ma
door marzaan Jul 4, 2014 om 17:09
Auto & vervoer

Voorwaarde coulance sparta

Na vier jaar en 2200 kilometer is de motor van mijn elektrische fiets (SPARTA) stuk, kosten 500 euro. In mijn geval geven ze coulance van 25% onder voorwaarde dat de oude kapotte motor naar Sparta gaat. Zodat je er in ieder geval niet achter kunt komen wat er aan de hand was. Als iets vervangen wordt (met in mijn ogen minimale coulance) dan zijn alleen de nieuwe onderdelen eigendom van de klant de oude onderdelen worden volgens Sparta eigendom van Sparta. Sparta is als bedrijf voor de consument een verschrikking. Consument telt namelijk niet. Er is geen directe communicatie mogelijk er wordt alleen gecommuniceerd met dealers. Je kunt alleen een contactformuliertje op internet invullen en hopen dat je antwoord krijgt (en dat krijg ik dus niet), en geloof me daar wordt je heeeeeeel kwaad van!
Dus ik krijg coulance van 25% en moet oud wiel (mijn wiel!! heb ik betaald) met kapotte motor inleveren, of ik kan de volle mep betalen. Lekkere keuze.
Weet iemand of dit zomaar kan? En waar ik de voorwaarden kan vinden waar Sparta dit op baseert?
Dit heb ik nodig voor mijn rechtsbijstandverzekering en communicatie is zoals ik al zei niet mogelijk als consument.

1973 13 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

mahadma
door mahadma - Jul 4, 2014 om 17:56
11540 Antwoorden / 51 Vragen
0

Dus ik krijg coulance van 25% en moet oud wiel (mijn wiel!! heb ik betaald) met kapotte motor inleveren, of ik kan de volle mep betalen. Lekkere keuze.

Ja, het is UW wiel, Ja, het is UW motor, reparatie en weten wat er aan is kost u dus geld als u alles wilt houden.

Maar als u een gereviseerde motor terug krijgt en voor inlevering uw defecte, kapotte, stukke motor 25% korting krijgt. is dat mooi. Maar wat moet u met een kapotte motor in huis waar u niet aan hebt? Stof vangen? De dealer stuurt de defecte motor op en krijgt de 25% die hij weer aan u geeft. Probleem opgelost.

zoekster
door zoekster - Jul 4, 2014 om 22:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Hoe komt het dat die motor al kapot is? Ik vind het nogal snel met zo weinig kilometers, maar ik weet niet hoeveel de fiets heeft gekost, wat voor kwaliteit u is beloofd en hoe u hem heeft 'behandeld".
U zou misschien een beroep kunnen doen op wettelijke garantie, dat wil zeggen dat u een fiets heeft gekocht die niet beantwoord aan wat je er op grond van de overeenkomst van zou mogen verwachten. En dan heeft u recht op een kosteloze reparatie.
Dan moet u bij de verkoper zijn.

klik HIER en lees met aandacht.

Als het goed is, is uw rechtsbijstandverzekeraar volledig op de hoogte van deze regels.

Verder kunt u altijd advies inwinnen bij het juridisch loket.

klik HIER

ma
door marzaan - Jul 4, 2014 om 23:13
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

Ik geloof niet dat mahadma het begrijpt, waarschijnlijk ben ik onduidelijk geweest.
Bij discussie staat door en andere consument trouwens hetzelfde probleem vermeld. Motor wordt helemaal niet gerepareerd. Er wordt ook niet gekeken wat er stuk is. Zekering? Printplaatje? Lammelletje? Wiel wordt eruitgehaald met kapotte motor en nieuw wiel met nieuwe motor wordt teruggeplaatst. Je krijgt een kleine korting en zij houden een onderdeel wat 500 euro kost en wat misschien voor 5 euro te repareren is. De dealer doet niets met een kapotte motor, deze mag alleen een motor vervangen maar niet repareren. Het schijnt ook allemaal zo gebouwd te zijn dat een diagnose stellen door dealer onmogelijk is.

Mijn vraag was; Weet iemand of dit zomaar kan? En waar ik de voorwaarden kan vinden waar Sparta dit op baseert?

