p-
door p-h Mar 18, 2013 om 13:34
Huishouden & energie

Vloerverwarming aanleg

Goede dag,

In onze nieuwbouwhuis wordt er vanuit de bouw vloerverwarming (4-groeps) aangelegd welke als Hoofdverwarming moet worden aangelegd voor een vloer oppervlakte van +/- 68m2 .

Als ik naar sites als bijvoorbeeld "Horbach" of "Topvloerverwarming" ga voor informatie over vloerverwarming als "Hoofdverwarming" dan praten ze op alle sites voor 60-70m2 om aan te leggen een 7-groeps systeem met een hart afstand van de slangen op 10cm.Dit voor een goede en gelijkmatige opwarming en dus zuiniger in gebruik als wat ze in onze woning willen gaan aanleggen!

Over de vloerverwarming staat niets in de informatie van ons gekochte woning maar ik heb het op de bouw waargenomen en op foto vast gelegd over hoe het word aangelegd wat tot mijn verbazing niet volgens de procedure gaat voor vloerverwarming namelijk géén aluminium folie en gewone roestige betonijzermatten van 15x15cm en hart afstand daardoor te groot voor Hoofdverwarming zelfs niet voldoende voor bijverwarming als ik meerdere sites raad pleeg of telefonisch contact heb gehad.

Hoop snel op reacties hierover.

MV. P.H.

8641 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 18, 2013 om 18:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou u dan niet per omgaande contact opnemen met de aannemer?

valerius-2
door valerius-2 - Mar 18, 2013 om 19:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U had toen u dit zag gelijk kunnen reageren of het zo goed kan werken. Als zo van de normen op de hoogte bent dat lijk mij zo.Vraag eens om hoe ze dit berekend hebben. U denk toch niet dat ze zomaar iets aan het doen zijn?

energieverbruik
door energieverbruik - Mar 18, 2013 om 20:25
63 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer vloerverwarming als hoofdverwarming moet dienen moet je op een vierkante meter ca 10mt slang verwerken welke dan bij een watertemperatuur van 35 gr ca. 97 watt genereerd. Dit houdt dus in dat de buizen op 10 cm van elkaar gemonteerd moeten worden en bij eventuele schuifpuien of grote glasoppervlakken nog dichter bij elkaar zo'n 5 cm. Die 97 watt houdt in een totaal vermogen in van 70x97=6790watt. En dat is bij een kamer van 70m2 met een gemiddelde hoogte van 2,60 niet echt overdreven nl zo'n 40 watt per m3.
Om hier aan te voldoen moeten dus die slangen wel op maximaal 10 cm uit elkaar liggen.
Een verdeler met vier groepen lijkt mij niet goed gekozen want in uw situatie moet er 700 meter vloerleiding worden verwerkt, dan lijkt mij een 7 groepsverdeler meer voor de hand te liggen met lussen van 100 mt.
In dit verband zou je ook eens moeten kijken wat er voor een verdeler er wordt toegepast die moet zijn van het type hydraulisch neutraal.(dit houdt in dat de pomp van de vloerverwarming niet het functioneren van de CV ketel kan beïnvloeden)
Voor het aanbrengen van de slangen kun je natuurlijk best een wapeningsnet met een maaswijdte van 15cm toepassen alleen het leidingwerk moet wel om de 10 c.q. 5 cm vastgezet worden. Een roestig wapeningsnet maakt op zich niet uit, alleen als u van plan bent om later travertin of marmer als afwerkvloer toe te passen kan dit niet en moet er een gegalvaniseerd net worden gebruikt anders krijgt u later roestvlekken in de vloer.
Het kan zijn dat de vloer in de nieuwbouwwoning voldoende is geïsoleerd die aluminiumfolie of andere onderlagen overbodig maken.
Wel van belang is dat wanneer de cementdekvloer wordt aangebracht er rondom een rand isolatie tegen de wanden wordt gezet die de expansie van de vloer opvangt en daarmee latere scheurvorming voorkomt en zo moet er ook voor de cement een toevoegmiddel worden gebruikt ook weer met het doel scheurvorming tegen te gaan.
Nog een advies van mijn kant is plaats een of twee ondersteunende radiatoren in deze ruimte om de thermische traagheid van de installatie op te vangen.

de
door degooyer - Mar 25, 2013 om 08:00
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is typerend hoe de bouw momenteel werkt: overal op bezuinigen en de problemen naar voren schuiven!
Bij 4 groepen op bijna 70M2 krijg je gegarandeerd problemen met het verwarmen van de ruimte, zeker als je van plan bent om er bijv. laminaat op te leggen.
Ook zal er wel weer gebruik gemaakt worden van de goedkoopste verdeler die te vinden is. Ook het monteren op roestige draadstaalmatten is eigenlijk uit den boze: deze kunnen scherpe randjes, bramen, hebben die de buis kunnen beschadigen.
De kans dat de aannemer de vloerverwarming alleen voor jou op 10 cm afstand legt is zeer klein: men zal zich verschuilen achter de warmteverliesberekeningen die zijn opgemaakt.

Geen scheiding maken tussen de ruwe betonvloer en de nadien aan te brengen dekvloer moet ook vermeden worden i.v.m. nadien ontstaan van krimpscheuren.(ook randisolatie is een must)
Even ter indicatie wat zo'n vloerverwarming (7 groepen, compleet geinstalleerd, incl. de isolatielaag onder de draadstaalnetten en gelegd op 10 cm afstand) zou mogen kosten: ca 2300,00 euro (als het een aansluiting op de eigen CV betreft: bij stadsverwarming is dat ca 100,00 euro duurder i.v.m. de nodige aanpassingen van de verdeler)

Mogelijk heb je ook nog moeten betalen om de vloer "voor te bereiden" op de vloerverwarming. Men vraag daarvoor ook schandalige bedragen: zo'n 500,00 - 600,00 is geen uitzondering. Compleet weggegooid geld, want je betaalt dan voor het netjes leggen van de leidingen in de vloer, terwijl dat de normaalste zaak zou moeten zijn.
Er wordt heel wat af gerotzooid in de bouw (zeker in het westen van Nederland !!!): men kijkt alleen naar de prijs en nadien zitten d ekopers met de problemen.