gumo
door gumo Sep 14, 2014 om 15:13
Geldzaken & recht

Waardebepaling verwaarloosde auto voor belastingdienst

Uit een nalatenschap van een familielid heb ik een auto verkregen. Dit familielid was een zog. hoarder wiens huis, bezittingen en dus ook de auto zwaar vervuild en verwaarloosd waren. De auto is een Daihatsu cuore van januari 2000, het basismodel, zonder radio of wat dan ook, spinnenwebben van binnen, dikke plak- en moslaag aan de buitenzijde en een deuk in de carrosserie. Nu moet ik voor de belastingdienst i.v.m. de erfbelasting de waarde van de auto opgeven: Marktconform wel te verstaan. Als ik echter ga vergelijken zie ik geen enkele -vergelijkbare- auto die in deze staat verkeert, dus vindt ik het oneerlijk als ik de waarde "volgens het boekje" zou moeten opgeven. De auto kost alleen al een kapitaal aan schoonmaakkosten! Wat geef ik op?

6767 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 14, 2014 om 15:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo gumo,

Dat lijkt me dus 0, niks; sloopwaarde.

Met vr.gr.

czar
door czar - Sep 14, 2014 om 15:33
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Helaas.

Je zult moeten betalen aan erfbelasting. Je had de erfenis kunnen afwijzen of beneficiair kunnen aanvaarden. Het kromme is dat de belasting wel eens hoger kan uitvallen dan de erfenis. Er wordt ook vaak gezegd dat mensen die een huis erven er uiteindelijk aan ten gronde gaan als het huis onverkoopbaar blijkt. De WOZ-waarde geldt dan als werkelijke waarde van de geërfde woning, niet de uiteindelijke verkoopprijs.

Wat je opgeeft? Mijn ervaring is dat de belastingdienst 1 grote puinzooi is, dus geef je gewoon 0,00 op. Dat mag niet, maar in de praktijk zal het allemaal niet zo'n vaart lopen. Je kunt voorlopig ook niks opgeven. Officieel moet je binnen 6 maanden erfbelasting betalen, maar je kunt dat best rekken tot 18 maanden met dat zooitje van de belastingdienst. Gewoon niks doen totdat ze gaan dreigen en dan 0,00 opgeven als het alleen maar om die auto gaat.
Dat geldt uiteraard wel alleen als de auto niet toch een hele hoge waarde vertegenwoordigd. Zelfs het serienummer van een klassieke Ferrari kan tonnen opleveren. Het moet zo zijn dat die auto ook geen drol meer waard is.

tenormin
door tenormin - Sep 14, 2014 om 16:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hoi gumo, nou, als ik dit zo lees: kijk hier dan zou ik me over aangifte maar geen zorgen maken. Door deze 'erfenis' zal je er bepaald niet rijker door worden. Alleen de bouwjaren verschillen een klein beetje, maar kan je je wel een oordeel over vormen.

gumo
door gumo - Sep 14, 2014 om 17:04
39 Antwoorden / 28 Vragen

Dank jullie wel voor de reacties. Het gaat sowieso een heel moeilijke procedure worden wat de totale nalatenschap betreft. (Inderdaad @czar: niet alleen de werkelijk waarde van de auto t.o.v. waarde voor de belastingen maar ook het -zwaar verwaarloosde- huis uit 1900, WOZ waarde of verkoopwaarde?) Pffff...

marcel75
door marcel75 - Sep 14, 2014 om 17:14
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Czar,
Beneficiair aanvaarden heeft in het geheel geen invloed op de te betalen erfbelasting. Als je iets krijgt uit de nalatenschap, dan moet je daarover erfbelasting betalen.

De erfbelasting kan nooit meer zijn dan je verkrijging. Het maximale tarief is 40% (maar daarvan is in dit geval zeer waarschijnlijk geen sprake).

Gumo,
De waarde van de woning is gewoon de WOZ-waarde. Ben je van mening dat de WOZ-waarde te hoog is, dan kun je als erfgenaam ook nog bezwaar maken tegen de WOZ-waarde.

De waarde van de auto kun je bijvoorbeeld via de ANWB-koerslijst achterhalen. De schoonmaakkosten zullen waarschijnlijk nog wel meevallen. Spinnenwebben heb je er uit zo uitgehaald en dan even de stofzuiger er door. De buitenkant krijg je schoon met de hogedrukspuit en/of de wasstraat. Dat zullen dus geen argumenten voor de Belastingdienst zijn om een veel lagere waarde te hanteren. De deuk is uiteraard wel van invloed op de waarde. Daarvoor kun je een offerte vragen. Ook kun je bij een garage een offerte vragen voor de inkoopprijs.

czar
door czar - Sep 14, 2014 om 17:18
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gumo schreef op zondag 14 sep 2014, 17:04]Dank jullie wel voor de reacties. Het gaat sowieso een heel moeilijke procedure worden wat de totale nalatenschap betreft. (Inderdaad @czar: niet alleen de werkelijk waarde van de auto t.o.v. waarde voor de belastingen maar ook het -zwaar verwaarloosde- huis uit 1900, WOZ waarde of verkoopwaarde?) Pffff...

