sl
door sldgerrit Feb 26, 2015 om 13:54
Geldzaken & recht

Vieze notaris praktijken

mijn vader heeft een recht op een deel van een erfenis van een goede vriend zover ik begreep was alles verdeeld onder vrienden en familie dus hij wist pressies wie wat en hoeveel kreeg en zij ook in januari komt het toen werd het februari en nu dreigde hij als je nu nog een keer bel laat ik je helemaal wachten op je geld

toen dacht ik hoe vaak gebeurt het dat een notaris geld vast houdt voor eigen gewin
want laat zeggen dat een notaris 100 erfenissen heeft van gemiddeld 110.000 euro per jaar en hij laat elk een jaar of 2 jaar expres vast staan op zijn rekening en vangt 6% rente dat is:
110.000x100= 11.000.000 euro
en 6% van 11 miljoen is 660.000 euro per jaar

660.000 euro rente per jaar die hij krijg als hij niet op tijd uitkeer dan zal ik ook mensen laten wachten op hun geld

ik weet niet of dit echt zo werkt maar dat zal wel triest wezen

ik hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe het in het echt gaat van een erfenis die geregeld is voor iemand zijn dood

en een erfenis van iemand die na iemand zijn dood dingen moet verdelen

moet alles in 1x worden verdeeld bezittingen en geld of mag geld apart en eerder verdeeld worden

en als er een speciale rekening voor is wie controller dat een notaris dan niet stiekem met een omweg toch die rente pak

ik zal toch niet de enige zijn die dit afvraag het blijven mensen met veel geld en macht en dan heb je altijd fraude
en na dat die notaris zij van:
'als je nog een keer bel dan kan je helemaal wachten op je geld'

mijn vader is niet rijk en moet schulden betalen daarom belt hij zo vaak omdat hij weet dat hij met dat geld de deurwaarders kan betalen en hij kan niet zeggen tegen de deurwaarder van als je nog 1 keer lastig val dan kan je helemaal wachten op je geld bij hun werkt dat niet helaas

2472 23 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 26, 2015 om 14:02
11540 Antwoorden / 51 Vragen

hij laat elk een jaar of 2 jaar expres vast staan op zijn rekening en vangt 6% rente dat is:

Waar "vang" ik 6% rente?

mahadma
door mahadma - Feb 26, 2015 om 14:11
11540 Antwoorden / 51 Vragen

mijn vader is niet rijk en moet schulden betalen daarom belt hij zo vaak omdat hij weet dat hij met dat geld de deurwaarders kan betalen en hij kan niet zeggen tegen de deurwaarder van als je nog 1 keer lastig val dan kan je helemaal wachten op je geld bij hun werkt dat niet helaas

Als de schulden "gedekt" worden en de erfenis er aan zit te komen, dat kost gewoon tijd, (en als er één partij niet meewerkt of niet gevonden wordt kan het zeker lang duren), weten de deurwaarders dat het komt, maar zult u ze dat op een normale manier moeten duidelijk maken.

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2015 om 14:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Tjonge, wat een negatieve uitgangspunten allemaal.

En hoezo heeft vader 'een recht' op een deel van een erfenis.
Heeft-ie dat zwart op wit?
Dat is dus juist iets wat een notaris moet nagaan als er een testament is; wat is er beschreven.

En als je klachten hebt over een notaris kun je hier terecht.

valerius-2
door valerius-2 - Feb 26, 2015 om 14:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het is gewoon dat de notaris op alle erfegenamen moet wachten om de boel te verdelen.6% rente waar kan ik dat krijgen?

me
door mein33 - Feb 26, 2015 om 14:46
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@sldgerrit,

