w.
door w.grandscenic Nov 21, 2015 om 19:50
Geldzaken & recht

Vooruit betalen

Waarom moet men zoveel vooruit betalen bij aanschaf nieuw bankstel o.d,
50% bij Sanders meubelstad en dan moet 2/3 maanden op je levering wachten met de eventuele uitloop!

1348 9 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Nov 21, 2015 om 19:52
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Méér als 50% mag ook niet. Spreek een fatale datum qua levering af, op papier met handtekening, indien niet op tijd ook afspreken geld terug. Ook op papier en met handtekening.

mahadma
door mahadma - Nov 21, 2015 om 20:07
11538 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER voor verdere info.

Cookies
door Cookies - Nov 21, 2015 om 20:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=w.grandscenic schreef op zaterdag 21 nov 2015, 19:50]Waarom moet men zoveel vooruit betalen bij aanschaf nieuw bankstel o.d,
50% bij Sanders meubelstad en dan moet 2/3 maanden op je levering wachten met de eventuele uitloop!

Omdat niemand weg loopt bij zo'n zaak met de woorden: je bekijkt het maar, ik ga wel naar een ander. Als iedereen dat zou doen, moet je eens kijken hoe snel ze die streken zijn afgeleerd. 25% lijkt mij een leverancier voldoende zekerheid bieden dat de klant ook daadwerkelijk de bestelde meubelen af neemt.

Bij een klein bedrag zou ik daar helemaal niet moeilijk over doen, maar een bank kost al snel zo'n 2.000,- euro. En als zo'n zaak in die tussentijd failliet gaat, kun je of naar je aanbetaling fluiten of met veel gedoe misschien ooit eens terug krijgen.

tijger1
door tijger1 - Nov 21, 2015 om 21:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik betaal nooit een dergelijk bedrag aan. Hooguit € 100 als ik iets zou kopen van € 2.000.

tenormin
door tenormin - Nov 22, 2015 om 00:18
16828 Antwoorden / 108 Vragen

lees hier een eerdere vraag en antwoorden . "Vroeger" was er bij solide zaken niet eens een aanbetaling nodig, denk dat er door allerlei verschuivingen, o.a. door internet andere voorwaarden zullen worden gesteld, waar ik dan absoluut niet mee zou instemmen. En 50% is, m.i. sowieso veel te veel geld. Inderdaad, 3 maanden wachttijd voor bestelde meubelen met de door u genoemde uitloop is ook gewoon in deze branche. Ik zou, bij de door u genoemde zaak, niet zoveel vooruit willen betalen, al staat Sanders Meubelstad niet op de rand van de "afgrond".

valerius-2
door valerius-2 - Nov 22, 2015 om 01:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U bent niet verplicht om dat te doen, ik heb nooit een vooruit betaling gedaan als ze dat verlangen ga ik ge bij een ander die mij wel vertrouwt , du s zoek gewoon een andere leverancier die dit niet nodig acht.

ho
door hopetobehelping - Nov 22, 2015 om 05:54
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste w.grandsenic,

zoals U al wel zult hebben gelezen is er wettelijk een maximum aanbetaling van 50% vastgesteld.
Voor CBW erkende meubelzaken geldt een maximum van 25%, meer erover leest u hier (artikel 5 van de CBW voorwaarden).

Sanders meubelstad is aangesloten bij het CBW. Dit betekent dat Sanders meubelstad een aanbetaling van maximaal 25% mag vragen.
Als ik u was zou ik Sanders meubelstad hier op aanspreken, zij dienen zich te houden aan de voorwaarden van het CBW (desnoods neemt u ook nog contact op met het CBW om ze in te lichten). De 50% die Sanders meubelstad als aanbetaling vraagt mag dus niet.

Zoals ook al door anderen aangegeven heeft u uiteraard altijd de keuze om ergens wel of niet mee akkoord te gaan.

pi
door pieterwolters - Nov 22, 2015 om 09:57
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De aanbetaling is omdat de winkels bij hun leveranciers ook weer aanbetalingen moeten doen en voorfinanciering erg duur is. De klanten zijn dus eigenlijk de bank voor deze winkels. Overigens is die 50% niet in steen gehouwen. Als je een lager bedrag wilt aanbetalen lukt dat meestal ook wel.

w.
door w.grandscenic - Nov 22, 2015 om 11:30
2 Antwoorden / 2 Vragen

Dank u wel voor alle bovenstaande reacties ben er weer war wijzer door geworden!