ekiem
door ekiem Jan 18, 2014 om 20:10
Voeding & gezondheid

Vlokjes in natuurazijn

Voor het maken van een vinaigrette dressing gebruik ik o.a natuurazijn ( zit in plastic fles AH ). Nu zag ik dat deze azijn enigszins wat troebelig wordt. Er drijven kleine flietertjes in.

Mijn vraag is : wat is dit en kan het kwaad ? De fles is niet op of over de datum en het ruikt gewoon goed.

101223 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 18, 2014 om 20:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

'Normale' azijn word gepasteuriseerd waardoor dit effect wordt voorkomen. Aangezien natuur of biologische azijn, deze behandeling niet ondergaat kunnen er vlokken, vliesvorming of bezinksel ontstaan, dit kan totaal geen kwaad en heeft geen invloed op de kwaliteit.

Azijn is normaal geopend ca 1 jaar houdbaar, wanneer deze koel en goed gesloten wordt bewaard.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2014 om 20:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hardstikke bedankt voor je reactie. Die azijn is nog goed tot 06-2015 en de fles is nog ruim halfvol. Het ziet er alleen niet zo mooi helder meer uit.
Voor die vinegrette dressing gebruik ik olie + azijn en kruiden en dan zie je niets meer aan de azijn, in de fles oogt het niet zo.

Blij te horen dat het nog goed is,

Groetjes ekiem

ve
door verwijderd - Jan 20, 2014 om 12:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

en als je het niet vertrouwt -- gooi dan gewoon weg en koop voor een paar centen een nieuwe fles !!!!

ve
door verwijderd - Jan 20, 2014 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

mataraty schreef op zaterdag 18 jan 2014, 20:29: 'Normale' azijn word gepasteuriseerd waardoor dit effect wordt voorkomen. Aangezien natuur of biologische azijn, deze behandeling niet ondergaat kunnen er vlokken, vliesvorming of bezinksel ontstaan, dit kan totaal geen kwaad en heeft geen invloed op de kwaliteit.

Azijn is normaal geopend ca 1 jaar houdbaar, wanneer deze koel en goed gesloten wordt bewaard.

En dat pasteuriseren word gedaan om bacteriën enz. tegen te gaan toch??
Dus wie weet zijn deze vlokken en bezinksel wel giftig of zelfs dodelijk...............
En geopend 1 jaar houdbaar mits goed gesloten ??? huh ????

ve
door verwijderd - Jan 20, 2014 om 16:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de dop goed is dichtgedraaid is de fles goed gesloten. Als de dop er af is, is de fles niet goed afgesloten...

ve
door verwijderd - Jan 20, 2014 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

pieterwolters schreef op maandag 20 jan 2014, 16:04: Als de dop goed is dichtgedraaid is de fles goed gesloten. Als de dop er af is, is de fles niet goed afgesloten...

Mag ik deze bijdrage voordragen als een van de meest zinnige reacties van de afgelopen maand?

ve
door verwijderd - Jan 21, 2014 om 09:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dit een "zeer zinnige" vraag. Een fles azijn kost nog geen euro en de vraagsteller geeft aan dat er bezinksel in de fles zit en dat deze troebel is.
Deze in mijn ogen domme vraag had nooit gesteld hoeven worden als vraagsteller gewoon helder had nagedacht. Weggooien en een nieuwe fles azijn halen is de remedie. Wat een onzin vraag en ik snap werkelijk niet dt er mensen zijn die hier nog serieus op in gaan.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2014 om 09:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

bupozaanstad schreef op dinsdag 21 jan 2014, 09:39: Ik vind dit een "zeer zinnige" vraag. Een fles azijn kost nog geen euro en de vraagsteller geeft aan dat er bezinksel in de fles zit en dat deze troebel is.
Deze in mijn ogen domme vraag had nooit gesteld hoeven worden als vraagsteller gewoon helder had nagedacht. Weggooien en een nieuwe fles azijn halen is de remedie. Wat een onzin vraag en ik snap werkelijk niet dt er mensen zijn die hier nog serieus op in gaan.

Mee eens, nog dommer vind ik het echter om daarna blij te zijn met het eerste het beste niet onderbouwde antwoord waarin staat wat er graag gehoord word, vandaar ook mijn eerdere reactie ;-)

ve
door verwijderd - Jan 21, 2014 om 09:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het niet vertrouwt, koopt u toch gewoon een nieuwe fles? Gewone azijn kost haast niets en dan gebruikt u die rest als schoonmaakmiddel, komt op veel plekken te pas.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2014 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, wat zal ik eens zeggen over al deze reacties?
Het gaat mij ten eerste helemaal niet om het geld want azijn kost feitelijk niets.

