kn
door knabbel13 Jul 29, 2009 om 19:26
Geldzaken & recht

Vroeger spaarde mijn kinderen zegels op school??

vroeger spaarde mijn kinderen zegels die je elke week kon kopen bij de juffrouw en als je een boekje vol had kon je die inleven maar nu al die banken (heb ook die boekje niet meer) wilde ik graag weten bij welke bank dit was of is geworden weet iemand hier antwoord op!!! b.v.d.

8823 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 29, 2009 om 19:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op mijn oude basisschool was dat de huidige Rabobank, maar wellicht waren er meer banken die dit ook deden. Zou eerst eens informeren bij de Rabobank in de toenmalige woonplaats.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2009 om 20:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat was in de jaren 50/60 de

Rijkspostspaarbank     (hier even op klikken)

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Jul 29, 2009 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag knabbel13,

Wat dacht je van de Boerenleenbank. Dat was nog eens een bank waar echte bankiers de scepter zwaaiden. Tegenwoordig is naar mijn mening een synoniem voor bankier: graaier!.

Groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Jul 30, 2009 om 07:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vroeger waren er veel banken actief met schoolsparen. Dat was per woonplaats verschillend en zelfs per school.

Ik zelf zat ooit bij Spaarbank Rotterdam, de kinderen bij de Nutsspaarbank en ook de RPS en op het platteland de voorlopers van de Rabo, hielden zich hier mee bezig.

RPS = ING. Nutsspaarbank= Fortis. Veel plaatselijke spaarbanken zijn nu SNS.

Groeten,Harrie

ve
door verwijderd - Sep 17, 2009 om 12:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ken dit uit mijn eigen basisschool periode vandaar onderstaand stuk.

In de tachtiger jaren tot begin negentiger jaren , werd schoolkinderen geleerd dat sparen belangrijk was. Iedere vrijdagmiddag kwam er een medewerker van de Boerenleenbank (nu Rabobank) op de fiets naar school met een doosje met zegeltjes, waarop een eekhoorntje met hazelnoot prijkte, die je kon kopen voor een kwartje. Het zegeltje plakte je op een kaart die vol vijf gulden waard was. De waarde van die volle kaart werd vervolgens op je bankrekening bijgeschreven. Sparen was kinderspel en nog leuk bovendien. Dat kwartje op die vrijdag vergat je niet want dan kon je niet sparen, net als de anderen uit de klas. Zo kreeg de jeugd zuinigheid en spaarzaamheid bijgebracht: jarenlang gezien als belangrijke typisch Nederlandse deugd.

Met vriendelijke groet,

ve
door verwijderd - Sep 17, 2009 om 13:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat klopt dat was in de jaren 60
toch waren dat leuke jaren
maar helaas deze tijd komt niet meer terug

ve
door verwijderd - Oct 23, 2009 om 09:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hadden dit ook op school. ook de spaarbank Rotterdam.
Alleen nu vraag ik me af, ik heb nog 4 van de boekjes die je spaarde met 1 gulden zegels. Zou ik hier nog iets mee kunnen?