ja
door jamest Aug 26, 2014 om 12:40
Elektronica & tv

Vliegjes

Wij hebben veel last van kleine vliegjes bij en op de vensterbank en op het rubber van kunstofkozijn . Wijhebben contact gehad met ongediertebestrijding en die zeggen , vermoedelijk rioolvliegjes maar omdat wij die mensen niet kunnen betalen kunnen zij geen onderzoek doen . Wij wonen in een huurwoning.wie weet wat we kunnen???.
met de vriendelijke groeten

10153 28 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 26, 2014 om 13:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo jamest,

Rioolvliegjes? Deze?
Lees hier.
Of zijn het soms fruitvliegjes? Deze.
Bestrijden? Lees bv. hier.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Aug 26, 2014 om 14:14
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Veel planten in huis op de vensterbank, daar komen op vocht de vliegjes vandaan. Dat is n.l. een broei nest hier voor.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 26, 2014 om 14:42
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Jamest,
vorig jaar was de laatste oplossing om fruitvliegjes te bestrijden: wierook, het zou zomaar ook de rioolvliegjes kunnen verjagen.
Vr. gr.

czar
door czar - Aug 26, 2014 om 15:42
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Voor zowel fruitvliegjes als rioolvliegjes geldt dat de beste oplossing is hun voedselbron af te nemen en dan met name de voedselbron van de larven. Het weg vangen van de vliegjes zelf is dweilen met de kraan open, maar soms wel even prettig (stofzuiger erop :-))

gerbera
door gerbera - Aug 26, 2014 om 16:26
7364 Antwoorden / 14 Vragen

@ jamest Even een geruststelling, u bent niet de enige heel veel mensen hebben momenteel last van de fruitvliegjes. Zal wel iets met de wartme winter te maken hebben gehad.

door 1953 - Aug 26, 2014 om 18:06
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Fruitvliegjes!

door 1953 - Aug 26, 2014 om 18:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Fruitvliegjes komen vooral met warm weer tevoorschijn en richt(t)en zich met name op rottend en gistend fruit.

costnix
door costnix - Aug 27, 2014 om 07:51
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Welkom bij de club! Mijn keuken zit er vol mee. De stofzuiger haslt ze wel weg, mar binnen een vloek en een zucht zijn ze uit de stofzuiger ontsnapt. En ik heb maar één plantje.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 09:01
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=costnix schreef op woensdag 27 aug 2014, 07:51]Welkom bij de club! Mijn keuken zit er vol mee. De stofzuiger haslt ze wel weg, mar binnen een vloek en een zucht zijn ze uit de stofzuiger ontsnapt. En ik heb maar één plantje.
De vuilnisbak elke 3-4 dagen verschonen zou wel eens kunnen helpen.
Ik heb er zelf ook last van (gehad), van fruitvliegjes dan, volgens mij iedereen trouwens met dat warme weer. Het beste is de voedselbron van de larven verwijderen. Het larve-stadium duurt minimaal een dag of 4 en de totale levenscyclus minimaal een dag of 8, dus het is even volhouden. Als ze uit een stofzuiger kunnen ontsnappen, dan ontsnappen ze ook uit je vuilnisbak.
De fruitvliegjes zelf doen zich te goed aan alles wat organisch en vochtig is. De larven houden het bij rottend fruit en groente.

el
door elckzijn - Aug 27, 2014 om 11:59
15 Antwoorden / 0 Vragen

Een of meerdere schaaltjes (geen schoteltjes) met daarin azijn,een beetje water en 1 of 2 druppels afwasmiddel neerzetten op of vlakbij de vensterbank. Ik heb dit eens buiten uitgeprobeerd omdat er zoveel vliegjes rond de gftkliko cirkelden.Volgende dag weggooien en nieuwe plaatsen. Het resultaat is verrassend! Natuurlijk moet je zoals de reacties hierboven al zeggen zorgen dat er geen rottend fruit ed in de kamer/keuken aanwezig is,maar als stofzuigen niet helpt probeer dit dan eens ('s nachts kan ook als u niet in de stank van azijn wilt zitten)

