ju
door jutew Feb 22, 2015 om 22:14
Geldzaken & recht

Vette rekening voor foto op een blog

Ik krijg voor een fotootje op mijn blog dat ik van google/afbeeldingen gehaald heb een dreigbrief van een advocatenkantoor. Ik moet de licentie en opslag betalen, eventueel ook advocaatkosten. De kosten kunnen gaan oplopen tot honderden euro's. Ik ben me van geen kwaad bewust, het fotootje is 25 jaar oud, zonder naam, copy right of watermerk. Mijn blog is een familieblog zonder reclames of enig commercieel oogmerk.Wie heeft hier ervaring mee?

J.

6161 55 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2015 om 22:33
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Weet alleen, hoe oud foto's ook mogen zijn, men niet zomaar een foto mag plaatsen zonder toestemming. Vandaar de gratis sites waar men foto's mag plukken. Als ik de vraag omdraai: zou u het prettig vinden uw foto's gebruikt te zien zonder dat iemand hier toestemming heeft gegeven?

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2015 om 23:07
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, geen ervaring mee. Maar als u een foto met copyright "gebruikt" heeft, tja, dan zou ik die a: heel snel verwijderen en b: klopt de rekening, d,w,z, is het een echte of een spook factuur.

sw
door swat1500 - Feb 22, 2015 om 23:13
3776 Antwoorden / 0 Vragen

U mag inderdaad niet zomaar foto's van derden op een eigen (openbare) website publiceren ook al zijn deze foto's 25 jaar oud. Dat er niet bij stond dat er een copyright op rustte doet daarbij niet ter zake. De plicht om uit te zoeken of publicatie toegestaan was ligt bij u.

Ik kan u alleen adviseren de foto z.s.m. te verwijderen van uw site, een excuus brief te sturen en daarin aangeven dat u van geen kwaad bewust was, geen commerciële motieven had, geen enkel financieel voordeel van de publicatie had en als particulier hebt gehandeld.
Biedt eventueel een schadevergoeding aan van 200 euro.

aurora1
door aurora1 - Feb 22, 2015 om 23:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Had u de reacties bij Discussies al gelezen klik hier (?)

zoekster
door zoekster - Feb 23, 2015 om 00:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Leest u dit klik HIER door.

door 1953 - Feb 23, 2015 om 00:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Bangmakerij?!

Auteursrecht/portretrecht!

Van welk advocatenkantoor, advocaat is het afkomstig? Kan de cliënt van de advocaat aantonen dat het de rechtmatige eigenaar is?

pi
door pieterwolters - Feb 23, 2015 om 09:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

@1953: kan TS aantonen dat het een copyrightvrije foto is?

ja
door jan4073 - Feb 23, 2015 om 12:06
83 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn eerste vraag is of ze kunnen bewijzen dat je de foto via google opgehaald hebt. Er is ook Yahoo en bing nog en nog meer zoekmachines. Anders dan op bijv facebook zijn de foto's of dingen die je zoekt via een zoekmachine niet van die zoekmachine. Dus ik weet niet waar dit recht van Google vandaan komt. Is het geen spook factuur van van een of ander "illegaal" incassoburo?

Cookies
door Cookies - Feb 23, 2015 om 12:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=jan4073 schreef op maandag 23 feb 2015, 12:06]Mijn eerste vraag is of ze kunnen bewijzen dat je de foto via google opgehaald hebt. Er is ook Yahoo en bing nog en nog meer zoekmachines. Anders dan op bijv facebook zijn de foto's of dingen die je zoekt via een zoekmachine niet van die zoekmachine. Dus ik weet niet waar dit recht van Google vandaan komt. Is het geen spook factuur van van een of ander "illegaal" incassoburo?

??????

ju
door jutew - Feb 23, 2015 om 12:31
5 Antwoorden / 2 Vragen

Google doet niet moeilijk maar een persfotograaf via zijn advocatenkantoor stuur zo'n brief, beweerd wordt dat het zijn foto is

gl
door gloopie - Feb 23, 2015 om 12:33
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jan4073 schreef op maandag 23 feb 2015, 12:06]Mijn eerste vraag is of ze kunnen bewijzen dat je de foto via google opgehaald hebt. Er is ook Yahoo en bing nog en nog meer zoekmachines. Anders dan op bijv facebook zijn de foto's of dingen die je zoekt via een zoekmachine niet van die zoekmachine. Dus ik weet niet waar dit recht van Google vandaan komt. Is het geen spook factuur van van een of ander "illegaal" incassoburo?

