pa
door pascalle45 Aug 10, 2014 om 16:27
Vakantie & reizen

Vliegtickets betaald maar geen vlucht

Op 28 juli 2014 zouden wij om 11.30 uur met Ryanair, vlucht FR2987 van vliegvel Brussel (Zaventem), naar Ibiza vliegen. Vanaf 9.45 stond ik met mijn twee dochters in de rij voor de balie voor afgifte van onze bagage; thuis hadden wij reeds online ingecheckt. Gezien het feit dat de wachtrij niet opschoot is het personeel hier meerdere malen door passagiers op aangesproken. De reactie van het grondpersoneel was het volgende; Ryanair zou niet betalen voor meer dan twee check-in balies. Rond 11.00 uur werd er alsnog een derde balie/bagageband geopend maar helaas was dit voor mijn gezin (en 36 andere passagiers) te laat daar wij enkele minuten later te horen kregen dat op order van Ryanair geen bagage meer werd aangenomen en de balies gingen sluiten. Voorts werd vermeld dat de passagiers nog met de vlucht mee konden, echter wel zonder bagage. Volgens de officiële papieren van Ryanair zou dit weinig zin hebben gehad daar de gate op dat moment al was gesloten.
Op het vliegveld werden we van het kastje naar de muur gestuurd daar er geen aanspreekpunt van Ryanair aanwezig was. Uiteindelijk werd er door het grondpersoneel van het betreffende vliegveld ons een telefoonnummer van Ryanair overhandigd om de klacht te melden. De gesprekken die we vervolgens met de betreffende organisatie hadden werden of in de wacht gezet, doorverbonden of abrupt beëindigd. Middels het eerder genoemd personeel vernamen wij dat de wachtrij was ontstaan daar er vele mensen niet vooraf online hadden ingecheckt. Wij, die niet mee konden, hadden dit echter wel reeds online gedaan. Meer informatie kregen wij niet en zeker niet van Ryanair, die naar mijn mening hier vele steken heeft laten vallen. Het kan toch niet zo zijn dat je betaalt voor een dienst/prestatie en dit simpelweg door een in mijn ogen eigen fout van Ryanair niet wordt nagekomen en je naar je geld kan fluiten?
De kosten die ik heb gemaakt zijn €492,60 voor de vlucht (geboekt en betaald op 2 januari 2014), €30 reserveren van stoelen (20 juli 2014) en €80 voor reservering van 1 koffer (20 juli 2014). Voorts zijn er kosten gemaakt voor de annulering van appartement Mar Y Playa Ibiza, namelijk € 168. Totaalkosten €770,60.

Mijn vraag hierbij is of er meerdere mensen ervaring hebben met dergelijke praktijken van Ryanair? Of genoemde kosten terug te halen zijn? Dit is toch gewoon diefstal/ oplichting!!!

1922 14 Rapporteer

sw
door swat1500 - Aug 10, 2014 om 16:36
3778 Antwoorden / 0 Vragen

U zult een officiel klacht in moeten dienen bij Ryanair en afhankelijk van de uitkomst van die klacht verder moeten procederen. Telefonisch iet proberen te regelen is zinloos.
Nee, dit soort grove fouten vallen niet onder het begrip diefstal of oplichting.

diumenge
door diumenge - Aug 10, 2014 om 16:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ja, lijkt mij dat u zeker recht hebt op vergoeding van de kosten als gevolg van deze wanprestatie. Net als swat1500 ben ik van mening dat dit geen oplichting en/of diefstal is, zeker in dit stadium nog niet.

edrick3
door edrick3 - Aug 10, 2014 om 16:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo pascale45,

Wat een ellende: denk je fijn op vakantie te gaan en dan lukt het inchecken van de bagage niet door 'geklungel' aan de balie(s).
Lijkt me toch dat je samen met die 36 anderen een 'vuist' moet kunnen maken.
Dien een klacht in en vorder de gemaakte kosten terug.
Zou zelfs smartengeld vragen, maar daar zal deze maatschappij wel niet aan meewerken.

Kijk eens op deze site

Suc6

zoekster
door zoekster - Aug 10, 2014 om 16:49
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als u een rechtsbijstandverzekering heeft, dan kunt u die inschakelen.

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 10, 2014 om 16:56
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Het kan zijn dat U wegens Brussel niet NL maar BE rechten heeft...

