je
door jeffreybeker Aug 17, 2014 om 10:24
Huishouden & energie

Vve blokverwarming / hoog rendement ketel

Ik zit op moment bij de vve en wij hebben blok verwarming alleen deze gaat pas in werking als het buiten kouder is dan 15 graden . Nu vind ik dit wat aan de frisse kant voor ons net geboren baby .. nu zal ik graag in mijn koop woning een hoog rendement ketel willen plaatsen . Maar mijn vraag is of dit mogelijk is zo dat ik van dat blokverwarming af bent.

5962 22 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Aug 17, 2014 om 10:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat moet je natuurlijk navragen bij de VVE. Lijkt mij heel lastig, want dan zou je geheel afgesloten moeten worden van de blokverwarming, waardoor de andere bewoners hogere kosten krijgen. Dus wellicht moet je nog steeds betalen voor het vaste deel van de kosten.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2014 om 10:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor de baby hoeft die buiten temperatuur helemaal geen bezwaar te zijn. Het is dan binnen nog warm genoeg en u kunt de baby er op kleden.

Voor de badkamer, of voor de ruimte waar u de baby wast, zou u een badkamerkachel kunnen installeren.

Een eigen cv heeft heel wat voeten in aarde, als het al mag en kan, betaalt u dus nog wel de vaste lasten van de algemene cv.

Hoe krijgt u uw warme water?

je
door jeffreybeker - Aug 17, 2014 om 10:46
3 Antwoorden / 2 Vragen

Warm water krijg ik via een eigen geiser
En we kleden de baby dik aan maar zelfs wij lopen hier te blauw bekken haha

tot15karakters
door tot15karakters - Aug 17, 2014 om 10:53
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je op 20 graden wilt verwarmen moeten al je buren extra betalen....
De VVE had een vergadering elk jaar dus je bent nu iets te laat.

Verder is in 1 kamer met elektrische kachel tijdelijk stoken vermoedelijk goedkoper dan HR CV die ook in aanschaf duur is.
Dan zit je met hoge stroomrekening toch goedkoper.

Neem geen Zibro of zo op die stinken en geventileerd moeten worden.,
Door een appartement met blok verwarming te nemen kies je hiervoor.
Er zijn ook die een eigen CV hebben dus verhuis of wacht op VVE vergadering.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2014 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nu al blauwbekken van de kou? Heb zelf de deuren naar buiten nog openstaan.

Misschien dan maar beter in de vergadering van de VvE aanhangig maken dat de cv eerder aan moet gaan.

Informeer wat de mede-eigenaren daar van vinden.

czar
door czar - Aug 17, 2014 om 11:28
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Een airco kan wellicht een optie zijn.
Een airco? Ja, een airco!

Airco's zijn warmte-pompen en die kunnen zowel warmte van binnen naar buiten pompen als van buiten naar binnen.
De kleinere Split-level airco's (dus met een buiten-unit) halen tegenwoordig een SCOP van 5,5
Dat wil zeggen dat je er 1 KWh aan stroom in stopt en er 5,5 kWh aan warmte voor terug krijgt. Dat is dus feitelijk goedkoper dan verwarmen met gas.
Het nadeel van die Airco's is wel dat als het buiten flink gaat vriezen, de verwarmcapaciteit enorm naar beneden zakt. Maar boven 0 graden buiten temperatuur doen ze het prima als verwarming.
Het voordeel is dan natuurlijk ook nog dat je ze in de zomer kunt gebruiken om het huis te koelen.

Investeringskosten: voor een 2500-3500 Watt verwarmcapaciteit airco betaal je ongeveer 1200-1400 euro. Daar komen de installatie-kosten dan nog bij. Denk aan een totaal-investering van rond de 1750-2000 euro. Verwarmen kost je dan zo'n 500-700 Watt aan elektriciteit.

Zelf ben ik ook van plan een airco aan te schaffen, puur en alleen om te verwarmen.
Er zijn mensen met een goed geïsoleerd huis die zo'n airco in de huiskamer gebruiken naast een houtkachel of speksteen-kachel en de hele gasleiding de deur uit hebben gedaan. Die koken natuurlijk elektrisch.

sw
door swat1500 - Aug 17, 2014 om 12:11
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Met alleen een HR ketel bent u er niet. Doordat u blokverwarming heeft zullen de huidige radiatoren niet op de HR ketel aangesloten kunnen worden. De oude zullen dus verwijderd moeten worden en nieuwe zullen geplaatst moeten worden. Voor uw buren zal een bypass gemaakt moeten worden zodat zij nog wel gebruik kunnen blijven maken van de blokverwarming. Ook zal uw woning door de blokverwarming geen goede rookgasafvoer hebben. Het is maar de vraag of u de geiser afvoer daarvoor kunt gebruiken. Ten slotte is de blokverwarming eigendom van de VVE. U zult dus eerst toestemming van de VVE moeten gaan krijgen om verandering aan te brengen.
Ik denk niet dat de meerderheid zal gaan instemmen.
De kosten zullen overigens aanzienlijk zijn.

