ma
door marja0013 Oct 20, 2005 om 08:52
Voeding & gezondheid

Visolie bij ADHD

Sinds ruim een jaar gebruik ik voor mijn zoontje van 8 jaar visolie-capsules. Er wordt altijd gezegd dat deze capsules het drukke gedrag van kinderen met ADHD verminderen. Hij slikt ook Ritalin dus ik weet niet of dat het gebruik ervan ook beinvloed. Maar ik heb niet echt het idee dat het helpt. Ik koop het wel braaf, heb het al gehad van Sana- Direct, Eye Q, Natufit en nog een onbekend merk. Wie heeft er ervaring met deze capsules bij kinderen? Mijn zoontje heeft niet alleen ADHD maar ook PDD-nos. Misschien beinvloed dat de reactie ook nog.

47819 34 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 20, 2005 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij ADHD wordt door de artsen Ritalin voorgeschreven. Visolie is een voedingssupplement. Hiervan kun je eigenlijk wat betreft de ADHD niet veel verwachten. Ik ben bang dat er in het alternatieve circuit niet veel voor uw zoon kan worden gedaan. Consequent gedrag en veel liefde zijn en blijven het beste.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2005 om 09:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel Ritalin blijven gebruiken hoor!

ve
door verwijderd - Oct 20, 2005 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Deze artikel trof ik op visolie-info.nl, wellicht heeft u hier iets aan bij de keuze welk merk visolie u het beste kan nemen.

"Het sterk toenemend aantal gevallen van ADHD, autisme, dyslexie en dyspraxie in de afgelopen decennia blijkt samen te hangen met een grote afname van de consumptie van voedingsmiddelen die omega-3 vetzuren bevatten. Onderzoek heeft bevestigd dat dit type vetzuren onmisbaar is voor een goede werking van de hersenen en dat bij een tekort deze ontwikkelingsstoornissen kunnen ontstaan. Het gaat dan vooral om het omega-3 vetzuur EPA dat het menselijk lichaam zelf kan maken uit een ander omega-3 vetzuur, alfa-linoleenzuur. Dit vetzuur komt voor in een aantal soorten groenten, walnoten, amandelen en in hoge mate in lijnzaad en lijnzaadolie.

Er zijn mensen bij wie de omzetting van alfa-linoleenzuur naar EPA in voldoende mate plaatsvindt, maar deze zijn de laatste decennia ver in de minderheid. Dit is het gevolg van een sterk veranderd dieet, waarbij er vaak niet voldoende producten met alfa-linoleenzuur worden geconsumeerd en de consumptie van producten met een hoog gehalte aan omega-6 vetzuren schrikbarend is toegenomen. Aangezien het lichaam alleen voldoende alfa-linoleenzuur kan omzetten in EPA wanneer de juiste verhouding aan omega-3 en omega-6 vetzuren wordt ingenomen, zal deze overmatige omega-6 vetzuur inname de omzetting tegengaan.

Bij inname van visolie wordt deze hindernis omzeild en is het voor ADHD zo belangrijke vetzuur EPA direct beschikbaar. Een ander omega-3 vetzuur dat het lichaam in optimale omstandigheden kan maken uit alfa-linoleenzuur is DHA. Echter gebruik van alleen het omega-3 vetzuur DHA toonde geen positieve resultaten in tegenstelling tot inname van visoliesupplementen met een hoge dosis van het omega-3 vetzuur EPA, dat een aanzienlijke verbetering bewerkstelligde. Kies daarom bij ADHD voor een visoliesupplement met een hoog percentage EPA.

De manier waarop de omega-3 vetzuren uit visolie invloed hebben op de symptomen van ADHD is dat ze de samenstelling van de celmembranen van zenuwcellen veranderen. De samenstelling van de fosfolipiden in die celmembranen is een afspiegeling van de omega-3 vetzuren die men binnenkrijgt. Wanneer men te weinig omega-3 en teveel omega-6 vetzuren inneemt dan zal de verhouding tussen deze twee essentiële vetzuren in de membraan ook veranderen met als gevolg een stoornis in de celstofwisseling en prikkeloverdracht tussen de verschillende zenuwcellen."

Groet Richard.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2005 om 16:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ter aanvulling:

Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op het volgende artikel: Nieuwsbericht over studie Eye Q visoliesupplement (klik op het donkere gedeelte en u wordt doorgelinkt). In deze studie is het effect van het natuurlijke 'eye Q' voedingssupplement onderzocht (dit voedingssupplement is rijk aan een hoog EPA-gehalte) op gedrags- en leerproblemen bij Engelse basisschoolkinderen.

Echter ik kna niet achterhalen hoe objevtief dit onderzoek en deze berichtgeving is. Er schijnt een artikel over dit onderzoek gepubliceerd te zijn in the sunday times, maar dit (objectieve) artikel kan ik (helaas) niet terughalen.

Wellicht heeft u toch iets aan mijn link. Deze bevat veel informatie over de werking van visolie bij ADHD.

Groet Richard

ve
door verwijderd - Oct 20, 2005 om 16:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

'Dit artikel', natuurlijk

ve
door verwijderd - Oct 20, 2005 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt dit soort vrqgen beter aan uw huisarts stellen, die is tenslotte het meest deskundig op medisch gebied!

ve
door verwijderd - Nov 3, 2005 om 09:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik heb zelf adhd en slik hiervoor concerta, dat is hetzelfde als ritalin alleen hoef je hiervan maar een tablet per dag. Hiernaast slik ik al jaren een goede multi met veel vitamine b en 3 capsules vetzuren per dag. Ik voel me hier erg goed bij. Ik merk meteen verschil als ik een dag mijn vitamines vergeet. ik heb dan minder concentratie en voel me wazig in mijn hoofd. Dus ik slik naast mijn reguliere medicatie ook altijd vetzuren. Ik ben 21 en doe dit al jaren. Mijn  huisarts en psychiater zijn er van op de hoogte. Het kan geen kwaad en werkt bij mij super.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2005 om 09:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zorg voor de juiste verhoudingen 3 en 6. Deze 6 mag niet te veel zijn. Dat werkt juist averechts. Daarnaast is Becel (omega 3-6) slecht, omdat daar te veel 6 inzit. En ook zonnebloemolie is niet goed daarom. lees dit artikel maar:

ve
door verwijderd - Nov 25, 2005 om 09:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat men de laatste jaren heeft vastgesteld is dat de verhouding tussen omega-6- en omega-3- vetzuren (hierna aangeduid als ω-6 en ω-3) van het grootste belang is. Hoewel de ω-6-vetzuren onmisbaar zijn, is het dieet de laatste jaren zodanig dat we daarvan te veel binnen krijgen en te weinig van de ω-3-vetzuren. Terwijl de verhouding tussen ω-6 en ω-3 vetzuren ongeveer 1 moet zijn is die bij het hedendaagse dieet ca. 20.

Dit leidt tot stemmingswisselingen, depressies, een hoog gehalte aan triglyceriden in het bloed, hartklachten en nog meer ellende.

Het onderwerp heeft de aandacht in de medische vakbladen. Wie een jaar geleden in Medline intikte "omega-3" kreeg 3.000 publicaties, wie het nu doet krijgt er 8.000.

Het lichaam kan de noodzakelijke ω-3-vetzuren in beperkte mate maken uit andere onverzadigde vetzuren, zoals alfalinoleenzuur (LNA), maar de mogelijkheid daartoe is zeer beperkt en deze wordt nog beperkter door vasten, stress en een zinktekort.

De noodzakelijke ω-3-vetzuren komen vooral voor in vette vis. Uit epidemiologisch onderzoek blijkt dat het eten van vis hart- en vaatziekten en hartdood, kanker, depressie en suïcide tegengaat. De belangrijkste van deze vetzuren worden aangeduid als EPA en DHA.

De laatste paar jaar is duidelijk geworden dat het geven van ω-3-supplementen bijzonder gunstig werkt bij psychiatrische aandoeningen zoals manische depressie, therapieresistente depressie, schizofrenie en agressie. Het toedienen van EPA heeft een stemmingsverbeterend effect.

Het blijkt dat de groei van kinderen in vegetarische gemeenschappen door een tekort aan deze vetzuren achterblijft. De sondevoeding die in ziekenhuizen wordt toegepast bevat helemaal geen EPA of DHA, terwijl de andere onverzadigde vetzuren in een verkeerde verhouding aanwezig zijn.

Uit een beperkt onderzoek bij 8 AN-patiënten bleek dat zij te weinig EPA en DHA hebben. De auteur acht het waarschijnlijk dat de te hoge ω-6/ω-3 verhouding (die depressief maakt) door het volgen van een vermageringsdieet in de gunstige richting verschuift, waardoor de patiënt zich prettiger voelt. Dit zich prettiger voelen duurt zo lang er weinig gegeten wordt waardoor de daarvoor gevoelige persoon in de ban van de AN raakt. Als men zo’n patiënt dan gaat bijvoeden met de gebruikelijke voedingsmiddelen is er een groot risico dat zij weer te veel ω-6 krijgt, met als gevolg dat zij zich weer bijzonder ongelukkig gaat voelen. De auteur meent dat de psychologische verklaringen voor het gedrag van de patiënt wellicht vervangen moeten worden door voedingsfactoren.

ve
door verwijderd - Nov 25, 2005 om 09:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vervolg:

Zij meent verder dat de sterke genetische basis voor AN wellicht verklaard kan worden door het feit dat de voor AN gevoelige mensen niet in staat zijn EPA uit andere onverzadigde vetzuren te vormen. Vegetariërs vormen een risicogroep omdat zij minder EPA en DHA tot zich nemen dan niet-vegetariërs waardoor de ?-6/?-3-verhouding ongunstiger is.

De maag-darmwerking wordt door ?-3 bevorderd en constipatie zou erdoor verdwijnen. De veel voorkomende huidklachten komen voort uit ?-3- en zinktekorten.

Als dieren te weinig ?-3 krijgen treedt botafbraak op, de botafbraak bij AN zou daaraan ook wel kunnen liggen. De auteur wijdt ook een passage aan de belangrijke rol die zink bij dit alles speelt. Zij heeft nog meer argumenten maar de bespreking wordt te lang.

Op grond van 142 literatuurreferenties heeft zij een indrukwekkend verhaal geschreven waarbij zij steun kreeg van enkele coryfeeën op het gebied van eetstoornissen zoals Bryan Lask en Janet Treasure.

Het bewijs van dit alles moet nog geleverd worden, maar wie last heeft van huidproblemen doet er goed aan een zinkverbinding en visolie te slikken.

# Agnes K. Ayton, 2004, Nutritional Neuroscience, 7(1): 1-12.

____________________________________________________________

ve
door verwijderd - Mar 15, 2006 om 18:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer je je zoontje gezond laat eten zullen wellicht de symptomen verminderen. Gezond eten, dus volgens de richtlijnen gezonde voeding kunnen positieve gedragsveranderingen en verbeterde concentratie teweeg brengen.

niet alleen visolie, maar ook fruit, groenten en granen zorgen hiervoor. Kinderen zijn erg vatbaar voor een gezonde voeding, probeer het eens, kan zeker geen kwaad.

Tussen merken visolie is eigenlijk geen verschil, koop dus gewoon de goedkoopste!

ve
door verwijderd - Jan 9, 2007 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een voedingssuplement zal over het algemeen geen effect hebben op een geneesmiddel. Een voedingssuplement is namelijk niets meer en minder als een toeevoeging op je normale dagelijkse eten. Het mag dan ook niet gezien worden als vervanging van!!!Over het algemeen is een stuk goede vis in de week beter dan deze tabletten/capsules. Maar.... er zijn kinderen en volwassenen met ADHD die veel profijt hebben van dit product. Blijf gewoon doorgaan met ritalin (is op recept en opdracht van arts) en gebruik de visolie er gewoon bij. Merk maakt niet uit. (Kruidvat verkoopt een variant speciaal voor kinderen).

Ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt. Als je ergens onzeker over bent met betrekking tot de geneesmiddelen van je zoontje of het gebruik van voedingssuplementen, praat er dan over met je arts. Hij of zij is er om je hier mee te helpen en kan eventueel de zaken iets duidelijker voor je maken.

ve
door verwijderd - Jan 9, 2007 om 18:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vragen beantwoorden van meer dan een jaar oud is niet echt zinvol.

Een van de kassa programma's vorigjaar ging over het gebruik van visolie en visolie capsules de conclusie van deskundigen op dat gebied was dat een heilzamewerking niet aantoonbaar is.

Regelmatig vis eten b.v. 2x per week is wel zinvol.

ve
door verwijderd - Apr 18, 2007 om 00:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook al is de vraag van marja0013 oud, ik wil toch reageren. Ik ken een
vrouw die mij vertelde dat haar kleinkind met visolie rustig, zonder
visolie druk (ADHD) was. Er zou ook gekeken kunnen worden of een kind
allergisch is voor bijv. kleur- en smaakstoffen in drankjes en het
voedsel dat hij krijgt. Daar kunnen kinderen - en ook volwassenen - erg
gevoelig voor zijn. Vroeger ook van een echtpaar gehoord dat met hun
"wilde" dochtertje naar de psychiater wilde gaan. Maar toen via
alternatieve weg ontdekten dat zij allergisch was voor de eerder
genoemde stoffen. Het kind werd op een gezond dieet gezet en dat bleek
de oplossing. Dan nog iemand die antipsychotica moest slikken, op een
dag visolie erbij is gaan nemen (het merk zal ik straks geven). In vier
maanden tijd trad een merkbare verbetering op, zodanig dat hij zijn
antipsychotica liet staan (ja, ja!). Dat is inmiddels bijna 2 jaar
geleden, hij neemt de visolie nog steeds dagelijks, en nog wat andere
voedingssupplementen erbij. Als je via Google zoekt op "Psychiater
schrijft visolie en kruiden voor" vind je daar een artikel met die kop.
Er wordt binnenkort ook een congres gehouden over "Integrale
Psychiatrie" waarbij alternatieve geneeswijzen aan bod komen. De
"wetenschappelijke" bewijzen zullen er ooit wel komen, maar ikzelf ga
daar niet op zitten wachten! Ik slik de visolie zelf ook en voel dat
het me goed doet. De visolie is een van de zuiverste, in een flesje en
niet vies, waar ik dan gewoon een klein slokje steeds uit neem.
Eskimo-3 van Cardinova in Zweden.

ve
door verwijderd - Oct 8, 2007 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

koop niet de goedkoopste maar een met de juiste verhouding EPA en DHA. Ons zoontje heeft er wel veel baat bij, hij neigt ook naar pdd-nos. Consultatie-arts gaf het advies om een produkt te gebruiken met 490mg EPA en 70mg DHA. Deze produkten zijn bijna niet in de winkel te koop alleen via internet heb ik wat kunnen vinden.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2007 om 00:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Te lezen op:

http://www.adhdenvoeding.nl/visolie-geen-invloed-op-adhd/

staat een heel uitgebreid wetenschappelijk artikel, waaruit blijkt dat visolie ten onrechte vaak wordt genoemd als middel tegen adhd.
Zoals het spreekwoord luidt: `er zijn leugens, keiharde leugens en statistieken´.

Onderzoek heeft overtuigend aangetoond dat er geen enkel wetenschappelijk bewijs bestaat voor het effect van visolie op ADHD, dit in tegenstelling tot wat alle visolie-reclame ons wil laten geloven. Wij raden ouders dan ook af om supplementen, zoals visolie, te geven aan hun kind. Visolie kan wellicht een goede aanvulling zijn op het dieet wanneer het er om gaat hart- en vaatziekten te voorkomen, maar is niet geschikt als therapie bij ADHD.

ve
door verwijderd - Dec 12, 2007 om 08:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Aadhead,

Ondanks dat dit al een tamelijk oud draadjes is, wil ik je wel erg bedanken voor deze ontnuchterende bijdrage. Alle eerdere citaten zijn afkomstig van commerciële sites, die uitsluitend belang hebben bij de verkoop van visolie.

Dit wil ik alleen even duidelijk hebben gemaakt, voor eventuele toekomstige lezers.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Dec 12, 2007 om 19:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marja0013 stelde op 10-10-2005 de vraag wie er ervaring heeft met  visoliecapsules bij kinderen.
Een tiental mensen reageerde op haar vraag, onder wie ikzelf.

@brynnar  U komt onlangs met een reactie. U heeft het over "alle eerdere citaten". Welke bedoelt u, hr/mw brynnar? Benoemt u eens specifiek WIE van degenen die op Marja's vraag hebben gereageerd volgens u "commerciele sites" heeft geciteerd. U heeft het toch over "alle"? Gaarne dan een opsomming van die "alle".

ve
door verwijderd - Dec 12, 2007 om 23:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht hebt u geen commerciële bedoelingen, echter: het helpt NIET tegen ADHD, dat is echt een fabeltje, inderdaad ingegeven door commerciële visoliefabrikanten en wederverkopers.

Ik kan u aanraden: lees het artikel van mevr. Pelsser over visolie. Visolie hoeft niet per se slecht te zijn, maar deze discussie gaat nu eenmaal over ´visolie bij adhd´. En dat had dus net zo goed kunnen zijn: ´Visolie bij Watervrees´.

Lees het artikel op

http://www.adhdenvoeding.nl/visolie-geen-invloed-op-adhd/

en u zult zien dat door de visolie/omega-3 aanhangers (lees: verkopers) met de cijfers gegoocheld wordt, o.a. door de x-as in te korten, waardoor het lijkt alsof er na gebruik een enorme daling is, terwijl het in feite weinig meer resultaat biedt dan een placebo.

Een bekende truc.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2007 om 08:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Plasebo of niet?

Je kunt door het denken dat het helpt en door alleen positive te herplaatsen op andere site's de indruk wekken dat het zou helpen, er is niets bewezen, dus er is slechts een vermoeden en testen die onafhankelijk lijken zijn betaald en gemaakt door de diverse fabriekanten maar geen enkele Specialist zal deze middelen voorschijven, alleen vrije verkoop van onschuldige produkten, en Visolie kan niet helpen, tenzij ze er andere stoffen die ook in de reguliere medicijnen zitten erin doen, en dan mag het vermoedelijk niet meer via deze weg verkocht worden!

Behalve Paracetamol en Foliumzuur zijn er maar weinig die echt genezen, net als hoestdrank, ze stoppen het niet maar maken het alleen maar zachter, dus zo zie ik deze ook, helpt niets maar het idee maakt sommige iets rustiger!

Als het werkelijk zou helpen zouden diverse specialisten dit ook gaan voorschrijven en verzekeraars dit vergoeden en dat is dus nog steeds niet zo!

Er is dus geen voldoende bewijs voor het op recept verstrekken, en de echte ADHD werking is daarmee voor mij bewezen...

Alleen Uw portemonee is dunner dus!

ve
door verwijderd - Dec 13, 2007 om 17:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ruim 2 jaar geleden heb ik deze vraag gesteld, en de vraag is de laatste paar dagen weer in trek, want ik krijg heel veel reacties. Inmiddels ben ik zelf ook wat wijzer geworden wat betreft visolie. Wat Brynarr zei klopt niet helemaal, want visolie wordt wel voorgeschreven door artsen. Mijn man gaat namelijk naar een psychiater voor zijn ADHD en deze schreef hem visoliecapsules voor. En niet zomaar de eerste de beste soort, hij zei dat de visolie van visolieplein.nl goed was voor hem. Dit is MorEpa en de verhouding in deze visolie is goed. Deze is namelijk  Epa:Dha 8:1. Er moet in visolie ook alleen maar Omega 3 zitten en geen Omega 6. Dit krijgen we via andere producten al genoeg binnen. Dus om nu te zeggen dat het alleen maar geldklopperij is.... Dat is niet zo. Maar ik ben wel heel benieuwd hoe mensen hier nu weer op zullen reageren.

ve
door verwijderd - Dec 13, 2007 om 20:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als jullie allemaal goed gelezen hebben (en dat hebben jullie niet), beweer ik helemaal niets. Ik constateerde het feit dat veel eerdere bijdragen rechtstreeks zijn gekopiëerd van commerciële sites en dat de bijdrage van Aadhead, hoewel ook geciteerd, een gezond tegengeluid laat horen van een stichting. Met een simpele zoekactie op internet zul je tot dezelfde conclusie komen.

Het verschil tussen een bedrijf en een stichting, is dat de eerste puur zakelijk gebaat is bij een positieve stelling dat visolie goed is, terwijl de stichting uitsluitend gebaat is bij goed onderbouwd wetenschappelijk bewijs. Deze heeft geen winstbejag.

Volgende keer iedereen de oogjes open en begrijpend lezen? Dank u.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Dec 13, 2007 om 22:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

@brynnar Ik zie dat u uw formulereing al heeft afgezwakt van

"Alle eerdere citaten zijn afkomstig van commerciële sites
,.. "

naar: "veel eerdere bijdragen rechtstreeks zijn gekopiëerd van commerciële sites"

Van "alle" naar "veel" dus. Nu nog een antwoord op mijn vraag WELKE (alle? vele?) bijdragen u specifiek bedoelt.

