ni
door nieuwleven Jun 18, 2007 om 22:28
Voeding & gezondheid

Voorgevormde katoenen luiers

hallo,

ik beval binnenkort van mijn eerste kind. ik ga voorgevormde katoenen luiers gebruiken . ik heb dus nog helemaaal geen ervaring. ik zou graag willen alles weten: welke verschilldende soorten zijn er (zoals nacht- dag, all in one), wat zijn de goede merken, de prijsverschillen, waar moet ik opletten bij de aanschaf, kan tweedehands goed, wat heb je precies nodig en waar moet ik opletten bij het gebruik, graag tips over alles en nog wat op het gebied van voorgevormde luiers, ook hoop ik op deze manier dat ik mezelf en anderen kan overtuigen van het gebruik, omdat er toch echt voordelen aan zitten lijkt me. we willen toch niet dat ons kind al direct een van de grootste vervuilers is.

groeten, mj

2453 6 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 18, 2007 om 22:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Geen ervaring mee, misschien heb je hier iets aan;

Alle merken voorgevormde katoenen luiers getest en beschreven.

Kijk eens rond op internet/forums voor ervaringen

Succes,

stacey
door stacey - Jun 18, 2007 om 23:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

-------was na was na was na was , dozen zeeppoeder , 90 graden want anders gaat poep er echt niet uit. Nog niet eens gehad over inleg luiers die je ook moet hebben. Veel meer kleding vies, veel vaker beddengoed vies, dus weer was na was na was. Bovendien als je uit gaat zuil je met je vieze luiers in plastic zakjes anders gaat het stinken die ook weer zeer millieu belastend zijn.......---------

--------De belangrijkste reden tegen het gebruik van katoenen luiers is dat in de katoenteelt veel bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.
Wil je genoeg luiers hebben is er maximaal 10 kilo katoen nodig.
Je kunt ook katoenen luiers kopen van biologisch geteelde katoen, maar die zijn schreeuwend duur-------------

Stof tot nadenken ;-)

labelle
door labelle - Jun 19, 2007 om 02:45
10 Antwoorden / 3 Vragen

Dag mj,

Deze link http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Luiers (even kopiëren en plakken) geeft je veel informatie over de milieubelasting van zowel katoenen als wegwerpluiers.
Veel succes met kiezen, en veel geluk met jullie kindje!

Groet, Labelle

pe
door pettie - Jun 20, 2007 om 14:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beste MJ,

Er zijn ook milieuvriendelijke wegwerpluiers, op de site www.naty.se (ook in het nederlands) kan je er meer over vinden. Ik heb ze voor mijn jongste kind gebruikt en was er zeer tevreden over. Voor mijn oudste heb ik altijd katoenen luiers gebruikt en dat is toch bewerkelijker dan de milieuvriendelijke luier.

Groet pettie

eh
door ehaasnoot - Jun 20, 2007 om 14:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Kijk eens op http://www.knowaste.nl/ als je achteraf toch besluit om papieren luiers te gaan gebruiken. Misschien heeft jouw gemeente ook hun inzamelingsbakken. De gemeente geeft je dan gratis kleine vuilniszakken die precies in een luieremmer passen. Zelf wacht ik tot ik 3 a 4 zakken luiers heb, de overige 3 zakken staan bij mij in een afgesloten plastic ton (emmer) van de Leen Bakker van 3,- op het balkon.

Knowaste heeft zich toegelegd op de ontwikkeling van innovatieve recycleprocessen van afval. Voor de recycling van wegwerpluiers en incontinentiematerialen is een technologie uitgevonden die ervoor zorgt dat er geen restafval overblijft. Papierpulp en plastic worden teruggewonnen voor hergebruik, het slib wordt gecomposteerd en het water wordt biologisch gezuiverd. De luiers worden door veel zorginstellingen, kinderdagverblijven en gemeenten apart ingezameld en door Knowaste verwerkt. Op die locaties staan ook bakken waarin ouders zelf hun luierafval kunnen gooien. Een zelfde routing dus als voor bijvoorbeeld glas of oud papier.

th
door thuismuis - Jul 29, 2007 om 12:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik de voorgevormde katoenen luiers van kushies http://www.littleones.nl/. Ik heb het complete pakket voor zowel de baby als de peuter gekocht. Alleen de eerste twee maanden heb ik papieren luiers gedaan, omdat katoen dan toch wel erg groot valt en de poep heel dun is. Ook 's nachts gebruik ik papier, voor het gemak. Mijn ervaring is, dat als je maar optijd verschoont (elke twee uur en direct bij een poepluier), het net zo goed werkt als papieren luiers. Ik heb twee emmers, een voor de plas en een voor de poepluiers. De laatste is gevuld met sodawater. Ik was gemiddeld een keer in de drie dagen. Bij papieren luiers is wel het voordeel dat je veel minder hoeft te verschonen. Maar de keerzijde hiervan is dat je baby wellicht sneller uitslag krijgt, omdat je het zonde vindt om de luieren al te verschonen als hij nog niet vol is. Maar ook na 1 plasje zijn de billetjes al even nat geweest, dus irritatie kan dan snel ontstaan in zo'n broeierige luier.

Je moet hier alleen voor kiezen als je niet vies bent van poep en regelmatig wassen en dus ook ophangen. En je moet ook niet elke dag op pad zijn, want dan gaat denk ik het meedragen van vieze luiers wel tegenstaan en schakel je alsnog over op papier. Tweedehands zou ik niet doen, want bij intensief gebruik slijten ze snel. En wat het milieu betreft weet ik inderdaad niet wat beter is gezien al het poeder, water en elektriciteit wat bij een was gebruikt wordt. Mijn dochter is nog niet zindelijk (bijna twee), dus ik weet ook niet of ze er sneller zindelijk door worden (nat gevoel). Maar als ik aan mijzelf denk, heb ik ook liever een katoenen onderbroek aan, dan een synthetische, dus dat gunde ik mijn kindje ook!

Succes ermee.