dhiemstra01
door dhiemstra01 Feb 6, 2014 om 10:58
Huishouden & energie

Vloerisolatie

Hallo vrienden, ik zit te denken om mijn vloer te isoleren mat tempexplaten. Dus tussen de balken onder de vloer tempex van zo'n 4 cm dik te plaatsen. Ik heb zo'n 65 cm ruimte onder mijn vloer, en onderste laag is van beton, het is droog en schoon. Nu is mijn vraag zo het nut hebben om tempex te plaatsen tussen de balken, en zou me dat schelen in de energie kosten. Graag hoor ik iemand mening hier over..

14303 9 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Feb 6, 2014 om 11:17
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Indien u vloerverwarming heeft loont het waarschijnlijk de moeite, hoewel ik zou denken aan glaswoldekens. Zonder vloerverwarming zal het niet rendabel zijn.

van leyden
door van leyden - Feb 6, 2014 om 11:41
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Hoor goeie berichten over schelpen in de kruipruimte.
Heb er zelf geen ervaringen mee, maar het lijkt me een goeie isolatiemethode.
Met name als de kruipruimte ook vochtig is.

aurora1
door aurora1 - Feb 6, 2014 om 14:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Kijk eens rond op deze site en op de site van de Vereniging Eigen Huis en dan in het zoekvakje intikken: vloerisolatie.

jpcantineau
door jpcantineau - Feb 7, 2014 om 12:08
31 Antwoorden / 0 Vragen

Het warmteverlies van een ongeïsoleerde vloer is maar 6 tot 8 % van het gas- of stadswarmtegebruik. Dat is niet zo veel omdat het temperatuurverschil tussen kamer en kruipruimte slechts 8° is [ kamer temp is 20° en kruipruimte 12° ]
Bij een gebruik van 1600 m3 gas is dat 96 m3 en kost dus € 62,- per jaar , is ongeveer € 1,- per week.
Het isoleren van de (vooral beton-) vloer is verstandig als er een comfort probleem is. DWZ als je last hebt van de relatief koude vloer van 16° . Het beste isolatiemateriaal is Tonzon isolatiefolies.
Niet zo gemakkelijk aan te brengen, maar zeer effectief. Als je huishoud aluminium folie met de glanzende zijde met dubbelzijdige vloerbedekkingtape aan de onderzijde van de gehele betonvloer aanbrengt [incl. balken] krijg je ook een goed resultaat en is goedkoper. Beide producten zeer voordelig te koop bij Action.
Omdat de ondergrond goed droog is heeft het geen zin om bodem isolatie toe te passen in de vorm van schelpen, PS vlokken of PS korrels. Zeker geen schelpen aanbrengen : 1) isoleren nauwelijks 2) heb geen verbeteringen ooit waargenomen.
De genoemde tempexplaten 4 cm hebben nauwelijks effect, 10 cm heeft wat effect.

labren
door labren - Feb 7, 2014 om 12:16
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat helpt echt wat ze hier ook zeggen , is mijn werk geweest maar niet te dunnen platen nemen en ze vastkitten

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 7, 2014 om 12:26
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Beton?

Een houten vloer zou nog kunnen maar als je alleen de gaten vulde krijg je een koude brug op elke beton balk.

Ik denk dat isoleren met korrels of Chips dus vullen kruipruimte makkelijkste is...
Dus los gestort en het word droger en dus warmer...

Maar ook Tonzon, werkt goed mits goed aangebracht en het niet loslaat...
Wel moet je tenminste 60 cm ruimte hebben en na 1 jaar controleren en weer vastzetten losgeraakte want ook bij profs komt dat helaas voor...
Tonzon is zelf te doen mits voldoende ruimte en niet goedkoopste maar isoleerde het beste.

Wel is elk lek in isolatie een koude plek dus juist daar krijgen goed geïsoleerde met een lek vaak vocht problemen... want de normaal vochtige vloer zal nu alles op die foute plek laten zien...
Dus foutloos werken en geen enkel gaatje, hoe klein ook vergeten....!
Milieu Centraal heeft website met diverse links naar vloeren isoleren...

deexpert
door deexpert - Feb 7, 2014 om 16:03
104 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=jantje7 schreef op donderdag 6 feb 2014, 11:17]Indien u vloerverwarming heeft loont het waarschijnlijk de moeite, hoewel ik zou denken aan glaswoldekens. Zonder vloerverwarming zal het niet rendabel zijn.

Dit 'advies' lijkt mij dus echt onzin.

Het heeft altijd zin, het wooncomfort zal ook toenemen doordat de vloer warmer blijft. Er zijn bedrijven die de onderzijde van de vloer inspuiten met PUR-schuim.

Succes

defries
door defries - Feb 8, 2014 om 21:12
69 Antwoorden / 0 Vragen

Uit de vraagstelling maak ik op dat er sprake is van een houten vloer met houten balklaag, een droge en zwak geventileerde kruipruimte (mooi), met een betonnen bodemafsluiting.
De vloer isoleren heeft altijd zin, alle kleine beetjes (isolatie) helpen.
Zoals een eerder antwoord aangeeft, substantiële besparing op de verwarmingskosten wordt verkregen met een flink isolatiepakket (bijv. inderdaad 10 cm polystyreen (tempex), of gelijkwaardig; een paar cm zet geen zoden aan de dijk. Steenwol komt mij ook sympathieker voor. Let er wel op dat de houten vloer aan de onderzijde niet luchtdicht wordt afgesloten i.v.m. de kans op zgn. verstikken van het hout. Dus het hout licht ventileren, door bijv. de isolatie niet tussen de balken, maar onder de balklaag aan te brengen. Er zijn ongetwijfeld professionele sites voor een correcte aanpak.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2014 om 23:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is de vraag nog maar of het nuttig id. Ik heb hier zo'n zelfde situatie dus houten vloer en betonnen "kelderbak". Maar onder die houten vloer lopen wel allerlei leidingen, dus volstorten met het een of ander is onzin. De warmte die eventueel door die houten vloer naar beneden zou weglekken, is ook te verwaarlozen. Ik gebruik die ruimte trouwens als bewaarplaats. Dus een beetje warmte kan geen kwaad.