me
door mevrouwjanssen May 15, 2013 om 16:37
Computers & telefonie

Vodafone abonnement €350,- te veel berekend over 2012

Beste lezer,

ik heb een vraag aan jullie over hoe ik het beste kan handelen en hoe ik het beste mijn geld terug kan vragen.

Dit was mijn brief:

Vodafone
Afdeling SSV
Postbus 1500
6201 BM Maastricht

Beste meneer/ mevrouw,

Zojuist heb ik een gesprek gehad met een collega van u van de klantenservice over mijn hoge telefoonkosten. Hij heeft alles netjes voor mij bekeken en is tot de conclusie gekomen dat een jaar geleden mijn blackberry 350 bel sms web abonnement niet is overgezet naar de iphone 55 messaging abonnement. Ik heb hierdoor te veel betaald.
Ik heb destijds een iphone messaging 55 abonnement bij jullie besteld en die zou per post verstuurd worden. Er was toen een fout gemaakt, door mijn abonnement meteen om te zetten terwijl ik dus de iphone nog niet had en nog gebruik maakte van mijn blackberry (dit was bekend bij jullie). Ik heb hiervoor gebeld en het abonnement werd tijdelijk, tot de komst van de iphone, omgezet naar de blackberry abonnement. Er was mij gezegd om te bellen als de iphone er weer zou zijn. Dit heb ik gedaan op 17 maart in verwachting dat alles geregeld zou worden. Dit is dus niet het geval geweest.
Ik heb meer dan een jaar te veel betaald voor mijn abonnement en ik heb gebruikskosten gerekend gekregen die niet zouden mogen, aangezien er een ‘onbeperkt’ sms bundel bij de nieuwe iphone abonnement zat. Er zijn wel kosten gerekend voor te veel smsen.
Al met al verwacht ik nu dat deze kosten zo snel mogelijk aan mij terug zullen worden betaald. En dat jullie de afrekening met specificatie hierbij toe zullen voegen, zodat het voor mij duidelijk is wat er te veel is betaald.
Inmiddels is mijn abonnement nu omgezet naar het Red abonnement per 24 april 2013.
Ik hoor graag spoedig van u.

Dit is er teruggestuurd:

Geachte mevrouw,

Hiermee reageer ik op uw brief die wij op 26-04-2013 ontvangen hebben.

U geeft aan vorig jaar in maart uw abonnement te hebben verlengd. Omdat uw abonnement per direct is gewijzigd, heeft u contact opgenomen met onze klantenservice om nog gebruik te kunnen maken van uw Blackberry. Echter is uw abonnement nooit gewijzigd, nadat u de iPhone had ontvangen. U geeft aan teveel onterechte kosten te hebben gemaakt, omdat uw abonnement niet gewijzigd is naar een iPhone messaging 55.

Ik heb een en ander voor u nagekeken en die dat u uw abonnement op 16-03-2012 tijdelijk is gewijzigd, totdat u de iPhone zou ontvangen. U bent ingelicht om uw abonnement te wijzigen, zodra u de iPhone in ontvangst had genomen. Echter kunt u terugzien op de facturen dat uw abonnement niet overeenkwam. U had 14- werkdagen na de eerste factuur de tijd om te reageren. Wij hebben destijds niets van u vernomen, hierdoor is uw abonnement ook nooit gewijzigd naar een iPhone Messaging 55. Ik zie dat u op 24-04-2013 uw abonnement heeft laten wijzigen naar een Vodafone Red abonnement.
Het spijt me u niet postiever te kunnen berichten. Ik ga er van uit u hiermee voldoende geinformeerd te hebben.
Met vriendelijke groet,
Harry Odenhoven
Directeur Klantenservice

Vodafone zegt hierbij dus dat ze mijn teveel betaalde kosten niet terug zullen geven, omdat het mijn verantwoordelijkheid is.

Ik heb alles gedaan, wat zij mij gevraagd hebben te doen. Ik ging er van uit dat toen ik belde, zij het abonnement voor mij zouden wijzigen. Als leek weet ik niet dat mijn abonnement niet is omgezet en uit 'mijn vodafone' overzicht is dit ook niet duidelijk te herkennen.

Help!

1776 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 15, 2013 om 16:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U had sowieso die fout meteen kunnen constateren nadat er sms'jes in rekening waren gebracht. Want zoals u zegt zou u een onbeperkt gebruik van sms hebben.

En u komt hier meer dan een jaar achter?

me
door mevrouwjanssen - May 15, 2013 om 16:50
3 Antwoorden / 3 Vragen

Hoi Tijger,

het klopt dat ik het pas een jaar later door middel van een gesprek met een Vodafone medewerker over waarom mijn abonnementskosten zo hoog waren, ben achter gekomen hoe het werkelijk zit.

De €350,- teveel betaalde kosten zijn over een jaar verspreid en zijn mij niet opgevallen, omdat ik wel eens meer (iets) hogere telefoonkosten heb gekregen dan mijn werkelijke abonnement.

