nico s
door nico s Oct 29, 2010 om 15:26
Voeding & gezondheid

Vieze vliegjes

wie owie kan mij helpen om een massa
vuurvliegjes
of zijn het motjes te verdrijven uit mijn huis voornamelijk uit mijn keuken
bvb dank
nico s

67353 32 Rapporteer

vladja
door vladja - Oct 29, 2010 om 15:38
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zijn die een millimeter tot 2 millimeter groot?

Vladja

nico s
door nico s - Oct 29, 2010 om 15:45
87 Antwoorden / 26 Vragen

er is er nog geen op mijn meetstok gaan zitten
maar ongeveer kan dat kloppen
nico s

druifje01
door druifje01 - Oct 29, 2010 om 15:56
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Heb ik ook. men zegt dat het aan de tijd van het jaar ligt. Lijken inderdaad motjes. Gaat vanzelf over heb ik mij laten vertellen. Af en toe met de stofzuiger of een plumeau of iets dergelijks erlangs ruimt wel even op.

vladja
door vladja - Oct 29, 2010 om 15:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dan heb je last van fruitvliegjes. Het enige wat daar tegen helpt is alle eetwaar rondom afdekken (zodat ook een fruitvlieg er niet bij kan komen) en alles met "etensresten" (ook een volledig leeggedronken bierglas) goed om te spoelen of gelijk af te wassen. Dan is er geen voedingsbodem meer.

Vladja

helma66
door helma66 - Oct 29, 2010 om 23:23
8 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo,

Als het fruitvliegjes zijn, hier een tip.

Zet een bakje,schaaltje of iets dergelijks neer met azijn en een beetje afwasmiddel erin....fruitvliegjes lusten azijn, maar het afwasmiddel erin...tja daar kunnen ze niet tegen..
Wel neerzetten op een plek waar je er meerdere ziet....het helpt echt.

groeten helma

mi
door miraltje - Oct 29, 2010 om 23:52
462 Antwoorden / 0 Vragen

dit zijn mot vliegjes, door een hete start van de zomer die vervolgens zeer nat eindigde zijn de motvliegjes er in grote getale.

ze planten zich voort op plaatsen die constant vochtig blijven en/of veel organisch materiaal bevindt zoals weinig gebruikte afvoeren enoverloopkanelen van wastafels/gootstenen.

oplossing is deze plaatsen goed te spoelen met heet soda water, let hierbij op dat de overlopen niet worden vergeten.

ze kunnen niet goed vliegen, en "springen" meer dan dat je het vliegen zou kunnen noemen.
de bron van de plaag zit dan ook in de buurt waar de grootste concentratie van deze vliegjes zich bevind

st
door stfr - Oct 29, 2010 om 23:55
15 Antwoorden / 0 Vragen

Zien ze er zo uit:
http://www.panoramio.com/photo/13463221

zo ja, google dan eens op motmuggen, dan vind je vast wel wat bruikbaars wat je er aan kunt doen. Toevallig stond er deze week een stuk in de krant over deze motmuggen. Krant is helaas al weg, op de site van de krant kon ik ook niets terugvinden. Ze komen dus veel voor op vochtige plaatsen (afvoerputjes, vochtige kruipruimte). Heb er zelf een aantal jaar geleden ook last van gehad, toen er door lekkage in de afvoer, water in de kruipruimte stroomde. Na het verhelpen van de lekkage en het droogpompen van de kruipruimte, verdwenen de motmuggen ook.

Succes,

S.Franken

druifje01
door druifje01 - Oct 30, 2010 om 16:08
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Het gaat zeker niet om fruitvliegjes. Miraltje (2 posts hierboven) geeft een treffende beschrijving. Opzuigen met de stofzuiger is een minder goede tip. tenminste als het om een stofzuiger met losse zakken gaat. Bij het verwisselen van de zak springen/vliegen de motjes er vrolijk en misschien vermeervoudigd weer uit.

vladja
door vladja - Oct 30, 2010 om 16:13
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op zaterdag 30 okt 2010, 16:08]Het gaat zeker niet om fruitvliegjes. Miraltje (2 posts hierboven) geeft een treffende beschrijving. Opzuigen met de stofzuiger is een minder goede tip. tenminste als het om een stofzuiger met losse zakken gaat. Bij het verwisselen van de zak springen/vliegen de motjes er vrolijk en misschien vermeervoudigd weer uit.

