altijdgeluk
door altijdgeluk Aug 2, 2015 om 17:35
Computers & telefonie

Waar komt de Computer Virus vandaan? Zijn we veilig?

Hallo, graag uw meing:
Van het email adres van mijn vriend hebben op 30 juli 2015 drie mensen het 'I live you' virus mail gekregen. Hij heeft redelijk verstand van computers, heeft een dieptescan met AVG gedaan maar geen besmetting gevonden.
Betekent dat dat zijn computer niet de bron van deze berichten is? Zijn we besmet...?
Wat is nu het beste om te doen?

Alvast hartelijke dank voor serieus advies.

2604 18 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 2, 2015 om 17:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hier KLIK de info uit Wikipedia.

En nog even iets anders: zou géén Spyhunter (gaan) gebruiken.

Met vr.gr.

diumenge
door diumenge - Aug 2, 2015 om 17:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mogelijk is zijn e-mail gekraakt en misbruikt om het virus te versturen. Of het virus is alleen uit zijn naam en met zijn e-mailadres verstuurd, dat is heel eenvoudig te doen.

ho
door hopetobehelping - Aug 2, 2015 om 18:03
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste altijdgeluk,

zie ook de link van edrick3. Het 'I love you' virus wordt verspreid bij het openen van een bijlage.
Als uw vriend de bijlage heeft geopend heeft u daardoor het bericht ontvangen en dan is uw vriend de bron van de mail die u ontvangen heeft.
Als u de bijlage niet opent bent u niet besmet. Gewoon de 'I love you' mail verwijderen, vooral de bijlage niet openen, en dan bent u er vanaf.
Herinner me het 'I love you' virus nog wel. In de coding was de eerste regel (een commentaar regel) 'I hate school'. Het was destijds, jaar 2000, vooral een probleem voor bedrijven.

altijdgeluk
door altijdgeluk - Aug 2, 2015 om 18:19
35 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Hope to be helping,

Het virus is 15 jaar oud, maar nu schijnt er een nieuwe versie te zijn.
Ik heb het bericht niet ontvangen, mijn vriend ook niet.Het is dus geen kwestie van openen van een bijlage.
Er hebben drie personen het bericht ontvangen met mijn vriend als afzender.
Daarop had hij een dieptescan uitgevoerd, maar geen besmetting gevonden.

De vraag is:
- waar zit het probleem
- zijn wij ondanks de dieptescan die nul gevonden heeft, toch besmet?
- zo ja, hoe verwijderen we de virus, als AVG niets gevonden heeft?
- hoe voorkomen dat dit verder verspreid wordt?

Hartelijke groet!

=hopetobehelping schreef op zondag 2 aug 2015, 18:03: Beste altijdgeluk,

zie ook de link van edrick3. Het 'I love you' virus wordt verspreid bij het openen van een bijlage.
Als uw vriend de bijlage heeft geopend heeft u daardoor het bericht ontvangen en dan is uw vriend de bron van de mail die u ontvangen heeft.
Als u de bijlage niet opent bent u niet besmet. Gewoon de 'I love you' mail verwijderen, vooral de bijlage niet openen, en dan bent u er vanaf.
Herinner me het 'I love you' virus nog wel. In de coding was de eerste regel (een commentaar regel) 'I hate school'. Het was destijds, jaar 2000, vooral een probleem voor bedrijven.

ho
door hopetobehelping - Aug 2, 2015 om 18:26
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste altijdgeluk,

mijn excuses als ik uw vraag niet goed geïnterpreteerd heb.
Wat is de exacte naam van het virus ? Wat is het bericht dat uw vrienden krijgen ?
"I live you" is (nog) niet bekend voor zover mij bekend.

altijdgeluk
door altijdgeluk - Aug 2, 2015 om 18:51
35 Antwoorden / 12 Vragen

Hallo edrick 3 en diumenge,

dank voor jullie antwoorden.
Ik denk dat diumenge een goed antwoord had: het email kan in zijn naam verstuurd zijn. Het is wel aan drie mensen uit zijn adresboek gestuurd. We weten niet of twee de bijlage geopend hebben, één zeker niet en hij heeft ons gewaarschuwd.

Ik ga scannen - zo als Edrick3 schrijft, met AdwCleaner.

Hartelijke dank en zonnige groet!

=diumenge schreef op zondag 2 aug 2015, 17:54: Mogelijk is zijn e-mail gekraakt en misbruikt om het virus te versturen. Of het virus is alleen uit zijn naam en met zijn e-mailadres verstuurd, dat is heel eenvoudig te doen.

altijdgeluk
door altijdgeluk - Aug 2, 2015 om 19:03
35 Antwoorden / 12 Vragen

Sorry sorry, een typefout! Het zou I love you moeten zijn.

Het punt is, mijn vriend houdt vol dat alles OK is, ik - digibeet - ben nog niet gerust. Daarom dat ik deze vraag stelde. Mijn zoon kreeg het bericht en waarschuwde mij direct. De twee andere ontvangers zijn bekenden van mijn vriend. Ik weet de details niet.

