be
door bettinaemf Jul 6, 2015 om 18:18
Computers & telefonie

Vodafone hoge rekening

Ik ben net gebeld door Vodafone dat ik in het buitenland bovengemiddelde kosten heb gemaakt op mijn mobiele abonnement en ze mij daarom belden. Het klopte inderdaad dat ik in het buitelend zat maar ik zat toen in een vlucht! Vodafone geeft aan dat ik op het tijdstip dat ik vloog kosten heb gemaakt van bijna 600 euro's!! Heb aangegeven dat het niet mogelijk was omdat ik een lokale SIM kaart in mijn iPhone had en ik de Vodafone SIM kaart alleen erin heb gedaan toen ik het vliegtuig instapte voor mijn vlucht van bijna 10 uur. Hoe kan ik zulke hoge kosten hebben gemaakt tijdens een vlucht?! Zij konden geen antwoord geven en op mijn vraag wat het dan precies was gaven ze aan dat ze het wegens privacy redenen niet konden inzien of vertellen wat de verbindingen waren.

Op de vraag of ik bezwaar kon maken antwoorden ze dat het geen nut zou hebben gezien zij het ook vreemd vonden (!) en navraag hadden gedaan intern en ik het toch zou moeten betalen.

Ik snap echt niet hoe ik tijdens een vlucht van bijna 10 uur uberhaupt kosten kan maken op mijn mobiele telefoon. Iemand wel eens zoiets meegemaakt? Ben hier ontzettend van geschrokken en ik moet deze rekening betalen van ze!!

1169 19 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jul 6, 2015 om 18:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is het mogelijk dat je die sim er te vroeg in hebt gedaan, en dus alsnog met je sim op het buitenlands netwerk hebt gezeten.

be
door bettinaemf - Jul 6, 2015 om 18:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja maar ik zat op een buitenlandse SIM wat betekent dat al mijn email was gedownload en ik heb niet op social media gezeten. Wat betekent dat door mijn SIM erin te doen ik voor het opstijgen, zonder data te activeren ik 600 euro's zou hebben verbruikt! Ik reis gemiddeld 30 keer per jaar naar het buitenland en ben mij erg bewust van de kosten die hiermee gemoeid gaan, en doe zeker niet moeilijk over hoge kosten die ik bewust maak, maar dit is buiten gewoon en kan gewoon niet. Maar ik kom bij Vodafone gewoon niet verder dan: "wij zien dat de kosten zijn gemaakt op 3 tijdstippen" en dat zijn tijdstippen dat ik al in de lucht zat... vind het erg frusterend. En weet niet zo goed wat ik er mee moet.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u zat niet op die buitenlandse sim, want u schrijft dat u uw Vodafone sim kasrt in het toestel hebt gedaan toen u in het vliegtuig stapte.

En als u 10 uur moest vliegen, was u in ieder geval buiten Europa, dus dan hoeven er maar wat app'jes te gaan updaten en de rekening wordt skyhigh.

diumenge
door diumenge - Jul 6, 2015 om 18:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Stond het toestel niet in flightmode dan?

Weet niet welk abonnement je hebt, maar gezien de vliegtijd zat je ver weg en dan ben je met een paar MB al aan zo'n bedrag.

tijger1
door tijger1 - Jul 6, 2015 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stond uw internet limiet dan niet aan? Dan had het u maximaal ca. € 60 gekost.

https://www.vodafone.nl/support/buitenland/kosten-op-reis.shtml

Maar bijvoorbeeld internetten in Curacao kost € 9,10 per Mb. En dan gaat het hard.

edrick3
door edrick3 - Jul 6, 2015 om 19:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bettinaemf,

..... Ik reis gemiddeld 30 keer per jaar naar het buitenland en ben mij erg bewust van de kosten die hiermee gemoeid gaan, en doe zeker niet moeilijk over hoge kosten die ik bewust maak, maar dit is buiten gewoon en kan gewoon niet. .....
Blijkbaar is er deze keer dan toch iets fout gegaan.

Misschien komt het webcareteam hier nog langs en verschaffen nog wat duidelijkheid.

Als je het niet eens bent met jouw rekening, dan moet je dat zo snel mogelijk – in ieder geval binnen twee maanden – melden aan Vodafone, afdeling Special Services, postbus 1500, 6201 BM, Maastricht of via vodafone.nl/feedback. Als je een klacht indient, moet je de openstaande rekeningen waarop je klacht geen betrekking heeft, gewoon binnen de termijn betalen. Als je meerdere malen zonder rechtsgrond een klacht indient, mag Vodafone kosten die daarvoor gemaakt worden, bij jou in rekening te brengen.

Zie ook Art.17 Klachten uit de Algemene Voorwaarden.

Met vr.gr.

ho
door hopetobehelping - Jul 6, 2015 om 20:35
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste bettinaemf,

€ 600,- is wel erg veel, dat is gewoon een nieuw vliegticket.
Als ik u was zou ik proberen om met Vodafone een compromis te sluiten.