Je zou ook eerst gewoon de vraag kunnen lezen en dan pas antwoorden

di
door digioma - Feb 23, 2015 om 13:03
646 Antwoorden / 29 Vragen

Vraagje: wanneer het hier een familieblog betreft (dus kennelijk alleen voor bepaalde mensen toegankelijk) hoe komt deze advocaat of wie dan ook aan de wetenschap dat deze foto "illegaal" van Google is gekopiëerd?

wimmi20
door wimmi20 - Feb 23, 2015 om 13:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Beste vraagsteller,
ik heb een paar vragen :
wat is er te zien op de betreffende foto ?
Is u door het advocatenbureau medegedeeld wie het copyright van de foto bezit ?
Is u medegedeeld wie de maker van de foto is ?
En hoe wist men uw naam en adresgegevens ?
Ik kan mij niet voorstellen dat u uw adresgegevens hebt vermeld in uw blog.

koekeloer
door koekeloer - Feb 23, 2015 om 13:13
562 Antwoorden / 18 Vragen

Eindelijk wordt er eens opgetreden tegen die lui die maar links en rechts andermans werk pikken.

dokun
door dokun - Feb 23, 2015 om 13:40
152 Antwoorden / 0 Vragen

Voor dat u gaat betalen moet de "eigenaar" (of de partij die voor de eigenaar handeld) aantonen dat degene écht de eigenaar is van de foto. Zonder enig bewijs van het eigendomsrecht hoeft u niets te betalen.

Iedereen kan brieven/mailtjes verzenden en claimen dat ze eigenaar zijn van een foto. Veel van deze brieven/mailtjes zijn oplichtingspraktijken.

De bewijslast ligt bij de eigenaar van de foto. Als die wel kan aantonen dat hij/zij de eigenaar is hebben ze inderdaad recht op een redelijke vergoeding.

crewmember
door crewmember - Feb 23, 2015 om 14:30
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dokun schreef op maandag 23 feb 2015, 13:40]Voor dat u gaat betalen moet de "eigenaar" (of de partij die voor de eigenaar handeld) aantonen dat degene écht de eigenaar is van de foto. Zonder enig bewijs van het eigendomsrecht hoeft u niets te betalen.

Iedereen kan brieven/mailtjes verzenden en claimen dat ze eigenaar zijn van een foto. Veel van deze brieven/mailtjes zijn oplichtingspraktijken.

De bewijslast ligt bij de eigenaar van de foto. Als die wel kan aantonen dat hij/zij de eigenaar is hebben ze inderdaad recht op een redelijke vergoeding.

Alvorens dit te proberen, eerst eens de foto verwijderen en gewoon even niks van je laten horen.

Vaak worden dit soort dingen gewoon in de rondte gestuurd in de hoop dat iemand betaald. En wordt er verder geen navolging naar gedaan.

Als ze claimen van Getty images te zijn is het meteen duidelijk, gewoon negeren.

ge
door gerboe - Feb 23, 2015 om 15:04
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=crewmember schreef op maandag 23 feb 2015, 14:30]Als ze claimen van Getty images te zijn is het meteen duidelijk, gewoon negeren.

Dat is een slecht advies, juist als het om Getty gaat.
Het is al gezegd, foto verwijderen, excuses aanbieden en onderhandelen over een zo laag mogelijk tarief. De enige juiste weg om een schending van auteursrecht op te lossen.

ge
door gerboe - Feb 23, 2015 om 15:19
806 Antwoorden / 0 Vragen

ik bedoel uiteraard copyright.

crewmember
door crewmember - Feb 23, 2015 om 16:01
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerboe schreef op maandag 23 feb 2015, 15:04][quote=crewmember schreef op maandag 23 feb 2015, 14:30]Als ze claimen van Getty images te zijn is het meteen duidelijk, gewoon negeren.

Dat is een slecht advies, juist als het om Getty gaat.
Het is al gezegd, foto verwijderen, excuses aanbieden en onderhandelen over een zo laag mogelijk tarief. De enige juiste weg om een schending van auteursrecht op te lossen.

