ma
door matalo Sep 13, 2009 om 21:43
Vrije tijd & tuin

Waarde oude postzegels en oude munten

Ik heb een hele grote postzegel verzameling in mijn bezit met postzegels vanaf 1898 en nederlands indie, van 1944, Anne Franck,t buitenland, congo en nog veel meer, ook nog aan stukje envelop. Hoe kom ik er achter wat de totale waarde hiervan is, zonder dat ik opgelicht wordt(b.v. postzegels stelen, als ik ze laat taxeren. Hoe weet ik of dat de verzamelaar en/of handelaar te vertrouwen is? Hetzelfde voor de munten (al heb ik deze minder),b.v.een Reichsbanknote Nr. 5592085M,Berlin.Ser 21 april 1910 van 1000 Mark. Wat is dit biljet waard?? Wat is dit waard en tot wie moet ik mij wenden om deze 2 verzamelingen te verkopen en daar de goede prijs voor te krijgen???? P.S. Moet ik om de waarde van de postzegels te vermeerderen het stukje envelop eraf weken en hoe doe ik dat op de beste,snelste manier of maakt het voor de verkoopsprijs niet uit??Ik heb ge- en ongestempelde zegels. Graag advies. Dank U

65994 13 Rapporteer

bobmalooga
door bobmalooga - Sep 13, 2009 om 21:56
229 Antwoorden / 7 Vragen

Ga naar een postzegelhandel bij jou in de buurt, meestal kopen deze geen postzegels van partikulieren maar hebben ze wel informatie over een betrouwbaar adres dat dat wel doet.
Zo heb ik het ook gedaan, twee telefoon nummers meegekregen, maar ik moet er nog verder mee aan de slag.

aurora1
door aurora1 - Sep 13, 2009 om 22:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Enige tijd geleden kwam ik in de bibliotheek enige dikke boekwerken tegen over o.a. postzegels en munten. Een titel w.b. munten was "World Coins" 1901-Recent. Een catalogus die vaker wordt uitgegeven. U zou dus in de bibliotheek eens kunnen beginnen. Verder zijn er verenigingen van verzamelaars van munten dan wel postzegels waar u ook eens uw licht kunt opsteken over de best te bewandelen weg aangaande taxatie, en mbt postzegels over al dan niet envelopstukken verwijderen en hoe. W.b. postzegels kunt u voordat u e.e.a. uit handen geeft voor taxatie foto's maken. Of oud Duits papiergeld (nog) iets waard is? Al het Duitse geld is, als ik me niet vergis, toch na het einde van WO II ongeldig verklaard? Daarvan bestaat nog wel vrij veel voor zover ik weet. Ik kan me echter hierin vergissen. Munten kunt u mogelijk ook bij banken laten taxeren. Ik zou niet op pad gaan met de verzamelingen voordat u meer inlichtingen heeft verzameld en ook niet te veel ruchtbaarheid geven aan wat u zoal heeft. Verder zou ik nog wat uitzoeken wat meer zin heeft, het een hele verzameling ineens verkopen of afzonderlijke stukken eruit. U kunt mogelijk ook nog informatie inwinnen bij een gerenommeerd veilinghuis.

vr.gr.

he
door henk1951 - Sep 13, 2009 om 22:46
256 Antwoorden / 0 Vragen

een Reichsbanknote Nr. 5592085M,Berlin.Ser 21 april 1910 van 1000 Mark. Wat is dit biljet waard??

Op google gezocht  op ebay 1.98 euro. Dus meer dan  5 euro zal je niet krijgen particulier.Munten kun je laten taxeren bij een muntenhandel maar verwacht er niet veel van.

gr Henk

hutch
door hutch - Sep 13, 2009 om 23:11
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Postzegels weet ik niet zo, maar die 'Reichsbanknote' is zijn gewicht in centen waard (bij wijze van spreken)...... helaas. M.a.w. zo goed als niets. Deze worden vaak aangeboden op muntenbeurzen voor zo'n 1 of 2 euro per stuk, mogelijk een paar euro meer als deze in een zeer goede staat is. Indien u deze wilt verkopen aan een muntenhandelaar, zult u waarschijnlijk diep teleurgesteld zijn, voor wat u er voor krijgt.

Gr. Hutch

harrie
door harrie - Sep 14, 2009 om 09:22
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo matalo.

Om een idee te krijgen van de waarde van postzegels, ga eens bij de bibliotheek langs en leen of snuffel daar eens door wat catalogi.

Reken je niet rijk, want als je 5 à 10% van cat.w. kan krijgen, ben je een spekkoper. Ook afhankelijk van de toestand, als de ongestempelde zegels een plakker achterop hebben zakt de prijs al naar de helft.(na 1940)

Wat je ook kunt doen is; ga eens bij een postzegelvereniging langs. Die kunnen soms heel goed inschatten wat het kan opbrengen.

