fa
door fayaworong Aug 4, 2014 om 16:11
Elektronica & tv

Vrieskast slaat te vaak aan

Goedendag allemaal,

Ik heb onlangs een nieuwe vriezer aangeschaft van bosch de GSN29vw30
Dit is een energie zuinige A++ no frost vrieskast met 6 lades.
Maar de vriezer slaat iedere 45 min aan en loopt dan gedurende 8 min.
Ik vind dit zelf wel vaak.
De vriezer is na plaatsing meer dan 24 uur tot rust gekomen alvorens het aangezet werd.
Vervolgens is de vriezer goed gevuld met diepgevroren producten uit mijn andere vriezer.
De deur wordt heel weinig geopend en niet lang opengezet.
De vriezer staat niet in de zon of naast een radiator. De omgevingstemperatuur is ongeveer 23 graden Celsius.
De binnentemperatuur is ingesteld op -18 graden Celsius
Zelf heb ik al contact opgenomen met Bosch maar bij Bosch kan niet aangeven of dit normaal is of niet met de gegeven informatie.
Zij zeggen een monteur langs te kunnen sturen maar dat dat €60; kan kosten mocht het normaal zijn.
Wie heeft ervaring hiermee of kan mij hierin adviseren.
Alvast hartstikke bedankt en ik houd jullie op de hoogte.

22140 14 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Aug 4, 2014 om 16:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Stel de vraag eventueel nog eens op het forum van Klusidee.

ro
door ron530 - Aug 4, 2014 om 17:32
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De vriezer is een dikke 3 uur per 24 uur in werking opzich is daar niets mis mee. Met een omgevingstemperatuur van 23 graden slaat de vriezer veel vaker voor korte tijd aan om de binnentemperatuur constant te houden. Wat ook meetelt is dat een moderne vriezer anders werkt dan ééntje van zeg 15 jaar oud. U kunt m.i. het beste wachten tot de omgevingstemperatuur weer normale waardes heeft voordat u een monteur laat komen want met deze zomerse temperaturen moet elke koel/vrieskast harder werken.

tijger1
door tijger1 - Aug 4, 2014 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sluit de deur wel goed af?

lekkerisdat
door lekkerisdat - Aug 4, 2014 om 17:34
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou 'n stroommeter aanschaffen en meten. Mijn berekening zegt 1,7 kw per dag (no guarantee), dat maakt 620 kw per jaar, dat zou inderdaad teveel zijn.

edrick3
door edrick3 - Aug 4, 2014 om 17:52
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Zelf heb ik al contact opgenomen met Bosch maar bij Bosch kan niet aangeven of dit normaal is of niet met de gegeven informatie.
Zij zeggen een monteur langs te kunnen sturen maar dat dat €60; kan kosten mocht het normaal zijn.
Wie heeft ervaring hiermee of kan mij hierin adviseren.
......

Je moet bij de leverancier zijn als je een beroep op garantie doet.
Die € 60 lijkt me redelijk voor als een monteur 'voor niets' komt.

Zou het gezien de huidige dagtemperaturen nog even aanzien.
En de deursluiting controleren.

Met vr.gr.

fa
door fayaworong - Aug 4, 2014 om 19:20
2 Antwoorden / 2 Vragen

De deur sluit goed af daar is niks mis mee.

tenormin
door tenormin - Aug 4, 2014 om 19:43
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@fayaworong, denk dat er met de vriezer niets mis is, hoor. Wat ik dan weer vreemd vind dat je hem telkens hoort aanslaan. Hoor ik nooit bij de mijne. Niet het nummertype heb ik maar ook Bosch. En die is al oud (1996). Gebruik is minimaal nog steeds. Ook was de plaatsing na 24 uur helemaal niet nodig geweest; de nieuwe vriezers kunnen gelijk aangezet worden. Niet dat dit er nu iets toe doet. Maar ook, zoals anderen al schrijven, we hebben een ouderwets mooie zomer, ongekend, zou dus nu zeker niemand van Bosch vragen langs te komen, in casu iemand van de zaak waar u hem kocht, want daar moet u zijn.

ph
door philip36 - Aug 4, 2014 om 20:24
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ik lees op internet dat de compressor van de GSN29vw30 een vermogen heeft van 90 W.
Om het wat ruimer te nemen gaan we uit dat de compressor geen 11 min. maar 15 min. van elk uur loopt, dat is dan totaal 6 uur per dag en het verbruik per dag 90W x 6 uur= 540Wh = 0,54Kwh.
Per jaar is dat dus 365 x 0,54 = 197Kwh.
In de specificatie van de vriezer staat dat het verbruik per jaar 224Kwh is.

Volgens mij is de vrieskast gewoon in orde.

gompy2
door gompy2 - Aug 4, 2014 om 20:30
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Wat Lekkerisdat al schreef, een energie-verbruiksmeter aanschaffen.
Klik-> Energie-verbruiksmeter
De stekker van de vriezer in die meter steken en dan een volledige 24 uur meten wat het stroomverbruik is.

