heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 23, 2014 om 10:37
Huishouden & energie

Vet in schoenleer

Gisteren is in een nieuwe schoen op de punt een druppel naar ik aannneem kippevet gekomen. Hoe kun je die verwijderen (zo veel als mogelijk). De schoen is een wandelschoen met 'zacht' leer.

116624 15 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Mar 23, 2014 om 10:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het verwijderen van vetvlekken uit leder; Vetvlekken kan worden gevormd op leer oppervlak als gevolg van olievervuiling of boter inhoud voedsel. Deze vlekken zijn eenvoudig te verwijderen en niet een kwestie van zorgen. Het eerste wat u hoeft te doen is blot het vet met behulp van een spons of een handdoek. Wanneer u klaar bent met blotting het vet wat talkpoeder van toepassing op het getroffen gebied en laat het op het leren oppervlak. Dit poeder zal genieten van de resterende vet links op de leer. Veeg het poeder voorzichtig uit het oppervlak na vijf uur.

bron

zoekster
door zoekster - Mar 23, 2014 om 10:55
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik zie nu dat het een googlevertaling is;-)
Talkpoeder dus.

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2014 om 11:09
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 23 mrt 2014, 10:55]Ik zie nu dat het een googlevertaling is;-)
Talkpoeder dus.

Schrok al van: "blot het vet". ;-))

@gerritaltena, zal er nu wel ingetrokken zijn; wat ik zo lees is dat ossengalzeep werkt en men heeft het zelfs over Wibra Ontvettingsspray. (Hier) zijn de winkels open, dus zo snel mogelijk iets kopen, als je het niet in huis hebt. Waar je nu niets aan hebt maar nieuw leren schoenen altijd eerst inspuiten met leerspray en/of zadelvet. Voorkomt en beschermt tegen vlekken.

edrick3
door edrick3 - Mar 23, 2014 om 11:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gerritaltena,

Kijk eens hier.

Suc6

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2014 om 11:24
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Dank voor de snelle reacties.
Op dit moment heb ik de middelen (nog) niet. Wel een vraag: is het een idee om de vlek te deppen met brandspiritus? (Grappig dat de google vertalers het woord deppen niet kennen - blotten) Ternomin@ het kalf was al verdronken, ik had inderdaad de schoenen al moeten inspuiten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2014 om 14:05
16879 Antwoorden / 202 Vragen

stomen geprobeerd, helpt niet helaas.

tenormin
door tenormin - Mar 23, 2014 om 14:57
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 23 mrt 2014, 14:05]stomen geprobeerd, helpt niet helaas.

Nee, stomen zou een optie voor suède kunnen zijn. Maar helemaal geen ontvettingsmiddel in huis? Moet echt helpen, hoor, zeker als je zacht leer schrijft. Denk dat, waar je keus op valt, je beter beide schoenen kan doen, volgens mij krijg je toch een ietsie pietsie kleurverschil en da's ook niet de bedoeling. Succes.

varabas
door varabas - Mar 23, 2014 om 15:45
450 Antwoorden / 35 Vragen

gerrit,

Mijn ervaring met vlekken in echt leer: Niks aan doen, wordt alleen maar erger.
In de loop van de tijd wordt het "opgenomen" in het leer en is de vlek verdwenen.

Bassie
"leer" ik wat van.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 23, 2014 om 15:53
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt erop dat tandenborstel en afwasmiddel op de plek wel redelijk succesvol lijkt. Een klein plekje is in ieder geval geheel weg.

Zodra succes zeker is meld ik dat.

miekmol
door miekmol - Mar 24, 2014 om 13:45
201 Antwoorden / 50 Vragen

Wat ik altijd meebreng uit Spanje is Cebralin.
Dit is gigantisch goed spul.
Mijn vriendin had pas haar nieuwe Uggs van 186 euro helemaal vol vetvlekken. Ze heeft er mijn spul opgespoten en na 5 minuten zie je alleen nog poeder wat je af kunt borstelen. Laarzen weer als nieuw!
Dit werkt ook op leer en alle textiel.

Ik weet dat je daar nu niets aan hebt, maar misschien zijn er andere lezers die nog eens naar Spanje vertrekken.

Ja
door JanvanAlles - Mar 24, 2014 om 14:16
332 Antwoorden / 1 Vragen

Vergeet na het behandelen met wat voorvloeibaar spul ook niet de schoen na te deppen met een stuk keukenpapier (absorberend) en daarna meteen met een fohn droog te blazen, "nat" schoonmaakwerk maakt meestal weer kringen. En dan bent u nog verder van huis.
Leve de talkpoedertip ovrigens.

Ja
door JanvanAlles - Mar 24, 2014 om 14:18
332 Antwoorden / 1 Vragen

"voorvloeibaar" moet uiteraard gewoon " wat voor vloeibaar etc." zijn. Ik vergat een spatie...

de
door dede0 - Mar 24, 2014 om 20:52
27 Antwoorden / 26 Vragen

Op een grote botervlek in mijn leren jasje heb ik eens K2r (spuitbusje) gespoten en een paar uur laten intrekken. Één keer herhaald. Vlek weg. Uit een lamsleren winterjas al na één keer niets meer te zien. Kan ik dus aanraden.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 28, 2014 om 09:06
16879 Antwoorden / 202 Vragen

Met dank aan iedereen.

Tandenborstel en uiteindelijk afwaszeep (na eerst una vetoplosser heeft tot redelijk goed resultaat geleid. Verder neem ik aan dat Bassie gelijk heeft en het restant vanzelf wel verdwijnt terwijl ook het leer wel enigszins donkerder zal verkleuren.

tenormin
door tenormin - Mar 28, 2014 om 12:03
16840 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op vrijdag 28 mrt 2014, 09:06]Met dank aan iedereen.

Tandenborstel en uiteindelijk afwaszeep (na eerst una vetoplosser heeft tot redelijk goed resultaat geleid.

Fijn dat het probleem is "opgelost" in zeep. Maar niet vergeten een eerstvolgende keer uw nieuwe schoenen voor te bereiden op de boze buitenwereld, hé? ;-)