentenkoop:
http://www.st-ab.nl/wetten/0059_Boek_7_Burgerlijk_Wetboek_BW.htm
BW7:6a BW7:17 BW7:18 BW7:21 BW7:22
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie
http://www.klachtenbond.nl/Garantie.htm
[url]http://www.trosradar.nl/index.php?id=84&no_cache=1&tx_alternethulpbrief_pi1[showUid]=36[/url]
Sukses en vriendelijke groet, ReadAC.
Geachte deinert,
Kunt u een voorbeeld geven van "verkeerd gebruik" van de accu?
Zoals u heeft kunnen lezen, heb ik nagenoeg geen gebruik van de fiets of accu kunnen maken. In die periode heb ik de fiets in een droge ruimte (schuur) geplaatst, en de accu met oplader in mijn woning onder stroom bewaard, zoals in het boekje met de handleiding staat aangegeven.
De accu niet gebruiken of opladen bij hoge themperatuur. Ook niet bewaren samen met metalen voorwerpen.
Verder rij ik alleen op de fiets bij droog weer op droge gladde wegen.
@Read: de fiets (dus ook de accu) is voor de eerste keer gebruikt in oktober 2008. Vervolgens heeft de accu stil gestaan tot augustus 2009. Ik lees nergens dat de accu in deze tijd gebruikt of onderhouden (dus ont- en opgeladen) is.
Ook nu schrijft TS dat de accu eerst leeggereden wordt, om na een poosje wachten toch nog even de allerlaatste beetjes (50 meter) er uit te halen. Dit is funest voor de accu.
Voordat u met wetten en regeltjes naar V&D stapt is het wellicht netjes om eerst even bij V&D zelf na te vragen. Immers kunt u V&D niet kwalijk nemen dat de accu verkeerd gebruikt is. Gezien de eerste coullance verwacht ik nu ook verdere service.
Oh, onze antwoorden hebben elkander gekruisd.....
Ik schreef dat de accu hoogstwaarschijnlijk verkeerd gebruikt is. De accu is dus wel goed onderhouden. Vergeet dus dat stukje wat ik net schreef.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zeer hoge servicekosten
Ik woon in een flatgebouw van Heimstaden en heb nu pas de afrekening servicekosten over 2022 ontvangen. Het probleem zit hem in de stroom kosten algemene ruimtes.In 2021 was dat per woning 163,67 euro en in 2022 475,67 euro. Totaal dus 35.199,67 euro per jaar voor elektra algemeen (verlichting galerij, berging, stopkontacten berging, trappenhuis, lift). Er is inmiddels uitleg gevraagd aan de verhu ... Lees meer
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer