door wim1946 Jul 13, 2010 om 11:39
Vrije tijd & tuin

Vleermuizen

Al enige jaren hebben wij last van vllermuizen.
Deze vliegen 's avonds in- en uit onder de daklijst garage en vinden hun huisvesting tussen plavond /zoldervoer.
Het worden er steeds meer en geven ontlasting aan ramen bij de ingang.
Ook de katten uit de buurt hebben al er eens een verschalkt.

29105 21 Rapporteer

erik008
door erik008 - Jul 13, 2010 om 12:28
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Vleermuizen zijn wettelijk beschermde dieren.
Er is een site waar je hulp kunt krijgen.
LINK

ko
door koppa - Jul 14, 2010 om 12:43
5 Antwoorden / 1 Vragen

Vleermuizen zijn onschadelijke dieren en knagen niet. Ze maken dan ook niets stuk en doen hun behoeften netjes aan de buitenzijde.

Lastig van de poepjes op de stoep en ramen, maar daar zijn wel oplossingen voor.

Ga naar www.vleermuis.net en kies "vleermuis gevonden" , "deskundige in de buurt"

1 van onze vrijwilligers kan u informeren en als mogelijk tips geven om de overlast te stoppen of te beperken.

jo
door josjev - Jul 14, 2010 om 12:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

En ik heb de boeiborden speciaal ruim laten plaatsen om vleermuizen te lokken.
De overlast neem ik graag voor lief!

lu
door lunangel - Jul 14, 2010 om 13:09
4 Antwoorden / 3 Vragen

Vleermuizen zijn leuke en intiligente wezentjes.
Ja, het is een beschermde diersoort, maar ze doen geen kwaad.
Ze geven soms een schrikreactie omdat ze zo schichtig vliegen, maar ze vliegen u echt niet in de haren.
Ze leven van insekten die veel in de bomen zitten en ze dan ook ziet vliegen bij schemer tussen verschillende hoge bomen door.
U zou ook vleermuiskastjes kunnen ophangen, dat ze verhuizen daarin.
U kunt ze ook aanmelden bij Waarnemingen op de site www.vleermuis.net en daardoor misschien en andere inzicht krijgt op deze beestjes. Ze pikken ook de muggen op die u anders in de slaapkamer krijgt.
Als u dat allemaal niet wil weten dan kunt u op de site meer vinden over hoe er mee om te gaan.
Succes ermee.

jo
door josty - Jul 14, 2010 om 13:09
26 Antwoorden / 3 Vragen

Ja lastig van die uitwerpselen, maar anderzijds toch heerlijk dat er 's nachts muggen e.d. gevangen worden om je huis?
Wij hebben hier in de straat ook vleermuizen, die je net kunt zien in de schemering ik vind het fijn dat ze er zijn, maar toegegeven, ik heb geen last van vleermuizenpoep.
Wat je er ook aan gaat doen probeer het te doen zonder schade aan de beestjes. Er zijn er niet overdreven veel van.

ro
door rosenthal - Jul 14, 2010 om 13:11
53 Antwoorden / 6 Vragen

Zijn vleermuizen werkelijk zo onschuldig als men denkt? Nee dat zijn ze inderdaad niet.
Vleermuizen kunnen ziektes zoals hondsdolheid verspreiden na een beet.
Ook bij het verwijderen van hun uitwerpsels dient een mondkapje te worden gebruikt daar de stof die vrij komt schadelijk kan zijn voor de gezondheid.
Na een beet van een vleermuis is het belangrijk om een vactinatie bij de huisarts te halen tegen rabbies (hondsdolheid) en tetanis.

Oh ja om niet te vergeten de rode duim draaiers kunnen weer ijverig aan de slag.

bennieol
door bennieol - Jul 14, 2010 om 13:14
64 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb al jaren onder de dakboei vleermuizen,
drie jaar geleden deze veranderd door kunststof en er voor gezorgt dat de vleermuizen er nog steeds achter kunnen.

leuk toch,

je moet de natuur nemen zoals die is.

groetjes Bennie.

ko
door koppa - Jul 14, 2010 om 13:20
5 Antwoorden / 1 Vragen

@Rosenthal

Dat is complete onzin, alleen de laatvliegers (welke niet in huizen zitten) kunnen theoretisch besmet zijn met hondsdolheid.

Echter in nederland is dit nog nooit voorgekomen en de laaste dode door hondsdolheid (door nederlandse vleermuizen) was in 1930 !

Daarnaast bijten deze beestjes alleen als je ze met blote handen oppakt en de dwergvleermuis (welke waarschijnlijk in dit huis zitten) kunnen niet eens door de huid heen bijten.