Succes, Harrie

ac
door acey - Sep 14, 2009 om 13:38
1 Antwoorden / 0 Vragen

in weesp zit een heel groot inkoop bureau voor postzegels en munten, via een telefonische afspraak kunt u uw postzegels vrijblijvend laten taxeren en eventueel door hun laten veilen tegen een percentage uiteraard

ik ben er zelf al verschillende keren geweest met postzegels maar het is bedroevend hoe weinig postzegels tegenwoordig waard zijn

veel oudere mensen verkopen ze tegenwoordig en er is niet zoveel belangstelling meer als vroeger dus veel aanbieders en weinig kopers.

toon59
door toon59 - Sep 14, 2009 om 13:51
40 Antwoorden / 7 Vragen

Als je wat moeite wilt doen, de postzegels en/of biljetten scannen en ter verkoop aanbieden bij www.delcampe.net , dit is een veilingsite met lage kosten.

Ik heb hier goede ervaringen mee.

sl
door slechtvalk_1 - Sep 14, 2009 om 13:57
9 Antwoorden / 0 Vragen

Als je een beetje wil weten wat de series waard zijn, kun je naar de gratis website www.freestampcatalogue.com deze site wordt kontinu bijgewerkt.Als je lid bent van een postzegel vereniging, (voor weinig geld) kan je ook vaak een taxatie laten doen door de vereniging.

de waarde van een gestempelde postzegel veranderd niet als je het stukje envelop eraf weekt, eerder kan je de zegel beschadigen als je niet goed weet hoe het moet. je kan ook je zegels laten taxeren door een veilinghuis(postzegels)ik heb al diverse keren postzegels laten veilen of op veilingen gekocht, maar ben nog nooit bedonderd.ik denk dat je op internet wel van deze veilinghuizen kan vinden.

eg
door egbertprent - Sep 14, 2009 om 14:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Postzegels verzamelen om er rijk van te worden kun je wel vergeten. Het is een hobby en de catalogus van de NVPH is de prijs die je voor de gewenste postzegel betaalt, maar de waarde die je er voor terugkrijgt is vele malen lager dan je ervoor betaalt hebt.

Met al die uitgiftes van TNT, met de mogelijkheid om persoonlijke zegels te laten aanmaken, mag je je afvragen of het verzamelen van postzegels nog wel aantrekkelijk is, immers de waarde van postzegels is heel laag. Edel collecties geeft regelmatig zegels uit van allerlei gebeurtenissen in de wereld, zegels uitgegeven door landen als Grenada, Kenya en van die onbekende emiraten waarvan je je mag afvragen of je er ooit het geld voor terugkrijgt wat je ervoor betaalt hebt Iedere hobby is duur, dus ook postzegels verzamelen, maar wel een leuke hobby (voor de geinteresseerde).

Dus zie het als een hobby, maar je kunt er misschien nog net een paar schoenen voor kopen. Munten en bankbiljetten kan ik U geen mening over geven

no
door nouzeg - Sep 14, 2009 om 15:30
2 Antwoorden / 2 Vragen

Er zijn meer postzegelveilingen zoals MPO in Nieuwegein en in Leeuwarden, de naam ben ik kwijt.  Bij MPO krijg je ook een taxatie d.i. gratis als je daar ook laat veilen (4x per jaar). Op een veiling krijg je de prijs, die op dat moment gangbaar is. Veilingkosten 15% van de opbrengst.

harrie
door harrie - Sep 14, 2009 om 15:34
765 Antwoorden / 36 Vragen

@ egbertprent & matalo.

Gezien mijn vrouw en ik postzegels verzamelen, hebben we door de jaren heen een enorme hoeveelheid dubbele zegels. De afgelopen 5 jaar zijn we in winter bezig de boel te slijten via Marktplaats. We verkavelen de boel in zo interessant mogelijke kaveltjes. Alles fotograferen en plaatsen. Tot nu toe 35.000 advertenties.

Maar ja, je moet dat doen als onderdeel van je hobby, als je veel kaveltjes verkoopt voor 10 of 15 cent (meer lukt niet) dan haal je een omzet van nog geen Euro per uur die je eraan besteed hebt. Wat moet een handelaar? Zijn probleem is dat het uitzoeken etc. enorm veel tijd (geld) kost. Gecombineerd met de afnemende vraag resulteert dat in dumping.

Het is een hobby en dat kost geld.... Het is geen belegging!!!

Groeten, Harrie

P.S. De Nederlandse frankeergeldige guldenzegels ( vanaf 1977 )zijn al te koop tegen 45/50% van de frankeerwaarde.

ed
door ednaab - Sep 14, 2009 om 18:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Als je nog NL-postzegels hebt die postfris zijn en uit het gulden-tijdperk stammen van na 1977, kun je die vandaag beter zelf nog opplakken. Zie ook:

http://financieel.infonu.nl/geld/42217-gebruik-oude-gulden-postzegels-op-je-brief-of-ansichtkaart.html

Ed

kiran
door kiran - Sep 18, 2009 om 09:32
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@matalo

Info postzegelverzameling/verkopen/veilen

Ideetje? Succes met de verkoop.