mf
door mfgr Feb 21, 2015 om 18:35
Geldzaken & recht

Voorlopige belastingaanslag blijkt nogal een aanslag

Ik ontdekte vandaag iets dat me nogal verontrust, maar waar ik maandag pas bij de Belastingdienst over kan aankloppen. Ik hoop dus dat hier iemand alvast iets slims kan zeggen.
Na mijn voorlopige belastingaanslag ben ik tot de conclusie gekomen (en dat blijkt nu ook in de praktijk) dat ik in plaats van 4300 euro te ontvangen (de afgelopen jaren netjes verspreid over 12 maanden bij wijze van extra inkomen) 133 euro moet betalen. De 133 euro heb ik reeds betaald, maar nu blijkt dus dat ik de 369 euro per maand, waar ik toch een beetje op rekende de afgelopen zeven (!) jaar, niet meer krijg.
Let wel: mijn inkomen, en dat van mijn (fiscale) partner, is niet noemenswaardig veranderd. We hebben nog steeds dezelfde baan, hetzelfde aantal uren etc. Het teruggavebedrag had m.i. te maken met ons koophuis.
Ik heb de voorlopige aanslag van dit jaar naast die van vorig jaar gelegd en zie maar één groot verschil: het "Saldo inkomsten en aftrekkosten uit eigen woning dat aan u wordt toegerekend", dat de afgelopen jaren op plusminus 10.000 euro stond, staat nu ineens op 0 euro. Daardoor is mijn totaal inkomsten ineens een stuk hoger en daaruit volgt dan kennelijk de rest.
Klopt mijn analyse? Of is er nog iets heel anders aan de hand?
Een greep in onze huishoudpot van bijna 5000 euro netto lijkt mij wel iets om bezorgd over te zijn.

5139 9 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Feb 21, 2015 om 18:42
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mfgr,

"Leuker kunnen we het niet maken... "
Misschien een foutje?

Lees eens hier.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2015 om 18:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de inkomens zowat gelijk zijn en u geen andere aftrekposten hebt dan die voor het pand kan het alleen maar zijn dat er een fout gemaakt is.

U kunt simpel het formulier downloaden en dat invullen en insturen om een verbeterde voorlopige asnslag te ontvangen.

Waarom hebt u eigenlijk die € 133 betaald? Staat deze aanslag opdezelde naam als verleden jaar de voorlopige aanslag?

jantje7
door jantje7 - Feb 21, 2015 om 18:48
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als u € 1.000,- hypotheek rente per maand betaald is het door u aangenomen bedrag redelijk correct. (Hypotheekrente - huurwaarde forfait). Dus als dit klopt is er een foutje gemaakt in de voorlopige aanslag en zult u een bezwaarschrift moeten indienen of via de belastingsite de wijziging voorlopige aanslag 2015 moeten insturen.

mf
door mfgr - Feb 21, 2015 om 18:57
11 Antwoorden / 12 Vragen

Veel dank voor de antwoorden. Fijn dat ik op dit forum (en dan vooral de deelnemers ervan) kan rekenen voor vermindering van de stress. Ik heb via de belastingsite alles ingevuld (poe poe, da's nog een ingewikkelde klus) en nu blijkt dat ik toch nog een behoorlijk bedrag tegemoet kan zien.

Waarom ik de 133 euro heb betaald? Ik heb bij ontvangst van die voorlopige aanslag geen moment gedacht aan de voorgaande aanslagen waarin ik juist veel geld tegemoet kon zien. Ik dacht alleen maar aan de vele nieuwsberichten over het extra bedrag dat vele 'modalen' schijnen te moeten betalen dit voorjaar en dacht nog dat ik goed wegkwam. Maar die aanslag komt dus kennelijk nog....

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2015 om 19:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mar dat bedrag wat veel modalen zouden moeten betalen gaat over 2014 en die eventuele aanslag kont pas nadat de aangifte 2014 is ingezonden,

Een beetje meer verdieping in belastingzaken kan geen kwaad. Is een leuke materie.;-)) en tegenwoordig zelfs makkelijk.;-))

pi
door pieterwolters - Feb 21, 2015 om 20:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 21 feb 2015, 19:24]
Een beetje meer verdieping in belastingzaken kan geen kwaad. Is een leuke materie.;-)) en tegenwoordig zelfs makkelijk.;-))

Inderdaad. Ik denk dat veel mensen last hebben van een natuurlijke reflex die zegt dat belasting ingewikkeld is. Maar met de huidige software die de belastingdienst beschikbaar stelt is het allemaal niet zo moeilijk meer. Gewoon alles invullen en na een paar minuten heb je de uitkomst.

mf
door mfgr - Feb 21, 2015 om 21:35
11 Antwoorden / 12 Vragen

Nouja, ik moet zeggen dat ik met zo'n ingevuld formulier een eind kom tegenwoordig maar er zitten wel wat mysteries in het belastingwezen. Om maar iets te noemen: bij de 'echte' aangifte moet je de huiskosten over jezelf en je fiscale partner verdelen. Hoe ik dat doe is volledig aan mij (50-50%, 30-70%, 0-100%...) maar de einduitslag verschilt nogal: bij het ene extreem moet ik heel veel betalen aan de belasting, bij het andere extreem krijg ik geld terug. En dan zijn er de aftrekposten waar "men" altijd heel veel geld mee binnenhaalt, maar ik heb er nog nooit iets mee bereikt.

En overigens ben ik van mening dat het wel leuk is dat je je moet verdiepen in belastingen, energieleveranciers, telefoonaanbieders, keurmerken en de hele santekraam, maar met een gezin, een fulltime baan en mantelzorg voor moeders is de week zo al vol genoeg eigenlijk. Ik vraag me wel eens af hoe andere mensen het doen.

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2015 om 22:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die verdeling van de kosten, is dus geen MOETEN. U kunt het saldo van de kosten voir het huis verdelen zoals u wenst. En dat er verschillende uitkomsten zijn, is ook logisch.

Een aftrekpost van zeg € 8.000 kan zomaar maken dat een deel van het inkomen in een andere schijf terecht komt, die onvoirdeliger is.

U zou dus eigenlijk wellicht voir beiden een voorlopige aanslag moeten vragen.

Maar dat u bij de een extreem veel terugkrijgt en bij de ander extreem veel moet betalen, kan niet kloppen. Als u beiden in loondienst werkt, zou u met ern aftrekpost zowel bij de een als bij de ander geld terug moeten krijgen.

Dus als u een uitkomst had dat u bij de een veel moet betalen, moet u iets fout gedaan hebben.

Morgen misschien nog maar eens een keer dat formulier invullen en precies kijken naar de uitkomst door een beetje te goochelen met de cijfers.

fi
door fisbel - Feb 22, 2015 om 03:01
851 Antwoorden / 3 Vragen

Algemeen principe: aftrekpost of posten of het hoogste inkomen in aftrek nemen. Soms kan er verfijnd worden bij tweeverdieners. En de slimmerds kunnen bij de hypotheekrenteaftrek vaak gebruik maken van de aanslaggrens van € 45. (lees: € 45 belastingvoordeel) Dat is ongeveer de prijs die je betaalt als je de belastingaangifte uitbesteedt. (vanaf € 25 lees je in de krant)

Als basisprincipes niet bekend zijn zoals hier is een redelijk goed advies: Besteed de belastingaangifte uit. Niks mis mee. Of laat je helpen door iemand met enig verstand van zaken. Of als je lid bent van een vakbond of ouderenbond: aangifte is (bijna) gratis. Het lidmaatschap volstaat.

Bij een simpele aangifte met jaaropgaven (inkomens), hypotheekrenteaftrek is het enige 'kunstje' de verdeling. Zoals gezegd: aftrek op het hoogste inkomen. En probeer voor de zekerheid 3 minuten lang wat andere verdelingen. Heb je ook nog kans dat de € 45 eruit komt. Zeker als 2 partners (tweeverdieners) een voorlopige teruggaaf hebben.