na
door naj Jul 25, 2014 om 17:56
Huishouden & energie

Vloerisolatie

Sinds 2 jaar hebben wij vloerisolatie. Wat ons nu opvalt met deze warme dagen is dat de kamertemperatuur hoog blijft.
Kan het zijn dat de vloerisolatie daarbij een rol speelt? Wie heeft daar ervaring mee.

9651 23 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Jul 25, 2014 om 18:37
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er geen ervaring mee maar rationeel beredeneert zou het best logisch kunnen zijn dat de vloerisolatie daar de oorzaak van is.
Ik neem aan dat je die vloerisolatie aan hebt gelegd of aan laten leggen tegen de kou.
De vloer was niet optimaal geïsoleerd dus er kon kou vanuit de onderliggende ruimte doortrekken naar de kamer.
Andersom werkt(e) dat toen net zo, de warmere lucht kon de warmte afgeven aan de onderliggende ruimte door de slechte isolatie van toen.
Nu die vloer geïsoleerd is wordt de afgifte van een lagere/hogere temperatuur bemoeilijkt of is bij niet meer mogelijk.
Zo zie ik het tenminste.

edrick3
door edrick3 - Jul 25, 2014 om 18:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo naj,

Lijkt me logisch; werkt twee kanten op.

In de kruipruimte onder je vloer is de temperatuur gemiddeld 12 graden Celsius. Zonder vloerisolatie straalt de vloer warmte af naar de kruipruimte. Daardoor voelt je vloer koud aan. Vloerisolatie heeft volop voordelen. Verhalen over vloerisolatie nadelen berusten meestal op misverstanden.

Met vloerisolatie maak je een scheiding tussen de temperatuur in de woning en de temperatuur in de kruipruimte. Je verwarmt niet langer de kruipruimte. De warmte blijft in je woning. Dat merk je aan je energierekening, waardoor je de vloerisolatie kosten snel terugverdient. En vloerisolatie biedt meer in comfort. Muffe luchtjes of vocht uit de kruipruimte komen niet meer de woning binnen. Ook dat heeft een positief effect op je wooncomfort.

Vloerisolatie heeft volop voordelen:
Vloerisolatie: meer comfort Voordelen vloerisolatie op een rij.

Je krijgt een comfortabel en behaaglijk aanvoelend huis door vloerisolatie.
Vloerisolatie brengt de temperatuur van de vloer voelbaar omhoog: tot wel 4 °C en met vloerverwarming zelfs meer.
Geen koude vloer meer.
Geen last meer van optrekkend vocht uit de kruipruimte.
Geen last meer van tocht over de vloer.
Vloerisolatie voorkomt warmteverlies.
De temperatuur wordt beter verdeeld, dus je hoeft minder hard te stoken.
Een droger huis is sneller warm.
Je huis blijft langer op temperatuur.
In de zomer blijft je huis langer koel door vloerisolatie.
(Bron)

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Jul 25, 2014 om 19:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Is de vloer isolatie op de beg.grond? De meeste warmte komt door de wanden waar de zon opstaat die gaat dan als accu werken opstaat, die gaan n.l.

gerbera
door gerbera - Jul 25, 2014 om 23:45
7364 Antwoorden / 14 Vragen

De vloerisolatie zal, met de extreme warmte van de laatste tijd, weinig invloed hebben op de kamertemperatuur. Factoren die van belang zijn is de buitentemperatuur, de ligging en glasoppervlakte van uw woning. Zelf heb ik een, goed geïsoleerde, hoekwoning op het zuiden met ramen van zo'n 7 mtr2 waar bijna de hele dag de zon op staat te branden. In de vroege ochtend gaan deuren en ramen open om even lekker door te luchten. Daarna gaat alles dicht en worden de ramen afgeschermd d.m.v lamellen. Hierdoor is het in de woonkamer gemiddeld 5 graden lager dan de buitentemperatuur. Omdat het ook s'avonds minder snel afkoelt blijft de warmte ook langer in de woning hangen.

