br
door breda076 Oct 25, 2015 om 21:07
Geldzaken & recht

Vrienden tijdelijk onderdak bieden

goedenavond,

ik heb de volgende vraag/probleem waar ik graag duidelijkheid over wil. Aangezien het op internet niet of te vaag wordt beschreven.

wat zijn de gevolgen voor mij als ik 2 vrienden voor ongeveer 3 maanden onderdak biedt in de vorm van logeren?

ik zit zelf in een koopwoning wat volledig op mijn naam staat en vanuit mijn hypotheek mag ik alleen niet aan onder verhuur doen. Hiernaast ontvang ik geen enkele subsidie en heb ik geen andere verplichtingen.

Nu zullen die 2 vrienden gewoon op hun ouders adres ingeschreven adres blijven staan. Het enige wat hun ontvangen vanuit de belasting is zorgtoeslag. Wat betreft de huur zou ik alleen een bijdrage ontvangen voor de stroom enz. De reden dat ze ook bij mij gaan inwonen is omdat ze in december hun eigen appartement uit moeten en nu wachten op een nieuwe woning

hopelijk kunnen jullie me hier duidelijkheid over geven?

33514 26 Rapporteer

treurwilgje
door treurwilgje - Oct 25, 2015 om 22:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Zo lang je niet in de schuldsanering zit, of in aanmerking komt voor kortingen of subsidies, zou ik zeggen, gewoon doen! Geweldig dat er mensen zijn zo als jou die vrienden vooruit helpen.
Wij hebben zelf ook een tijdje een neefje in huis genomen zodat hij even op adem kon komen.

Succes er mee

fi
door fisbel - Oct 25, 2015 om 22:20
851 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt rustig de 2 vrienden bij u laten wonen. Ook met inschrijving op uw adres. Zolang u minder dan een kleine € 5000 totaal per jaar aan huur ontvangt is er sprake van de zogenaamde kamerverhuurvrijstelling. Bij inschrijving kunnen wel de gemeentelijke lasten iets omhoog gaan.
N.B: als er minderjarige kinderen bij u of bij de vrienden inwonen is het even oppassen i.v.m. een niet bedoeld fiscaal partnerschap.

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2015 om 22:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat logeren is dus helemaal geen probleem. Als ze hun appartement uitmoeten, moeten ze zich wel even bij u inschrijven, maar ook dat is, zoals Fisbel hierboven schrijft, geen probleem.

mahadma
door mahadma - Oct 25, 2015 om 22:55
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Wellicht is het toch verstandig om "iets officieels" op papier te zetten, mensen IN je huis halen = gemakkelijk, mensen UIT je huis krijgen kàn voor grote problemen zorgen. ILet op, ik zeg kàn. Wie weet hoelang het duurt totdat die "nieuwe woning" ook werkelijkheid is.

br
door breda076 - Oct 26, 2015 om 00:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

dankjewel allen voor de reacties tot zover.

ik kom niet in aanmerking voor kamerverhuur vrijstelling en de enige eis/voorwaarde is dat ik geen onderverhuur mag doen. Een inschrijving op mijn adres is geen optie hierdoor en dat maakt ze gelijk een fiscaal partner wat weer niet mag. Hiernaast zit ik niet in de schuldsanering en ook die 2 niet.

de uiteindelijke bedoeling is dat die 2 bij komen logeren voor ongeveer 3 maanden maar dat ze wel op hun ouders adres ingeschreven blijven staan.

Wat ik eigenlijk wil weten is wat zijn hier de negatieve gevolgen van? Hiermee bedoel ik mijn hypotheek hun zorgtoeslag en mag dit zomaar natuurlijk? Kan ik hier in de problemen mee komen aangezien ze in feite bij mij wonen maar ik ze volgens de regels als loge bestempel.

alvast bedankt

fi
door fisbel - Oct 26, 2015 om 01:16
851 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom zou u niet in aanmerking komen voor de kamerverhuurvrijstelling? Of omdat nihil te betalen huur niet vrijgesteld hoeft te worden? Of omdat u niet aan verhuur mag doen?

