ed
door edwin1967 Jun 24, 2014 om 09:23
Computers & telefonie

Voetbal kijken

Gisteren tijdens de voetbalwedstrijd van ned op het wk14 viel het op dat bij de buren de goals eerder te zien waren dan bij ons,bij de buren hebben ze upc en wij hebben kpn glasvezel,gelijk gebeld naar kpn en daar zeggen ze nog nooit van gehoord,
Hoe kan dit

6196 41 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jun 24, 2014 om 09:29
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Dat zal max een paar seconden verschil gemaakt hebben.

Als ik via de wifi en de pc naar dezelfde streamer luister van hetzelfde radio station en via dezelfde wifi via de tablet naar dezelfde streamer luister, zit er ook een paar seconden verschil in. Waarschijnlijk zit het in uw geval bij de router het verschil.

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2014 om 09:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Vreemd dat de klantenservice daar nog nooit van gehoord heeft. Als je nog op de ouderwetse manier analoog kijkt, krijg je de beelden ook een paar seconden eerder door dan digitaal.

Het kan dus ook zo zijn bij KPN glasvezel en UPC.

Erg lullig als je je buren al hoort juichen, terwijl op jouw t.v. nog geen goal te zien is.

mahadma
door mahadma - Jun 24, 2014 om 09:46
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Amsterdam-Brazilië is globaal 7.500 km, dan is er een life tv verslag en dan een verschil van een paar seconden, het is maar waar je je druk om maakt................

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2014 om 10:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mahadma: je reactie slaat werkelijk nergens op! Voor voetbal liefhebbers (wat jij blijkbaar niet bent) is het gewoon lullig dat je de buren eerder hoort juichen.

zoekster
door zoekster - Jun 24, 2014 om 10:10
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op dinsdag 24 jun 2014, 09:46]Amsterdam-Brazilië is globaal 7.500 km, dan is er een life tv verslag en dan een verschil van een paar seconden, het is maar waar je je druk om maakt................
Is het mogelijk je hier iets af te vragen hoe zoiets kan, zonder meteen het commentaar te krijgen in de trant van: waar maak je je druk om?

Ik sluit me overigens aan bij de opmerking van carola.83

ed
door edwin1967 - Jun 24, 2014 om 11:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is gewoon niet normaal dat je zoveel geldbetaald voor glasvezel ,
En als je belt met de klantenservice,krijg je een antwoord van dat ze er nooit van hebben gehoord
Er zijn toch wel meer mensen die er last van hebben
Of ben ik de enige in nederland

pi
door pieterwolters - Jun 24, 2014 om 12:25
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer het beeld binnenkomt hangt volledig af van de infrastructuur en processing die de provider moet doen. Het binnenkomende signaal van de omroep eerst gecomprimeerd voordat het verder wordt gedistribueerd. De vertraging die dit oplevert hangt af van de gebruikte apparatuur. Daarna komt het signaal bij jouw thuis aan in de settop box. Ook daar wordt weer een vertraging geintroduceerd afhankelijk van de "processing power" van de box. En als laatste heb je nog de TV zelf. Die heeft ook tijd nodig om het binnenkomende signaal om te zetten naar iets dat op het scherm wordt getoond.
Als je kijkt via internet is de vertraging nog een stuk groter.

Kortom: een hoop variabelen die de boel beinvloeden.

costnix
door costnix - Jun 24, 2014 om 14:07
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het signaal wordt gebufferd, zodat er bij een onderbreking van het signaal, het beeld en geluid niet onmiddellijk wegvalt. Het nadeel is, dat er vertraging optreedt van enkele seconden.

