yo
door yordee Sep 16, 2015 om 13:00
Geldzaken & recht

Vrije sector huur met WW uitkering

Beste allen,

Ik heb een vraagstuk waar ik na googelen geen compleet antwoord op heb kunnen vinden en hoop dat er hier expertise is om mijn vraag te beantwoorden;

Per 1 oktober 2015 heb ik een WW uitkering toegewezen tegen het maximale dagloon voor een periode van 13 maanden. Omdat ik mijn huis verkocht heb ben ik dringend op zoek naar nieuwe woonruimte. Een hypotheek kan ik momenteel wel vergeten met een WW uitkering. Ik zal mij moeten richten op een huurwoning. Dit zal in de vrije sector zijn. Ik ben benieuwd of het WW inkomen geaccepteerd word. Het bruto WW inkomen bedraagt € 3261,68 dus aan de norm van vier keer de huurprijs kan ik wel voldoen. Grote vraag is dus alleen of de WW uitkering geaccepteerd wordt als inkomen?

uiteraard hoop ik snel weer aan het werk te zijn, maar moet binnen de huidige situatie zeer snel handelen en kan helaas niet wachten totdat ik een nieuw arbeidscontract heb. partijen waarmee ik in gesprek ben zullen dat waarschijnlijk niet voor 1 november as. afgerond hebben en ik heb eerder een woning nodig.

Ik hoop op jullie expertise!

13444 5 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Sep 16, 2015 om 13:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Grote vraag is dus alleen of de WW uitkering geaccepteerd wordt als inkomen?........

Zou zeggen, leg die vraag voor aan verhuurders van woningen in de vrije sector. Zij kunnen je zo het antwoord geven. Of kijk op hun site voor de gestelde eisen vwb inkomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 16, 2015 om 13:52
16842 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas zal de ervaring zijn dat u '0' op het request zult krijgen maar het kan mogelijk zijn dat er verhuurders zijn die daarop een uitzondering maken. Hierbij is van belang dat een verhuurder niet alleen kijkt (zal kijken) naar uw inkomen maar ook of dat bestendig is. Een ww uitkering is dat niet.

Ik geef u bij leegstandsverhuur meer kans.

elephantine
door elephantine - Oct 17, 2015 om 16:51
4 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Yordee,

Aangezien dit een diffuse situatie betreft heeft Google niet zo snel een duidelijk antwoord.
Uw toelage van € 3261,68 gedurende 13 maanden kunt u niet helemaal vergelijken met een vast arbeidscontract voor onbepaalde tijd. Dit is vaak vereist bij het huren in de geliberaliseerde sector (zgn. vrije sector).
Echter, om te kunnen huren in de geliberaliseerde sector wil men ook genoegen nemen met een garantiestelling. Dit kan vorm en inhoud gegeven worden door bijv. 3 maanden (= garantie) + lopende maand huur, te voldoen. Totaal dus 4 x de maandhuur in één keer kunnen neerleggen. Het bedrag van de garantiestelling (3 maanden huursom) krijgt u natuurlijk terug als u de woonruimte verlaat.
Bovendien, hetgeen vóór uw situatie pleit is dat u deze toelage aantoonbaar 13 maanden lang zult ontvangen. En vaak zijn verhuurders in het geliberaliseerde segment ontzettend geïnteresseerd om tijdelijk voor een jaar (12 maanden) te verhuren. Dus het moet heel goed mogelijk zijn om op relatief korte termijn, woonruimte te vinden in de geliberaliseerde sector.

Let op: tijdelijke huurovereenkomst is alleen geldig op grond van
- Leegstandswet (minimale huurperiode = 6 maanden)
- Diplomatenclausule

Is een van beide voormelde gronden niet terug te vinden in de huurovereenkomst dan is deze strikt juridisch, voor onbepaalde tijd aangegaan!!

Indien u nagenoeg zeker weet dat u de woonruimte niet langer dan 12 maanden nodig hebt, beding dan dat in de huurovereenkomst wordt opgenomen dat u de woonruimte na 6 maanden kunt verlaten zonder boete betaling (= laatste zes maanden). Zorg er dus voor dat u niet wordt gehouden het zgn. verlies aan huurinkomsten aan de verhuurder, hoeft te compenseren.

pi
door pieterwolters - Oct 18, 2015 om 13:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Theoretisch zou het geen probleem moeten zijn. Je hebt immers gegarandeerd 13 maanden dit inkomen (wie heeft die garantie tegenwoordig nog?) een een huurcontract is meestal voor 12 maanden. Als je daarna geen ander werk hebt en de huur niet meer kunt betalen, is dat vooral jouw probleem en niet dat van de verhuurder. Of een verhuurder dat ook zo ziet is weer wat anders.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2015 om 14:38
16842 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zondag 18 okt 2015, 13:54]Theoretisch zou het geen probleem moeten zijn. Je hebt immers gegarandeerd 13 maanden dit inkomen (wie heeft die garantie tegenwoordig nog?) een een huurcontract is meestal voor 12 maanden. Als je daarna geen ander werk hebt en de huur niet meer kunt betalen, is dat vooral jouw probleem en niet dat van de verhuurder. Of een verhuurder dat ook zo ziet is weer wat anders.

Inderdaad: theoretisch zou het geen probleem moeten zijn maar praktisch is het wel. Veel verhuurders weigeren als er geen vast, continue inkomen is.