En waarom zou er sprake zijn van fiscaal partnerschap / toeslagpartnerschap, als er wordt ingeschreven op uw adres? Is er dan ook een minderjarig kind ingeschreven op uw adres?

door 1953 - Oct 26, 2015 om 02:01
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Zo lang het niet onder de gemeentelijke logementsverordening valt en spreek ik, per gemeente verschillend, vanaf ca. 10 personen; brandveiligheid etc.

Lekker die drie maanden laten logeren.

Een gezin van 12 kinderen valt ook niet onder de logementsverordening.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2015 om 09:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niemand kan u verbieden drie maanden twee logees in huis te hebben en u komt daarmee nergens in de problemen.

br
door breda076 - Oct 26, 2015 om 10:06
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel

Er is dus geen enkel negatief gevolg op dat hun in feite ergens anders staan ingeschreven met hun toeslagen van de zorg.

Ik ben me ook bewust van vaste lasten die stijgen maar daar kan geen onderzoek naar worden ingesteld als er bijv meer water is verbruikt?

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2015 om 10:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die vrienden niet bij u ingeschreven staan, stijgen ook de gemeentelijke lasten niet. Zoals zuiveringsheffing en en dergelijke.

En u mag zoveel water verbruiken als u wilt. U bent een klein beetje paranoïde :-))

Er wordt wel gesproken over bijvoorbeeld controle van verbruiken van gas, elektra en water als dat bijna nihil is, iemand beweert zelfstandig thuis te wonen, een bijstandsuitkering voor een alleenstaande heeft, maar eigenlijk ergens anders met iemand anders samenwoont.

En voorzover dat gebeurt, is dat helemaal niet op u van toepassing.

br
door breda076 - Oct 26, 2015 om 10:18
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel

Ik ben iemand die eigenlijk alle opties afweegt voor een besluit.

Dus dankjewel voor de duidelijke uitleg

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2015 om 10:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien is het in ieder geval verstandig uw voorschotten bij de energieboer en waterleverancier te verhogen, naar een verbruik voor drie personen. Dan valt de jaarrekening niet tegen.

Veel gezelligheid gewenst met uw vrienden.

tolsma1945
door tolsma1945 - Oct 26, 2015 om 12:19
229 Antwoorden / 6 Vragen

Een waarschuwing voor u kijk uit wat u doet,de overheid is een zeer onbetrouwbare instantie,voor je het weet hebben ze u te pakken,absoluut niet op uw adres inschrijven,hoe goed ook bedoeld.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2015 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tolsma1945 schreef op maandag 26 okt 2015, 12:19]Een waarschuwing voor u kijk uit wat u doet,de overheid is een zeer onbetrouwbare instantie,voor je het weet hebben ze u te pakken,absoluut niet op uw adres inschrijven,hoe goed ook bedoeld.

"Te pakken". Met wat?

mahadma
door mahadma - Oct 26, 2015 om 12:28
11540 Antwoorden / 51 Vragen

De enige "beer op de weg" die ik zie is, die termijn van 2 a 3 maanden. Wat als een aantal zaken tegen zitten en de logeergever wil de logeerders er dan ook uit hebben.

Ik vraag me wel af, het zijn kennelijk kinderen, die wel bij de ouders ingeschreven blijven staan. Maar wèl het huis uitgaan ....... een niet te overziene situatie.

jo
door jorisw - Oct 26, 2015 om 13:03
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tolsma1945 schreef op maandag 26 okt 2015, 12:19]Een waarschuwing voor u kijk uit wat u doet,de overheid is een zeer onbetrouwbare instantie,voor je het weet hebben ze u te pakken,absoluut niet op uw adres inschrijven,hoe goed ook bedoeld.

Geef eens zelf meegemaakte voorbeelden? (met controleerbare bewijzen, en geen voorbeelden die je hebt gehoord op verjaardagsfeestjes of in de kroeg) Dit soort onzinopmerkingen voegen anders niets toe.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2015 om 13:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 26 okt 2015, 12:28]De enige "beer op de weg" die ik zie is, die termijn van 2 a 3 maanden. Wat als een aantal zaken tegen zitten en de logeergever wil de logeerders er dan ook uit hebben.