Cookies
door Cookies - Jun 24, 2014 om 14:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=edwin1967 schreef op dinsdag 24 jun 2014, 11:07]Er zijn toch wel meer mensen die er last van hebben. Of ben ik de enige in nederland

Plaats je klacht/vraag eens op KPN gebruikersforum en/of op KPN Community

tenormin
door tenormin - Jun 24, 2014 om 15:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@edwin1967, heb dat ook, hoor. In de computer kamer hoor ik het ook eerder; loop ik naar de woonkamer hoor ik weer het gejoel van hetzelfde doelpunt. (Zeg maar nee dan krijg je er twee). Nee, dan loop je gewoon een fractie achter. Maar al "weet" je het, het doelpunt is gewoon te zien toch? Hoewel, als voetballiefhebber kan ik me wel voorstellen dat je het niet leuk vind. Als KPN zegt daar nog nooit van gehoord te hebben dan jokken ze echt, hoor.

pi
door pieterwolters - Jun 24, 2014 om 17:17
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Of KPN er van gehoord heeft of niet is een academische discussie: het "probleem" los je er niet mee op. Voortaan gewoon met z'n allen bij de buren met de meest real time TV aansluiting gaan kijken :-)

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 24, 2014 om 17:26
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Digitenne, ADSL en Kabel TV hebben verschillende....

Wel leuk als je de eerste bent en gaat toeteren.....

Maar er zijn enkele die zien dat de bal erin zou moeten gaan en reeds toeteren en meestal gelijk hadden maar soms dus voor een misser.....

Ja, 3 systemen dus 3 tijden en met Digitenne ben ik meestal de eerste, en ik kijk vooruit en soms weet je 99% zeker dat hij erin zou moeten gaan.
Hoe maak je buren gek dus!

orgelmuts
door orgelmuts - Jun 25, 2014 om 13:58
632 Antwoorden / 58 Vragen

@edwin1967 Tja........dan zit er maar 1 ding op, bij de buren kijken ;-)

ka
door kama - Jun 25, 2014 om 15:38
161 Antwoorden / 19 Vragen

Wij hebben een tv (analoog) waar je twee zenders naast elkaar kunt zien. De verschillen tussen Eén, Ned 1, BBC, Eurosport lopen soms op tot enkele seconden, meestal is het ca. een halve, maar het verschilt nogal. Bij bijv. tennis of atletiek kan dit ook veel verschil uitmaken.
Tel daarbij op al die vertragingen uit de kastjes, dan krijg je dat.

Wel eens gemerkt dat Radio 5 op de middengolf ook voorloopt op Radio 5 via de kabel? Dus als je aan een "snelste beller" spelletje meedoet ben je ook in het nadeel als je via de kabel luistert.

ja
door jan24 - Jun 25, 2014 om 16:03
109 Antwoorden / 4 Vragen

Na enig googlen dit gevonden: https://www.tno.nl/content.cfm?context=overtno&content=nieuwsbericht&laag1=37&laag2=2&item_id=2012-06-06%2016:00:30.0

Site van TNO waarin het verschil in tijd ook nog eens visueel wordt uitgebeeld.

vl
door vlinder30 - Jun 25, 2014 om 17:57
52 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft niets met voetbalfan oid te maken, of dat de vraagsteller hier van baalt, Hij vraagt zich af hoe dat kan. En ja, wij vroegen het ons ook af met de wedstrijd NL-Chili van afgelopen maandag, de overburen hadden het beeld ook ong. 2 - 3 tellen eerder. Het viel ons toevallig gewoon ook op en hadden ons er maar bij neergelegd, dat wij digitaal hebben via Ziggo en hun waarschijnlijk een andere provider of glasvezel..... Fijn dat er in ieder geval nog een aantal normale en serieuze reaktie's op het gevraagde komen ipv dat geneuzel over voetbalfan of niet.....Daar kun je tenminste wat mee (@mahmada)

wimmi20
door wimmi20 - Jun 25, 2014 om 18:45
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Laten we de zaak eens rustig analyseren.
Totaal oververhitte type's beginnen hier al een discussie of je wel of niet van voetbal houdt.
Slaat niet op de vraag dus.
Het hele antwoord is te vinden in de wet van Ohm.
De eenheid Ohm is bepalend voor de inwendige weerstand van een geleider.
Hoe groter die weerstand, hoe langer het duurt voor een signaal via een kabel ergens aankomt.
Koperen leidingen ( als er geen glasvezel kabel is) geven een grotere vertraging dan glasvezel.
Het signaal via de lucht (antenne of schotel) geeft de minste vertraging, want hier geldt de snelheid van het licht.
In theorie en praktijk zou een signaal via glasvezel kabel dus sneller bij de ontvanger moeten aankomen, omdat koperen kabel een grotere weerstand heeft.
Ik zie een aardig voorbeeld hier in huis.
Ik heb zo'n atoomklokkie, het klokje wordt aangestuurd via de lucht door een radio signaal uit Duitsland.
Maar de teletekst tijd van mijn tv is enkele seconden later, omdat het signaal via een kabel wordt aangeboden.
Kortom : uw vraag is niet zomaar te beantwoorden, er zijn meerdere factoren die de vertraging kunnen veroorzaken.
Het verschil kan zitten in de signaalbehandeling van uw provider, en van uw buurman zijn modem en tv.
Vraag : loert u vaker bij de buurman naar binnen ?