Ik ben bang dat uw verbeeldingsvermogen met u op hol is geslagen.
Het is op zich al helemaal onbegrijpelijk dat alle familieleden, vrienden en kennissen van de overledene exact op de hoogte zouden zijn hoeveel er in een nalatenschap te verdelen zal zijn en ook nog eens welke portie aan welke erfgenaam zal zijn toebedeeld.
Er van uitgaand dat er een testament is, dan is het aan de notaris om heel zorgvuldig na te gaan wie de in het testament genoemde personen zijn, of ze nog in leven zijn en welk erfdeel hen dan toekomt.
Bij het verkrijgen van een erfenis is, zeker in een gecompliceerde zaak met veel rechthebbenden, geduld een schone zaak.
Een notaris gaat en dat is maar goed ook, niet over één nacht ijs.
De persoonlijke omstandigheden waarin uw vader momenteel verkeerd, zijn niet relevant en hebben op de procedure in het geheel geen invloed.
Iedereen krijgt t.z.t. wat hem /haar toekomt en geduld is daarbij een schone zaak.

sl
door sldgerrit - Feb 26, 2015 om 14:54
4 Antwoorden / 1 Vragen

die rekensom is maar fictief en de persoonlijke problemen staan inderdaad los van de problemen die de notaris heeft maar dat was mijn punt ook niet

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2015 om 14:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt klik hier lezen wat er zoal komt kijken bij de afwikkeling van een nalatenschap.

me
door mein33 - Feb 26, 2015 om 15:02
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=sldgerrit schreef op donderdag 26 feb 2015, 14:54]die rekensom is maar fictief en de persoonlijke problemen staan inderdaad los van de problemen die de notaris heeft maar dat was mijn punt ook niet

Die rekensom hoeft u helemaal niet te maken omdat de gelden van de overledene gewoon op de bank- spaarrekening van de overleden blijft staan en de rente vergoeding gewoon doorgaat.

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2015 om 15:07
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Hoe komt u bij 6% rente? Het geld zal op een rekening staan waar de notaris bij kan om betalingen te verrichten die gedaan moeten worden, de rente zal misschien niet eens 1% bedragen en zal worden uitbetaald.
Het is al gezegd, de persoonlijke omstandigheden van uw vader staan los van de afwikkeling van de nalatenschap. Omdat nog niet bekend is wanneer en hoeveel uitbetaald gaat worden kan uw vader maar beter de zaken omtrent zijn schulden zo goed mogelijk snel afwikkelen om die niet nog meer te laten oplopen. Dat zou ook het geval zijn als er geen nalatenschap in het verschiet zou liggen.
De uitbetalingen zullen op enig moment worden gedaan, dus gewoon afwachten en niet meer bellen.

ho
door hopetobehelping - Feb 26, 2015 om 16:28
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste sldgerrit,

zoals al aangegeven, er kan een behoorlijke tijd verstrijken voordat er daadwerkelijk uitgekeerd wordt.

De uitspraak zoals de notaris deze blijkbaar gedaan heeft 'als je nog een keer bel dan kan je helemaal wachten op je geld' kan natuurlijk niet. Dat hoort een notaris niet te doen.

De notaris heeft geen geldelijk gewin in deze. Eventuele rente inkomsten komen ten goede aan de erfgenamen (en dus niet aan de notaris).

marcel75
door marcel75 - Feb 26, 2015 om 17:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Als ik zo lees heeft de notaris een behoorlijk uitgebreide opdracht gekregen, namelijk de opdracht om de hele nalatenschap af te wikkelen. Als zijn werk af is, moet hij nog rekening en verantwoording afleggen aan de erfgenamen. In die rekening en verantwoording worden ook zijn uren meegenomen. Des te vaker uw vader dus belt, des te vaker moet de notaris de rekening en verantwoording aanpassen en duurt het dus weer langer voordat er uitgekeerd kan worden. Alle erfgenamen moeten namelijk instemmen met de rekening en verantwoording.

Het grootste struikelblok is vaak de aanslag voor de erfbelasting. Die kan lang op zich laten wachten en zeker omdat het "normaal" is, dat de aanslag niet klopt en er dus door de notaris bezwaar gemaakt moeten worden tegen de aanslag.

