jo
door johnapel May 2, 2015 om 09:50
Geldzaken & recht

Vragen bij ontslag

geachte,

mijn werkgever heeft mij vorige week mede gedeeld dat hij mijn arbeidsovereenkomst wil opzeggen ( ontslaan dus). ik heb hierover geen uitspraken over gedaan alleen verteld dat ik het jammer vind en heb hem verzocht om het een en ander op papier te zetten. Dit vond hij goed en zal dit gaan doen.

echter nu 1,5 week later heb ik nog geen enkele reactie van hem gehad. ondanks meerdere verzoeken van mijn kant.

Ik ben in het bezit van een vaste aanstelling, werk er bijna 2 jaar en functioneer goed.

ik zit nu met enkele vragen.

1. Is een mondelinge toezegging rechtsgeldig zonder dat er papierwerk bij komt kijken.

2. Zover mij bekend is, heeft de werkgever een opzeg termijn van 1 maand. gaat de datum van de opzeg termijn in zodra hij het mondeling heeft gezegd of gaat die pas in wanneer hij het schriftelijk heeft bevestigd doormiddel van een beeidigingsformulier of zo iets dergelijks.

ik heb al naar informatie gezocht op het Internet maar heb het helaas nog niet kunnen vinden.

hopelijk word ik via deze weg weer wat wijzer.

met vriendelijke groet

johnapel

9990 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 2, 2015 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u ern arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd hebt, kan uw werkgever u helemaal niet zo maar ontslaan. Hij moet dan toestemming vragen aan het UWV.

Ga ook nergens mee akkoord, noch mondeling, noch schriftelijk, anders verspeelt u uw rechten.

tijger1
door tijger1 - May 2, 2015 om 10:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees bijvoorbeeld hier.

zoekster
door zoekster - May 2, 2015 om 11:43
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Neem maandag contact op met het juridisch loket
klik HIER

Lees verder deze zaken klik HIER ook door

ekiem
door ekiem - May 2, 2015 om 16:21
676 Antwoorden / 100 Vragen

Als u inderdaad een contract hebt dan kan een werkgever u nooit zomaar, zonder geldige reden, ontslaan. Dit moet dan worden aan gevraagd bij het UWV.

Als u dus toestemt , dan bent u verwijtbaar werkeloos en verspeelt u uw rechten. Oftewel, u krijgt géén uitkering !

Vandaar mijn advies : onderteken niets en neem contact op het het juridisch loket of de juridische afdeling van het UWV.

Bent u lid van een vakbond of in het bezit van rechts bijstand ,dan zullen zij u ook advies kunnen geven.

Ekiem

ho
door hopetobehelping - May 2, 2015 om 17:01
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste johnapel,

zie ook de eerdere reacties, uw werkgever kan u (met een contract voor onbepaalde tijd) niet zomaar ontslaan. U beschikt wellicht al over voldoende informatie, hier vind u nog wat, klik hier.
Ben wel benieuwd waarom uw werkgever u wil ontslaan (wat is de aangegeven reden) en bent u de enige of zijn er meerdere van uw collega's die dit ook te horen hebben gekregen ?
Als u beschikt over een rechtsbijstandsverzekering zou ik contact met ze opnemen en uw vraag aan hen voorleggen.
Verder niets (noch schriftelijk, noch mondeling) toezeggen, maar dat pakt u al goed aan als ik uw vraag lees.

ro
door ron530 - May 2, 2015 om 17:04
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De aanzegging van het ontslag kan zowel mondeling als schriftelijk waarbij een gesprek over de reden waarom wel zo netjes is. De werkgever gaat de ontslagprocedure starten en geeft u de mogelijkheid om alvast een andere baan te zoeken. In simpele gevallen moet de werkgever het ontslag bij het UWV melden en die gaan 9 van de 10 keer accoord met het ontslag. Pas als die procedure doorlopen is krijgt u een ontslagbrief en eventueel een soort van getuigschrift dat u goed gepresteerd heeft, die kunt u weer gebruiken om u bij een nieuwe werkgever op te vallen.