na
door naj - Jul 26, 2014 om 21:08
93 Antwoorden / 43 Vragen

Hartelijk dank aan degenen die de moeite hebben genomen te reageren op hetgeen ik gepost heb.
Wij wonen op het zuiden in een poldergebied (vochtig). Vloerisolatie is daar inderdaad prima voor. Maar wanneer je moeilijk tegen de zomerwarmte kunt is het dus, zoals we al vermoedden, een nadeel!
Met vriendelijke groet, naj

Cookies
door Cookies - Jul 26, 2014 om 21:17
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=naj schreef op zaterdag 26 jul 2014, 21:08]Hartelijk dank aan degenen die de moeite hebben genomen te reageren op hetgeen ik gepost heb.
Wij wonen op het zuiden in een poldergebied (vochtig). Vloerisolatie is daar inderdaad prima voor. Maar wanneer je moeilijk tegen de zomerwarmte kunt is het dus, zoals we al vermoedden, een nadeel!
Met vriendelijke groet, naj

Ik zie toch echt dit zinnetje staan: In de zomer blijft je huis langer koel door vloerisolatie.

zoekster
door zoekster - Jul 26, 2014 om 21:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is nog eens een objectief artikel, edrick3! Ja echt!

zoekster
door zoekster - Jul 26, 2014 om 21:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het is net als bij die reclames over donzen dekbedden. In de winter heerlijk warm, in de zomer heerlijk koel.

In de winter heerlijk warm, klopt als een bus! Maar in de zomer heerlijk koel? Forget it!

Er gaat niets boven praktijkervaring.

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 26, 2014 om 22:07
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Minder ventileren overdag!

Ja, in de avond prima maar overdag haal je door ramen en deuren open te zetten juist de warmte binnen en een huis van steen is net een accu, houd dit nog vast ook.

Wel was vroeger mijn vloer lekker koel en na isolatie mis ik dat nu, maar in de winter ook geen koude voeten meer maar nu mis ik het een beetje.

De muren en daken isoleren houd wel warmte tegen maar de vloer helaas nauwelijks...

na
door naj - Jul 27, 2014 om 09:42
93 Antwoorden / 43 Vragen

Carola schreef: Ik zie toch echt dit zinnetje staan: In de zomer blijft je huis langer koel door vloerisolatie.
Daarom had ik gevraagd naar praktijkervaringen en niet naar reclamefolders.
Zoekster en tot15karakters bedankt voor jullie reacties.
naj

Cookies
door Cookies - Jul 27, 2014 om 10:01
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 26 jul 2014, 21:20]Dat is nog eens een objectief artikel, edrick3! Ja echt!

Als het werkelijk zo objectief is, zou dit dus ook moeten kloppen: In de zomer blijft je huis langer koel door vloerisolatie.

@naj: de enige die hier heeft gereageerd met praktijkervaring is tot15karakters.

Cookies
door Cookies - Jul 27, 2014 om 10:03
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je zou je vraag eens kunnen stellen op klusidee forum

na
door naj - Jul 27, 2014 om 12:20
93 Antwoorden / 43 Vragen

@carola.83 bedankt voor jouw tip. Ga ik proberen.

tijger1
door tijger1 - Jul 27, 2014 om 12:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar het is toch volkomen logisch dat die vloer nu warmer blijft? Die isolatie werkt wel twee kanten op.

Dus die zin in de folder slaat nergens op.

En mijn donzen dekbed is tropisch warm in de zomer. Ook zo'n flauwekul verhaal. Als dat koel zou zijn, liepen ze wel met donzen dekbedden om overdag in de woestijn.

mahadma
door mahadma - Jul 27, 2014 om 14:11
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Als je in een thermoskan een koude drank doet, blijft het koel, doe je er een warme drank in blijft dit warm. In beide gevallen beperkte tijd. Een vloerisolatie laat themperatuurverschillen buiten later toe. Dus als het binnen (pakweg) 18 graden is en een week lang buiten 30 graden, zal er langzaam aan binnen ook een hogere temperatuur ontstaan, al was het alleen maar van de via de deuren binnenkomende warmte. Die hogere temperatuur gaat er pas later weer uit, als het buiten weer koeler wordt. Er treedt dus een verschuiving van temperatuur/tijdlijn/binnen/buiten op, en dàt is wat vraagsteller nu ervaart.

door 1953 - Jul 27, 2014 om 18:36
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vloerisolatie doet niets meer dan het isoleren van excessief geluidsoverlast voor uw eventuele buren beneden wonend. Of als er geen buren zijn dan de vloer isoleren tegen de kou vanuit de fundering.