Ik kan je uit ervaring maar 1 ding aanraden: probeer zo snel mogelijk van die bezittingen af te komen. Reken je niet rijk, want je kunt eraan onderdoor gaan. Dus niet de geschatte waarde eruit proberen te halen, zo snel mogelijk weg met dat spul. En ik praat echt uit ervaring.
Je hebt wellicht te maken met andere erfgenamen en dan wordt het nog veel moeilijker.

czar
door czar - Sep 14, 2014 om 17:27
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 14 sep 2014, 17:14]Czar,
Beneficiair aanvaarden heeft in het geheel geen invloed op de te betalen erfbelasting. Als je iets krijgt uit de nalatenschap, dan moet je daarover erfbelasting betalen.

Klopt natuurlijk, het heeft alleen zin als je geen idee hebt wat de waarde van de erfenis is.TS had, gezien het verhaal van TS, geen inzicht in de waarde van de erfenis. Nu blijkt daar, na nader bericht van TS, ook wel wat meer te spelen.

Marcel75 blijf dit topic a.u.b. even volgen, je bent er beter in dan ik.

marcel75
door marcel75 - Sep 14, 2014 om 17:30
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Czar,
Of TS iets van de waarde wist, weet ik niet. Ik zie dat nergens staan. Vooralsnog ga ik dus ook maar uit van een bewuste keuze om beneficiair te aanvaarden.

czar
door czar - Sep 14, 2014 om 17:42
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 14 sep 2014, 17:30]Czar,
Of TS iets van de waarde wist, weet ik niet. Ik zie dat nergens staan. Vooralsnog ga ik dus ook maar uit van een bewuste keuze om beneficiair te aanvaarden.

Ik denk dat TS gewoon de erfenis heeft aanvaard, dus niet beneficiair.
Ik weet niet of er nog andere erfgenamen zijn en de boedel wel geheel is verdeeld.
Ook de rol van TS kan ik niet inschatten, maar misschien heb ik ergens overheen gelezen.
Nah, ik ga jou niet uitleggen hoe ingewikkeld erfenissen in elkaar kunnen steken, daarom ook de vraag dit topic voorlopig even te volgen en op gepaste momenten je commentaar te geven.

gumo
door gumo - Sep 14, 2014 om 17:53
39 Antwoorden / 28 Vragen

Ter informatie: ik ben enige erfgenaam en heb de erfenis algeheel/ zuiver aanvaard. De werkelijke waarde van het huis is veel lager dan de WOZ waarde dus bezwaar maken zal in mijn geval zeker zinnig zijn zo te lezen. Dank voor de reacties! @marcel75: het schoonmaken van de auto gaat helaas niet zo eenvoudig als u schetst. de auto heeft 14 jaar onder de bomen gestaan en is dusdanig aangetast dat de hogedrukspuit slechts onderdeel van een grootse aanpak zal zijn!

czar
door czar - Sep 14, 2014 om 18:16
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gumo schreef op zondag 14 sep 2014, 17:53]Ter informatie: ik ben enige erfgenaam en heb de erfenis algeheel/ zuiver aanvaard.

Zit er nog een hypotheek op het huis en zo ja, hoe verhoudt de waarde van de hypotheek zich tot de waarde van het huis? Mijn ervaring (na 5 jaar een geërfd huis te hebben gehad) is dat als je zelf niks kunt/wilt met dat huis, neem het eerste aanbod dat maar een beetje redelijk is aan.
Die Daihatsu cuore van januari 2000 is natuurlijk niet veel meer waard, gewoon goed schoon maken en desnoods rijdende maken. Het zal geen enorm vermogen opleveren, maar misschien wel een leuke 2000 euro of zo.

marcel75
door marcel75 - Sep 15, 2014 om 08:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zoek de waarde van de auto op op de ANWB-koerslijst of via een verkoopsite (ik zal geen reclame maken, maar de laatste tijd hoor ik op de radio regelmatig spotjes van een firma die auto's opkoopt). Loopt dat op niets uit, bel dan een autodemontagebedrijf en kom zo achter de waarde.

tijger1
door tijger1 - Sep 15, 2014 om 09:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De belastingdienst maakt zich helemaal niet druk over de waarde van een doodgewone 14 jaar oude auto. Gezien uw omschrijving is hij rijp voor de sloop, dus zet hem op € 100, iedereen tevreden.

czar
door czar - Sep 15, 2014 om 11:21
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 15 sep 2014, 09:46]Gezien uw omschrijving is hij rijp voor de sloop, dus zet hem op € 100, iedereen tevreden.
Helemaal mee eens.
Belt u een sloper, dan geeft die er inderdaad nog wel 100 euro voor. Schoonmaken hoeft dan niet. Het is louter de oud-ijzer prijs, of misschien de motor.
U kunt ook 0,00 aan de belastingdienst opgeven, die zitten echt niet te wachten op die paar tientjes.