@marja0013 Leuk dat je er weer bent. Laatst meegemaakt dat een arts aan iemand met schizofrenie "Omega Mixtura" voorschreef, is niet in capsulevorm, maar vloeibaar in fles. Bevat Omega 3, 6, 7 en 9, op plantaardige basis. De betreffende patient heeft "slikproblemen", dus capsules zijn voor hem geen optie. Hij neemt de olie zeer bereidwillig.

@marja

ve
door verwijderd - Dec 14, 2007 om 07:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Marja,

Om je vraag te beantwoorden, goed, er zijn niet veel citaten, maar ik meen dat die van Ricardow erg gekleurd zijn. Hoogstwaarschijnlijk onbedoeld, maar ik wilde het toch even melden

Ricardow: Eerste link: Spingfield Neutraceuticals BV, leverancier voedingssupplementen.

Ricardow: Citaat van visolie-info.nl: Visolieplein: verkoopsite.

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jan 8, 2008 om 17:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Brynnar,

De artikelen nu teruglezende vind ik ze inderdaad ook eenzijdig, ik heb m'n antwoord destijds waarschijnlijk teveel laten beïnvloeden door dergelijke verkoopsite's.

Echter dat dit gekleurde artikelen (zouden kunnen) zijn, geef ik zelf ook aan in de bijdrages; in de eerste bijdrage zeg ik letterlijk "Echter ik kan niet achterhalen hoe objectief dit onderzoek en deze berichtgeving is" en in de tweede bijdrage geef ik duidelijk een bronvermelding, waarmee ik dus overduidelijk aangeef dat de informatie van díe site afkomstig is (en aangezien dit een verkoopsite is kan deze informatie dus ook gekleurd zijn). M.a.w. het feit dat dit geen objectieve informatie zou kunnen zijn meld ik wel degelijk.

Nu twee jaar later (en wijzer) heb ik van meerdere kanten begrepen dat visolie bij ADHD-kinderen niet per definitie een positief effect hoeft te hebben en de verkoopinformatie omtrent dit onderwerp nogal eens wordt opgeklopt.

Tot slot zeg ik nog iets over omega 6 vetzuur; door topicstartster werd gezegd dat alleen omega 3 vetzuur belangrijk is. Dit is grotendeels juist, maar net niet helemaal: Omega 6 vetzuur in de vorm van linolzuur (LA) hebben we inderdaad niet nodig. Dit vetzuur krijgen we al heel erg veel binnen in onze dagelijkse voeding. In alle plantaardige oliën (en vele producten waar dit in verwerkt is) zitten grote concentraties linolzuur. Kortom toevoeging van dit product in de vorm van supplementen (of als toevoeging in margarine) is volstrekt overbodig en kan bij een te grote overinnname zelf schadelijk voor het lichaam zijn.

Echter naast Linolzuur bestaat er ook het (duurdere) omega 6 vetzuur GLA. GLA is een huidverbeteraar, een ontstekingsremmer, een hormonenregelaar, enzovoort. Dit vetzuur kan voor bepaalde personen een (veel) meer optimalere inname zijn, dan enkel een omega 3 supplement. Voor deze groep is omega 6 vetzuur (in de vorm van GLA wel te verstaan), dus wel degelijk belangrijk.

Groet Richard

ve
door verwijderd - Jan 8, 2008 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er personen voordeel hebben van visolie wegens het placebo effect dat ze denken dat het helpt is dit geen bewijs, zie vereniging kwakzalverij....

Dus wat bewijzen ze, enkele tevreden klanten en de rest verzwijgen?

ve
door verwijderd - Jan 8, 2008 om 19:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Richard,

Welkom terug (?)

Mvgr - B

ve
door verwijderd - Jan 8, 2008 om 21:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Off topic

@ Brynnar,

Haha, je zou het bijna denken he. In de novembermaand was ik een aantal keer aanwezig op de site, maar op die momenten waren er geen vragen die ik kon beantwoorden en toen volgde de decembermaand....nou je raad het al druk, druk en nog eens druk. Daardoor is het beantwoorden van vragen op deze site er bij ingeschoten.

Maar nu ben ik er weer helemaal (of  'helemaal terug' wat je wilt), dus binnenkort zal je weer nieuwe bijdragen van me zien.