Als de notaris nog rente vergoed, dan mag je al lang blij zijn. De notaris moet namelijk de gelden overmaken naar zijn kantoorrekening en zo spoedig mogelijk de erven-rekeningen op heffen Dit ter besparing van bankkosten. De rente die een notaris op dit moment krijgt is fors minder dan 1% per jaar. Die weegt in de regel dus niet eens op tegen de administratiekosten.

Uw opmerkingen/berekening waarin u dus uitgaat van 6% rente is volkomen ridicuul. Uw aanname dat een notaris 100 nalatenschappen in behandeling heeft, maakt uw berekening zelf lachwekkend. Eén notaris, en ook één notariskantoor, kan zoveel nalatenschappen niet in 1x in behandeling hebben. Dat kost veel te veel tijd. Zelfs de helft is nog te veel om normaal te kunnen behandelen.

sl
door sldgerrit - Feb 26, 2015 om 17:35
4 Antwoorden / 1 Vragen

ok voor de duidelijkheid die 6% heb ik gewoon maar verzonnen weet je wel fictief net als die bedragen

ik vroeg me af frauderen notarissen door middel van wat langer geld vast houden van erfenissen als ik notaris was zal ik wel een manier zoeken dat ik zo extra geld kan vangen(gelukkig ben ik geen notaris)
:)

maar in dit geval kreeg mijn vader zoveel % van een spaarrekening zal je zeggen nou zoveel % van dat bedrag min belastingen +kosten notaris maar ik weet dat dat wel heel simpel denken is

diumenge
door diumenge - Feb 26, 2015 om 17:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dus eigenlijk verzin je maar wat bedragen, aantallen en percentages om die 'vieze notaris praktijken' aan de orde te brengen?

sl
door sldgerrit - Feb 26, 2015 om 17:45
4 Antwoorden / 1 Vragen

ja het gaat om de som laat maar zeggen die bedragen zullen altijd anders zijn ik hoop dat het niet gebeur maar ik vroeg me af gaat het wel eens zo fout zonder dat iemand het door heeft

mahadma
door mahadma - Feb 26, 2015 om 17:50
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Een notaris moet aan alle betrokkenen, inclusief de belastingdienst, verantwoording afleggen, daar gaat echt niet snel wat fout. Je moet nagaan, dan hoe meer erfgenamen er zijn hoe meer problemen dit oplevert. Als er maar één persoon moeilijk doet of niet een twee drie te vinden is of niet een twee drie reageert, houdt die persoon de gehele afhandeling op.

Daarbij, je wordt niet zo maar notaris ..................

me
door mein33 - Feb 26, 2015 om 17:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=sldgerrit schreef op donderdag 26 feb 2015, 17:35]ok voor de duidelijkheid die 6% heb ik gewoon maar verzonnen weet je wel fictief net als die bedragen

ik vroeg me af frauderen notarissen door middel van wat langer geld vast houden van erfenissen als ik notaris was zal ik wel een manier zoeken dat ik zo extra geld kan vangen(gelukkig ben ik geen notaris)
:)

maar in dit geval kreeg mijn vader zoveel % van een spaarrekening zal je zeggen nou zoveel % van dat bedrag min belastingen +kosten notaris maar ik weet dat dat wel heel simpel denken is

@ slagerrit,

Is die erfenis misschien ook maar fictief en verzonnen !!

Er zijn inmiddels meerdere panelleden die geprobeerd hebben om u uit te leggen hoe het e.e.a. werkt.
Blijkbaar heeft u niet de moeite genomen deze antwoorden te lezen, anders zou u wel anders reageren.
Het is maar goed dat u niet de naam van de betreffende notaris vermeldt, anders zou u wel eens een aangifte van smaad aan uw broek kunnen krijgen.

sl
door sldgerrit - Feb 26, 2015 om 18:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

nee ik zit hier niet om mensen zwart te maken ik wou aleen weten of gefraudeerd word in de notaris vak

Cookies
door Cookies - Feb 26, 2015 om 18:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=sldgerrit schreef op donderdag 26 feb 2015, 18:16]nee ik zit hier niet om mensen zwart te maken ik wou aleen weten of gefraudeerd word in de notaris vak

Dat zou best kunnen, tenslotte zijn notarissen net als iedereen, geen heiligen.

