ju
door justsenna Jan 6, 2011 om 23:15
Huishouden & energie

Vuren planken krullen

Ik heb een vuren vloer in mijn woning gelegd en de planken krullen nu om. Het zou eraan liggen dat de planken nog niet droog waren en bovenop harder drogen dan onderop. Ook de lucht zou te droog zijn in mijn woning. Ik heb er nu sinds een paar weken een luchtbevochtiger in staan maar dit lijkt ook niet te helpen. Iemand een idee wat ik zou kunnen doen?

10860 10 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Jan 6, 2011 om 23:36
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Eenmaal kromgetrokken wordt zo'n plank niet vanzelf weer recht.
Alles hangt af van wat er onder de planken ligt, of ze aan 1 kant of aan 2 kanten behandeld zijn, of je genoeg ruimte rondom hebt vrijgehouden, de kwaliteit van het hout zelf, sommige planken zijn zó vers dat ze nog doorgroeien in de winkel bij wijze van spreken.

ju
door justsenna - Jan 6, 2011 om 23:49
3 Antwoorden / 4 Vragen

Dag Edwardus

Dank voor het antwoord. Onder de planken ligt de oude vloerbedekking nog en daarop een ondervloer (de groene platen). De planken zijn niet behandeld en rondom is volop ruimte, ze raken de muren nergens. Hoe vers ze zijn... geen idee.

Groet Senna

he
door hennasol - Jan 7, 2011 om 13:38
40 Antwoorden / 7 Vragen

er is geen ontkomen aan, hout werkt.
de manier van zagen is daarin zeer bepalend, op vlam gezaagd hout werkt het meest. het is niet zo dat het onder of boven vochtiger is, het trekt met de jaarringen mee. groet h.

ja
door jan e man - Jan 7, 2011 om 14:22
10 Antwoorden / 0 Vragen

zijn de vloerdelen wel om en om gelegd??
dus de ene plank met de jaarringen naar boven en de volgende met de jaarringen naar onderen!!

bo
door bobbielinux - Jan 7, 2011 om 15:08
9 Antwoorden / 2 Vragen

Heb je ook wel het hout een paar weken laten wennen aan de kamer temperatuur, voordat je de vloer bent gaan leggen?

jo
door joan1234 - Jan 7, 2011 om 18:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb een grenen vloer .
En ik heb in de wintertijd meer dat de vloer werkt ,
in de vorm van hier en daar een kier ,en soms hoor je ook een knakje .
Wij hebben de delen voordat het gelegd werd zeker 8 weken in de huiskamer gehad ,om te aclimaticeren .
Dus ondanks dat ; ja hout werkt ,ten alle tijden .
En nee ,de onderkant is niet bewerkt ,wel is mijn vloer al meerdere keren gelakt en geschuurd .
Maar ligt alsnog strak erin ,en de kieren die er in de wintertijd zijn die vertrekken weer gelang het voorjaar in aantocht komt .

birdies
door birdies - Jan 7, 2011 om 19:18
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......Ook ik heb een grenen vloer .......

Topicstarter heeft een vurenhouten vloer, da's heel wat anders.

defries
door defries - Jan 7, 2011 om 20:26
69 Antwoorden / 0 Vragen

Vurenhout is zo langzamerhand de meest inferieure houtsoort. Het groeit te snel, wordt te vroeg gekapt en wordt te vochtig op de markt gebracht. Als gevolg dat het meer werkt dan andere houtsoorten. De vochtigheid is belangrijk, dus, zoals al gezegd, het hout enige tijd in de omstandigheden leggen waarin het toegepast gaat worden, zodat het de vochtigheid aanneemt als toegepast. Dan zal het hout ook werken, maar kan vervolgens gesorteerd verwerkt worden.
Werking is verder heel afhankelijk van hoe het gezaagd is, zachte delen (verder van de kern) krimpt het meest, vandaar de opmerking eerder gemaakt om-en-om gelegd - het effect van het kromtrekken wordt dan egaler en minder storend.
Achteraf zal er niets aan te doen zijn. Eventueel herleggen en dan gesorteerd en inderdaad rondom iets vrij houden.
Lakken zal de nerf iets op doen zetten, schuren en nogmaals lakken.

co
door coelro - Jan 8, 2011 om 16:12
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=justsenna schreef op donderdag 6 jan 2011, 23:15]Ik heb een vuren vloer in mijn woning gelegd en de planken krullen nu om. Het zou eraan liggen dat de planken nog niet droog waren en bovenop harder drogen dan onderop. Ook de lucht zou te droog zijn in mijn woning. Ik heb er nu sinds een paar weken een luchtbevochtiger in staan maar dit lijkt ook niet te helpen. Iemand een idee wat ik zou kunnen doen?

Beste Justsenna.

als parketeur vallen mij een paar dingen op. Vloerbedekking onder de houten vloer. Licht er aan wat voor vloerbedekking maar denk dat hier veel te veel vering in zit. Onbehandelde delen. Betekend dat vocht vrij spel heeft.
Schotelen van de vloer. Dit moet haast al gebeurd zijn voor het leggen.
Mijnsinziens de enige remedie. Vloerbedekking eronderuit, delen licht laten schaven en het liefst verlijmen of goed behandelen. Een hygrometer en een lucht bevochtiger zouden zo bij zo aanwezig moeten zijn.

succes, coelro

ju
door justsenna - Jan 10, 2011 om 10:38
3 Antwoorden / 4 Vragen

De planken zijn mes en groef, deze zitten iets boven het midden, dus ik kon de planken maar op een manier leggen. Daarbij zijn ze verlijmd, dus eruit halen kan niet meer. Het tapijt dat eronder ligt is super dun, gekocht bij de kwantum voor een paar euro per strekkende meter om de tijd te overbruggen tot ik de planken vloer, die overigens bijna 5 weken geaclimatiseerd heeft in mijn woning, kon leggen.

Groet Senna