Alle vliegende insecten (en spinnen), die ik tot nu toe opgezogen heb, zijn nog nooit bij het wisselen van stofzak uit lazarus herrezen. Door de zuigkracht gaan ze (de vleugeltjes) stuk en dan stikken ze ook nog eens in het stof.

Waarschijnlijk heb jij ervaring met kakkerlakken. Die overleven alles.

Vladja

druifje01
door druifje01 - Nov 2, 2010 om 14:52
1712 Antwoorden / 140 Vragen

De vliegjes kwamen er gewoon weer uitgevlogen. Dat is een ervaringsverhaal. Ze waren nog lang niet dood en konden dus ook niet herreizen. Verveel je je ofzo?

harleyman
door harleyman - Nov 3, 2010 om 12:45
33 Antwoorden / 0 Vragen

in een stofzak gaat alles dood. je kunt na het opzuigen een insectendodend middel in je stofzuiger pijp spuiten en op zuigen. Ik spuit altijd een lekker luchtje in de pijp, dan ruikt het hele huis weer lekker. Tip voor de fruitvliegjes. plant een appelboom in de tuin en zet de deur open, de vliegjes gaan dan naar buiten.

moeke1
door moeke1 - Nov 3, 2010 om 12:46
28 Antwoorden / 4 Vragen

Een tijd geleden had ik dat ook,moet wel erbij zeggen dat het aan n netje met (rottende) appelsienen lag.Op aanraden van n vriendin heb ik me toen bij blokker stickers aangeschaft.Die zijn er in allerlei figuren en plak je op n raam waar er veel zijn.Ze gaan daarop zitten en het produkt zorgt ervoor dat ze sterven.Ook heel goed voor vliegen.
gr van MOEKE

patrick555
door patrick555 - Nov 3, 2010 om 12:48
31 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is een half jaar terug al een tip hierover gegeven.

Wijnazijn werd gegeven als tip

harleyman
door harleyman - Nov 3, 2010 om 12:49
33 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn ook vliegjes die in de planten grond zitten van je kamerplanten en die kunnen goed vliegen.Die krijg je weg door de planten een nacht in de vrieskast te plaatsen, de vliegjes zijn dan echt dood. Helaas de plant ook, maar van de vliegjes heb je geen last meer.

harleyman
door harleyman - Nov 3, 2010 om 12:54
33 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=druifje01 schreef op dinsdag 2 nov 2010, 14:52]De vliegjes kwamen er gewoon weer uitgevlogen. Dat is een ervaringsverhaal. Ze waren nog lang niet dood en konden dus ook niet herreizen. Verveel je je ofzo? echt een onzin verhaal, ze waren niet dood en konden niet herreizen, dat rijmt niet erg!

1953maria
door 1953maria - Nov 3, 2010 om 12:54
6 Antwoorden / 0 Vragen

hoi,
ik heb het ook eens gehad, wist niet waar ze vandaan kwamen, tot iemand zei heb je soms nep brood of zoiets in de keuken en dat had ik. toen ik dat weg gegooit had waren de vliegjes ook weg.

maria

fl
door flippertje - Nov 3, 2010 om 13:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

Bij mij zijn ze na een paar dagen verdwenen

in een ondiep bakje,sin.sap doen,ze gaan er van drinken
en vallen er in.

Weg vliegjes.

blizzz
door blizzz - Nov 3, 2010 om 13:25
3 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemiddag Nico, een interessant probleem omdat je aangeeft dat ze overal en voornamelijk in de keuken worden aangetroffen. Het zullen dus geen fruitvliegjes zijn - dus is het een ander soort vliegjes of zelfs mugjes zijn. Deze zullen dan vanuit de kruipruimte of vanuit een andere vochtige plaats je huis via de keuken binnenkomen.
Als je hier snel een oplossing voor wilt: ga dan naar een tuincentrum en koop een spuitbus met daarin Pyrethrum (maakt niet uit wat erop staat - kies gewoon de bus waar de grootste hoeveelheid van deze werkzame stof inzit). Spuit in de kruipruimte (gewoon via het luik) en daarna in elke bovenhoek van ieder vertrek waar ze voorkomen. De Pyrethrum is niet ongezond, maar de toegevoegde stoffen en drijfgassen niet echt - werk dus vanaf het verste vertrek naar een buitendeur. Wacht 5 minuten en je kunt weer naar binnen.
Een andere goede (en voor de mens gezonde) oplossing is een BliZzz muggen en vliegenval, welke de insecten lokt met een combinatie van UV-licht, CO2 en Warmte. Het mooie is dat een dergelijk apparaat ook de lucht zuivert van bacteriën.