Maar om nou maar even iemand totaal ongegrond te beschuldigen van vieze praktijken, kan echt niet! Je hebt er de ballen verstand van wat er allemaal moet gebeuren / bij komt kijken. Je vader is ook niet de enige cliënt van de notaris, dus kan me volledig voorstellen dat die notaris helemaal klaar is met die telefoontjes iedere keer.

Dat je vader er een financiële puinhoop van heeft gemaakt, is niet het probleem van de notaris.

tijger1
door tijger1 - Feb 26, 2015 om 18:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Notarissen zijn ook maar mensen, dus het zal uiteraard ook weleens voorkomen dat een notaris fraudeert.

Net zoals in elke beroepsgroep.

Cookies
door Cookies - Feb 26, 2015 om 18:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

P.S. Zeurpieten en drammers loop ik persoonlijk nooit hard voor; sterker nog werk voor dergelijke gasten, beland bij mij dan onder op de stapel.

marcel75
door marcel75 - Feb 26, 2015 om 19:26
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tussen notarissen zitten ook rotte appels (helaas). Het is notarissen echter wel heeeeeel moeilijk gemaakt om te frauderen. Allereerst staat er maar 1 sanctie op en dat is een ontzetting uit het ambt; in gewoon Nederlands: je bent geen notaris meer en bent je kantoor, je onderneming en dus je broodwinning, kwijt. Daarnaast kun je nog e strafrechtelijke vervolging verwachten met, zoals vorige week maar weer bleek, al snel een jaar detentie in het vooruitzicht. Bij de oplegging van de strafmaat houdt de strafrecht ook rekening met het feit dat je notaris bent.

Daarnaast zijn er verschillende controlerende instanties. Denk aan het BFT waar ieder kwartaal de kwartaalcijfers naar opgestuurd moeten worden, de controle van het BFT op het kantoor zelf, peer revieuws, controles van de Belastingdienst en bij de afwikkeling van een nalatenschap ook nog eens de erfgenamen aan wie rekening en verantwoording afgelegd moet worden. De erfgenamen kunnen als ze het niet eens zijn met de handelwijze van de notaris, kunnen ze (nu nog) gratis een klacht indienen bij de Kamer voor het Notariaat. Dat is voor een notaris een prijzige geschiedenis waarbij de notaris, zelfs als de klacht ongegrond verklaart wordt, de kosten niet kan verhalen op de klagers.

Kortom: Ja, er zal vast gefraudeerd worden (maar dat doet een telefoniste die een pakketje post-it's meeneemt ook al), maar het is wel verd*mde moeilijk en de straffen zijn pittig. Een beetje notaris laat dat wel uit zijn hoofd.

Ook het (te) laat uitbetalen van gelden is een controlepunt en kan klachtwaardig zijn. Over het algemeen wil een notaris juist zo snel mogelijk geld uitboeken zodat hij van de aansprakelijkheid af is.

door 1953 - Feb 26, 2015 om 20:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Klacht neerleggen bij de Koninklijke Broederschap (KB) van de notarissen.

marcel75
door marcel75 - Feb 26, 2015 om 20:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1953,
En dan? De Broederschap is in 1999 al opgeheven. Daar kun je niet terecht. Ook bij de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (de opvolger van de broederschap) kan alleen bemiddelen, maar de klacht inhoudelijk niet beoordelen. Daarvoor moet je naar de Kamer voor het Notariaat bij de Rechtbank waar de desbetreffende notaris onder valt. Eerst zul je echter moeten proberen er met de notaris zelf uit zien te komen. Pas als dat niet lukt, kun je een klacht indienen.

De uitspraak van de Kamer voor het Notariaat geeft echter geen strafrechtelijk oordeel. Of een handeling (of niet handelen) van een notaris dus ook gelijkstaat aan fraude is aan de strafrechter.