ka
door kastjenaarmuur Apr 16, 2015 om 02:19
Garantie & verzekeringen

Vrije artskeuze cosmetische ingreep aanvullende polis

Dag, Ik heb een vrij dringende vraag . Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Casus: restit. polis, en aanvul, verzek. met vast vergoed cosm. Behand. . operatie uikwandcorrectie
Verzekeraar claimt akkoord voor de cosm. ingreep vergoeding pas te geven na vaststelling dat ik niet obv medische indic. dekking heb via basisverzeker. Wassen neus; de criteria zijn duidelijk en ik voldoe niet .
KLinieken (voorkeur) zijn niet gewend dossier in te dienen voor deze specifieke ingreep gezien steevast afgewezen . Ik moet juist afgewezen worden opdat ik dan ‘doorschuif’ naar aanvullend,. . Eindelijk een (gecontract.) partij gevonden die nu voor mij vergoedingsaanvraag aan t doen is.. apart voor t eerste consult betaald .Nog geen offerte getekend.
Echter, nu OOK n niet gecontracteerde partij gevonden ; 1750 eur goedkoper voor dezelfde behandeling . Partic.. ziekenhuis en interveniëren niet met de verzekeraars.
Volgens de wet (?!)),op vrije artskeuze en is aspect niet gecontract. partij alleen onderhevig aan marktprijsconformiteit . Zit goed. Aangezien een arts alleen feiten constateert , zou afwijzing vd aanvraag onomstotelijk moeten bewijzen dat ik niet voor basisdek. in aanmerking kom, ongeacht wie die aanvraag had gedaan. En dus vervolgens... gezien de nu duidelijke cosmeti. indic... ik een cosm behandeling mag aanrvagen bij arts naar keuze ,
Verzekeraar beweert nu dat ik NIET voor de cosm. dekking bij een niet gecontract. partij kan “omdat een medisch dossier moet worden gemaakt door de zorgverlener die u de behandeling gaat uitvoeren. “ Aangezien de particuliere instelling (voor t cosmetische stuk) geen medisch dossier indient , en verzekeraar mij verplicht eerst de basisverzekering toets te doen, puur voor de administratie. impliceert dit dat ik door hen vele malen duurder uit ben, en geen vrije artsen keuze heb (met zelfde dekkingbehoud).Zij koppelen beoordelin maar daarbij aan de arts.
M,i, mag dit niet?! . Hun argumentatie is mede : "de niet-gecontract. zorgverlener dit niet (aanvragen) omdat zij zich “niet bezig houden” met de zorgverzekering. Daarnaast is het de vraag of deze zorgverlener met de juiste code zou gaan declareren."
(Overigens als ik een code moet, en een botox behandeling zou willen mag wel uit t cosmetische potje, dan zou daar toch ook nooit een code aangekoppeld hoeven worden? (botox was nota bene voorbeeld vd verzekeraar zelf ))
Ma w verzekeraar toetst nu de code ipv de omschrijving op de factuur van de niet gecontracteerde instelling. daarbij :
“Wij beoordelen het medisch dossier en als het akkoord is geven wij deze goedkeuring door aan de behandelend arts. Op het moment dat wij een goedkeuring geven voor een vergoeding uit de aanvullende verzekering, willen wij dat u naar een gecontracteerde zorgverlener gaat. Het is niet mogelijk om een goedkeuring te krijgen op het medisch dossier van een onafhankelijke plastisch chirurg en de behandeling te laten uitvoeren door een niet-gecontracteerde zorgverlener.”
Hoezo ´WILLEN WIJ´?? Nergens referentie naar polisvoorwaarden
Heel lang verhaal.. Concreet:
1) mogen zij dit verbieden, mag ik idd niet na 1e afwijzing, voor t cosmetische naar een andere arts ?
2) zo nee, in hoeverre is de code relevant; de niet gecontract. instelling werkt met omschrijving "buikwand operatie' ", niet met verzekrings codes. IS dat nbie bij alle niet gecontract’n?
3) in hoeverre kans dit gerechtelijk af te dwingen als /, kostenverschil terug te claimen in retrospect
MIJN DANK= GROOT

287 1 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2015 om 17:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet uw zorgverzekeraar niet, ken noch uw aanvullende verzekering, maar u hebt al het een en ander op papier.

Misschien kunt u het hier voorleggen.