av
door avb1970 Nov 29, 2014 om 12:26
Huishouden & energie

Voorschot bij Essent

Ik heb een vraag. Sinds enige maanden heb ik Essent als leverancier, daarvoor altijd Eneco. Essent heeft mijn voorschot op 156 euro per maand gezet terwijl bij andere leveranciers tussen de 80 en 100 euro wordt gevraagd aan voorschot. Ik woon in een klein 70 m2 goed geisoleerd 2 kamerappartement alleen. Als ik Essent vraag hoe het zit zeggen ze dat ik het teveel betaalde wel terug krijg, maar voorlopig zijn mijn maandelijkse kosten 156 euro (ze begonnen op 165 euro maar daar had ik meteen al bezwaar tegen). Hebben andere mensen hier ervaringen mee. Ik vind de 156 euro belachelijk hoog.

3830 34 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2014 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat betaalde u per maand bij Eneco? En moest u bij de afrekening nog (veel) nabetalen?

boy
door boy - Nov 29, 2014 om 13:06
92 Antwoorden / 44 Vragen

Heb je al een keer bij Essent de verbruiksmanager gebruikt?.

https://www.essent.nl/content/particulier/speciaal_voor_klanten/verbruik_advies/verbruiksmanager/index.html#

P.s. we staan nu natuurlijk wel voor de hogere verbruiksmaanden, wat mogelijk ook van invloed kan zijn.

Boy

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2014 om 13:38
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Het maandbedrag wordt berekend door uw TOTALE jaargebruik van gas en stroom + belastingen en heffingen in euro's gedeeld door 12. Stel, je hebt een jaarnota van € 1.200,00. Heb je elke maand € 100,00 betaald, dan krijg je een afrekening zonder bijbetaling of teruggave. Heb je € 1.000,00 gebruikt, krijg je bij jaarafrekening € 200,00 terug. Heb je € 1.500,00 gebruik, dan ga je dus € 300,00 bijbetalen. Een lager maandbedrag levert per saldo geen voordeel op.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 29, 2014 om 13:46
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Sparen bij de leverancier is voor veel mensen niet nodig, wat er teveel is betaald is voor anderen juist wel een reden om meer te betalen wat nodig is. Maar dat zou men toch helemaal zelf moeten kunnen beslissen. Tenslotte is de leverancier geen bank, anders zouden zij rente moeten betalen al is dat nu heel weinig, Maar voor de leverancier veel teveel betalers is een soort financiering , lekker goed koop van hun bedrijf.

valerius-2
door valerius-2 - Nov 29, 2014 om 13:47
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Eneco moet natuurlijk ESSENT zijn

zoekster
door zoekster - Nov 29, 2014 om 13:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 29 nov 2014, 13:38]Het maandbedrag wordt berekend door uw TOTALE jaargebruik van gas en stroom + belastingen en heffingen in euro's gedeeld door 12. Stel, je hebt een jaarnota van € 1.200,00. Heb je elke maand € 100,00 betaald, dan krijg je een afrekening zonder bijbetaling of teruggave. Heb je € 1.000,00 gebruikt, krijg je bij jaarafrekening € 200,00 terug. Heb je € 1.500,00 gebruik, dan ga je dus € 300,00 bijbetalen. Een lager maandbedrag levert per saldo geen voordeel op.

Ja èn? Dat betekent nog niet dat je veel te veel vooruit wilt betalen.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2014 om 14:09
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Zoekster, maar we weten nu nog niet wat de TS per maand betaalt en wat de jaarafrekening is. Ik geef alleen de berekening aan. Ik zeg ook niet dat je de energieleverancier als spaarbank moet zien. Als de TS (topic starter) voorheen € 100 betaalde (en nu € 156) en geen forse naheffing krijgt, dan kan hij/zij dat duidelijk maken, en kan dan gewoon een lager bedrag gaan betalen per maand.

jantje7
door jantje7 - Nov 29, 2014 om 15:03
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Als u de verbruiksmanager bij "Mij Essent" gebruikt kunt u het maandelijks voorschot bedrag verlagen. Houd u er wel rekening mee, dat als u moet bijbetalen op de jaarafrekening er geen betalingsregeling getroffen kan worden bij Essent.