Succes!

an
door ankhor - Nov 3, 2010 om 13:36
122 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind het ook een vreemd verhaal, ook last van fruitvliegjes gehad en gewoon opgezogen, geen één kwam er uit de stofzak, maar ik heb die dan ook niet
meteen na het stofzuigen verwisselt. Maar ja, ik vermoed dat de zuigkracht zo groot is dat die beestjes echt geen kans maken, misschien was die stofzuiger
wel een kruimeldief?

nico s
door nico s - Nov 3, 2010 om 14:06
87 Antwoorden / 26 Vragen

zo lang als jullie niet gaan slaan ben ik zeer vereerd met jullie reacties
laat nu de fruitmotjes maar komen
ps terwijl ik hier voor mijn pc zit vallen een paarvliegjes dood van mijn scherm af
hebben zeker mee zitten lezen en zijn van angst dood neer gevallen
nogmaals bedankt en gegroet
nico s

hennymost
door hennymost - Nov 3, 2010 om 14:08
13 Antwoorden / 6 Vragen

Hoi,

Kijk eens in je kruipkelder, als je beneden woont.
Is het daar vochtig, en zijn riool pijpen nog goed en dicht?
Of/en onder je keukenkastjes, er zou een afvoerpijp kunnen dreinen ( iets lekken )
Deze vliegjes komen vaak voor als er iets met je riool, of iets dergelijks is.

Henny

na
door nammko - Nov 3, 2010 om 14:16
28 Antwoorden / 3 Vragen

Een tijdje terug heeft iemand ook al eens vragen gesteld over deze vliegjes. Iemand gaf toen de tip, om een zakje gist op te lossen in wat water. Daar zijn ze helemaal verzot op. Op het bakje moest je dan een trechter zetten, zodat ze wel door de trechter naar de gist gaan, maar niet meer terug kunnen. Je kan ook een plastic flesje gebruiken, waarvan je het bovenste gedeelte afsnijdt en omgekeerd op de fles zet. Ik heb er zelf heel veel succes mee gehad.

an
door annie van es - Nov 3, 2010 om 15:52
53 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=helma66 schreef op vrijdag 29 okt 2010, 23:23]Hallo,

Als het fruitvliegjes zijn, hier een tip.

Zet een bakje,schaaltje of iets dergelijks neer met azijn en een beetje afwasmiddel erin....fruitvliegjes lusten azijn, maar het afwasmiddel erin...tja daar kunnen ze niet tegen..
Wel neerzetten op een plek waar je er meerdere ziet....het helpt echt.

groeten helma
De tip van de azijn met een beetje afwasmiddel stond op internet. alleen daar schreven ze wijnazijn. Ik heb het eerst met gewone geprobeerd en later met wijnazijn, de gewone azijn werkt prima, geen fruitvliegjes meer !

er
door erky - Nov 3, 2010 om 17:46
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Nico S,

Het juiste antwoord op jouw vraag zal afhangen van het soort vliegjes dat het zijn. Fruitvliegjes zijn ongeveer 3 mm en als je goed kijkt zie je dat ze vrij grote oogjes hebben. Zijn ze maar 2 mm, dan zijn het mogelijk 1-dagsvliegjes.

Fruitvliegjes komen echt alleen op (over)rijp fruit af. Eendagsvliegjes zitten overal. Kijk voor de grap eens in bloempotten als jullie bloemen in de kamer hebben of er een plant is die in ruim water staat of langdurig natte grond heeft. Even oppakken en schudden. Als je eendagsvliegjes hebt dan hebben die hun kraamkamer in vochtige aarde. Na schudden zal je zeker merken dat je uit de aarde komen kruipen en wegvliegen.

Remedie? plant droger laten staan of een beetje brandnetelsoep op de aarde gieten. Voor een recept, zie een goede (milieuvriendelijke) planten site.