Dus waar is geboekt?
Wel moeten ze bij vertragingen meerdere balies tijdig openen of toestel laten wachten en meestal is er wel extra personeel beschikbaar als het druk is.

Gewoon claim indienen en maar hopen dat ze het binnen redelijke tijd afhandelen.

pa
door pascalle45 - Aug 10, 2014 om 17:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

Alvast hartelijk dank voor uw reacties/antwoorden.

Even aanvulling op bovenstaande:

-Inmiddels ook een brief in het Engels opgesteld met bovenstaand verhaal welke wij aangetekend verzenden naar Ryanair in Dublin (telefonisch heeft toch geen zin)
-@Swat1500 & Diumenge; 'oplichting' is in deze toelichting gevoelsmatig beschreven; in de brief naar Ryanair uiteraard niet benoemd.
-@zoekster: wij hebben een rechtsbijstandverzekering dus gaan wij kijken of wij via deze weg stappen kunnen ondernemen (heb jij hier positieve ervaringen mee Zoekster?)
-@Tot15karakters: wij hebben online geboekt dus lijkt mij via NL? Extra balie is pas geopend op allerlaatste moment en kon de stroom wachtenden niet aan; paar minuten later sloot ook deze aangezien het toestel op tijd moest vertrekken op laste van Ryanair.

on
door onterecht1988 - Aug 22, 2014 om 16:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

hoi, ik had precies hetzelfde!! maar dan op 27 juli 2014. één dag voor jullie met vlucht FR2985. Volgens mij gebeurd dit veeeel vaker. Al iets gehoord verder?

on
door onterecht1988 - Aug 22, 2014 om 16:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/hoe-kan-ik-mijn-geld-terugkrijgen/?vHash=c749c73j#1018736

pa
door pascalle45 - Aug 22, 2014 om 16:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

@ Onterecht1988: Vervelende situatie hoor! Nee, ik heb nog niets vernomen van Ryanair wat ik eigenlijk ook niet had verwacht. Misschien een idee om nog een aangetekende brief met klacht naar Ryanair te versturen. Dit heb ik in ieder geval wel gedaan.
Inmiddels heb ik ook al mijn verzekering aangeschreven (annuleringsverzekering) en hoop dat ik op deze wijze nog iets van een vergoeding terugkrijg.
Succes ermee

vl
door vliegtuig.2014 - Sep 6, 2014 om 23:11
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

30 augustus 2014 zouden wij 3 volwassenen 1 kind van 7 van Alicante naar vliegveld Weeze vliegen met Ryanair. Ruim op tijd waren wij op vliegveld Alicante, er waren vier balie's bemand van Ryanair. Het was een complete chaos en de rijen kwamen nauwelijks vooruit. Na anderhalf uur in de rij gestaan te hebben konden wij eindelijk de koffers inchecken, toen nog door de handbagage controle wat ook niet al te snel ging vanwege de drukte en hollend naar de gate. Bij de gate aangekomen zagen wij nog dat er twee mensen werden doorgelaten. Echter de medewerkster van Ryanair kwam ons wapperend met haar handen en no no no roepend zeer onsympathiek tegemoet. Wij werden kwaad en zeiden dat het niet onze schuld was dat wij anderhalf uur in de rij hadden gestaan. Hier had zij geen boodschap aan en beweerde dat het onze eigen schuld was. Er kwam nog een collega bij die kon zien dat de koffers om 9:20 waren ingecheckt wij kwamen om 9:40 bij de gate aan, volgens hem hadden wij er in tien minuten kunnen zijn, op ons antwoord dat wij vanaf de handbagage controle in een stuk naar de gate waren gerend maakte hij ons voor leugenaars uit. Er werd verteld waar we de koffers konden halen ze draaiden zich om en daar stonden wij. Wij zijn ervan overtuigd dat onze koffers niet eens in het vliegtuig hebben gestaan qua tijdsbestek was dit onmogelijk. We hielden een andere medewerkster aan van Ryanair deze vertelde ons dat wij niet meer in het vliegtuig konden anders werd het vliegtuig te zwaar dit zou te gevaarlijk zijn. Er werd geen enkele hulp meer geboden. Uiteindelijk zijn wij vier dagen later met Transavia naar Amsterdam gevlogen terwijl onze auto op vliegveld Weeze geparkeerd stond. Wij hebben contact opgenomen met EUclaim deze nemen echter deze zaak van Ryanair niet eens meer in behandeling. Je staat met je rug tegen de muur. Het is niet normaal hoe je behandeld word door het personeel van Ryanair. Wij laten deze zaak zeker niet rusten.

