mi
door mikey358 May 11, 2010 om 20:23
Geldzaken & recht

Voor wie zijn de kosten?

Voor wie zijn de kosten die gemaakt worden als je al wel heb getekend voor een woning maar de hypotheker is te laat om de hypotheek rond te krijgen.Want als je te laat bent dan worden de kosten van de verkoper in rekening gebracht.Er is wel getekend voor verkoop onder voorbehoud.

429 2 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - May 11, 2010 om 20:56
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Geef eens een toelichting? Zoals ik het begrijp heb je namelijk een woning gekocht, zou de overdracht plaatsvinden op datum x, maar heb je als koper de hypotheek op die dag nog niet rond. In dat geval is het gebruikelijk dat de aantoonbare schade die de verkoper leidt, denk aan door te betalen hypotheekrente en/of mislopen rente op spaarrekening, door de koper vergoed wordt. Uiteindelijk is de schade die de koper dan leidt nog niet eens zo groot omdat zijn hypotheek ook later ingaat.

Maar als ik het verkeerd begrepen heb, dan verneem ik dat natuurlijk graag.

lambertbecks
door lambertbecks - May 14, 2010 om 14:00
24 Antwoorden / 0 Vragen

Even nuance aanbrengen: schuld oor te laten hypotheek kan niet in de schoen van De Hypotheker worden geschoven. Je hebt de koop zelf gesloten. In de overenkomst is geregeld dat je op een bepaalde datum afneemt (lees geld beschikbaar moet hebben). Om het geld te verkrijgen heb je zelf een adviseur (Hypotheker) ingeschakeld. Als deze te laat is, kun je dat niet aan de verkoper van je woning voorhouden. Als je niet kunt afnemen, zul je 10% van de koopsom aan boete verschuldigd zijn aangevuld met kosten die verkoper gemaakt heeft. Als je wel kunt afnmen, maar later als afgesproken, geld de regeling zoals Marcel75 die hierboven beschrijft.