jo
door johnapel - May 4, 2015 om 02:02
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste tijger1,

ik zal mijn werkgever vandaag direct vragen of hij toestemming heeft van het uwv. ook zal ik contact opnemen met het uwv, of dit klopt ik ga er van uit dat zij dit mij ook kunnen vertellen.

tevens bedankt voor de link van werk.nl. staan toch erg verhelderende regels in. ik denk dat mijn werkgever het niet via het uwv wil spelen aangezien ik niets op papier krijg. maar echter geen rooster heb ontvangen voor de volgende periode

bedankt Zoals je al wellicht hebt gemerkt heb ik erg weinig kennis van dit soort zaken.

jo
door johnapel - May 4, 2015 om 02:13
3 Antwoorden / 2 Vragen

Beste hopetobehelping,

ik ben de enige die dit te horen heeft gekregen. Hij heeft gezegt op grond van economische redenen. echter ben ik er wel vandaag achter gekomen dat hij een nieuwe medewerker heeft aangenomen die mij zal gaan vervangen.

Wellicht overbodige info, maar er zijn collega's van mij die later dan ik in dienst zijn gekomen en ook nog in het bezig zijn van een contract voor bepaalde tijd

ook zal ik vandaag contact opnemen met mijn rechtsbijstand

verder dank voor iedereen die mij van informatie voorziet. mocht er nog meer zaken zijn waar ik eventueel wat aan heb laat het mij dan aub weten.

met vriendelijke groet

johnapel

ho
door hopetobehelping - May 4, 2015 om 06:03
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=johnapel schreef op maandag 4 mei 2015, 02:13]
ik ben de enige die dit te horen heeft gekregen. Hij heeft gezegt op grond van economische redenen. echter ben ik er wel vandaag achter gekomen dat hij een nieuwe medewerker heeft aangenomen die mij zal gaan vervangen.

Beste johnapel,

als uw werkgever aangeeft dat hij u wil ontslaan om economische redenen en iemand anders aanneemt die u gaat vervangen verwacht ik dat (als deze informatie bij het UWV bekend is) uw werkgever een lastig verhaal heeft. Meer informatie leest u hier.
Als ik u was zou ik contact opnemen met het UWV, leg ze dit maar voor en vraag ze wat u kunt doen.

tijger1
door tijger1 - May 4, 2015 om 09:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw werkgever kan geen toestemming hebben van het UWV, want dan zou het UWV contact met u opgenomen hebben om uw kant van de zaak te horen.

Dus meteen werk van maken. En nog maar een keer voor de zekerheid, ga nergens mee akkoord. Mocht hij u naar huis sturen, dan in aanwezigheid van getuigen daartegen protesteren.

ma
door maarten heest - May 4, 2015 om 09:51
463 Antwoorden / 0 Vragen

Neem contact op met het UWV.

er
door erky - May 4, 2015 om 11:54
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Johnapel,
Nu je nog wel op het werk komt geef ik je de tip om wel snel wat materiaal te verzamelen. Zijn er afgelopen twee jaar minstens 1 beoordelingsgesprek geweest en 1 functioneringsgesprek. Als die er zijn: zorg dat je er een kopie van hebt.
Als die er niet zijn sta je sterker. Zorg dat je van enkele (te vertrouwen) collega's adres (contact) gegevens hebt, als het tot een zaak komt kan het handig zijn als je ze kan vragen iets (positiefs) over jouw functioneren op papier te zetten.

Speel het spel van mondelingen acties met jouw baas mee. Zeg dat je het volledig oneens bent met het ontslag. Pas als je zeker bent dat het UWV een aanvraag heeft gehad schrijf je een aangetekende brief naar jouw werkgever waarin je bezwaar maakt tegen jouw ontslag. Weet dus wie (naam) er nu al is aangenomen ter vervanging.

Als je een advocaat in de hand wil nemen, zoek dan in het register naar arbeidsrecht advocaten.

Succes!
Erky

tp
door tpmschouten - May 4, 2015 om 12:15
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,
Bij mij ging het ongeveer net zo.
Allereerst contact opnemen met Juridisch loket.
Ontslag kan op drie manieren:
Via kantonrechter (moet het wel bond gemaakt hebben), aanvragen en motiveren bij UWV, of via een overeenkomst.
Het eerste lijkt mij niet het geval, maar informeer ernaar.
In tweede geval: laat werkgever niets van zich horen, informeer dan bij UWV of de zaak bekend is.
Is zaak bekend : ga naar juridisch loket om verweer te schrijven en motivatie van werkgever onderuit te halen.
Is de zaak niet bekend : hij is bezig met dossiervorming voor UWV. Krijgt hij het niet rond bij het UWV dan moet hij het op een andere manier proberen, of werkgever leunt achterover tot je zelf vertrekt. (nooit doen!)
Advies : stel je goed op de hoogte van je rechten en plichten, evenals die van de werkgever (eventuele vergoedingen (in vorm van cursussen), ontslagtermijn, outcorsing, pensioen etc.).
Ga nooit alleen in gesprek met een werkgever, neem iemand mee met HR/P&O ervaring.
Probeer er zoveel mogelijk uit te slepen ook al is het in de vorm cursussen.

crewmember
door crewmember - May 4, 2015 om 12:42
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Je mist info:
-Gaat het om een jaar/halfjaar contract of een vast contract?
-Loopt dit contract toevallig net af?
-Heeft je baas het over een onstalag vergoeding gehad?
http://ontslag.nl/ontslagvergoeding-en-transitievergoeding/hoe-wordt-een-ontslagvergoeding-berekend/

ri
door riesenbeck - May 4, 2015 om 12:44
5 Antwoorden / 1 Vragen

Als uw functie niet komt te vervallen dan kan de werkgever niet zomaar iemand anders op uw plek zetten. Economische reden zou hij ook aan moeten kunnen tonen aan het UWV zo te zien is hier geen spraken van economische reden omdat hij iemand anders heeft aan genomen voor uw werkplek. Deze werkgever zal nooit toestemming krijgen om u te ontslaan alleen in het geval van diefstal,wangedrag het zal voor uw werkgever een hele klus zijn om u aan de kant te zetten het zal wel richting de rechter gaan als hij u er toch uit wilt hebben.
Wat andere ook voorstelde neem contact op met het UWV daar wordt naar de onslag aanvraag gekeken en als de werkgever zijn zaak niet op orde heeft kan hij het vergeten (eigen ervaring)
Heel veel sterkte voor de toekomst.

ge
door gerritgjj - May 4, 2015 om 13:33
4 Antwoorden / 0 Vragen

1. Als u lid bent van een vakbond: bel/mail de vakbond; zij zullen u in deze zaak begeleiden.
2. Als u een rechtsbijstandverzekering heeft met een clausule voor arbeidszaken: bel/mail uw verzekering, zij zullen u in deze zaak begeleiden.
3. Indien niet 1 of 2: bel/mail met het UWV, maar houd er rekening mee dat u grotendeels uw eigen boontjes moet doppen. Zoek eea ook na op Google en/of vraag info bij een rechtswinkel.
Algemeen advies:
a. Laat het voorstel van/door uw werkgever op papier zetten. Let erop dat het aan u persoonlijk is gericht, gedateerd en door uw werkgever ondertekend.
b. Vraag minstens 14 dagen bedenktijd om op dit voorstel te reageren. Lees het goed door en vraag schriftelijk (!!) om nadere info over de zaken die niet duidelijk zijn of in het vage blijven.
c. Ga nooit met een voorstel tot ontslag akkoord, maar teken altijd bezwaar aan, anders komt u mogelijk niet in aanmerking voor een WW-uitkering.
d. Bepraat arbeidsrechtelijke zaken etc alleen met uw werkgever/personeelschef in zijn werkkamer, en dus niet in de wandelgangen, kantine, informele bijeenkomst etc.
e. Doe geen enkele mondelinge toezegging.
f. Koop het boekje "De Kleine Gids" (voor de Nederlandse Sociale Zekerheid) 2015.1 Uitgave Wolters Kluwer/Schulinck. Hierin vindt u oa een beknopte weergave van uw rechten en plichten.
Veel succes.

aurora1
door aurora1 - May 4, 2015 om 18:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als er steeds geen getuigen bij die gesprekken zijn of als sprake is van wegsturen en u daartegen zonder getuigen protesteert, lees dan eens klik hier over het mogen opnemen van gesprekken met de werkgever.

zonnewind
door zonnewind - May 5, 2015 om 09:46
222 Antwoorden / 61 Vragen

We leven in een gekke wereld waarin sommigen denken ongestraft zomaar iets te kunnen doen. Sowieso moet u niets ondertekenen wat ook maar iets met dit ontslag te maken zou kunnen hebben.

bo
door boosje - May 5, 2015 om 10:05
80 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=johnapel schreef op zaterdag 2 mei 2015, 09:50]geachte,

mijn werkgever heeft mij vorige week mede gedeeld dat hij mijn arbeidsovereenkomst wil opzeggen ( ontslaan dus). ik heb hierover geen uitspraken over gedaan alleen verteld dat ik het jammer vind en heb hem verzocht om het een en ander op papier te zetten. Dit vond hij goed en zal dit gaan doen.

echter nu 1,5 week later heb ik nog geen enkele reactie van hem gehad. ondanks meerdere verzoeken van mijn kant.

Ik ben in het bezit van een vaste aanstelling, werk er bijna 2 jaar en functioneer goed.

Kijk goed in je arbeidsovereenkomst of er geen einddatum in staat, maar dat die inderdaad voor onbepaalde tijd is.
[quote]
ik zit nu met enkele vragen.

1. Is een mondelinge toezegging rechtsgeldig zonder dat er papierwerk bij komt kijken.
Nee, daarvoor is een baan veel te belangrijk. Zeg evenwel niets dat als instemming zou kunnen worden uitgelegd.[quote]
2. Zover mij bekend is, heeft de werkgever een opzeg termijn van 1 maand. gaat de datum van de opzeg termijn in zodra hij het mondeling heeft gezegd of gaat die pas in wanneer hij het schriftelijk heeft bevestigd door middel van een beëindigingsformulier of zo iets dergelijks.
De opzegtermijn hangt onder andere af van hoe lang je ergens werkt: hoe langer dat is, des te langer de opzegtermijn. Probeer in ieder geval de boel over 1 juli a.s. heen getild te krijgen, want dan heb je sowieso recht op een ontslagvergoeding.[quote]
ik heb al naar informatie gezocht op het Internet maar heb het helaas nog niet kunnen vinden.
op de site van de FNV en van het UWV moet je toch dingen kunnen vinden over ontslag en het komende nieuwe ontslagrecht dat per 1 juli a.s. in werking treedt.
[quote]
hopelijk word ik via deze weg weer wat wijzer.

met vriendelijke groet

johnapel

Je doet er inderdaad goed aan om je rechtsbijstandsverzekeraar in te schakelen, als je daarin een clausule hebt voor arbeidsrechtelijke conflicten. Kijk dat na in je polis.
Ben je lid van een vakbond? Die kunnen je ook bijstaan met goede juristen.
Als jouw baas een ander heeft aangenomen om jou te vervangen dan zal hij van goeden huize moeten komen om economische redenen aan te tonen! Kan het met je leeftijd te maken hebben? Ben je zelf al wat ouder (=duurder) en is die eventuele nieuwe een jonkie (=goedkoper)? Zeg niets, ga nergens mee akkoord, ook niet mondeling, houd je op de vlakte en doe zo goed mogelijk je werk. Wat je ook en vooral moet doen is naar het werk blijven gaan, zelfs al wordt je gezegd dat je thuis kunt blijven. Wél komen toont namelijk je werkbereidheid aan en dat is heel belangrijk. Je moet je baas geen enkele kans geven om te zeggen dat je niet bereid bent om te werken of dat je je werk niet goed doet.
Zoek inderdaad (zoals een ander hier al tipte) alle gegevens van contacten met je baas op: resultaten van functionerings- of beoordelingsgesprekken etc. Heb je collega's die je kunt vertrouwen? Probeer er dan achter te komen of er iets "gonst", m.a.w. gaan er geruchten over jou in het bedrijf?
Zeker als je een arbeidsovereenkomst hebt voor onbepaalde tijd dan kun je niet zomaar op straat gezet worden.
Heel veel sterkte en laat je goed door arbeidsjuristen adviseren en bijstaan, dit moet je niet in je eentje willen opknappen, zeker niet als je daar niet deskundig in bent, zoals je zelf zegt.

labren
door labren - May 5, 2015 om 19:11
862 Antwoorden / 0 Vragen

ja een mondelinge aanzegging van ontslag is rechts geldig en hij zal het aan moeten vragen bij het UVW maar dat is meestal geen probleem omdat die altijd toestemming geven voor ontslag

brainless
door brainless - May 6, 2015 om 00:27
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=labren schreef op dinsdag 5 mei 2015, 19:11]ja een mondelinge aanzegging van ontslag is rechts geldig en hij zal het aan moeten vragen bij het UVW maar dat is meestal geen probleem omdat die altijd toestemming geven voor ontslag
Dat is niet zo.
Daarnaast geeft TS aan dat de functie alweer vervuld gaat worden door een nieuwe medewerker (dus economische reden valt dan al af..).
Dit houdt dan in, of TS kan gewoon blijven werken of de werkgever moet het contract "afkopen", maar dan moet hij wel hele goede reden hebben.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 6, 2015 om 18:34
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag johnapel,

Ook een mondelinge aanzegging is rechtsgeldig. Maar een voorgenomen ontslag kun je haast niet tegenhouden. Alleen hangt er dan, al naar gelang de omstandigheden, een groter of kleiner prijskaartje (schadeloosstelling voor jou) aan.

In tegenstelling tot wat labren beweert, gaat het UWV niet zomaar akkoord wanneer een werkgever ontslag om economische redenen aanvraagt bij hen.
En zeker niet wanneer uw functie en uw werkplek niet vervalt maar daar zelfs iemand anders voor u aangenomen wordt/is.
Ook zal het anciënniteitsprincipe aangehouden moeten worden bij ontslag om economische redenen. Dit houdt in dat degene die het laatst binnengekomen is bij uw werkgever, het eerst dient te verdwijnen.
Daarnaast dient nog rekening gehouden te worden met de afspiegeling van het personeelsbestand in uw functie. Dat wil zeggen dat hij niet alleen de oudere/duurdere werknemers in uw functie aan de kant mag zetten, ook al komt hem dit economisch beter uit.

Zelf heb ik meegemaakt met onze dochter die bij een werkgever direct aangenomen werd op een contract voor onbepaalde tijd. Ze werd door haar collega's niet ingewerkt, doordat die zagen dat ze boventallig aangenomen was.
Het was dan een situatie van: Als zij niet functioneert, worden wij tenminste niet ontslagen.
De advocaat van het UWV reageerde op de ontslagaanvraag met: Niet toegewezen wegens slecht werkgeverschap.
De economische reden probeerde de werkgever te ondersteunen met zijn boekhouding. Ook daar werd zo doorheen geprikt, omdat de boeken al meer dan twee jaar niet goedgekeurd waren door een accountant. Er bleek ook uit dat de directeur zichzelf in het laatste jaar en daarvoor wel een uitstekend (niet omstandigheden conform) salaris had toegekend.

En papier is geduldig! Daar kun als eiser van alles op liegen, en voor een rechtbank is dat waar, totdat het tegendeel bewezen wordt.

Zorg dus dat je kopieën hebt van je beoordelings- en functioneringsgesprekken.
Zijn deze niet geweest en heb je dienaangaande niets ondertekend, dan zijn ze niet rechtsgeldig als hij er toch mee tevoorschijn komt voor de kantonrechter.

Je kunt nu alvast in je eigen woorden een bevestiging schrijven over de inhoud van het gesprek waarin hij vertelde dat hij je wil ontslaan om economische reden. Datum en tijd erbij. Schrijf erbij dat de economische reden die hij opgeeft als reden voor je ontslag jou niet correct lijkt, omdat al iemand aangenomen is om je werkplek in te nemen. Dat je daarom niet akkoord gaat met het aangezegde ontslag. Weer datum en tijd erbij. Dossieropbouw heet dat.
Doe hem die bevestiging toekomen in het bijzijn van een getuige, zodat hij niet kan zeggen: niet ontvangen.
Wanneer hij niet op de inhoud van je bevestiging reageert, dan is waar wat jij schrijft.

Succes!

HardwareERrorMAN.