ph
door philip36 - Aug 17, 2014 om 12:26
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Voor de baby hoeft u deze rompslomp niet op de hals te halen.
Vroeger toen er geen centrale verwarming was stonden in de winter bloemen op de slaapkamerraam.

zoekster
door zoekster - Aug 17, 2014 om 12:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat idioot dat de verwarming pas aan mag bij minder dan 15 graden buiten. Zou mij ook veel te koud zijn. Ik zou er voor kiezen om te gaan 'samenspannen' met andere bewoners en proberen die verwarming eerder aan te krijgen. Ik neem aan dat iedereen zijn eigen verbruik betaald? Probeer vooral de bewoners van de begane grond en 1 hoog te mobiliseren, die hebben een veel koelere ligging dan mensen die hoger zitten.
Ook is het een idee om die hele blokverwarming af te schaffen, die is doorgaans veel duurder dan je eigen cv en je kunt dan ook af van de buizen van een ander die door je huis lopen.

Een andere mogelijkheid is om straalkacheltjes aan te schaffen. Kost wel wat aan stroom, maar ze verwarmen afgesloten kamers lekker snel en de investering van andere maatregelen kun je daar tegen wegstrepen.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2014 om 12:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=philip36 schreef op zondag 17 aug 2014, 12:26]Voor de baby hoeft u deze rompslomp niet op de hals te halen.
Vroeger toen er geen centrale verwarming was stonden in de winter bloemen op de slaapkamerraam.

Inderdaad, maar "vroeger" lagen de baby's overdag ook gewoon de hele dag in bed en waren ze er alleen uit om gevoed en gebaad te worden. Dat is tegenwoordig vaak anders.

czar
door czar - Aug 17, 2014 om 12:52
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 17 aug 2014, 12:31]
Een andere mogelijkheid is om straalkacheltjes aan te schaffen. Kost wel wat aan stroom, maar ze verwarmen afgesloten kamers lekker snel en de investering van andere maatregelen kun je daar tegen wegstrepen.

Klopt wel, maar straalkachels zijn enorm duur in gebruik.
Daarbij moet je even nagaan of je stroomnet het wel trekt. 2 straalkachels van 2000 Watt op dezelfde groep kan al niet.
Bij 15 graden is het bijverwarmen met straalkacheltjes zeker wel een optie. Die dingen zijn goedkoop in aanschaf, maar duur in gebruik. Als je 15 naar 18 of 20 graden wilt verwarmen staan ze gelukkig een groot deel van de tijd uit.

ro
door ron530 - Aug 17, 2014 om 12:54
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Een klimaat controle systeem (in de volksmond airco) voor de gehele woning is geen optie want in elke ruimte moet dan een unit aanwezig zijn, qua kostprijs en energie verbruik enorm duur. Een CV ketel zou een optie kunnen zijn maar dan middels vloerverwarming. Hoe dan ook de VVE gaat voor één huishouden niet het stook beleid aan passen.

czar
door czar - Aug 17, 2014 om 13:27
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=ron530 schreef op zondag 17 aug 2014, 12:54]Een klimaat controle systeem (in de volksmond airco) voor de gehele woning is geen optie want in elke ruimte moet dan een unit aanwezig zijn

Waarom?
Die baby ligt toch voornamelijk in 1 kamertje en dat kun je bij hitte dan ook nog koelen.
Ik zou zeggen: eentje in de woonkamer en eentje in de slaapkamer van de baby.
Ook handig voor de ouders die airco in de woonkamer, want die vinden 15 graden ook te koud. En ook daar lekker kunnen koelen als het buiten 35 graden is, die paar dagen per jaar.
Nog een voordeel: airco's ontvochtigen de lucht ook nog eens.

Laten we zeggen totale kosten voor babykamer en huiskamer inclusief plaatsen is iets van 3500-4000 euro voor 2 airco's. Hoop geld, maar te overzien.
De vloer open breken voor vloerverwarming plus een HR-ketel plus leidingen, wat dacht je dat dat kost?

Ik heb vloerverwarming, een nieuwbouwhuis (naar Duitse eisen geïsoleerd) en ik vind 16 graden in huis wel prima. Toch denk ik over een airco voor verwarming op de plek waar ik vaak stil zit. Voor de rest is 15-16 graden prima.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2014 om 13:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat hier over een BUITEN temperatuur van 15 graden, niet binnen.

czar
door czar - Aug 17, 2014 om 13:48
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 17 aug 2014, 13:31]Het gaat hier over een BUITEN temperatuur van 15 graden, niet binnen.