De uitwerpselen van nederlandse vleermuizen zijn onschadelijk en kun je zelfs gewoon eten (als je dat zou willen)

Je bent in de war met vleermuizen uit zuid amerika, dit is een totale andere soort.

ra
door radstakeboer_1 - Jul 14, 2010 om 14:01
2 Antwoorden / 0 Vragen

jaarlijks hebben wij een kraamkamer van meer dan 60 stuks.
zitten in de spouw,de poep nemen we op de koop.
helemaal niet hinderlijk,bij het uitvliegen, genieten wij.
op internet is genoeg te vinden,dan zul je zien,ze bijten niet en zijn ook niet besmettelijk.

s.canton
door s.canton - Jul 14, 2010 om 14:53
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ook wij hebben al jaren vleermuizen onder de nok van het dak. Het zijn kraamkolonies. Daardoor verblijven ze gelukkig niet zo heel lang bij ons. Zodra de kleintjes kunnen vliegen vertrekken ze weer. Om vervolgens het jaar daarna weer terug te komen.
Op zich vinden wij het niet heel erg. Het is wel zo dat de ontlasting inderdaad vreselijk stinkt. Zeker in een periode met weinig regen, zoals deze zomer, is het heel erg.
Verder is bij ons de 2e verdieping geen bergzolder maar zijn er twee slaapkamers gelegen. De jongste van onze kinderen slaapt op één van die kamers. De herrie die ze 's nachts maken is onvoorstelbaar! Ikzelf doe op de andere zolderkamer altijd de strijk maar ben altijd blij als ik klaar ben. En dat is dan overdag. Kun je nagaan hoe goed je het 's nachts hoort. Ik vraag me ook werkelijk af waarmee ze zo'n lawaai maken aangezien het geen knagers zijn. Ik kan het op geen enkele site over vleermuizen terug vinden.
In ieder geval ben ik toch altijd weer blij als ze weg zijn. Leuke beestjes of niet. Van mij mogen ze ergens anders leuk gaan zitten wezen!

jo
door jos2006 - Jul 14, 2010 om 15:28
87 Antwoorden / 41 Vragen

[quote=wim1946 schreef op dinsdag 13 jul 2010, 11:39]Al enige jaren hebben wij last van vllermuizen.
Deze vliegen 's avonds in- en uit onder de daklijst garage en vinden hun huisvesting tussen plavond /zoldervoer.
Het worden er steeds meer en geven ontlasting aan ramen bij de ingang.
Ook de katten uit de buurt hebben al er eens een verschalkt.

Onder de nok vanhet dak van mijn huis zit ook een kolonie. Op zich heb ik er geen last van. Het probleem doet zich binnenshuis voor. Tussen het dakbeschot en het binnenblad van de zolderwand is een spleet van 0,5 tot 2,00 cm (waarschijnlijk krimp) waardoor uitwerpselen naar binnen waaien en in de dakisolatie en op de zoldervloer terechtkomen. Zou ik de spleet met een weinig bouwschuim kunnen sluiten of kan ik daardoor een vochtprobleem veroorzaken (bouwschuim neemt toch geen water op naar ik meen).

ba
door bachanaal - Jul 14, 2010 om 16:29
248 Antwoorden / 7 Vragen

helaas heeft tegenwoordig iedereen overal last van.

karelstromph
door karelstromph - Jul 14, 2010 om 17:30
95 Antwoorden / 5 Vragen

Koester ze, zeer nuttige dieren. Na de rat en de mens de meest succesrijke zoogdieren.

In Zuid-Amerika leven vampier vleermezuizen (hier niet) en ze scheiden "draculine" af om het bloed aan de beet te laten stollen.

Groet, Karel

mhofman
door mhofman - Jul 14, 2010 om 17:53
530 Antwoorden / 93 Vragen

Wat is de natuur lastig,de zwaluwen poepen alles onder de duiven en ook vleermuizen.Ga ervan genieten en even de slang erover en schoon zijn de ramen en de auto.

ko
door koppa - Jul 14, 2010 om 19:00
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jos2006 schreef op woensdag 14 jul 2010, 15:28][quote=wim1946 schreef op dinsdag 13 jul 2010, 11:39]Al enige jaren hebben wij last van vllermuizen.
Deze vliegen 's avonds in- en uit onder de daklijst garage en vinden hun huisvesting tussen plavond /zoldervoer.
Het worden er steeds meer en geven ontlasting aan ramen bij de ingang.
Ook de katten uit de buurt hebben al er eens een verschalkt.