le
door leoentonny - Jun 25, 2014 om 18:51
11 Antwoorden / 3 Vragen

In mijn huiskamer staat een TV die middels een decoder digitaal ontvangt.
Elders in huis staat een TV die analoog ontvangt.
Alle twee apparaten zijn op dezelfde kabel aangesloten op de plaats waar de kabel het huis ingaat..
Bij de analoge ontvanger kwam het juigmoment later binnen.
Het is dus duidelijk dat het aan het omvormen ligt.

ho
door honza23 - Jun 25, 2014 om 23:01
259 Antwoorden / 3 Vragen

als u de snelste wil zijn: radio aanzetten :) die is enkele seconden sneller dan welke TV dan ook, misschien luisteren uw buren daar wel naar ?

op
door oph1309 - Jun 26, 2014 om 08:54
7 Antwoorden / 7 Vragen

Ik maak dagelijks iets dergelijks mee, maar dan met de ondertiteling via teletekst pagina 888.
Bij GTST loopt deze tekst seconden na op het beeld, verkregen via de kabel van ON, een dochter van KPN.
Heel vervelend maar er is niets aan te doen zegt ON en is een foutje bij KPN.
Zijn er meer die dit dagelijks meemaken?
met groet,

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 27, 2014 om 00:24
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ wimmi20:

Je verhaal over de weerstand van een geleider en de tijd dat een signaal onderweg is slaat nergens op en heeft al helemaal niets met "De Wet van Ohm" te maken.
Wanneer je iets van elektriciteit en looptijden hebt les gehad, dan heb je zitten slapen. In ieder geval heb je de klok horen luiden enz.

Wát of de weerstand van een (koper) geleider ook is, je hebt alleen te maken met de snelheid van elektronen. Die gaan in een dikke en een dunne (kan meer weerstand hebben) geleider even snel.
Afhankelijk van de lengte van de geleider kan er iets vertraging in het signaal optreden, omdat de snelheid van elektronen niet oneindig groot is.

Voor mij is het antwoord van honza23 het beste: kijken naar TV, geluid daarvan af en dan luisteren naar hetzelfde programma op de (niet digitale!) radio.
Daarmee is het tijdsverschil het grootst.
Dat geeft als voordeel dat je vaak een n.m.m. beter verslag krijgt.
Luister je naar digitale radio dan zal het tijdsverschil aanmerkelijk kleiner zijn o.a. door de processingtijden aan zender- en ontvangstzijde.

HardwareERrorMAN.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 27, 2014 om 01:16
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hrdwerorman,
u doet nu wel ontzettend interessant om te bewijzen dat ik geen gelijk heb.
Maar het grappige is dat u nou juist mijn verhaaltje bevestigt.
U schrijft zelf: afhankelijk van de lengte van de geleider kan er vertraging in het signaal optreden.
Laat ik dat nou ook beweerd hebben.
Honza 23 en u beweren iets raars. : je kunt tv en radio niet met elkaar vergelijken.
De radio commentator is niet dezelfde als de commentator op tv.
Op radio en tv hoor je niet dezelfde commentaren.
En wat een zeer belangrijke reden KAN zijn dat de radio enkele seconden sneller is :
men zendt de beelden met een vertraging uit, want als er een aanslag wordt gepleegd zie je die niet op je scherm.
De regie heeft dan enkele seconden om het beeld op zwart te zetten.
De Amerikanen doen dit al wat langer bij live uitgezonden shows.
Sinds er een borst van een zangeres op tv werd onthuld zendt men de beelden vertraagd uit.
Zodat de regie kan ingrijpen door dat beeld niet uit te zenden.

door 1953 - Jun 27, 2014 om 01:50
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Een interessant item!

