mebo
door mebo Dec 12, 2014 om 11:50
Voeding & gezondheid

Vrijwillig eigenrisico zorgverzekering

Zoekende naar de voordelen en risico's m.b.t. het vrijwillig verhogen van het eigen risico bij de zorgverzekering kom ik op de site van het NIBUD de volgende, voor mij onduidelijke, tekst tegen in de uitleg over de Ziektekostenverzekering.

LET OP: De kosten die niet meetellen voor het eigen risico (zoals de huisarts) worden wel verrekend met het vrijwillig eigen risico.

Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit moet interpreteren, heeft iemand hier wel weet van.

772 19 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Dec 12, 2014 om 12:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit klopt niet.

De volgende kosten vallen buiten het verplichte en vrijwillige eigen risico:

1 de kosten van huisartsenzorg, waaronder ook de kosten van inschrijving. De kosten van met de zorg samenhangend onderzoek vallen wel onder het eigen risico als dat onderzoek elders wordt verricht en apart in rekening wordt gebracht;
2 De kosten voor ketenzorg (dit is een zorgtraject door verschillende zorgverleners voor diabetes mellitus type II, cardiovasculair risicomanagement of COPD);

enzovoort, lees verder klik HIER

edrick3
door edrick3 - Dec 12, 2014 om 12:21
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mebo,

Er staat inderdaad:
Vrijwillig

U kunt daarbovenop kiezen voor een vrijwillig eigenrisico. In ruil hiervoor ontvangt u een korting op de premie. Per kalenderjaar kan gekozen worden voor een extra eigenrisico tot € 500,-. Bij een vrijwillig eigenrisico van € 500,- bedraagt de korting op de premie ongeveer € 28,- per maand.

Medische kosten:

tellen eerst mee voor het verplichte eigenrisico
daarna voor het vrijwillig eigenrisico

Let op: De kosten die niet meetellen voor het verplichte eigenrisico (zoals de huisarts) worden wel verrekend met het vrijwillig eigenrisico.

Maar ik denk dat zoekster gelijk heeft.
Zou dit eens aan het Nibud voorleggen:
Contact consumenten

Bel het Nibud gratis op 0800 221 21 21U kunt op werkdagen tussen 9:00 en 13:00 bellen naar 030-23 91 350.

Wilt u contact via e-mail, vul dan het consumenten contactformulier in. Wij streven ernaar uw bericht binnen vijf werkdagen te beantwoorden.

Met vr.gr.

zw
door zwaardvis - Dec 12, 2014 om 12:43
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Daar schijnt nog al wat variatie in te zijn. Ik kom na google diverse websites tegen waarin inderdaad beweerd wordt dat sommige zaken direct ten laste van het vrijwillige eigen risico komen.

bv http://www.spdinfo.nl/zorgverzekering/spd-de-amersfoortse/faq/
Als u medische kosten maakt voor zorg zoals deze wordt geboden binnen de basisverzekering, dan tellen de kosten eerst mee voor het verplicht eigen risico, daarna voor het eventuele vrijwillige eigen risico. Alleen als het gaat om kosten die niet meetellen met het verplichte eigen risico, zoals het consult van de huisarts, tellen de kosten direct mee met het eventuele vrijwillige eigen risico.

of http://www.zorgverzekering.org/veelgestelde-vragen/eigen-risico/vrijwillig-eigen-risico/
Kosten die normaal gesproken niet onder het verplichte eigen risico vallen, denk hierbij aan een consult van de huisarts, kunnen in dit geval wel meetellen voor uw verplichte eigen risico. Een zorgverzekeraar kan echter bepaalde kosten ook uitsluiten voor het vrijwillige eigen risico; in dat geval komen deze kosten niet voor uw eigen rekening.

Het wordt mysterieus.....

zoekster
door zoekster - Dec 12, 2014 om 12:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wel een heel goede vraag! Want als het zo is dat de huisartsenkosten wel bij het vrijwillig eigen risico worden gerekend, dan zou daar veel meer bekendheid aan moeten worden gegeven. Ik denk niet dat er ook maar iemand rekening mee houdt dat je dan ineens wel voor de huisarts zou moeten betalen.