Volgens de specificatie's is het energieverbruik van jouw vriezer 211 kWh per jaar.
Nou zijn die opgave's van fabrikanten meestal erg optimistisch en onder de meest ideale omstandigheden gemeten denk ik, waaronder een redelijk koele omgevingstemperatuur, maar een 250-260 kWh moet dat toch wel kunnen
Klik hier-> Specificatie's

Dit is de enige manier om te controleren of het stroomverbruik van je vriezer redelijk klopt met de opgegeven specificatie's.
Een vriezer kan wel aanslaan om de 45 minuten en 8 minuten draaien, maar dat zegt nog niks over het verbruik.
Verder heb je denk ik geen controlemogelijkheden.

crewmember
door crewmember - Aug 5, 2014 om 10:19
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij klopt je vriezer wel hoor:

Hij staat per uur 9 minuten aan:

45+8=53 minuten.
8/53=0.151
0.151*60= 9minuten/uur.

Per dag is dat:
9m*24h=216 minuten per dag.

Dat is in uren:
216/60=3.6 uur per dag.

De aansluitwaarde is 90W, dit is waarschijnlijk hoger dan dwat hij eigenlijk verbruikt maar dan weten we in ieder geval het maximum wat hij verbruiken kan.

3.6h*90w=324Wh/dag
324wh/dag / 1000 = 0.324Kwh/dag
0.324*365=118.26 Kwh per jaar. + wat hij in stand by verbruikt.

Wat redelijk weinig is voor een vriezer. En onder de aangegeven het aangegeven A++ verbruik van 211Kwh per jaar. Maar je hebt hem dan ook op -18 en niet -26 staan, dit kan aardig wat schelen.

Hoe vaak de vriezer aanslaat heeft te maken met de instellingen van de relay (Hysteresis van de hele controller). Dit geeft aan hoe ver de vriezer onder de ingestelde waarde (-18) koelt en hoever hij boven dit getal mag komen voordat de vriezer weer aangaat.

Bij jouw vriezer is de hysteresis blijkbaar heel klein waardoor hij vaak aangaat. Dit is meestal niet zelf af te stellen.

fa
door fayaworong - Aug 6, 2014 om 20:46
2 Antwoorden / 2 Vragen

Nou ik heb de raad opgevolgd om er een energiemeter tussen te plaatsen en het verbruik ligt ietsje hoger dan wat de fabriek opgeeft. Dat is ook normaal met de warmere omgevingstemperatuur lijkt mij. Iedereen alvast bedankt voor de hulp bij het uitsluiten van een te hoog verbruik. Het blijkt dus dat de vriezer niet te vaak aanslaat.
Nu is het punt dat de vriezer veel geluid maakt bij het koelen ( alsof de ventilator of motor niet vrij draait of trilt). Dit vervelende geluid (alsof er een krekel in zit) is de hele tijd te horen als de vriezer koelt. Ik weet nu niet of ik een zeur ben of dat er echt iets niet klopt. Iedereen die het gehoord heeft vind het redelijk raar klinken. Niemand kan zeggen of dit normaal is of niet. Hoe kan ik zelf hier achter komen?
Alvast bedankt voor de hulp!

Groeten Fayaworong

tijger1
door tijger1 - Aug 6, 2014 om 20:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het schijnt dat koelkasten en vriezers tegenwoordig meer, andere of rare geluiden maken ten opzichte van vroeger. Soms lees je dat het verband houdt met het huidige koelmiddel.

Zorg dat hij stevig en waterpas staat. Hij is natuurlijk ook nieuw, dus wellicht valt het u nu daarom op.

gompy2
door gompy2 - Aug 6, 2014 om 22:10
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Wat Tijger schrijft klopt wel.

Hier wat info van de Liebherr site over je vragen, en wat voor het merk Liebherr geldt zal voor andere merken wel gelijk zijn, technisch werken die apparaten het zelfde.

Mijn koelkast maakt een vreemd, borrelend geluid. Is dit normaal?

In moderne koelapparaten wordt gebruik gemaakt van een milieuvriendelijk koelmiddel. Dit koelmiddel is in koude toestand, onder hoge druk, vloeibaar. Om warmte uit de koelruimte te kunnen onttrekken, moet het koelmiddel op een gegeven moment gasvormig worden. Daarom wordt het door een nauwe doorgang in een grote ruimte geperst. Hierbij is een sissend geluid hoorbaar, met op de achtergrond een borrelend geluid. Dit borrelende geluid wordt veroorzaakt door het koken van het koelmiddel. Alle vloeistoffen die tot gasvormigheid worden gebracht, zullen een zeker moment koken. Het geluid dat dit met zich meebrengt is volstrekt normaal. Bij de oude, milieu-onvriendelijke koelmiddelen was dit ook hoorbaar, maar klonk het als gevolg van andere drukverhoudingen anders.

Hoe vaak moet een koel- of vrieskast aanslaan?

Hierop is geen eenduidig antwoord te geven. Moderne energiezuinige koel- en vriesapparaten slaan vaker aan dan oude apparaten. Ze lopen echter wel korter. Als vuistregel mag je aannemen, dat een koel- of vrieskast goed werkt, wanneer hij gemiddeld ¾ tot ½ deel van de tijd loopt. U moet daarbij denken aan 20 minuten lopen en vervolgens 10 minuten stilstaan. De totale looptijd is echter sterk afhankelijk van omgevingsomstandigheden, gebruik en belading.

Bron, klik-> Liebherr

tijger1
door tijger1 - Aug 6, 2014 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u ziet en leest Fayaworong er is niets mis met uw kast.