Groet Richard

ve
door verwijderd - Jan 8, 2008 om 21:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

4711 schreef: "Als het werkelijk zou helpen zouden diverse
specialisten dit ook gaan
voorschrijven en verzekeraars dit vergoeden en dat is dus nog steeds
niet zo!"  Ik wil je erop attent maken dat chiropractie
bijvoorbeeld, vroeger niet werd vergoed, maar intussen al jaren wel. En
dat mensen tegenwoordig wel degelijk door artsen en specialisten naar
chiropractoren worden verwezen! Idem dito acupunctuur en nog veel meer geneeeswijzen. Ook schrijft, zoals ik eerder schreef, een
psychiater in Winschoten visolie aan zijn patienten voor. En ik ken twee voormalig GGZ-patienten die er veel baat bij hadden. Ging niet van de ene dag op de andere, kan een aantal maanden van dagelijks gebruik duren.

Brynnar Farmaceutikat, je lijkt steeds het laatste woord te willen
hebben! Alsof mensen zelf te stom zijn om uit te maken wat ze wel of
niet kopen en wat wel of niet voor ze werkt. Misschien heb je aandelen in de farmaceutische (miljarden)industrie?

Marja vroeg: "Wie heeft er ervaring met deze capsules bij kinderen?"

De ENIGEN hier die enigszins haar vraag hebben beantwoord en dus UIT ERVARING spreken zijn tamaraa 3-11-05, phili 8-10-07 en ikzelf.

Uit Marja's tweede antwoord lees ik overigens dat ze heus wel zelf kan uitmaken wat ze koopt en ook heus zelf kan beoordelen of het werkt of niet. Geldt ook voor mij.

Brynnar Farmaceutikat en 4711 Chemisch Water uit Keulen kunnen nog zo hard roepen, ik heb mijn eigen beoordelingsvermogen.

ve
door verwijderd - Jan 8, 2008 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marja, ik heb laatst een tv uitzending gezien (geen commercial dus, ik zeg het er maar bij) over een ADHD jongetje dat enorm opgeknapt was door NeuroFeedBack-sessies. Hijzelf en zijn ouders waren aan het woord. Jongetje en ouders waren er erg gelukkig mee.

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 11:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af wat het doel is bij het stellen van de vraag wie heeft er ervaringen met capsules visolie bij kinderen met adhd?
sommige reacties zullen wellicht positief zijn, of sommigen negatief, of alle reacties positief of alle reacties negatief: het zegt allemaal NIETS over de werking.
Daarvoor moet je kijken naar het wetenschappelijk bewijs en ook de manier waarop dat verkregen is moet je zeer kritisch bekijken, en zeker wanneer het onderzoek is betaald door de visolie producenten. Onafhankelijk onderzoek is minder verdacht maar moet ook kritisch bekeken worden.
Daarnaast is het nuttig te beseffen dat er artsen zijn als Daniel Amen die van mening zijn dat ADHD niet 1 aandoening is, maar 6!
En dat ritalin in bepaalde gevallen effectief is, maar in andere gevallen averechts kan werken. Het is trouwens verhelderend om naar zijn (soms wat irritant amerikaans-commerciele) filmpjes te kijken op youtube. Hij heeft al meer dan 50.000 hersenscans bekeken. Wat voor meer psychiaters aan te raden zou zijn.
Verder is het frappant om te realiseren dat ADHD percentueel SIGNIFICANT meer voorkomt aan de oostkust van de VS dan in het midden en westen!
Het lijkt te suggeren dat lifestyle van invloed is op het voorkomen van ADHD?
Probeer eens de TV en computer een tijdje te verbannen voor uw kind!
Geen snoep en veel beweging.
Verder lijkt het me in ieder geval verstandig om zo zuiver mogelijke visolie te slikken. De zee en de vis zit vol met brandvertragers, PCB's , kwik en andere zware metalen. moet je niet teveel van binnen krijgen.
Wanhoop niet: tot je laatste dag maakt on s lichaam 1 miljoen nieuwe neuroverbindingen per seconde, genoeg kans op verbetering dunkt me!

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 12:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

is vraag uit 2005

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 12:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

en nu pas correct beantwoord! Zo razendsnel kan het internet zijn...

ve
door verwijderd - Oct 4, 2010 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tsja,
die alternatieve producten moeten toch af en toe weer eens onder de aandacht gebracht worden?
Het voordeel van zo laat weer eens een bericht maakt dat wetenschappelijke onderbouwing van het beweerde niet nodig wordt gevonden.

Laat ik maar zwijgen over ADHD/PDDNOS.

De Vrije Vogel