Getty blijft je bij het gebruik van 1 of 2 afbeeldingen lastig vallen maar gaat nooit verder dan dat. Pas als ze het idee hebben dat jij er geld mee verdient, of meer dan 10 afbeelding hebt gebruikt gaan ze moeilijk doen.

Als je toch wil schikken let dan op dat je niet meer dan 2x de waarde van de afbeelding betaald. Ze willen vaak onderhandelen.

Mijn advies blijft echter. Afbeelding verwijderen en negeren.

ge
door gerboe - Feb 23, 2015 om 16:15
806 Antwoorden / 0 Vragen

@crewmember, die informatie klopt echt niet. Lees dit artikel van ICT jurist Arnaud Engelfriet eens waarin klip en klaar staat dat je wel degelijk actie moet ondernemen omdat je anders 'het volle pond betaalt'.

crewmember
door crewmember - Feb 23, 2015 om 16:22
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerboe schreef op maandag 23 feb 2015, 16:15]@crewmember, die informatie klopt echt niet. Lees dit artikel van ICT jurist Arnaud Engelfriet eens waarin klip en klaar staat dat je wel degelijk actie moet ondernemen omdat je anders 'het volle pond betaalt'.

Als je het hele artikel leest:
"
Update (3 oktober 2011) bij TROS Radar aandacht voor Getty, met bijdragen van advocaten Teun Burgers, BRight Advocaten en Eveline Kubbenga. En nog steeds niemand die is aangeklaagd."

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 23, 2015 om 16:28
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@jutew van wie is de claim afkomstig? Heeft deze persoon eerder contact hierover met jou opgenomen?

hansje klein
door hansje klein - Feb 23, 2015 om 17:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het MAG niet.....volgens de regeltjes uit een vroege vorige eeuw. De vraag is, of inmiddels het recht in de praktijk niet een stuk verschoven is? Dat is inderdaad zo, maar de wetten zijn nog niet aangepast!

Wanneer actueel iemand ongevraagd zijn eigen 'smoel' op grote reclameborden in de binnensteden ziet is het een ander verhaal.

U kunt echter aannemelijk maken, dat het a-voor een klein clubje gebruikt is als achtergrond-informatie en omdat het goed in het verhaal paste b-er geen commerciële bedoelingen of resultaten mee gemoeid zijn en c-vragen of er ondanks deze vaststelling een opgave gedaan kan worden van een vermoedelijke schade d-tenslotte of het een realistische en serieuze kwestie betreft van copyrightschade en of de betroffene erop blijft bestaan, dat de foto verwijderd wordt.......

Hiermee wordt de zaak gebagalaliseerd, maar blokt u niet geheel af, waardoor juristen juist hun gelijk t.o.v. de cliënt kunnen halen. Schrijf snel en "verwacht een bindend antwoord binnen drie weken".........

Volgens het geldende recht bent u uiteindelijk wèl in overtreding.......maar men hoeft niet op iedere juristische dreiging te reageren met betaling per ommegaande. Wacht eerst de reactie af.

ju
door jutew - Feb 23, 2015 om 17:36
5 Antwoorden / 2 Vragen

bedankt voor de reacties
het blijkt dus een onderwerp te zijn waar de Nederlandse wetgeving over is blijven steken in de Middeleeuwen. Ik kom vaak op scholen waar kinderen de hele dag plaatjes van internet halen voor werkstukken of presentaties of prezi's; dat wordt door leraren alleen maar gestimuleerd.... is dat ook allemaal illegaal?

wimmi20
door wimmi20 - Feb 23, 2015 om 18:03
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Excuusbrief sturen lijkt mij niet zo slim.
Hiermee bevestigt u hun claim.
Ik zou totaal niet reageren.
Ik heb een aantal vragen gesteld.
Ik wacht op antwoord.

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2015 om 21:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u wel de reacties gelezen bij Discussies en hier waarbij met een rode link vermeld staat hoe de regels zijn, hoe gehandeld kan worden enz., en daarbij bijv. ook bij de uitzending van TrosRadar gekeken? Om e.e.a. te lezen moet u de rode teksten aanklikken.
Jammer dat u geen antwoorden op gestelde vragen geeft. Verder zou ik er niet zo gemakkelijk over denken als in de inmiddels in groen aangegeven reactie staat.

tenormin
door tenormin - Feb 23, 2015 om 22:18
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@aurora1, nee, maar als men dan een antwoord als hänschen klein leest komt dat dichtbij zijn/haar denkwijze, dus conclusie is dan snel getrokken.