Succes.

pr
door presta - Nov 3, 2010 om 18:33
1 Antwoorden / 0 Vragen

Deze vliegjes zijn inderdaad een ergenis.
Alles heb ik geprobeerd. Ze bleven komen.
Toch heb ik er iets opgevonden.
Neem een doorzichtige fruitschaal, leg daarin drie stukjes fruit b.v een stukje open banaan e.d., dek dit af met huishoudfolie, maar laat een kiertje open.
Ze vliegen door dat kiertje naar binnen. en wanneer je constateerd dat er genoeg inzitten
Dan snel een apart gelegd stukje folie op het kiertje leggen, zodat ze er niet uit kunnen.
Dan buiten het huishoudfolie eraf en weg zijn ze.

co
door conitjo65 - Nov 3, 2010 om 19:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had die vliegjes ook in mijn keuken. Schijnbaar lag het aan de gebruikte koffiepads welke ik in het biobakje deponeerde welke ik dan eens in de week buiten in de grote biobak leegde. Nu gebruik ik een klein emmertke van boer'n yoghurt en leeg dit bijna dagelijks. Sindsdien heb ik geen vliegjes meer.

ep
door epvnhschip - Nov 3, 2010 om 19:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is de najaars-tijd van het jaar dat u last kunt krijgen van wat heet: de "fruitvliegjes". Het zijn dus geen vieze beesten, ze eten gewoon graag allerlei fruit- en groente- en andere eetbare resten. Leukmis anders.

Bestrijding is lastig en u moet beslist over enig uithoudingsvermogen beschikken. Het volgende heeft bij ons goed geholpen. We zijn er nu -na twee "bestrijdingsweken"- dan ook sinds ± een week vanaf.

Doe het zo:

Zorg dat uw keuken echt schoon is. geef 'm desnoods een grondige beurt. Ja ook onder en naast en achter de koelkast of ander toestanden die inuw keuken staan. Die besten planten zich makkelijk en iun gigantische aantallen voort. Binnen een week een nieuwe generatie larven. Tel uit je winst. En gooi dat vieze groenten resten-bakje op het aanrecht weg; alles gelijk in de vuilnisbak buiten dat is echt de enige remedie.

Zet alle eetbare spullen goed weg en waar nodig en mogelijk altijd in de koelkast. En berg schillen en ander voedselafval gelijk weg in de afgesloten groenbak die BUITEN staat. Niets binnen houden.

Neem een pot of fles of beker. Een bodem van een paar cm van wat tafelwijn of verdunde siroop of iets dergelijks samen met een druppel afwasmiddel [Dreft of zoiets] om de oppervlakte spanning van de vloeistof te breken.
Deksel met een gaatje van plm 3 - 4 mm er op en gewoon in de keuken zetten. Liefst een paar exemplaren.
Als je een beker neemt, maak dan een soort trechter met zo'n gaatje onderin en zet dat op die beker. Afplakken met wat cellotape.

De fruitvliegjes vinden de vloeistof op de geur [zo vinden ze ook uw fruit] en kruipen wel door het gaatje naar binnen maar kunnen de weg terug NIET vinden. Ze verzuipen vrijwel voor 100%.

Denk nou niet: die man vertelt sprookjes. Binnen een dag lagen er bij ons letterlijk wel honderd op de bodem. We hebben dat een dag of tien volgehouden.

Daarnaast hebben we elke dag elke paar uur de kruimelzuiger gebruikt om de nog rondvliegende dames en heren weg te vangen.

We zijn nu sinds een week fruitvlievrij - even duimen.
We houden nog steeds de eetbare toestanden in de koeling.

Het lijkt er dus veel op dat dit echt helpt. Maar je moet het wel konsekwent doen: schoonhouden, wegbregen en de vanbgpot laten staan net zo lang tot je echt niets meer terug ziiet.

Sukses er mee.

Eppo Boot

ca
door catloverine - Nov 4, 2010 om 12:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

ik denk ook dat hier sprake is van fruitvliegjes. ik ontdekte laatst dat een ui oorzaak was van fruitviegjes. Inderdaad rottend fruit enzovoorts weggooien en ander fruit afdekken

jpm
door jpm - Nov 4, 2010 om 13:01
820 Antwoorden / 28 Vragen

Herrijzen.

pi
door pitah - Nov 5, 2010 om 11:11
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Rico,
Van de zomer had ik ook veel last van vliegjes in de keuken.
Uien en knoflook verdrijven de vliegjes alsook andere insecten.
Een paar uien of een netje met knoflook in de keuken ophangen.
Dan zijn er geen vliegjes meer. Dat is tenminste mijn ervaring.
Dit is een ouderwets middel uit oude tijden.
Succes!

po
door poefeltje - Nov 5, 2010 om 23:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Tegen Fruitvliegjes: Zet een basilicumplantje in de keuken en de fruitvliegjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.

va
door van hooijdonk - Nov 8, 2010 om 11:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik weet niet over welke vliegjes het gaat, maar als het fruitvliegjes zijn leggen wij een paar blaadjes basilicum op een schoteltje en dan zijn we er heel snel van af!