Onder de nok vanhet dak van mijn huis zit ook een kolonie. Op zich heb ik er geen last van. Het probleem doet zich binnenshuis voor. Tussen het dakbeschot en het binnenblad van de zolderwand is een spleet van 0,5 tot 2,00 cm (waarschijnlijk krimp) waardoor uitwerpselen naar binnen waaien en in de dakisolatie en op de zoldervloer terechtkomen. Zou ik de spleet met een weinig bouwschuim kunnen sluiten of kan ik daardoor een vochtprobleem veroorzaken (bouwschuim neemt toch geen water op naar ik meen).

Als het echt nodig is kun je aan de binnenkant wat dichtmaken, dat ik geen probleem. Maar pas op dat je de vleermuizen zelf niet opsluit in de spouw!

Stel dat deze beesjes niet meer naar buiten kunnen, dan betekend dat er 40 lijkjes gaan rotten, en dat geeft nog jaren een ondraagelijke stank.

Beter is dit te doen in het najaar, dan zijn iig alle babyvleermuizen weg, en is de kolonie ook meestal verdwenen.

eefie
door eefie - Jul 17, 2010 om 12:01
69 Antwoorden / 30 Vragen

[quote=koppa schreef op woensdag 14 jul 2010, 13:20]@Rosenthal
Echter in nederland is dit nog nooit voorgekomen en de laaste dode door hondsdolheid (door nederlandse vleermuizen) was in 1930 !

Een paar weken geleden is ergens in Nederland
een dode vleermuis met rabiës gevonden.

Het zijn mysterieuze veschijningen in de zomerse schemeravonden.
Geniet daarvan en neem de overlast maar voor lief.

ko
door koppa - Jul 17, 2010 om 12:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=eefie schreef op zaterdag 17 jul 2010, 12:01][quote=koppa schreef op woensdag 14 jul 2010, 13:20]@Rosenthal
Echter in nederland is dit nog nooit voorgekomen en de laaste dode door hondsdolheid (door nederlandse vleermuizen) was in 1930 !

Een paar weken geleden is ergens in Nederland
een dode vleermuis met rabiës gevonden.

Het zijn mysterieuze veschijningen in de zomerse schemeravonden.
Geniet daarvan en neem de overlast maar voor lief.

Er staat ook "de laatste dode" was in 1930

De kans dat een levende vleermuis rabies heeft is 0.0003 % , oftewel heel erg klein. Dit komt omdat de ziekte erg snel gaat en de vleermuis al vaak na enkele dagen dood gaat.

Als men dan al ene vleemruis met rabies vindt is deze in 99% van de gevallen dood. Ook het virus zelf is dan al dood en niet meer schadelijk voor mensen.

Wel kan men na onderzoek zien waaraan hij is overleden, maar het dode dier is niet meer schadelijk.

Maar blijft dat de kans om de hoofdprijs in de staatsloterij te winnen vele malen groter is dan een vleermuis met rabies tegen te komen.

In nederland gaan ieder jaar tussen de 250 en 2000 mensen dood als gevolgde van de griep ! Aan hondsdolheid sinds 1930 nog steeds 0.

mo
door mostro - Jul 18, 2010 om 21:19
8 Antwoorden / 5 Vragen

Vleermuizen eten muggen. Ik ben een fan van alles wat muggen eet. Niets aan doen dus svp.

wi
door wim1946 - Jul 20, 2010 om 10:52
2 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=wim1946 schreef op dinsdag 13 jul 2010, 11:39]Al enige jaren hebben wij last van vleermuizen.
Deze vliegen 's avonds in- en uit onder de daklijst garage en vinden hun huisvesting tussen plavond /zoldervoer.
Het worden er steeds meer en geven ontlasting aan ramen bij de ingang.
Nb.Er zitten nu elke avond om 22.00uur een of twee katten te wachten tot ze uitvliegen, hebben er al enkele stuk gemaakt. Zal het ze wat makkelijker maken door een balk tegen de muur te leggen

mhofman
door mhofman - Jul 20, 2010 om 18:14
530 Antwoorden / 93 Vragen

Wim1946,weet niet waar je nu woont maar ga lekker in de stad wonen.Heb je geen probleem met de natuur.Liefst 12 hoog.

qu
door quibus2005 - Jul 23, 2010 om 23:13
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wim 1946 kan ook niet in de stad wonen omdat hij dan last krijgt van duivenpoep en dat is veel viezer. Ik zou erg blij zijn met vleermuizen bij mij op zolder ze eten lekker die lastige muggen op.