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2015 om 22:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@tenormin, die indruk kreeg ik ook.

jo
door joentje1978 - Feb 23, 2015 om 22:53
367 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt ook een mailtje sturen naar het juridisch loket, die kunnen u precies vertellen wat u moet doen.

door 1953 - Feb 24, 2015 om 00:47
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op maandag 23 feb 2015, 09:38]@1953: kan TS aantonen dat het een copyrightvrije foto is?

Dat vroeg ik niet aan topicstarter!

Topicstarter heeft nog niet geageerd op de gestelde wedervragen.

Er zijn sowieso royaltyvrije foto's!

Er zijn antwoorden met veronderstellingen dat de foto van ... afkomstig zou zijn, edoch niets is zeker daarin, de veronderstelling en suggestief.

ge
door gerboe - Feb 24, 2015 om 09:32
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jutew schreef op maandag 23 feb 2015, 17:36]bedankt voor de reacties
het blijkt dus een onderwerp te zijn waar de Nederlandse wetgeving over is blijven steken in de Middeleeuwen. Ik kom vaak op scholen waar kinderen de hele dag plaatjes van internet halen voor werkstukken of presentaties of prezi's; dat wordt door leraren alleen maar gestimuleerd.... is dat ook allemaal illegaal?

Nou, als het ongevraagd zonder vergoeding gebruiken van iemand anders zijn creatie uit de Middeleeuwen stamt dan zij dat maar zo. Feit is dat het stelen van muziek, plaatjes, films etc. tegenwoordig door velen als acceptabel wordt gezien. Nog even en stelen bij de Hema kan ook door de morele beugel omdat het door zo velen wordt gedaan.
Op de genoemde scholen ligt een taak voor de docenten. Hoe om te gaan met materiaal van internet. Er zijn legio mogelijkheden om aan rechtenvrij materiaal te komen of om gewoon te betalen voor gebruik.
Dat er absurde bedragen door Getty gevraagd worden vind ik ook, maar dat doet niets af aan het feit dat een claim op zich terecht is.

ju
door jutew - Feb 24, 2015 om 10:06
5 Antwoorden / 2 Vragen

maar gerboe, om jouw metafoor te gebruiken: stel dat de hema zijn producten op straat legt zonder beveiliging en bordje erbij 'dit is van mij'? Dat gebeurt toch met plaatjes/foto's zonder watermerk, copy right of naam erop die bij google / afbeeldingen staan; mijn gebruikte fotootje (25 jaar oud) had geen watermerk, beveiliging, copy right of een naam erop, kon ik gewoon 'opslaan als...' ; wat is daar fout aan? ben ik dan 'verplicht' die eigenaar wereldwijd op te speuren?

wimmi20
door wimmi20 - Feb 24, 2015 om 10:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jutew,
ik heb een paar vragen gesteld.
Die u kennelijk niet wenst te beantwoorden.
Dat roept toch twijfel op aan het waarheidsgehalte van uw vraag.

aurora1
door aurora1 - Feb 24, 2015 om 11:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat u het er niet mee eens bent dat u zou moeten betalen voor auteursrechten is wel duidelijk. Of een foto volgens u 25 jaar oud is doet niet ter zake.
Waarom doet u zo geheimzinnig over van wie de rekening is gekomen?
U heeft inmiddels legio tips en adviezen gekregen, doe er uw voordeel mee zou ik zeggen.

hansje klein
door hansje klein - Feb 24, 2015 om 12:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@jutew

Omdat internetgebruikers bijna allemaal wel eens ergens iets downloaden, teksten maar ook foto's, is het tenminste interessant om de gevaren hiervan te bespreken. Dat er juridische praktijken zijn, die naar zondaars zoeken om ze onder druk te kunnen zetten en te cashen, was mij nieuw. Dat hiervoor ook de eigelijke copyright-houder misbruikt wordt eerder een banaal toppunt!