sm
door smal - Aug 27, 2014 om 12:12
71 Antwoorden / 105 Vragen

OOK IK HAD VEEL LAST VAN DIE VLIEGJES. DE SPUITBUS SEC SCHIJNT GEEN VAT OP ZE TE HEBBEN. EERST AL HET VERDACHTE VOEDSEL VERWIJDEREN EN NIEUWE VUILNISBAKZAK ERIN VERVOLGENS MET DE STOFZUIGER ZOVEEL MOGELIJK VLIEGJES OPZUIGEN EN NU KOMT HET: WANNEER JE ER ZOVEEL MOGELIJK OPGEZOGEN HEBT EVEN EEN SHOTJE INSECTENVERDELGER IN HET MONDSTUK VAN DE SLANG VAN DE WERKENDE STOFZUIGER SPUITEN. zO BEN IK ERVAN AF GEKOMEN. DIT MET TUSSENPOZEN ENKELE KEREN HERHALEN.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 12:29
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=elckzijn schreef op woensdag 27 aug 2014, 11:59]Een of meerdere schaaltjes (geen schoteltjes) met daarin azijn,een beetje water en 1 of 2 druppels afwasmiddel neerzetten op of vlakbij de vensterbank.
U vangt de vliegjes weg die dan allang weer eitjes hebben gelegd.
Dat lost weinig op.
Ik las eens een oplossing van iemand: 's avonds de afwasmachine vullen, de binnenwanden bespuiten met wijn of vruchtenlimonade en open laten staan. 's ochtends de afwasmachine snel dicht doen en hem op 70 graden de afwas laten doen. Prachtig idee, de afwasmachine gebruiken als vliegjesvanger, maar elke dag komen er weer nieuwe vliegjes bij als je de larven niet tegen gaat.

Kortom, alles om de vliegjes weg te vangen lost het probleem niet definitief op.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 27, 2014 om 13:37
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Smal,
ergernis is het niet maar het leest niet prettig en dat is nu dus opgelost.
Vr. gr.

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 27, 2014 om 13:40
7187 Antwoorden / 3 Vragen

De reden om de larven te bestrijden is omdat de vliegjes de dode soortgenoten opeten en zo hun voortbestaan waarborgen.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 13:53
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=smal schreef op woensdag 27 aug 2014, 13:25]Sorry, sorry, sorry en jammer dat u zich daaraan ergert.
Op internet en forums wordt met hoofdletters schrijven gezien als schelden.
Ik gebruik vaak hoofdletters voor een link, zoals HIER een voorbeeld.

Schrijven met alleen hoofdletters was zelfs voor het internet-tijdperk al een bron van ergernis. Je krijgt altijd reacties als 'je hoeft niet zo te schreeuwen'.
Ik wed dat niemand uw bericht heeft gelezen, want het leest niet prettig.

reacteur
door reacteur - Aug 27, 2014 om 13:58
39 Antwoorden / 5 Vragen

Neem een klein schaaltje en doe hierin een mengsel van appelazijn en vloeibare handzeep. Even mengen en je vang ze met de massa.
Fruitvliegjes zijn gek op appelazijn, dus komen ze er op af en willen ervan drinken. Door de zeep blijven ze niet drijven en zullen zinken en verdrinken.

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 14:16
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=reacteur schreef op woensdag 27 aug 2014, 13:58]Door de zeep blijven ze niet drijven en zullen zinken en verdrinken.
En dat doen ze nadat ze zich hebben voortgeplant, dus het is dweilen met de kraan open.
Heeft u de andere berichten wel gelezen?
Symptoombestrijding lost het probleem niet op.

ja
door jangmcoolen - Aug 27, 2014 om 14:41
77 Antwoorden / 12 Vragen

Gewoon vensterbank afbreken (begrijp je wat ik bedoel?)