Hoe je het wend of keert, bij mij met deuren en ramen open, toch 26º C. binnen gemeten.

na
door naj - Jul 27, 2014 om 18:43
93 Antwoorden / 43 Vragen

@1953,
Heeft u vloerisolatie onder een vloer met een kruipruimte?

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 27, 2014 om 18:54
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik kan mijn plavuizen nat maken met natte koude water, maar helaas hebben vele laminaat.....

Overdag als het warmer is als in huis alle ramen dicht dus geen ventilatie....

En tegen de avond alles open, liefst tegen elkaar, maar denk om knallende deuren door de wind dus elke deur een kratje bier ervoor of zware knuffel van de kleinkinderen..... en een oude stoel....

Als je in de nacht voldoende ventileerde is de huis temperatuur van 24~27 graden gedaald tot 21 graden bij 17~21 buiten en kun je prettig op blote voeten lopen....

Overdag tijdig zonnewering buiten laten zakken en eventueel gordijnen en/of vitrage dicht voor minder warmte instraling of reflecterende zilver kleurige folie....
Deze plakfolie is niet echt mooi maar werkte wel goed.

Ook zilver kleurige noppen folie kun je gebruiken, in mijn auto elke winter buiten tegen sneeuw en ijs maar nu binnen los op Dashboard om de warmte te reflecteren en mijn auto was (zelfde merk/type/bouwjaar) 13 graden kouder dan de buurvrouw.
Ik controleerde om 14.30 vanmiddag in volle zon staande beide in zelfde richting en mijn folie Mobiel was 34,1 graden, haar normale 47,4 graden....
Digitaal gemeten met dezelfde meter dus afwijkingen zijn dan hetzelfde.

door 1953 - Jul 28, 2014 om 00:48
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=naj schreef op zondag 27 jul 2014, 18:43]@1953,
Heeft u vloerisolatie onder een vloer met een kruipruimte?

Neen, woon zelf in een appartement. Kon niet uit opmaken om wat voor het zou gaan.

th
door theodorusme - Jul 28, 2014 om 11:52
111 Antwoorden / 7 Vragen

Sinds wij in de kruipruimte een dikke laag schelpen hebben laten aanbrengen is het is de winter warmer in de kamer, d.w.z. dat de verwarming beduidend minder hoeft te stoken en 's ochtends is het minder afgekoeld.
En nu, in deze warme zomerperiode, merken we een duidelijk verschil, nl. dat het in de woonkamer warmer blijft en 's nachts minder afkoelt.

tijger1
door tijger1 - Jul 28, 2014 om 11:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dat is dus HET kenmerk van isolatie.

na
door naj - Jul 28, 2014 om 13:12
93 Antwoorden / 43 Vragen

Wat mij betreft weet ik nu voldoende en kan dit item afgesloten worden.
naj

pe
door peterkeller - Jul 28, 2014 om 14:46
66 Antwoorden / 0 Vragen

Toch nog een reactie. Ook onze woonkamer ligt op zuid/west dus bloedje heet tot later in de avond.

Maar we hebben wel wat dikkere velours gordijnen en luxaflex. Vanaf zo’n 25 graden de gordijnen en luxaflex dicht. Bij 30 graden buiten wordt het tussen de gordijnen en op het glas aan de binnenzijde gemeten zo’n 45 graden. Jawel, de temperatuur waarbij onze brave gastarbeidersbroeders nu bouwen aan de stadions in Qatar.

Maar die gordijnen zorgen er dus wel voor dat die 45 graden niet de kamer in komen. En vanzelfsprekend houden ze ook de koude in de winter buiten wat enorm aan gas bespaart.

Ik heb overigens geen significant verschil in verbruik kunnen vaststellen als de gordijnen wel of niet voor/tegen de radiator hangen.

En met een airco (met compressor op het balkon) is het dan binnen heel goed toeven met die warmte.