Daarom laat ik mijn notoficatie aanstaan en hoop ooit nog eens te kunnen ervaren hoe uw zaak werd afgewikkeld. Mijn idee was contact opnemen, uitleggen, navragen en hoogstens een verwijdering toezeggen wanneer er reden toe is, zoals schade die aangetoond kan worden en steeds weer termijnen zetten. Waarschijnlijk bouwt u hierdoor een dossier op, dat later tegen de onserieuze correspondent gebruikt kan worden?

Graag ervaar ik (en misschien ook anderen) het verdere verloop om hiervan iets te kunnen opsteken!

Groet,

@hänschen klein

crewmember
door crewmember - Feb 24, 2015 om 13:53
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerboe schreef op dinsdag 24 feb 2015, 09:32]
Hoe om te gaan met materiaal van internet. Er zijn legio mogelijkheden om aan rechtenvrij materiaal te komen of om gewoon te betalen voor gebruik.
Dat er absurde bedragen door Getty gevraagd worden vind ik ook, maar dat doet niets af aan het feit dat een claim op zich terecht is.

De reden dat er zoveel gedownload wordt is gemak. Er zijn gewoon geen goede legale alternatieven. Meestal moet ik naast dat ik moet betalen er ook nog eens meer tijd en moeite in steken om de media te verkrijgen.

Een film of serie van the pirate bay afhalen is vele malen makkelijker dan hem kopen. Je krijgt gewoon een file die je overal op kan zetten en overal kan afspelen. Geen idiote reclame en FBI waarschuwingen erbij en ze hebben ook nog eens een compleet aanbod van alles.

Voor bijvoorbeeld netflix heb je weer een smart tv of ander kastje nodig, en het aanbod is minimaal! Daarnaast kan je het in het vliegtuig of op vakantie ofzo zelfs helemaal niet gebruiken.

Iets dat naar mijn mening wel werkt is spotify. Het aanbod is vrijwel compleet, en je heb alle muziek van de wereld altijd in je broekzak. Daarnaast kan je je lievelingsnummers opslaan zodat je ze ook in het vliegtuig ofzo kan luisteren.

Ik heb van 1990 tot 2010 misschien 50€ uitgegeven aan muziek. En sind ik spotify gebruik in 2011 al minstens 120 euro per jaar. Grotendeels door het gemak!

Wat ik bij Getty ook nog vermoed is dat deze praktijken onderdeel zijn van hun business model. Wat ik niet door de beugel vind kunnen. Hier bedoel ik mee: Je afbeeldingen express makkelijk vindbaar maken op google zodat je ze daarna kan aanklagen...

ge
door gerboe - Feb 24, 2015 om 13:58
806 Antwoorden / 0 Vragen

@crewmember: ik val even helemaal stil......................
Diefstal met de smoes gemak.

alfatrion
door alfatrion - Feb 24, 2015 om 14:00
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerboe schreef op dinsdag 24 feb 2015, 09:32]Feit is dat het stelen van muziek, plaatjes, films etc. tegenwoordig door velen als acceptabel wordt gezien. Nog even en stelen bij de Hema kan ook door de morele beugel omdat het door zo velen wordt gedaan.
Verschil is dat wanneer iemand een Hema-worst steelt, de Hema die wordt ook echt kwijt is. De auteurs van muziek, plaatjes, films e.d. niet kwijt.

ge
door gerboe - Feb 24, 2015 om 14:03
806 Antwoorden / 0 Vragen

Zeker wel, de eigenaar krijgt z'n verdiende geld niet.

hansje klein
door hansje klein - Feb 24, 2015 om 14:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer je deelneemt aan een forum, is de forumbezitter eigenaar van de inhoud, maar NIET verantwoordelijk voor de geschreven teksten......
(algemene voorwaarden).

Mag je nu de posts van "@alfatrion" of "@geboe" copy-paste ge-/ of misbruiken en ergens anders plaatsen? Of krijg je dan KASSA of de de oorspronkelijke auteur achter je aan?

alfatrion
door alfatrion - Feb 24, 2015 om 14:21
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerboe schreef op dinsdag 24 feb 2015, 14:03]Zeker wel, de eigenaar krijgt z'n verdiende geld niet.
Diefstal is het wegnemen van een goed. Bij downloaden wordt een kopie gemaakt, dus is het geen diefstal. Auteurswerken zijn geen eigendom, omdat het geen stoffelijke objecten zijn.