Als je maar lang genoeg wacht wordt de binnentemperatuur gelijk aan de buitentemperatuur.
De tijd dat het duurt is natuurlijk afhankelijk van de mate van isolatie.
's nachts (en vooral 's ochtends vroeg) is het buiten natuurlijk veel kouder.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2014 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@czar

Maar als het buiten 15 graden is, gaat de cv aan. Dus men hoeft niet te wachten.

czar
door czar - Aug 17, 2014 om 14:12
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 17 aug 2014, 13:56]@czar
Maar als het buiten 15 graden is, gaat de cv aan. Dus men hoeft niet te wachten.
Flauw.
Die blokverwarming wordt natuurlijk pas aangezet als de dag-temperatuur onder de 15 graden komt.

Daarbij is het bij blokverwarming maar de vraag of je behoorlijke verwarming krijgt.
Er zijn vele klachten over de blokverwarming en dientengevolge over de prijs daarvoor.

Eerlijk gezegd vind ik 15-16 graden in huis prima, maar net even niet als ik uren stil zit achter een PC (TV heb ik nog wel, maar die staat zelden aan). Dan is even bijverwarmen tot 18-20 graden plaatselijk wel lekker.

Ik ben het met je eens dat de baby een drogreden is. Die kan ook wel onder een dekentje en dan is 15 graden prima, ook voor de ingepakte baby. Maar dat was de vraag niet.

door 1953 - Aug 17, 2014 om 14:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U zit met uw verplichte VvE - van rechtswege - vast aan de blokverwarming. De blokverwarming is verwerkt en ingecalculeerd in de maandelijkse VvE-bijdrage (als voorschot).

U kunt het allicht in de algemene bestuursvergadering ten berde brengen opdat het dagelijkse bestuur hierover kan bestuderen of de blokverwarming kan worden opgeheven en daarvoor individuele Hr-ketels voorzieningen tot de mogelijkheid kan.

Ben bang dat de rest van de leden van de VvE hierover niet enthousiast zullen zijn.

Kwestie van kosten en batenanalyse.

door 1953 - Aug 17, 2014 om 14:22
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=czar schreef op zondag 17 aug 2014, 14:12][quote=tijger1 schreef op zondag 17 aug 2014, 13:56]@czar
Maar als het buiten 15 graden is, gaat de cv aan. Dus men hoeft niet te wachten.
Flauw.
Die blokverwarming wordt natuurlijk pas aangezet als de dag-temperatuur onder de 15 graden komt.

Daarbij is het bij blokverwarming maar de vraag of je behoorlijke verwarming krijgt.
Er zijn vele klachten over de blokverwarming en dientengevolge over de prijs daarvoor.

Eerlijk gezegd vind ik 15-16 graden in huis prima, maar net even niet als ik uren stil zit achter een PC (TV heb ik nog wel, maar die staat zelden aan). Dan is even bijverwarmen tot 18-20 graden plaatselijk wel lekker.

Ik ben het met je eens dat de baby een drogreden is. Die kan ook wel onder een dekentje en dan is 15 graden prima, ook voor de ingepakte baby. Maar dat was de vraag niet.

'Eerlijk gezegd vind ik 15-16 graden in huis prima, maar net even niet als ik uren stil zit achter een PC (TV heb ik nog wel, maar die staat zelden aan). Dan is even bijverwarmen tot 18-20 graden plaatselijk wel lekker.'

Vandaar die velen beantwoordingen en reacties (met de nodige punten ge(s)paard gaande).

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2014 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@czar

Uiteraard gast het over de dag temperatuur. En of de verwarming goed werkt, als hij aanstaat, is de vraag niet. Als dat niet het geval zou zijn, hadden de eigenaren al veel eerder moeten klagen en beslissen, want dat kunnen zij zelf, dat daar iets aan gedaan wordt.

@1953

Vanwaar de vele quotes?

valerius-2
door valerius-2 - Aug 17, 2014 om 14:33
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Misschien een elektrische radiator iets voor u? Zoek een op internet wat daar mee gedaan kan worden. Ik heb er een die dus warme lucht en als radiator te gebruiken en ook te te regelen met de temperatuur is. Alles is volkomen gesloten en veilig. Kan gewoon op 220 volt werken
elektriciteit

czar
door czar - Aug 17, 2014 om 15:41
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 17 aug 2014, 14:22]Vandaar die velen beantwoordingen en reacties (met de nodige punten ge(s)paard gaande).

??????