Maar het was de eerste keer dat ik natuurazijn kocht en zoals gezegd nog voor driekwart vol en nog tot 06-2015 goed. Net 2 weken in huis .Goed afgesloten dop en in een plastic fles ( AH ).

Tja en dan is het wel zo makkelijk om de boel door de gootsteen te gooien, vind ik in zo'n geval eigenlijk dom. Beter te weten wat er aan de hand is.

Bedankt in ieder geval, Ekiem

ve
door verwijderd - Jan 21, 2014 om 11:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u het echt de moeite vindt, zou ik dat navragen in de winkel. Dat is te gek na twee weken. Ik zou dat wel willen weten, wat het is.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2014 om 11:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

eerst half vol, nu al driekwart vol?? kun je nagaan hoe de bacteriën zich vermenigvuldigen ;-)

Maar alle gekheid..... AH is de juiste plaats voor deze vraag, hier zitten meestal alleen semi specialisten die stellig denken de wijsheid in pacht te hebben ;-)

ve
door verwijderd - Jan 21, 2014 om 19:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@domantwoord.

U denkt blijkbaar dat ik zaken mbt voeding uit mijn duim zuig en de vraagsteller graag ziek wilt hebben? Ongeacht de aankoopprijs van een artikel gooit men vaak gewoon onzinnig voedingswaar weg waar kwalitatief niets mis mee.
Als u mijn reactie dan incorrect vind is dat aan u, echter geef ik antwoord op de vraag of het kwaad kan en daarop is het antwoord dus gewoon nee.

Voor onderbouwing van mijn uitspraak kunt u:
hier, hier en hier verder lezen.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2014 om 19:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Azijn bestrijdt kankertumors"

Zo'n site die dat beweert, zou ik niet aanbevelen.

ve
door verwijderd - Jan 21, 2014 om 19:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op dinsdag 21 jan 2014, 19:33: "Azijn bestrijdt kankertumors"

Zo'n site die dat beweert, zou ik niet aanbevelen.

Dat is echt onzinnig. Daar is Haarlemmerolie toch voor?

ve
door verwijderd - Jan 21, 2014 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

mataraty schreef op dinsdag 21 jan 2014, 19:24: @domantwoord.

U denkt blijkbaar dat ik zaken mbt voeding uit mijn duim zuig en de vraagsteller graag ziek wilt hebben? Ongeacht de aankoopprijs van een artikel gooit men vaak gewoon onzinnig voedingswaar weg waar kwalitatief niets mis mee.
Als u mijn reactie dan incorrect vind is dat aan u, echter geef ik antwoord op de vraag of het kwaad kan en daarop is het antwoord dus gewoon nee.

Voor onderbouwing van mijn uitspraak kunt u:
hier, hier en hier verder lezen.

En tom 008, Jack Boekhorst en iets met de naam Organic retail zijn dus onderbouwing.......... u vind het vast niet erg als ik er hooguit de waterkoker nog mee zou ontkalken hè ........

ve
door verwijderd - Jan 22, 2014 om 00:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee kan geen kwaad , je kan het gewoon gebruiken

ve
door verwijderd - Apr 13, 2014 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is niemand tot reageren verplicht, dus als je het een domme vraag vindt, of je weet het antwoord niet, dan zou je ook gewoon niet kunnen reageren...

Ik zat met dezelfde vraag, ook hier troebele azijn in een vrij nieuwe fles. Matarati, dank voor je links. Genoeg referenties die aangeven dat het geen kwaad kan.

Als ik in de keuken sta te koken, heb ik geen tijd om naar de AH te fietsen en de fles te gaan ruilen. Ik denk overigens ook niet dat er bij mijn lokale AH ook maar één iemand rondloopt, die het juiste antwoord weet. Zeer waarschijnlijk krijg je gewoon een nieuwe. Bacterien of afscheiding daarvan zal het zeker niet zijn, omdat bacterien eenvoudigweg niet kunnen overleven in (echte, >15%) azijn. Precies de reden waarom het zo heschikt is om bijvoorbeeld haring en augurken mee in te maken.