Kortom mijn probleem is niet opgelost zoals mahadma stelt.

mahadma
door mahadma - Jul 4, 2014 om 23:26
11540 Antwoorden / 51 Vragen
0

Klik HIER voor het contactformulier waar u de vraag kunt stellen aan Sparta.

Overigens, het komt vaker voor dat er gewoon gereviseerde geruild wordt, maar dat terzijde. En niet alleen bij fietsen.

ma
door marzaan - Jul 4, 2014 om 23:43
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

Contactformulier is alleen maar voor de vorm. Sparta communiceert namelijk alleen maar via dealers en niet via consumenten. Heb ik geprobeerd werkt niet.

Mahadma zegt
"Overigens, het komt vaker voor dat er gewoon gereviseerde geruild wordt, maar dat terzijde. En niet alleen bij fietsen."

En dat moet ik dan maar normaal vinden? Mijn fiets (2000 euro) is nog bijna splinternieuw en zeer goed onderhouden. En dan 25%korting en mijn wiel en motor gewoon weer gebruiken voor een andere loser die 500euro kan neertikken voor een "nieuwe" motor???? Zo kan ik ook coulance aanbieden, dat is mooi verdienen.

Mijn vraag blijft staan, weet iemand welke voorwaarden Sparta gebruikt? Van Sparta krijg ik namelijk geen antwoord.
Ik ga verder niet in discussie, dit is de rubriek vraag en antwoord.

ma
door marzaan - Jul 4, 2014 om 23:51
5 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=swat1500 schreef op vrijdag 4 jul 2014, 23:45]Voor de Wet heeft u 2 jaar garantie. Die garantie moet de leverancier u geven en NIET de fabrikant. Sparta heeft niets met u te maken. U heeft langer dan twee jaar recht op een conform produkt. Ook daarvoor moet u bij de leverancier zijn. De vraag die u dus mag stellen is inderdaad of een motor na 4 jaar normaal gebruik de geest mag geven.
Als de leverancier meent van wel dan zult u moeten procederen om uw gelijk te halen.
Er bestaan geen voorwaarden waar u of Sparta zich op kunnen beroepen. Het gaat erom wie zijn stelling het meest aannemelijk kan maken.

Dank u wel voor uw reactie, de leverancier stelt dat hij geen enkele rol hierin speelt en dat de garantie van Sparta moet komen. Ik denk nu idd ten onrechte. Bedankt voor uw reactie.

sw
door swat1500 - Jul 4, 2014 om 23:52
3778 Antwoorden / 0 Vragen
0

Voor de Wet heeft u 2 jaar garantie. Die garantie moet de leverancier u geven en NIET de fabrikant. Sparta heeft niets met u te maken. U heeft langer dan twee jaar recht op een conform produkt. Ook daarvoor moet u bij de leverancier zijn. De vraag die u dus mag stellen is inderdaad of een motor na 4 jaar normaal gebruik de geest mag geven.
Als de leverancier meent van wel dan zult u moeten procederen om uw gelijk te halen.
Er bestaan geen voorwaarden waar u of Sparta zich op kunnen beroepen. Het gaat erom wie zijn stelling het meest aannemelijk kan maken.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2014 om 00:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Maar u kunt natuurlijk bij elke andere reparateur vragen of die de motor kan repareren. U hoeft niet naar de leveranvier.

En als u het zelf niet kan, wat moet u dan met een kapotte motor?

zoekster
door zoekster - Jul 5, 2014 om 00:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

Als het een non-conform product is (ondeugdelijk dus) dan zal je wel gek zijn om naar een andere reparateur te gaan. Dan ga je bij je leverancier een gratis reparatie claimen. En daarvoor moet je niet bij een elke andere reparateur zijn, maar bij een reparateur die de leverancier je toewijst.