Waarom heeft de auteur dat geld verdient? Het maken van een werk geeft geen recht op betaling. Het sluiten van een overeenkomst wel, maar dat is hier niet gebeurt. Natuurlijk is de handeling wel onrechtmatig, want het auteursrecht geeft de rechthebbende het alleen recht op openbaring en vermenigvuldiging. De rechthebbende heeft dan ook recht op een schadevergoeding, waarmee het verschil wordt gecompenseerd tussen de hypothetische situatie, waarin het werk niet onrechtmatig is gebruikt, en de feitelijke situatie.

Crewmember gaf het ook al aan: de motivator is gemak. De oplossing is maak de betaalde diensten net zo gemakkelijk of nog beter gemakkelijker.

alfatrion
door alfatrion - Feb 24, 2015 om 14:22
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hänschen klein schreef op dinsdag 24 feb 2015, 14:08]Wanneer je deelneemt aan een forum, is de forumbezitter eigenaar van de inhoud, maar NIET verantwoordelijk voor de geschreven teksten......
(algemene voorwaarden).
Auteursrechten kunnen niet op een dergelijke wijze worden overgedragen.

hansje klein
door hansje klein - Feb 24, 2015 om 14:28
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zie artikel 7 en 8 van de voorwaarden forum Consumentenbond.
Letterlijk mag ik niet eens de voorwaarden linken. De Bond heeft wèl het recht mijn teksten te gebruiken....

http://www.consumentenbond.nl/over/voorwaarden/Voorwaarden_Consumentenbondforum/

wimmi20
door wimmi20 - Feb 24, 2015 om 15:21
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Alfatrion,
u maakt een denk misvergissing.
Een worst is een tastbaar eigendom.
Die worst stelen is een strafbaar feit.
Maar er is nog een andere, wettelijke, vorm van eigendom.
Dat heet in de wet intellectueel eigendom.
Dat is bv auteursrecht op geschrift, foto, en muziek.
Maar ook op een kreet als "kakelverse eieren"
Mits deze kreet gedeponeerd is.
Schending van het foto copyright is een vorm van stelen.
De straf kan meestal afgekocht worden door 3 maal het fototarief te betalen.
Vraagsteller heeft nog steeds mijn vragen niet beantwoord.
Geeft te denken.

=alfatrion schreef op dinsdag 24 feb 2015, 14:00:

Verschil is dat wanneer iemand een Hema-worst steelt, de Hema die wordt ook echt kwijt is. De auteurs van muziek, plaatjes, films e.d. niet kwijt.

wimmi20
door wimmi20 - Feb 24, 2015 om 16:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

En als u nog meer wilt weten over foto copyright :
ga naar de site van BURAFO.

aurora1
door aurora1 - Feb 24, 2015 om 17:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=jutew schreef op maandag 23 feb 2015, 12:31]Google doet niet moeilijk maar een persfotograaf via zijn advocatenkantoor stuur zo'n brief, beweerd wordt dat het zijn foto is

Ts gelooft vermoedelijk niet dat de foto van deze persfotograaf is.

ju
door jutew - Feb 24, 2015 om 23:46
5 Antwoorden / 2 Vragen

Ok, ik weet genoeg,
ik laat tzt weten hoe het verder is gegaan....

crewmember
door crewmember - Feb 25, 2015 om 10:04
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerboe schreef op dinsdag 24 feb 2015, 13:58]@crewmember: ik val even helemaal stil......................
Diefstal met de smoes gemak.

Welkom in het jaar 2000+ zou ik zeggen. Ik ken echt helemaal niemand die niet illegaal verkregen software en media gebruikt. Zelfs mijn oma download soms e-books illegaal.

Ik zou het niet eens een smoes noemen. En al helemaal geen stelen. Het downloaden dat nu gebeurd is een gevolg van een veranderende wereld (Information age), terwijl de uitgevers en dergelijke niet mee veranderen. Met een beetje mazzel vallen de uitgevers straks zelfs helemaal weg en wordt de artiest direct door de consument betaald. (Zie bijvoorbeeld ook crowdfunding en kickstarters)

Iedereen weet dat downloaden “fout” is maar ik zou niet zeggen dat deze praktijken zo slecht zijn. Het legt de artiesten in ieder geval geen windeieren.