Ik vraag me wel af, het zijn kennelijk kinderen, die wel bij de ouders ingeschreven blijven staan. Maar wèl het huis uitgaan ....... een niet te overziene situatie.

De Ts schrijft dat ze in december hun eigen appartement uit moeten. Ze schrijven zich dan weer bij hun ouders in.

mi
door michael03 - Oct 26, 2015 om 13:44
9 Antwoorden / 1 Vragen

zolang u geen huur vraagt is er geen helemaal probleem.
Als u een bijdrage in energie vraagt moet dat redelijk en in verhouding zijn anders kan de rechter dit aanmerken als verkapte huur
Pas dus op met het vragen van huur, want ook een kamerhuurder geniet huurbescherming

crewmember
door crewmember - Oct 26, 2015 om 13:50
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Binnen mijn famillie is het wel vaker gebeurd dat mensen een half jaar bij iemand anders inwonen. Hierbij is nooit iets aangegeven bij wat voor instantie dan ook. Geen haan die er naar kraait.

Als ik jou was zou ik het gewoon doen en je niet bezighouden met onderverhuur, belastingen enzo. Wie zou dat in hemelsnaam komen checken?

mahadma
door mahadma - Oct 26, 2015 om 13:53
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Als de logees maar nooit ergens melden dat ze bij u te bereiken zijn.

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2015 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=michael03 schreef op maandag 26 okt 2015, 13:44]zolang u geen huur vraagt is er geen helemaal probleem.
Als u een bijdrage in energie vraagt moet dat redelijk en in verhouding zijn anders kan de rechter dit aanmerken als verkapte huur
Pas dus op met het vragen van huur, want ook een kamerhuurder geniet huurbescherming

Een kamerhuurder heeft de eerste negen maanden geen huurbescherming.

En wat nou verkapte huur? Wat een spookverhalen.

ma
door marleenvanh - Oct 26, 2015 om 13:57
451 Antwoorden / 1 Vragen

Lijkt me voor jou geen probleem. Voor je vrienden, die dus wel iets ontvangen van de gemeenchap (!) wanneer ik het goed begrijp zou dat wel eens anders kunnen zijn....

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2015 om 13:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 26 okt 2015, 13:53]Als de logees maar nooit ergens melden dat ze bij u te bereiken zijn.

En wat is daar dan op tegen? Lijkt me wel zo handig voor de werkgevers van de vrienden.

pa
door pampie - Oct 26, 2015 om 14:10
23 Antwoorden / 2 Vragen

Als u helemaal zeker wilt zijn informeer dan bij het Juridisch loket of er nog iets over het hoofd gezien is na al de antwoorden.
Wat ik me af vraag is; hoeveel macht heeft tegenwoordig een hypotheek verstrekker?
Heel veel sterkte!

tijger1
door tijger1 - Oct 26, 2015 om 14:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=pampie schreef op maandag 26 okt 2015, 14:10]Als u helemaal zeker wilt zijn informeer dan bij het Juridisch loket of er nog iets over het hoofd gezien is na al de antwoorden.
Wat ik me af vraag is; hoeveel macht heeft tegenwoordig een hypotheek verstrekker?
Heel veel sterkte!

Een geldgever bepaalt niet of jij iemand bij je laat logeren. En sterkte waarmee?

endemion
door endemion - Oct 26, 2015 om 15:59
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ik sta wel een beetje perplex dat men daadwerkelijk denkt zich hier druk over te moeten maken. Ofwel hoe sterk het geloof in autoriteit is bij sommigen (alle mensen worden toch echt met gelijke rechten geboren). We leven officieel in een vrij land wat in behoort te houden dat een ander geen zeggenschap over jou heeft en omgekeerd hetzelfde. Wie je onder jou dak laat verblijven is toch echt aan jou, al helemaal als je dat document genaamd "natuurlijk persoon" buiten beschouwing laat (inschrijf larie op zichzelf berust ook enkel op dat "natuurlijk persoon" document niet op mensen).