tenormin
door tenormin - Nov 29, 2014 om 15:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nou, ik vind €156,00 een boel geld voor een 2 kamer appartement. En een dooddoener "als u teveel betaald hebt krijgt u het later terug". Dat is toch geen antwoord. Ze willen dus eigenlijk dat u hen als spaarpot ziet. Mag men volgens mij nog altijd zelf uitmaken.
@mahadma, de TS wil nu minder betalen en niet wachten tot Essent de rekening stuurt (en geld terugkrijgt). Ik betaal in ieder geval veel minder (bij Eneco) voor mijn 4-kamer appartement.

av
door avb1970 - Nov 29, 2014 om 15:21
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties. Ik woon hier pas 6 maanden. Bij mijn vorige woning was het Eneco. Maar ik heb me door de verhuurder Essent laten aansmeren. Ik woon als eerste in deze woning dus er is geen geschiedenis van vorige bewoners. Maar gemiddeld ligt het voorschot op deze woningen tussen de 80 en 100 euro per maand. Ik kan niet lager bij Essent zegt zowel de Helpdesk als de verbruiksmanager op de website. Dus ik kan het zelf niet lager zetten en Essent beweerd dat dit het geschatte verbruik is. Onzin vind ik want andere leveranciers geven hetzelfde pakket wel stukken goedkoper. Het is lekker rente trekken van mijn voorschot en later afrekenen, krijg ik dan ook de rente over mijn teveel betaalde maandbedrag. Als 90 euro de gemiddelde voorschot is waarom kan Essent me dat dan niet bieden, als ik meer verbruik moet ik bijbetalen prima. Oja mijn buren hebben Eneco en betalen ook 89 euro per maand en die wonen hier al wat langer. Oplossing is overstappen maar ik vind het gewoon OPLICHTING van Essent.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2014 om 15:23
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Tenormin, zoals gezegd, wat betaalt de ts nu en wat is de jaarnota? Je kàn in een klein huis veel stroom/gas gebruiken. Je kan ook weinig gebruiken. Als iemand toevallig constant 22 graden stookt of meer, en een zonnebank heeft of een andere stroomvreter, tja dan kàn het oplopen. En dat weten we dus niet.

mahadma
door mahadma - Nov 29, 2014 om 15:31
11541 Antwoorden / 51 Vragen

@Avb1970,

Als (afgerond) het gemiddelde maandbedrag € 100,00 is bij soortgelijke woningen en u heeft geen absurde energievreters in huis, stookt normaal, dan zou ik Essent voor de keuze stellen: OF jullie verlagen, OF ik vertrek. (heeft u bij meerdere buren geïnformeerd in soortgelijke leefomstandigheden?)

Terzijde: u spreekt over rente trekken, die rente is tegenwoordig belachelijk laag. Oplichting wordt te pas en te onpas gebruikt. Essent verdient met deze stelling beslist geen schoonheidsprijs. Als u teveel betaalt heeft t.o.v. uw gebruik wordt dat inderdaad t.z.t. terug betaald, dus het is geen oplichting, maar zoals gezegd, dat terzijde.

av
door avb1970 - Nov 29, 2014 om 15:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij schrijft de TS al meerdere keren dat zij 156 euro per maand betaald en er 6 maanden woont dus er is geen jaarnota. Er is ook geen jaarnota van de vorige eigenaar want het is Nieuwbouw en eerste bewoner. De TS is overdag naar werk en in de avond thuis. Er is geen wasdroger en geen andere stroomvretende apparatuur. Tevens is de TS er komen te wonen in de zomer en de winter moet nog beginnen dus er is geen verwarming aan geweest.

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2014 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=avb1970 schreef op zaterdag 29 nov 2014, 15:32]Volgens mij schrijft de TS al meerdere keren dat zij 156 euro per maand betaald en er 6 maanden woont dus er is geen jaarnota. Er is ook geen jaarnota van de vorige eigenaar want het is Nieuwbouw en eerste bewoner. De TS is overdag naar werk en in de avond thuis. Er is geen wasdroger en geen andere stroomvretende apparatuur. Tevens is de TS er komen te wonen in de zomer en de winter moet nog beginnen dus er is geen verwarming aan geweest.

Waarom praat u over uzelf in de derde persoon? Wanneer maak Essent de jaarrekening voor die woningen op. Hebt u al eens de standen opgenomen en die doorgegeven ter bespreking?

@tenormin
in een ander topic hebt u het erover dat u zit te wachten op de afrekening stookkosten van de WBV, dus dat is geen vergelijk.

tenormin
door tenormin - Nov 29, 2014 om 17:53
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 29 nov 2014, 17:25]

@tenormin
in een ander topic hebt u het erover dat u zit te wachten op de afrekening stookkosten van de WBV, dus dat is geen vergelijk.

Daar gaat het hier toch niet over. Was een ander topic (inderdaad) waar het ging over de algemene kosten elektriciteit, service en andere kosten, de verdeelsleutel van alle verbruikers/bewoners.
Dit gaat over een "gewone" maandelijkse betaling voor af te nemen energie van Essent. Wat dus niets van doen heeft met er een ander antwoord mijnerzijds bij te betrekken. Maar u zal er wel weer een andere slinger aan geven, as usual. Heb niets tegen uw antwoorden maar soms blijft u maar doorgaan. Nou ja, ik weet dat 't vrouwen eigen is maar soms gewoon vermoeiend. Sorry.

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2014 om 18:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Inderdaad, hier gaat het over de hele rekening van een energieboer en niet alleen over elektra of servicekosten. U had het toen wel degelijk over de kosten van verwarming, maar doet er verder niet toe.

En nu is mijn reactie ineens vrouwen eigen, in een ander topic verweet u mij een mannenstandpunt te hebben. Ben ik in uw ogen van geslacht veranderd?;-))

Cookies
door Cookies - Nov 29, 2014 om 18:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 29 nov 2014, 18:02]
En nu is mijn reactie ineens vrouwen eigen, in een ander topic verweet u mij een mannenstandpunt te hebben. Ben ik in uw ogen van geslacht veranderd?;-))

Nee hoor, maak je geen zorgen; dit noemt men gewoon het z.g. 'hokjes denken'.

tenormin
door tenormin - Nov 29, 2014 om 19:03
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zaterdag 29 nov 2014, 18:46]
Nee hoor, maak je geen zorgen; dit noemt men gewoon het z.g. 'hokjes denken'.

't Is dat jij O.T. gaat; doe ik het ook maar even: maar denk niet in hokjes maar realiseer me gewoon dat 't tijger(in)1 moet zijn. Door de honderden antwoorden ben ik gewoon zeker van mijn goede gedachtegang. ?

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2014 om 19:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Maar waarom is mijn sekse relevant voor u? Dus toch twee hokjes.

pe
door persephone - Nov 30, 2014 om 14:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan op Mijn Essent gewoon je voorschotbedrag wijzigen. Probleem opgelost toch?

costnix
door costnix - Nov 30, 2014 om 16:01
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het wordt tijd, dat de Kassa redactie een topicdriftmeter gaat plaatsen :-(

fo
door forumessent - Dec 2, 2014 om 17:39
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste avb1970,

In uw bericht op dit forum geeft u aan dat u twijfelt over de hoogte van het voorschotbedrag. Ik wil hierover graag met u in gesprek gaan.
Als u dit ook wilt kunt u een email sturen naar webcare@essent.nl met hierin uw naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, recente meterstanden en een kopie van uw klacht.
Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met je op.

Met vriendelijke groet,

Angelique
Essent Klantenservice
Webcare

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 2, 2014 om 18:51
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je nu de rekening van de oude leverancier van afgelopen 3 jaren stuurde zien ze ook dat ze te hoog jou inschatten...

Daarmee heb je bewijs van je verbruik en dat gemiddelde over 3 jaren is dan het verbruik verrekend met hun huidige tarieven.

Dus niet het bedrag maar de meterstanden dus verbruik is bepalend!
En die verbruikscijfers sturen van 3 jaren is de manier om hun te overtuigen dat ze te hoog voorschot rekenden.

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2014 om 19:06
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op dinsdag 2 dec 2014, 18:51]Als je nu de rekening van de oude leverancier van afgelopen 3 jaren stuurde zien ze ook dat ze te hoog jou inschatten...

Daarmee heb je bewijs van je verbruik en dat gemiddelde over 3 jaren is dan het verbruik verrekend met hun huidige tarieven.

Dus niet het bedrag maar de meterstanden dus verbruik is bepalend!
En die verbruikscijfers sturen van 3 jaren is de manier om hun te overtuigen dat ze te hoog voorschot rekenden.

Maar (misschien) waren de afgelopen 3 jaar heel anders wonen dan de nu 6 maanden in nieuw 2 kamer appartement woning nu (alweer) misschien, te vergelijken. Kan dus kleiner zijn gaan wonen, zelfs groter, dat weten we niet. En dan lijkt vergelijken ook geen optie.

av
door avb1970 - Dec 2, 2014 om 19:41
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste allemaal,

Ik ben gebeld door Essent, of het komt door dit bericht of door mijn diverse klachten weet ik niet, maar alles is opgelost. Wat is er gebeurd. 7 maanden geleden heb ik mij aangemeld bij Essent als nieuwe klant. Ik heb de correcte meterstanden doorgegeven. Naar nu blijkt heeft een medewerker van Essent de standen verkeerd ingevoerd waardoor de verbruiksmanager het bedrag van 165 euro uit kwam. Door mijn diverse klachten over het hoge bedrag heeft Essent mij met pijn en moeite naar 156 euro gezet. Ik heb aangegeven dat het gewoon niet klopte. Wat ik wel kwijt wil is dat ik echt schofterig ben behandeld door de mensen van Essent. De dame van Essent wist mij zelfs te vertellen dat ik misschien nog bij moet betalen aan het einde van het jaar. Het kwam bijna tot een ruzie aan de telefoon. Tot mijn grote verbazing werd ik dus gisteren gebeld dat iemand bij Essent het probleem heeft gevonden. Door het verkeerd invoeren van meterstanden kwam ik op het maandbedrag. Nu ze het goed hebben ingevoerd moet ik nog maar 50 euro per maand betalen, i.p.v. 165 of 156 euro. Dat is nogal wat. Veel excuses van Essent maar ondertussen heb ik wel 8 maanden veel te veel betaald, wat niet nodig is geweest. Mensen maken fouten, maar als ik mijn poot niet stijf had gehouden had Essent volgehouden dat het maandbedrag toch klopte. Iedereen bedankt voor de hulp en reacties

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2014 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat het is opgelost. Bedankt voor het terugmelden.

mahadma
door mahadma - Dec 2, 2014 om 20:11
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Waaruit maar moge blijken dat het beter is eerst te onderzoeken als meteen te oordelen.

tenormin
door tenormin - Dec 2, 2014 om 21:46
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@avb1970, ben zelf vrij achterdochtig van aard en zou die €50.00 omhoog doen naar €70.00. Waarom? Ervaring. Maar bij de eindafrekening komt alles wel weer goed (als het goed is). ;-)

tijger1
door tijger1 - Dec 2, 2014 om 21:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is al ca. € 1.250 betaald, plus nu nog 4 x € 50, maakt € 1.450. Als € 100 per maand genoeg zou zijn, blijft er nog genoeg over.

mahadma
door mahadma - Dec 3, 2014 om 00:11
11541 Antwoorden / 51 Vragen

Mooi dat het nu opgelost is. Maar houdt er wel rekening mee, dat na uw jaarafrekening u meer als € 50 p mnd zult moeten gaan betalen. Reken u niet rijk voor de toekomst.

costnix
door costnix - Dec 3, 2014 om 02:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het te teruggeboekte geld op de spaarrekening zetten. U kunt het wat moeilijker uitgeven en krijgt noer nog een kruimel rente op. Mocht eindafrekening toch hoger uitvallen heeft dit geld achter de hand.

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2014 om 09:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@costnix

Er is geen teruggeboekt geld. Het termijnbedrag wordt gewoon verlaagd.

costnix
door costnix - Dec 3, 2014 om 11:04
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1
De TS schreef, dat hij 8 maanden te veel had betaald. Dat geld moet toch op één of ander manier worden terugbetaald. Er zijn van die mense, die zo'n "meevaller" gaan verjublen en zo rechtstreeks de financiële prut komen :-(
(Zelfs met dit weer levren mijn zonnepanelen energie :-) )

tijger1
door tijger1 - Dec 3, 2014 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vodtnix

Maar hij gaat nu maar € 50 per maand betalen, dat zijn net de vaste kosten. Nu wordt het winter en gaat hij gebruiken. Je eeet ook niet wanneer de jaarafrekening komt. En dan pas komt het teveel betaalde bedrag terug. En daarna zal het termijnbedrag wel een stuk hoger zijn dan € 50 per maand.