Zonnige groet!

Beste altijdgeluk,

mijn excuses als ik uw vraag niet goed geïnterpreteerd heb.
Wat is de exacte naam van het virus ? Wat is het bericht dat uw vrienden krijgen ?
"I live you" is (nog) niet bekend voor zover mij bekend.

altijdgeluk
door altijdgeluk - Aug 2, 2015 om 20:01
35 Antwoorden / 12 Vragen

Interessant: dank Edrick3 - de AdwCleaner gedownload. Maar waarheen? Dus zoeken bij Downloads, en wat zie ik daar? "Mlove", gedownload op 30-7. Meteen verwijderd. AdwCleaner vond ook 'daemonprocess' en die in Quarantaine gezet. Nu moet ik vinden hoe ik die leeg kan maken. Mijn vriend vond geen Mlove op zijn computer.

AdwCleaner heeft ook een reeks andere zaken gevonden, volgens mijn vriend "allemaal OK", maar helaas... ben ik een niet-meer-zo-snel-gerust-te-stellen digibeet! Hoe kom ik er achter welke van deze PUPs ik kan wissen, zonder alles te slopen?

Enorm dankbaar voor jullie input!

aurora1
door aurora1 - Aug 2, 2015 om 20:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Per pup even de informatie erover op internet opzoeken?

altijdgeluk
door altijdgeluk - Aug 2, 2015 om 23:08
35 Antwoorden / 12 Vragen

@ aurora1, goed idee. Er gaat wel mijn vakantie aan op ;-) Ga ik doen, dank!

aurora1
door aurora1 - Aug 3, 2015 om 09:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ook is klik hier nog wat informatie over de werking van het virus te vinden.

edrick3
door edrick3 - Aug 3, 2015 om 10:00
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@altijdgeluk,

Zou de PUPs gewoon verwijderen.
Die worden niet voor niets gedetecteerd.
Om alles te verwijderen wat AdwCleaner gedetecteerd heeft, klikt u op de knop “Clean“, hierna zal er een herstart van uw computer benodigd zijn.
Lees info hier.

Quarantaine kun je gewoon legen.
De quarantaine optie van AdwCleaner kan geopend worden via “Tools” -> “Quarantine manager“
(Zie de handleiding)

Met vr.gr.

crewmember
door crewmember - Aug 3, 2015 om 12:04
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk is de email van die vriend die de mails verstuurde gekraakt. Hij kan nu het beste gewoon zijn wachtwoord veranderen en met bovenstaande programma's zijn computer scannen.

altijdgeluk
door altijdgeluk - Aug 3, 2015 om 20:49
35 Antwoorden / 12 Vragen

@ aurora1, @crewmember, @ edrick3 Heel hartelijke dank! Wat prachtig dat tegenwoordig het internet mensen bij elkaar brengt en hulp dichterbij brengt!

@edrick3, ik zal de gevonden zaken verwijderen - al las ik op een forum dat soms te veel gevonden wordt. Hoop dat alles blijft werken.

@crewmember - mijn vriend is nog niet klaar om naar zijn digibete vriendin te luisteren, ik heb het wel doorgegeven.

Nu wordt het een taak om een topantwoord te kiezen, jullie zijn allemaal reuze aardig en behulpzaam.

HEEL VEEL DANK AAN ALLEN!
Altijdgeluk

edrick3
door edrick3 - Aug 3, 2015 om 20:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo altijdgeluk,

Het 'I live you'-virus ken ik niet.
Bedoel je soms het 'I love you'-virus?
Hoe weet je dat die 'ontvangers' hiermee besmet zijn?
Dat is al een héle oude (dacht van 2000).
Dan hebben ze dus een Bijlage geopend?
Lees eens hier ter info.
Zou eens scannen met AdwCleaner en met MBAM.

Suc6

Cookies
door Cookies - Aug 3, 2015 om 21:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

...... - al las ik op een forum dat soms te veel gevonden wordt........

Dat heb ik helaas ook mogen ervaren: registersleutel van legale games waren als sneeuw voor de zon verdwenen na blind gebruik van de button 'clean'.

altijdgeluk
door altijdgeluk - Aug 3, 2015 om 21:34
35 Antwoorden / 12 Vragen

@ carola.83 Veel dank, goed om te weten!

ru
door ruitenheer - Aug 4, 2015 om 16:22
120 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=altijdgeluk schreef op zondag 2 aug 2015, 18:19]
Er hebben drie personen het bericht ontvangen met mijn vriend als afzender.
Daarop had hij een dieptescan uitgevoerd, maar geen besmetting gevonden.

De vraag is:
- waar zit het probleem

Als die vriend geen virus op zijn computer kan vinden, wordt de kans dat een gezamenlijke vriend een virusprobleem heeft een stuk groter.