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 27, 2014 om 18:14
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Vensterbank afbreken? Nee dat snap ik niet. Verhuizen wel.

ge
door geraldinep - Aug 27, 2014 om 20:47
14 Antwoorden / 4 Vragen

Vorig jaar zomaar uit het niets een plaag van fruitvliegjes gehad.Hele keuken schoongemaakt,en alle tips geprobeerd.Niets hielp tot ik ergens las over wierook. Stokje aan gestoken en vliegjes waren meteen verdwenen.Nooit meer terug gekomen. Een heel verhaal maar gebruik de wierook en daar gaan al die beesten mee weg.(ook al zijn het geen vruitvliegjes)Succes!

czar
door czar - Aug 27, 2014 om 20:56
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=geraldinep schreef op woensdag 27 aug 2014, 20:47]Niets hielp tot ik ergens las over wierook. Stokje aan gestoken en vliegjes waren meteen verdwenen.Nooit meer terug gekomen.

En waar zijn ze naartoe gegaan dan?
Opgelost in de rook?
Compleet onzin verhaal, waarschijnlijk een toevallige samenloop van omstandigheden.

il
door iljaha - Aug 27, 2014 om 21:43
179 Antwoorden / 3 Vragen

uitgeprobeerd heb ik het niet, maar ik heb wel eens gelezen dat een basilicum-plantje in de keuken goed werkt.

labren
door labren - Aug 28, 2014 om 00:17
862 Antwoorden / 0 Vragen

citroenplantjes neerzetten

czar
door czar - Aug 28, 2014 om 00:43
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Dames!
Ik neem aan dat alle onzin-reacties van dames komen.
Citroen, Basilicum, knoflook, wijn, frisdrank met een scheutje afwasmiddel, petroleum etc. etc.
Dat werkt allemaal niet. Lees even de andere reacties en dan kom je er achter hoe het zit.
Ga hier dan geen onzin berichten posten.

door 1953 - Aug 28, 2014 om 02:41
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=costnix schreef op woensdag 27 aug 2014, 07:51]Welkom bij de club! Mijn keuken zit er vol mee. De stofzuiger haslt ze wel weg, mar binnen een vloek en een zucht zijn ze uit de stofzuiger ontsnapt. En ik heb maar één plantje.

De betrokken afvalbak (Brabantia 30L) in zijn geheel onder douche gezet. De thermostaatkraan op maximumtemperatuur gezet. De deksel, binnenbak en buitenbak separaat onder handen genomen eerst met 'Blue Wonder (blauw)' goed gespoten en met een schuursponsje degelijk geschrobd. Vervolgens met de handdouche goed afgespoeld en met een handdoek de boel goed drooggemaakt. Resultaat: probleem is opgelost en geen fruitvliegjeseitjes noch maden meer aan de randen.

czar
door czar - Aug 28, 2014 om 08:55
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=1953 schreef op donderdag 28 aug 2014, 02:41]De betrokken afvalbak (Brabantia 30L) in zijn geheel onder douche gezet. De thermostaatkraan op maximumtemperatuur gezet....Resultaat: probleem is opgelost en geen fruitvliegjeseitjes noch maden meer aan de randen.

Mooi man!
Zo ik lees een uiterst effectieve methode.
Zorgen dat je de eitjes en de larven kwijt raakt en de bron van voedsel voor de larven wegnemen.
Veel mensen kijken waar de vliegjes zitten, maar je moet kijken waar de eitjes en de larven zitten. En die zitten altijd op rottend fruit en groente, dus 9 van de 10 keer is je vuilnisbak de voedselbron.

costnix
door costnix - Aug 28, 2014 om 09:13
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@czar
U heeft gelijk. Ik heb mijn Br......a bak letterlijk de deur uit gedaan. Al afval gaat nu rechtstreeks de kliko in.

czar
door czar - Aug 28, 2014 om 09:40
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=costnix schreef op donderdag 28 aug 2014, 09:13]@czar
U heeft gelijk. Ik heb mijn Br......a bak letterlijk de deur uit gedaan.
Och, het antwoord stond al in de link in de eerste reactie van @edrick3 (dus alle eer naar hem/haar), onderste alinea van KLIK:

Om motmuggen te bestrijden dient de voedselbron van de larven te worden opgespoord en verwijderd, het wegvangen van de volwassen insecten heeft weinig zin. De motmug kan buitengehouden worden door de uitgangswegen van de mogelijke voedingsbronnen af te sluiten.

Hetzelfde geldt voor fruitvliegjes.
Het is ook zo logisch als wat: geen voedsel, geen beestjes.