door 1953 - Sep 7, 2014 om 03:18
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=vliegtuig.2014 schreef op zaterdag 6 sep 2014, 23:11]Hallo,

30 augustus 2014 zouden wij 3 volwassenen 1 kind van 7 van Alicante naar vliegveld Weeze vliegen met Ryanair. Ruim op tijd waren wij op vliegveld Alicante, er waren vier balie's bemand van Ryanair. Het was een complete chaos en de rijen kwamen nauwelijks vooruit. Na anderhalf uur in de rij gestaan te hebben konden wij eindelijk de koffers inchecken, toen nog door de handbagage controle wat ook niet al te snel ging vanwege de drukte en hollend naar de gate. Bij de gate aangekomen zagen wij nog dat er twee mensen werden doorgelaten. Echter de medewerkster van Ryanair kwam ons wapperend met haar handen en no no no roepend zeer onsympathiek tegemoet. Wij werden kwaad en zeiden dat het niet onze schuld was dat wij anderhalf uur in de rij hadden gestaan. Hier had zij geen boodschap aan en beweerde dat het onze eigen schuld was. Er kwam nog een collega bij die kon zien dat de koffers om 9:20 waren ingecheckt wij kwamen om 9:40 bij de gate aan, volgens hem hadden wij er in tien minuten kunnen zijn, op ons antwoord dat wij vanaf de handbagage controle in een stuk naar de gate waren gerend maakte hij ons voor leugenaars uit. Er werd verteld waar we de koffers konden halen ze draaiden zich om en daar stonden wij. Wij zijn ervan overtuigd dat onze koffers niet eens in het vliegtuig hebben gestaan qua tijdsbestek was dit onmogelijk. We hielden een andere medewerkster aan van Ryanair deze vertelde ons dat wij niet meer in het vliegtuig konden anders werd het vliegtuig te zwaar dit zou te gevaarlijk zijn. Er werd geen enkele hulp meer geboden. Uiteindelijk zijn wij vier dagen later met Transavia naar Amsterdam gevlogen terwijl onze auto op vliegveld Weeze geparkeerd stond. Wij hebben contact opgenomen met EUclaim deze nemen echter deze zaak van Ryanair niet eens meer in behandeling. Je staat met je rug tegen de muur. Het is niet normaal hoe je behandeld word door het personeel van Ryanair. Wij laten deze zaak zeker niet rusten.

Er zal wel beknibbeld zijn op de brandstof(inname)!

door 1953 - Sep 7, 2014 om 03:23
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pascalle45 schreef op zondag 10 aug 2014, 16:27]Op 28 juli 2014 zouden wij om 11.30 uur met Ryanair, vlucht FR2987 van vliegvel Brussel (Zaventem), naar Ibiza vliegen. Vanaf 9.45 stond ik met mijn twee dochters in de rij voor de balie voor afgifte van onze bagage; thuis hadden wij reeds online ingecheckt. Gezien het feit dat de wachtrij niet opschoot is het personeel hier meerdere malen door passagiers op aangesproken. De reactie van het grondpersoneel was het volgende; Ryanair zou niet betalen voor meer dan twee check-in balies. Rond 11.00 uur werd er alsnog een derde balie/bagageband geopend maar helaas was dit voor mijn gezin (en 36 andere passagiers) te laat daar wij enkele minuten later te horen kregen dat op order van Ryanair geen bagage meer werd aangenomen en de balies gingen sluiten. Voorts werd vermeld dat de passagiers nog met de vlucht mee konden, echter wel zonder bagage. Volgens de officiële papieren van Ryanair zou dit weinig zin hebben gehad daar de gate op dat moment al was gesloten.
Op het vliegveld werden we van het kastje naar de muur gestuurd daar er geen aanspreekpunt van Ryanair aanwezig was. Uiteindelijk werd er door het grondpersoneel van het betreffende vliegveld ons een telefoonnummer van Ryanair overhandigd om de klacht te melden. De gesprekken die we vervolgens met de betreffende organisatie hadden werden of in de wacht gezet, doorverbonden of abrupt beëindigd. Middels het eerder genoemd personeel vernamen wij dat de wachtrij was ontstaan daar er vele mensen niet vooraf online hadden ingecheckt. Wij, die niet mee konden, hadden dit echter wel reeds online gedaan. Meer informatie kregen wij niet en zeker niet van Ryanair, die naar mijn mening hier vele steken heeft laten vallen. Het kan toch niet zo zijn dat je betaalt voor een dienst/prestatie en dit simpelweg door een in mijn ogen eigen fout van Ryanair niet wordt nagekomen en je naar je geld kan fluiten?
De kosten die ik heb gemaakt zijn €492,60 voor de vlucht (geboekt en betaald op 2 januari 2014), €30 reserveren van stoelen (20 juli 2014) en €80 voor reservering van 1 koffer (20 juli 2014). Voorts zijn er kosten gemaakt voor de annulering van appartement Mar Y Playa Ibiza, namelijk € 168. Totaalkosten €770,60.