Heeft u een bericht gehad van Vodafone over uw hoge gebruik (of gebeurde dit pas na de € 600,-) ?
Lees hier de regels voor kosten mobiele telefoon van de rijksoverheid, klik hier.

Er staat letterlijk: "Kosten mobiel internet buiten de Europese Unie
Buiten de EU gelden hogere prijzen voor mobiel internet. Telefoonaanbieders moeten u waarschuwen als u voor bijna € 50 aan data heeft verbruikt. Of als u de vooraf afgesproken datalimiet bijna heeft bereikt. U kunt dan aangeven of u wilt stoppen of doorgaan met mobiel internetten. Zo kunt u onverwacht hoge rekeningen voorkomen.
".

Wellicht kunt u dit nog gebruiken als argument om tot een compromis met Vodafone te komen.
U zult wel flink moeten aanhouden, het op facebook, twitter, melden wil ook weleens helpen.
De klantenservice van Vodafone heeft een niet echt beste naam dus ik verwacht niet dat u met het bellen naar de Vodafone klantenservice veel bereikt.
Maar uiteindelijk zal de aanhouder winnen, veel succes !!

be
door bettinaemf - Jul 6, 2015 om 23:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

@edrick3 & @hopetobehelping en de rest...
Ik zal een bezwaar indienden ook bij Vodafone. Voelde mij nogal hulpeloos nadat ze aangaven dat ik toch moest betalen en bezwaar indienen geen nut zou hebben. Maar heb er goed over nagedacht en het is eigenlijk van het gekke dat ik 600 euro's moet betalen omdat er bij hun iets fout is gegaan, want uiteindelijk komt het daardoor.

Heb alles gecheckt en ik heb tot aan 7 minuten voor mijn vlucht ging de Vodafone sim kaart niet ingehad en toen ik het in mijn telefoon had gedaan heb ik het niet gebruikt. Dus ook al waren er kosten gemaakt, zou het nooit 600 euro's zijn geweest. Heb geen sms gehad (die ik normaal wel krijg als ik de 100euro's aan data overschrijdt) en ze hebben nog steeds niets bevestigd wat ze vandaag binnen een paar minuten zouden doen.

Dank jullie wel allemaal en ik hou jullie op de hoogte!

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 7, 2015 om 00:15
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Heb je überhaupt data cq telefoonverbinding op een paar kilometer hoogte? Volgens mij valt dat ver buiten het bereik.

Mvg diewilik

akkerdistel
door akkerdistel - Jul 7, 2015 om 09:06
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk even onder instellingen wat daar het verbruik is op die betreffende dag, mocht dat niet overeenkomen met wat Vodafone zegt, maak dan sowieso een screenshot.

akkerdistel
door akkerdistel - Jul 7, 2015 om 09:09
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=diewilik schreef op dinsdag 7 jul 2015, 00:15]Heb je überhaupt data cq telefoonverbinding op een paar kilometer hoogte? Volgens mij valt dat ver buiten het bereik.
Valt feitelijk niet buiten het bereik, echter werken ze met richtantennes, je voelt hem al aankomen, die richten ze -zelfs bij Vodafone- niet verticaal.

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2015 om 09:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U moet toch in uw telefoon kunnen zien waaraan in die 10 uur de Mb's zijn opgegaan?

diumenge
door diumenge - Jul 7, 2015 om 10:05
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=bettinaemf schreef op maandag 6 jul 2015, 23:34]@edrick3 & @hopetobehelping en de rest...
Ik zal een bezwaar indienden ook bij Vodafone. Voelde mij nogal hulpeloos nadat ze aangaven dat ik toch moest betalen en bezwaar indienen geen nut zou hebben. Maar heb er goed over nagedacht en het is eigenlijk van het gekke dat ik 600 euro's moet betalen omdat er bij hun iets fout is gegaan, want uiteindelijk komt het daardoor.

Heb alles gecheckt en ik heb tot aan 7 minuten voor mijn vlucht ging de Vodafone sim kaart niet ingehad en toen ik het in mijn telefoon had gedaan heb ik het niet gebruikt. Dus ook al waren er kosten gemaakt, zou het nooit 600 euro's zijn geweest. Heb geen sms gehad (die ik normaal wel krijg als ik de 100euro's aan data overschrijdt) en ze hebben nog steeds niets bevestigd wat ze vandaag binnen een paar minuten zouden doen.

Dank jullie wel allemaal en ik hou jullie op de hoogte!

Hoezo fout van Vodafone? Zij registreren gewoon het gebruik dat er is geweest. Speel eens Open kaart en geef door waar je op dat moment was en welk abonnement je hebt. Dan is zo uit te rekenen hoeveel verbruik er nodig was om aan dat bedrag te komen.

vodafonewebcare
door vodafonewebcare - Jul 7, 2015 om 10:13
779 Antwoorden / 0 Vragen

Beste bettinaemf,

Er kunnen meerdere oorzaken zijn, een aantal daarvan zijn er hierboven al genoemd. Zonder je gegevens kan ik hier helaas nog geen definitieve uitspraken over doen. De dataverbinding en roaming-optie heeft in ieder geval niet uit gestaan als er een verbinding is geweest met een buitenlands netwerk. Zoals mijn collega's al aangaven, tot 3 keer toe. Indien je geen beschermende buitenland bundel hebt kan het in sommige landen inderdaad snel gaan. Hiervoor hebben wij een extra bescherming voor als je in het buitenland data verbruikt buiten de bundel, namelijk een datalimiet.
Indien je deze niet zelf hebt verwijderd of verhoogd, staat deze standaard op €50,- ex btw.