(en kom nu niet aanzetten dat je dat moet nalezen in je polis, want daar moet ik zo langzamer hand van k....) Dit zou gewoon algemeen bekend moeten zijn en eigenlijk ook bij iedere zorgverzekering hetzelfde moeten zijn.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2014 om 12:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit lopende jaar hoger eigen risico genomen en ook wat personen in mijn omgeving. De kosten, die NIET onder het eigen risico vallen, zoals bv consult huisarts, worden NIET ten laste gebracht van het vrijwillige hogere eigen risico.

Ik kan mij niet voorstellen dat zorgverzekeraars dat verschillend mogen behandelen.

zw
door zwaardvis - Dec 12, 2014 om 13:02
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik kom zelfs een wet tegen waarin zulks wordt beweerd. Verder niet bestudeerd of deze wet nog actueel is hoor.
hierzo

Alleen als het om kosten gaat die nooit ten laste worden gebracht van het verplichte eigen risico, maar wel van het vrijwillige eigen risico, zoals het consult van de huisarts, wordt hier van afgeweken. Deze kosten komen wel direct ten laste van het vrijwillige eigen risico, ongeacht of het verplichte eigen risico reeds is verbruikt.

De polissen reppen hier niet over en de polissen zijn leidend dunkt me.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2014 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op deze site van Independer worden over dit onderwerp vragen gesteld en Independer stelt dat het Nibud het fout heeft.

Klik hier

valerius-2
door valerius-2 - Dec 12, 2014 om 13:05
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=mebo schreef op vrijdag 12 dec 2014, 11:50]Zoekende naar de voordelen en risico's m.b.t. het vrijwillig verhogen van het eigen risico bij de zorgverzekering kom ik op de site van het NIBUD de volgende, voor mij onduidelijke, tekst tegen in de uitleg over de Ziektekostenverzekering.

LET OP: De kosten die niet meetellen voor het eigen risico (zoals de huisarts) worden wel verrekend met het vrijwillig eigen risico.

Ik weet eigenlijk niet hoe ik dit moet interpreteren, heeft iemand hier wel weet van.
Dat zal wat raar zijn aan de ene kant betaal men minder en dat zal je dan weer uitgeven aan de huisarts. Terwijl hij al een vaste vergoeding heeft als men daar ingeschreven staat.

tijger1
door tijger1 - Dec 12, 2014 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius-2

Maar als men naar de dokter gaat of hem belt voor een recept krijgt hij daarvoor ook een vergoeding van de zorgverzekeraar.

pi
door pieterwolters - Dec 12, 2014 om 18:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 12 dec 2014, 12:57]Wel een heel goede vraag! Want als het zo is dat de huisartsenkosten wel bij het vrijwillig eigen risico worden gerekend, dan zou daar veel meer bekendheid aan moeten worden gegeven. Ik denk niet dat er ook maar iemand rekening mee houdt dat je dan ineens wel voor de huisarts zou moeten betalen.

(en kom nu niet aanzetten dat je dat moet nalezen in je polis, want daar moet ik zo langzamer hand van k....) Dit zou gewoon algemeen bekend moeten zijn en eigenlijk ook bij iedere zorgverzekering hetzelfde moeten zijn.

Hoe zou je het dan willen communiceren als je de polis niet wilt lezen? Wat wil je dan wel lezen? Liever in de polis van mijn verzekeraar dan een al dan niet foute interpretatie van iemand bijvoorbeeld een journalist.

Maar om op het eerste stuk terug te komen: huisarts gaat niet van je vrijwillige eigen risico af. Voor het vrijwillige eigen risico gelden dezelfde regels als voor het wettelijke eigen risico.

valerius-2
door valerius-2 - Dec 12, 2014 om 19:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 12 dec 2014, 13:07]@valerius-2

Maar als men naar de dokter gaat of hem belt voor een recept krijgt hij daarvoor ook een vergoeding van de zorgverzekeraar.
Ja natuurlijk maar dat wordt wel regel recht met de huisarts af gerekend zonder dat ik daar een rekening van de zorg verzekeraar van ontvangt.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Dec 12, 2014 om 22:57
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 12 dec 2014, 12:57](en kom nu niet aanzetten dat je dat moet nalezen in je polis, want daar moet ik zo langzamer hand van k....) Dit zou gewoon algemeen bekend moeten zijn en eigenlijk ook bij iedere zorgverzekering hetzelfde moeten zijn.
Het is zou zo'n belangrijke producteigenschap zijn, dat dit tijdens afsluiten duidelijk vermeld moet worden.
Doen ze dit niet, voldoet het simpelweg niet aan de wet.

door 1953 - Dec 13, 2014 om 02:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vermoed u dat u ook in 2015 ook gezond te zijn, dan is de overweging van verhoogd eigen risico waard om een lager basispremie te betalen uw keuze om dit te doen.

me
door mein33 - Dec 13, 2014 om 13:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Huisartsenzorg valt niet onder het verplichte eigen risico.
U zou het verplichte eigen risico met een vrijwillig deel verhogen om zo de premiedruk te verlagen.
Naar mijn beleving valt het vrijwillig eigen risico onder dezelfde voorwaarden als het verplichte deel.
Ik heb op de site's van verschillende zorgverzekeraars gezocht, maar ben nergens iets tegen gekomen dat zou verwijzen naar de waarschuwing die het Nibud afgeeft.
U zou ook bij uw zorgverzekeraar om uitleg kunnen vragen.

me
door mein33 - Dec 13, 2014 om 13:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ter aanvulling het volgende: Op de site van de Consumentenbond staat een uitgebreide omschrijving van het verplichte- en vrijwillig eigen risico, misschien heeft u daar iets aan.
Ook hier wordt de waarschuwing van het Nibud niet genoemd.

mebo
door mebo - Dec 15, 2014 om 14:55
153 Antwoorden / 40 Vragen

De vraag die ik stel(de) in mijn topic heb ik ook aan het Nibud gesteld en kreeg daarop de volgende reactie.

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij reageren wij op uw e-mail, waarin u vraagt naar informatie over het eigen risico.

De website van de Rijksoverheid zegt hierover het volgende:
Voor de volgende zorg uit het basispakket zorgverzekering betaalt u geen eigen risico:
o huisartsenzorg (waaronder de huisartsenpost)
o verloskundige zorg en kraamzorg
o zorg voor chronische aandoeningen
o nacontroles bij orgaandonatie
o wijkverpleging (vanaf 2015)

Voor alle andere vormen van zorg uit het basispakket geldt het verplichte eigenrisico wel.
Dit geldt ook voor spoedeisende hulp in het ziekenhuis. De zorgverzekeraar kan ook bepaalde zorgaanbieders, zorgprogramma's, medicijnen en hulpmiddelen uitsluiten van het eigenrisico.
De informatie op onze website is dus correct.

Wij vertrouwen erop u voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

Dhr. G. van der V..........
consumentenvoorlichting.

Helaas blijft de waarschuwing, die het Nibud op de site afgeeft en die ik wel heb voorgelegd in mijn vraag, onbeantwoord door de consumentenvoorlichter.
Al met al wordt niemand hier ook maar enigszins wijzer van.

Vriendelijke groet, mebo

tijger1
door tijger1 - Dec 15, 2014 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus een voorlichter van lik-mijn-vessie.

edrick3
door edrick3 - Dec 15, 2014 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@mebo,

.....Helaas blijft de waarschuwing, die het Nibud op de site afgeeft en die ik wel heb voorgelegd in mijn vraag, onbeantwoord door de consumentenvoorlichter.....

En dat is nu juist de kern van het probleem.

Zou hier nogmaals een mailtje aan wagen.

Met vr.gr.

mebo
door mebo - Dec 15, 2014 om 18:37
153 Antwoorden / 40 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 15 dec 2014, 17:45]@mebo,

.....Helaas blijft de waarschuwing, die het Nibud op de site afgeeft en die ik wel heb voorgelegd in mijn vraag, onbeantwoord door de consumentenvoorlichter.....

En dat is nu juist de kern van het probleem.

Zou hier nogmaals een mailtje aan wagen.

Met vr.gr.

@edrick3,

Mijn vraag aan het Nibud was kort en duidelijk.

Geachte mevrouw, mijnheer,

Op uw site is te lezen dat huisartsenzorg wordt verrekend met het vrijwillig eigen risico.
Klopt dit of is dit niet correct.

Vriendelijke groet,

Zou het, denkt u, iets uitmaken als ik dezelfde vraag nogmaals stel.
De voorlichter kan alleen maar de tekst van de site van Rijksoverheid overnemen en weet klaarblijkelijk zelf niet dat het Nibud een eigen site heeft.

vr.gr. mebo