Zo is op mijn HUMAX IHDR-5200C bij sommige zenders in de 162, 170, 340, 348, 802 en 810 MHz verstoord met dubbelbeeld of heftige artefacten - via HDMI! Op de televisie geen last daarvan.

Keek ook geen voetbal, dus lette ik ook niet of de buren wel of niet het beeld eerder hadden.
Zou ook kunnen dat het via een buitenlandse zender werd ontvangen?

costnix
door costnix - Jun 27, 2014 om 11:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@wimmie20
U heeft de melk horen klotsen, maar u weet niet waar de tepel hangt :-(

De vertraging heeft alles te maken met het bufferen van het digitale signaal te maken. Dit is om te voorkomen, dat er onderbrekingen in het signaal ontstaan. Het nadeel is, dat het signaal later bij de cliënt aankomt. De verschillen in de vertraging ontstaan, doordat de verschillende aanbieders een verschillend buffergrootte gebruiken.

costnix
door costnix - Jun 27, 2014 om 11:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@1953
Ik zou maar eens een nieuwe HDMI kabel kopen. De afscherming van die kabel is defect!

wimmi20
door wimmi20 - Jun 27, 2014 om 13:19
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Costnix,
lees eens de laatste 5 regels die ik 2 dagen geleden schreef.
Dan had u niet zo een raar antwoord gegeven.

costnix
door costnix - Jun 27, 2014 om 13:52
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@wimmie20
Die heb ik gelezen, maar dat verhaal over weerstand slaat kant nog wal en voor de rest PLOINK,

wimmi20
door wimmi20 - Jun 27, 2014 om 14:21
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Costnix,
het is niet slaat kant nog wal.
Het is : raakt kant nog wal.
++++++++++++++++++++++============

quote=costnix schreef op vrijdag 27 jun 2014, 13:52]@wimmie20
Die heb ik gelezen, maar dat verhaal over weerstand slaat kant nog wal en voor de rest PLOINK,

costnix
door costnix - Jun 27, 2014 om 14:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@wimmie20
HAP :-D

tenormin
door tenormin - Jun 27, 2014 om 14:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Wat @leoentonny schrijft dat heb ik juist omgekeerd: in de computerkamer is het nog analoog ontvangst en hoor ik het eerder dan digitaal. (Handig) buiten voetbal om dan: kan ik snel naar de huiskamer waar ik weer de aankondiging hoor van het te komen programma wat ik wil zien. Is ongeveer 2 á 3 seconden. (Heb 't niet getimed). Maar kan me best voorstellen dat je het niet via de buren wilt "horen" dat er een goal is en de verrassing eraf is.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 27, 2014 om 14:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
ik zal het nog veel sterker vertellen:
mijn buren juichten zelfs een kwartier eerder dan een kooltje op mijn scherm !
Het zijn geen Nederlanders.

tenormin
door tenormin - Jun 27, 2014 om 15:11
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 27 jun 2014, 14:59]Tenormin,
ik zal het nog veel sterker vertellen:
mijn buren juichten zelfs een kwartier eerder dan een kooltje op mijn scherm !
Het zijn geen Nederlanders.

Off Topic: Weer buitengewoon interessant, deze bijdrage, maar niet heus. Constant de betweter uithangen, niet vermoeiend? ?

wimmi20
door wimmi20 - Jun 27, 2014 om 15:41
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tenormin,
u hebt uw glas azijn al vroeg opgedronken, merk ik.
Uw vorige bijdragen waren volkomen off topic, u beantwoordde de vraag van vraagsteller totaal niet.
U ventileerde uitsluitend uw eigen beleving.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=====

=tenormin schreef op vrijdag 27 jun 2014, 15:11:
=wimmi20 schreef op vrijdag 27 jun 2014, 14:59: Tenormin,
ik zal het nog veel sterker vertellen:
mijn buren juichten zelfs een kwartier eerder dan een kooltje op mijn scherm !
Het zijn geen Nederlanders.