-Zowel platenlabels als film uitgevers maken elk jaar meer winst. En 90+% van de meest opbrengende films zijn na 2000 uitgegeven (dus waren ook illegaal beschikbaar)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_highest-grossing_films

-Muziek festivals worden elk jaar steeds populairder, juist doordat mensen makkelijk zoveel verschillende muziek kunnen luisteren. En geloof mij nou een artiest verdient veel meer aan een optreden dan aan een berg cd’s.
http://nieuwsuur.nl/onderwerp/533624-muziekfestivals-mateloos-populair.html

-Minecraft is een game die is uitgegeven zonder kopieer beveiliging en is de meest illegaal gedownloade game ter wereld. Daardoor is deze game zo wijdverspreid geworden dat het nu de game met de 3 na hoogste opbrengst ter wereld is.

Zo slecht is dit allemaal niet. En zodra er goede legale alternatieven opspringen zijn mensen echt wel weer bereid om te betalen. (Zie spotify voor muziek en Steam voor Games.)

ja
door jan4073 - Feb 25, 2015 om 10:07
83 Antwoorden / 3 Vragen

@Gerboe: Diefstal met gemak. Mijn buurman kreeg een bekeuring omdat de fiets niet op slot stond en dit gezien werd als provocatie tot diefstal. Dus het aanzetten tot een criminaliteit. Als het internet dus de plaatjes gratis en gemakkelijk te downloaden zijn dan is dit ook aanzetten tot criminaliteit. Jutew is dan fout bezig voor het illegaal downloaden maar degene die ze zo makkelijk beschikbaar stelt evenzeer.

Cookies
door Cookies - Feb 25, 2015 om 10:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Ik ken echt helemaal niemand die niet illegaal verkregen software en media gebruikt. Zelfs mijn oma download soms e-books illegaal.......

En wat wil je daarmee zeggen??? Ik ken niemand die illegale software en media gebruikt. En nu?

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 25, 2015 om 19:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

We mij het meest verbaasd is dat TS het over een familie gerelateerd blog heeft. De foto zou dus betrekking op 1 van zijn familieleden moeten hebben. Als hij/zij nog in leven in kan de toestemming daar toch vandaan komen, of anders van nazaten van de afgebeelde persoonlijn. Confronteer de advocaat met het feit dat je toestemming van de familie hebt om die foto te gebruiken. Wellicht biedt dat een uitgang.

ju
door jutew - Mar 16, 2015 om 13:08
5 Antwoorden / 2 Vragen

Na enige schriftelijke onderhandeling heb ik 160 euro betaald.
Het is een belachelijk bedrag vind ik, ik heb nagevraagd wat een landelijke krant betaalt voor een foto, nou dit zeker niet! Maar ik heb geen zin en tijd om er meer energie in te steken.
Bedankt voor jullie meedenken. En collega - bloggers: weest gewaarschuwd.

aurora1
door aurora1 - Mar 16, 2015 om 13:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden. Jammer dat u niet helemaal ervan af hebt kunnen komen.

mahadma
door mahadma - Mar 16, 2015 om 15:16
11539 Antwoorden / 51 Vragen

ik heb nagevraagd wat een landelijke krant betaalt voor een foto, nou dit zeker niet!

Even los van een "gewone foto", de eerste foto van Beatrix en Claus heeft wel even aanzienlijk meer opgeleverd. Maar dat terzijde.

Mag u nu wel of niet foto blijven gebruiken? Als er voor betaald is, zou dat nu moeten mogen.

reflecs
door reflecs - Mar 16, 2015 om 16:11
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=jutew schreef op maandag 16 mrt 2015, 13:08]Na enige schriftelijke onderhandeling heb ik 160 euro betaald.
Het is een belachelijk bedrag vind ik, ik heb nagevraagd wat een landelijke krant betaalt voor een foto, nou dit zeker niet! Maar ik heb geen zin en tijd om er meer energie in te steken.
Bedankt voor jullie meedenken. En collega - bloggers: weest gewaarschuwd.

Maar als de krant zonder toestemming een foto plaatst moet deze weer meer betalen dan u. http://www.dupho.nl/kennisbank-auteursrecht/de-inbreuk/inbreuk-zonder-commercieel-oogmerk.