Ik ben er van uit gegaan dat Vodafone mijn abonnement heeft omgezet zodra ik had gebeld dat ik mijn iPhone binnen had (zoals zij mij gevraagd hebben te doen). Dit heb ik immers gevraagd ze te doen.

En in de bundel zaten sowieso smsjes (tot een beperkt aantal) erin, dus je ziet ook niet dat er opeens na 5 verstuurde smsjes onterechte kosten worden gerekend.

Het is toch de omgekeerde wereld dat ik nu moet boeten, omdat zij hebben nagelaten om het abonnement om te zetten?

Of ben ik nou niet van deze wereld?

tijger1
door tijger1 - May 15, 2013 om 17:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of u niet van deze wereld bent, zou ik niet direct durven beweren, maar als ik voor mijzelf spreek, ik controleer iedere maand de nota van mijn mobiele telefoon.

Er komen hier bijvoorbeeld ook vragen van mensen die bijvoorbeeld jarenlang een dubbel abonnement voor het een of ander betalen.

Persoonlijk vind ik dat compleet onbegrijpelijk. Mijn bankafrekeningen controleer ik toch zeker eens per week. En als ik gekke dingen zou zien, zoek ik dat uit.

Ik heb bijvoorbeeld in maart en mei salaris gestort gekregen, terwijl ik daar helemaal geen recht op heb. De eerste keer heb ik het per omgaande teruggestuurd met de aantekening, is niet voor mij bestemd. Nu wacht ik maar even, want het bedrijf heeft alleen een telefoonnummer in een ver buitenland.

Dus als ik een nieuw abonnement zou afsluiten, zou ik zeker de eerste tijd, dat zorgvuldig controleren.

Wat uw kwestie betreft, het is haast niet mogelijk te bewijzen dat u de tweede keer hebt gebeld.

me
door mevrouwjanssen - May 15, 2013 om 17:18
3 Antwoorden / 3 Vragen

Persoonlijk ga ik er van uit dat als ik een half uur met een medewerker aan de telefoon zit om alles rond en geregeld te krijgen, dat deze dan zijn werk ook goed doet. Dit is tevens opgenomen, dus Vodafone gaat dit nog terug luisteren. - niet dat ik daar natuurlijk wat aan zal hebben- .

De facturen kun je alleen maar via 'my vodafone' inzien, die ik sinds kort heb aangemaakt via internet. Geen papieren rekeningen dus. Als er geen afwijkende bedragen worden afgeschreven, voel ik me niet genoodzaakt om te kijken en uit te zoeken of mijn rekening wel of niet klopt. Ik heb wel wat beters te doen dan rechercheur te spelen over zaken waar ik vanuit ga die goed geregeld zijn.....mijn fout dus....blijkbaar...

Maar vooralsnog.....dit is dan nog steeds niet mijn schuld? Vodafone begaat een fout en int ondertussen het geld en verteld mij ook niets, terwijl hun ook kunnen inzien dat het niet klopt. Ik ontdek het laat, wat mijn schuld is, en dan is het zo dat het nu mijn fout is allemaal? Vind het onbegrijpelijk en gewoonweg diefstal van onwetende consumenten.

zoekster
door zoekster - May 15, 2013 om 17:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vind het lastig te beoordelen uit uw verhaal hoeveel bewijs u nu precies heeft dat de rekening niet klopt. Het gaat om bewijs, niet om wat u voelt, denkt of vermoedt. Heeft u bijvoorbeeld nog een ontvangstbewijs van de iPhone?
350 euro is wel de moeite waard om wat strijd voor te leveren. Als u denkt dat u het toch aannemelijk kunt maken dat u in uw recht staat, dan kunt u de zaak voorleggen aan de Geschillencommissie. Dan moet u wel snel zijn, want binnen 30 dagen na de reactie van Vodafone moet u bij de GC aankloppen.

Klik HIER voor de geschllencommissie. Lees goed de brochure en het reglement door. Klachtengeld is ca 50 euro, maar krijgt u terug als u het geschil wint.

Moet u zelf maar beoordelen of u denkt dat u deze zaak kunt winnen.

zoekster
door zoekster - May 15, 2013 om 17:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

O ja, als er een voicelog is van het gesprek waaruit blijkt dat u gelijk heeft, dan kunt u die gewoon opvragen bij Vodafone. Dat zou natuurlijk het absolute bewijsstuk zijn.

dearagain
door dearagain - May 15, 2013 om 18:34
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*dien een klacht in bij de Geschillencommissie in Den Haag

me
door mevrouwjanssen - May 15, 2013 om 19:25
3 Antwoorden / 3 Vragen

Zoekster en Dearagain, bedankt voor jullie antwoord!

Zoekster: de €350,- plus minus is berekend door de Vodafone medewerker zelf die ik heb gesproken en die heeft geconstateerd dat er te veel is betaald, doordat het abonnement niet is omgezet. Dus niet wat ik vind. Het is feitelijk vastgesteld. Ik heb dit inmiddels zelf ook kunnen uitpluizen in de facturen die ik per pdf heb ontvangen van hem.

Ik ga de geschillencommissie zeker aanschrijven, nadat ik de voicelog heb ontvangen (die ga ik ook per direct opvragen dan).