Off Topic: Weer buitengewoon interessant, deze bijdrage, maar niet heus. Constant de betweter uithangen, niet vermoeiend? ?

costnix
door costnix - Jun 27, 2014 om 16:13
2874 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 27 jun 2014, 14:59]Tenormin,
ik zal het nog veel sterker vertellen:
mijn buren juichten zelfs een kwartier eerder dan een kooltje op mijn scherm !
Het zijn geen Nederlanders.u

U heeft blijkbaar wit haar :-(

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 29, 2014 om 03:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 27 jun 2014, 01:16]Hrdwerorman,
u doet nu wel ontzettend interessant om te bewijzen dat ik geen gelijk heb.
Maar het grappige is dat u nou juist mijn verhaaltje bevestigt.

Ik bevestig niets!
U schrijft zelf: afhankelijk van de lengte van de geleider kan er vertraging in het signaal optreden.
Laat ik dat nou ook beweerd hebben.

Jij stelt dat dit juist door de WET VAN OHM komt en ik stel dat het door de niet oneindige snelheid van elektronen komt en dat is heel wat anders!

Honza 23 en u beweren iets raars. : je kunt tv en radio niet met elkaar vergelijken.
De radio commentator is niet dezelfde als de commentator op tv.
Op radio en tv hoor je niet dezelfde commentaren.
Dat beweren wij in het geheel niet!

En wat een zeer belangrijke reden KAN zijn dat de radio enkele seconden sneller is :
men zendt de beelden met een vertraging uit, want als er een aanslag wordt gepleegd zie je die niet op je scherm.
De regie heeft dan enkele seconden om het beeld op zwart te zetten.
De Amerikanen doen dit al wat langer bij live uitgezonden shows.
Sinds er een borst van een zangeres op tv werd onthuld zendt men de beelden vertraagd uit.
Zodat de regie kan ingrijpen door dat beeld niet uit te zenden.

Jonge vriend, ik stel vast: Gij kalt raas!
Wij zijn hier niet in Amerika. Een live sportverslag wordt, met uitzondering van enig delay door processing in computerachtige elektronica, direct ontvangen.

H.

wimmi20
door wimmi20 - Jun 29, 2014 om 08:33
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Hrdwerroman,

beter lezen.
Ik stelde : KAN een oorzaak zijn.
En vergeet niet dat de FIFA alles bepaalt.
Ook hoe er uitgezonden wordt.
Er was tijdens een wedstrijd een streaker.
Op bevel van de FIFA worden dit soort acties zorgvuldig buiten beeld gehouden.
De streaker zag je maar 1 seconde, de regie greep onmiddellijk in.

ro
door ron530 - Jun 29, 2014 om 08:43
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Zo grappig de beelden van het wk gaan integraal de wereld over, aan de Nederlandse omroep ligt het dus niet. Het verschil in tijd is vrij simpel te verklaren, analoog signaal hoeft niet gedigitaliseerd te worden maar wordt rechtstreeks door de tv verwerkt. Digitaal signaal (nullen en enen) moet gedecodeerd worden voordat er een bruikbaar signaal ontstaat. De snelheid van het decoderen is decoder afhankelijk waarbij een CI+ kaart vaak sneller is dan een decoder.

le
door leoentonny - Jun 29, 2014 om 10:12
11 Antwoorden / 3 Vragen

Als ik het goed begrijp beweert RON530 dat door het decoderen van een analoog signaal de ontvangst van een digitaal signaal iets later binnen komt.
Bij mij is het juist anders om.
Mijn digitale ontvangst is juist sneller

ro
door ron530 - Jun 29, 2014 om 10:31
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het digitale signaal wordt los van het analoge signaal meegestuurd. Het is aan de decoder hoe snel die het digitale signaal om kan zetten in bruikbaar formaat maar zal nooit sneller zijn dan het analoge signaal. Ik laat het ontvangen via de satelliet buiten beschouwing want dat signaal is al digitaal.

tenormin
door tenormin - Jun 29, 2014 om 11:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nog maar een keertje: analoge hier is een paar seconden sneller dan digitale doorgifte.

bu
door burgos - Jun 30, 2014 om 14:23
96 Antwoorden / 7 Vragen

Als ik op bed analoog ligt te kijken,is in de huiskamer het doelpunt nog niet te zien.
Ze lopen bij mij al naar de middenstip,en in de huis kamer valt het doelpunt. ha ha