Neem even contact op met onze klantenservice om dit nogmaals te bespreken nu je deze info hebt. Er zijn op 3 tijdstippen gebruik gemaakt van data. Vraag even na in welk(e) land(en) dit is geweest. Wellicht vloog je op een bepaald moment laag waardoor een verbinding toch mogelijk was, of heb je in die 7 minuten voor de vlucht een grote datasessie gehad. Wellicht heb je net een update ontvangen of zijn er andere apps of gegevens gesynchroniseerd.
Kijk ook even op je telefoon bij Instellingen > Dataverbruik om na te gaan aan welke applicatie er data is opgegaan op dat specifieke tijdstip.

Mocht je nog vragen hebben n.a.v. het telefoongesprek of dit bericht, dan kun je deze hier of op Social Media (Twitter/Facebook) stellen. Je kunt uiteraard ook je klacht indienen via www.vodafone.nl/feedback indien het niet naar wens is uitgelegd of opgelost.

Met vriendelijke groet,

Mitch
Vodafone 24/7 Web Crew

edrick3
door edrick3 - Jul 7, 2015 om 10:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@bettinaemf,

Nou, daar is de Webcare dan.
Hoop dat je contact hiermee tot een bevredigende oplossing gaat leiden.
We horen het nog wel.

Suc6

crewmember
door crewmember - Jul 7, 2015 om 12:48
1040 Antwoorden / 0 Vragen

In het vliegtuig kan je echt extreem zelden een heel zwak signaal ontvangen. (Als je over een mast heen vliegt denk ik).

Maar zelfs in de duurste landen (10 euro per MB) kom je dan zelfs na 80 uur over zon mast heen vliegen nog niet aan relevant dataverbruik door de korte duur van deze verbinding en het zwakke signaal.

Verder is dit topic 100000 over onzinnige vodafone internetkosten. Bij andere providers (op wat Tele 2 na) hoor je niks. Ondertussen geloof ik dus niet meer dat het aan de consument ligt.

Dus of ze zijn bij Vodafone incompetent en rekenen per ongeluk hoge kosten als je in het buitenland bent of ze doen dit express in de wetenschap dta je toch wel betaald.
Welke van de 2 het ook is, blijf voortaan a.u.b. weg bij dit verachtelijke bedrijf.

Verder kan je met je vluchtgegevens bewijzen dat je in het vliegtuig zat op het moment van het dataverbruik. Dus laat Vodofone het maar tot de rechter brengen. Die gaat het denk ik nagenoeg zeker met je eens zijn.

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2015 om 12:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@crewmember

Niet gelezen dat de Ts zijn Vodafone sim al in dat (verre) buitenland in zijn toestel heeft gedaan? En we weten ook niet waar hij was en over welke landen hij heeft gevlogen. Misschien nog wel een tussenlanding gemaakt. En bij € 10 per Mb, zijn dat slechts 60 Mb's hoor.

En hij moet toch zelf in zijn toestel kunnen zien waaraan het verbruikt is?

crewmember
door crewmember - Jul 7, 2015 om 13:14
1040 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=bettinaemf schreef op maandag 6 jul 2015, 23:34]

Heb alles gecheckt en ik heb tot aan 7 minuten voor mijn vlucht ging de Vodafone sim kaart niet ingehad en toen ik het in mijn telefoon had gedaan heb ik het niet gebruikt. Dus ook al waren er kosten gemaakt, zou het nooit 600 euro's zijn geweest.

(Thanks tijger1)
Dus je Sim kaart er in gedaan voordat je in het vliegtuig zat?

Hij gaat zodra hij internet heeft meteen updates downloaden (tenzij je roaming uit hebt staan of only allow updates via wifi aan hebt staan)

Een beetje Facebook update is 120 Mb. En in China kost internet 10€ per Mb.
4g=20 Mb per seconde.

In 7 minuten kan je dan dus makkelijk 600€ binnenhalen.

Nog erger, op max 4g snelheid kan je: (20Mb/s)*(60seconden)*(7Minuten)*(10€)=84.000€ aan data binnenhalen

Je kan je dan alleen nog beroepen op coulance vanuit vodafone omdat je niet op 50mb ben afgekapt.

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2015 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@crewmember

Vodafone moet waarschuwen bij € 50 á € 60, niet bij 50 Mb.

Maar de Ts heeft altijd al hige kosten voor internet in het buitenland schrijft hij, dus hij zal de limiet uitgeschakeld hebben.