Mijn vraag hierbij is of er meerdere mensen ervaring hebben met dergelijke praktijken van Ryanair? Of genoemde kosten terug te halen zijn? Dit is toch gewoon diefstal/ oplichting!!!

En heeft de terugbetaling reeds plaatsgevonden?

Anders Ryanair, schriftelijk aangetekend, aanmanen tot betaling, met € 40,00 extra invorderingskosten, binnen de vijf werkdagen het volledig bedrag € 810,00 voldoen tegen finale kwijting. Na die vijf werkdagen de vordering uithanden geven aan een incassobaron als Ryanair nalatig blijft in de betaling.

vl
door vliegtuig.2014 - Sep 7, 2014 om 11:31
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 7 sep 2014, 03:18][quote=vliegtuig.2014 schreef op zaterdag 6 sep 2014, 23:11]Hallo,

30 augustus 2014 zouden wij 3 volwassenen 1 kind van 7 van Alicante naar vliegveld Weeze vliegen met Ryanair. Ruim op tijd waren wij op vliegveld Alicante, er waren vier balie's bemand van Ryanair. Het was een complete chaos en de rijen kwamen nauwelijks vooruit. Na anderhalf uur in de rij gestaan te hebben konden wij eindelijk de koffers inchecken, toen nog door de handbagage controle wat ook niet al te snel ging vanwege de drukte en hollend naar de gate. Bij de gate aangekomen zagen wij nog dat er twee mensen werden doorgelaten. Echter de medewerkster van Ryanair kwam ons wapperend met haar handen en no no no roepend zeer onsympathiek tegemoet. Wij werden kwaad en zeiden dat het niet onze schuld was dat wij anderhalf uur in de rij hadden gestaan. Hier had zij geen boodschap aan en beweerde dat het onze eigen schuld was. Er kwam nog een collega bij die kon zien dat de koffers om 9:20 waren ingecheckt wij kwamen om 9:40 bij de gate aan, volgens hem hadden wij er in tien minuten kunnen zijn, op ons antwoord dat wij vanaf de handbagage controle in een stuk naar de gate waren gerend maakte hij ons voor leugenaars uit. Er werd verteld waar we de koffers konden halen ze draaiden zich om en daar stonden wij. Wij zijn ervan overtuigd dat onze koffers niet eens in het vliegtuig hebben gestaan qua tijdsbestek was dit onmogelijk. We hielden een andere medewerkster aan van Ryanair deze vertelde ons dat wij niet meer in het vliegtuig konden anders werd het vliegtuig te zwaar dit zou te gevaarlijk zijn. Er werd geen enkele hulp meer geboden. Uiteindelijk zijn wij vier dagen later met Transavia naar Amsterdam gevlogen terwijl onze auto op vliegveld Weeze geparkeerd stond. Wij hebben contact opgenomen met EUclaim deze nemen echter deze zaak van Ryanair niet eens meer in behandeling. Je staat met je rug tegen de muur. Het is niet normaal hoe je behandeld word door het personeel van Ryanair. Wij laten deze zaak zeker niet rusten.

Er zal wel beknibbeld zijn op de brandstof(inname)!

vl
door vliegtuig.2014 - Sep 7, 2014 om 14:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

Nu wij dit zelf meegemaakt hebben, komen wij veel dezelfde ervaringen met Ryanair tegen. Maat tot nu toe niet een verhaal met goede afloop voor de gedupeerden??