Wat u het beste kunt doen is maandag even contact met uw rechtsbijstandverzekering opnemen en daar overleggen wat nu de juiste strategie is. Maakt u zich geen zorgen, dit soort vragen zijn ze van hun klanten gewend.

mahadma
door mahadma - Jul 5, 2014 om 09:31
11540 Antwoorden / 51 Vragen
0

Na vier jaar en 2200 kilometer is de motor van mijn elektrische fiets (SPARTA) stuk, kosten 500 euro. In mijn geval geven ze coulance van 25% onder voorwaarde dat de oude kapotte motor naar Sparta gaat. Mijn fiets (2000 euro) is nog bijna splinternieuw en zeer goed onderhouden.

Na deze twee feiten merk ik het volgende op: de fiets zal zeker goed onderhouden zijn. Maar "bijna splinternieuw" na 4 jaar en 2.200 km, dan moet je minimaal aan een bepaald afschrijving gaan denken, immers al zou de fiets nu in "mint" condition zijn is die fiets geen € 2.000 meer waard, tweedehands. Eerder 25% daarvan. Ik ga zelf eens naar Sparta bellen.

Dit bovenstaande is niet vervelend, hatelijk of anderszins negatief bedoeld naar wie dan ook en ik zal er ook zeker geen topantwoord voor krijgen, maar ik wil er nu het fijne van weten. De vraagsteller geeft aan dat het een reparatie van € 5 kan zijn, maar het kan ook zijn dat de reparatie misschien wel € 300 zou kunnen gaan kosten. Daarom ook mijn stelling dat het coulance idee in dit geval zeker een optie is en dat het bij veel zaken zo gaat. Overigens, 2.200 km in 4 jaar, even rekenend dat vraagsteller niet 365 dagen per jaar de fiets gebruikt maar stel even de helft in het gunstigste geval, kom ik uit op 3 km per dag gemiddeld. Maar zodra ik weet wat ik wil weten, meld ik dit hier.

alfatrion
door alfatrion - Jul 5, 2014 om 10:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen
0

[quote=zoekster schreef op zaterdag 5 jul 2014, 00:18]Als het een non-conform product is (ondeugdelijk dus) dan zal je wel gek zijn om naar een andere reparateur te gaan. Dan ga je bij je leverancier een gratis reparatie claimen. En daarvoor moet je niet bij een elke andere reparateur zijn, maar bij een reparateur die de leverancier je toewijst.
Dan moet de leverancier wel die reparateur inschakelen. Anders ontstaat er een overeenkomst tussen de koper en de reparateur. En daar is de koper niet toe verplicht.

Hij kan zelf een reparateur uitkiezen waar hij vertrouwen in heeft, indien hij de verkoper schriftelijk heeft aangemaand en deze na een redelijke termijn niet over is gegaan tot herstel.

zoekster
door zoekster - Jul 5, 2014 om 11:02
10965 Antwoorden / 34 Vragen
0

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 5 jul 2014, 10:53][quote=zoekster schreef op zaterdag 5 jul 2014, 00:18]Als het een non-conform product is (ondeugdelijk dus) dan zal je wel gek zijn om naar een andere reparateur te gaan. Dan ga je bij je leverancier een gratis reparatie claimen. En daarvoor moet je niet bij een elke andere reparateur zijn, maar bij een reparateur die de leverancier je toewijst.
Dan moet de leverancier wel die reparateur inschakelen. Anders ontstaat er een overeenkomst tussen de koper en de reparateur. En daar is de koper niet toe verplicht.


Ja, dat bedoel ik natuurlijk!

mahadma
door mahadma - Jul 8, 2014 om 13:28
11540 Antwoorden / 51 Vragen
0

Eens zelf mijn voelhorens uitgestoken en op info uitgegaan.

Als er een defect is ga je naar de leverancier/fietsenmaker.
Als het een klein defect is, herkent deze dat en kan het zelf herstellen met relatieve kosten.
Als het geen klein defect is, dus iets wat de fietsenmaker NIET kan herstellen, en er een coulance regeling van 25% wordt getroffen, dan ben je in bijna alle gevallen gunstiger uit want als er een motor defect is zijn de reparatiekosten bijna altijd behoorlijk hoog en ben je dus met de coulance 99,9% gunstiger qua je portemonee. Dat je dan je eigen defecte wiel/motor kwijt bent is een consequentie van het coulance aanbod. Er is dan dus geen sprake meer van MIJN motor.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer