krulstaart
door krulstaart Feb 17, 2011 om 08:57
Huishouden & energie

Waarom belt draadloze bel spontaan?

Sinds enkele jaren hadden we een draadloze deurbel.
Nu deze echter stukging en vervangen is voor een andere klinkt er 2x daags (op dezelfde tijd)
spontaan een totaal ander melodietje terwijl er niet is aangebeld. Wie weet wat daar de oorzaak van kan zijn?
Ik ben niet de enige in de straat die dit ondervindt zo heb ik ontdekt.
Iemand opperde dat misschien de afstandsbediening van een autoslot in de buurt dit teweeg brengt. Wie weet hier antwoord op?

61278 30 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 17, 2011 om 09:23
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Een draadloze bel gaat bellen als er een belopdracht door het zendertje bij de deur wordt uitgezonden.
Er wordt nu twee keer per dag een signaal uitgezonden in uw buurt of in uw huis, wat genoeg is voor uw bel qua frequentie om te gaan bellen.
Er zijn tegenwoordig zoveel zaken "draadloos", denk aan GSM, internet, babyfoon, en heel veel meer, en die hebben allemaal een frequentie nodig.
De "belopdracht" kan van buitenaf komen, maar evengoed vanuit uw eigen huis komen, daar zijn ook draadloze zaken (met dus ook zenders) aanwezig.
Zijn de spookbelmomenten een verschillend moment of een op de minuut gelijk elke dag? Of zijn deze momenten wisseld?

Groet, MG.

pavoordf
door pavoordf - Feb 17, 2011 om 10:24
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 17 feb 2011, 09:23]
Er zijn tegenwoordig zoveel zaken "draadloos", denk aan GSM, internet, babyfoon, en heel veel meer, en die hebben allemaal een frequentie nodig.
De "belopdracht" kan van buitenaf komen, maar evengoed vanuit uw eigen huis komen, daar zijn ook draadloze zaken (met dus ook zenders) aanwezig.
Groet, MG.

Gelukkig is het zo dat al die toepassingen een eigen stuk van het spectrum krijgen toegewezen. De kans dat GSM of DECT telefoon zoiets veroorzaakt is daarom niet aanwezig. Blijven er frequenties over waar iedereen vrij gebruik van mag maken (binnen bepaalde grenzen). Volgens mij 27 en 40 MHz. Mogelik zijn daar nog wat frequenties bijgekomen. Om te voorkomen dat apparaten elkaar gaan beïnvloeden, bijvoorbeeld een garage die onbedoeld opengaat wanneer er gebeld wordt, sturen de zendertjes niet alleen een draaggolf uit, maar wordt dit signaal gemoduleerd met een unieke digitale code, die gekoppeld is aan de geadresseerde ontvanger. Ik geloof er dus niets van dat een willekeurige zender dit probleem veroorzaakt

Er zijn 2 dingen die opvallen
Het gebeur 2x per dag op dezelfde tijd
Het levert een ander melodietje op dan gebruikelijk

Om met het tweede te beginnen, zeer waarschijnlijk wordt het melodietje bij de ontvanger ingesteld en niet bij de zender.
De deurbel zelf heeft geen notie van tijd. Het is dus onwaarschijnlijk dat die op exact dezelfde tijd van de dag een signaal zal uitzenden

Voor mijn gevoel ligt het probleem bij de ontvanger. Mijn eerste gedachte is daarbij niet een RF-signaal (zendersignaal) maar mogelijk een stoorpuls via het lichtnet. Zijn er op het tijdstip van het bellen andere apparaten die even storen. Bijvoorbeeld een radio of TV die op het lichtnet zijn aangesloten?

mahadma
door mahadma - Feb 17, 2011 om 10:45
11537 Antwoorden / 51 Vragen

In veel draadloze bellen kan je een "voordeur" muziekje (eigen frequentie) en een "achterdeur" muziekje (met ook een eigen frequentie) instellen. Omdat de bel wel een "belcomando" gekregen heeft moet er ergens een signaal vandaan komen wat dit veroorzaakt. Uit het niets doet de bel niets.

Ondanks de mooie rode kleur van pavoordf denk ik nog steeds: "De "belopdracht" kan van buitenaf komen, maar evengoed vanuit uw eigen huis komen". Op welke manier dan ook.

Maar omdat de vraag: "Zijn de spookbelmomenten een verschillend moment of een op de minuut gelijk elke dag?" tot op heden niet beantwoord is, kan er moeilijk verder gezocht worden.

Met het risico van weer een rode dankbaarheid vraag ik mij af of een eventuele omschakeling van hoog naar laag tarief voor de electra de oorzaak zou kunnen zijn.

pavoordf
door pavoordf - Feb 17, 2011 om 11:16
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=mahadma schreef op donderdag 17 feb 2011, 10:45]In veel draadloze bellen kan je een "voordeur" muziekje (eigen frequentie) en een "achterdeur" muziekje (met ook een eigen frequentie) instellen. Omdat de bel wel een "belcomando" gekregen heeft moet er ergens een signaal vandaan komen wat dit veroorzaakt. Uit het niets doet de bel niets.

Nog steeds wordt de melodie ingesteld op de ontvanger, die dan onderscheidt maakt tussen de verschillende bronnen. De frequentie zal niet verschillend zijn in dit geval, maar de code die overgestuurd wordt

[quote=mahadma]
Maar omdat de vraag: "Zijn de spookbelmomenten een verschillend moment of een op de minuut gelijk elke dag?" tot op heden niet beantwoord is, kan er moeilijk verder gezocht worden.

Met het risico van weer een rode dankbaarheid vraag ik mij af of een eventuele omschakeling van hoog naar laag tarief voor de electra de oorzaak zou kunnen zijn.

Volgens TS: 2x daags op dezelfde tijd
Omschakeling hoog/laag-tarief lijkt mij een mogelijkheid. Dit komt via lichtnet binnen. De kans is groot dat de bellenfabrikant bij het testen triggers via het lichtnet over het hoofd heeft gezien

mahadma
door mahadma - Feb 17, 2011 om 11:32
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Quote pavoordf: "Omschakeling hoog/laag-tarief lijkt mij een mogelijkheid. Dit komt via lichtnet binnen. De kans is groot dat de bellenfabrikant bij het testen triggers via het lichtnet over het hoofd heeft gezien", Quote TS: "Ik ben niet de enige in de straat die dit ondervindt zo heb ik ontdekt.". Ik denk dat als de spookbelmomenten samenvallen met de tijd van hoog/laag tarief omschakeling de bron gevonden is.

tr
door trappist - Feb 17, 2011 om 12:03
240 Antwoorden / 0 Vragen

omdat er zoals hierboven al vermeld honderden apparaten in de buurt dit probleem kunnen veroorzaken, is de kans op het vinden van de oorzaak erg klein.

Wij hadden ooit een stel draadloze schakelaars voor diverse lichtpunten, waarbij ook spontaan af en toe de lampen aan gingen, een set van een ander merk aangeschaft en probleem is verdwenen...

U zult op zoek moeten naar een andere (mogelijk betere kwaliteit) deurbel, en anders weer over naar een bekabelde versie...

krulstaart
door krulstaart - Feb 17, 2011 om 14:30
13 Antwoorden / 1 Vragen

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie.
De suggestie van het omschakelen naar dag of nachtstroom zou wel eens kunnen kloppen.
Vlak voor het vervangen van de bel is er n.l. een nieuwe schakelkast voor dag- en nachtstroom geplaatst. Mogelijk was de vorige bel daar niet gevoelig voor.
Radio of TV. Stonden op deze tijdstippen (7.00/ 18.00/23.00) niet aan.
Draadloze dec.telefoon staat wel standaard standby en ik beschik ook over draadloos internet.
Gelukkig zend de bel bij deze storing een totaal ander melodietje uit dan de “bigben”gong die na een druk op de bel klinkt zodat we geen vergeefse tocht naar de voordeur hoeven te maken.
Ik maak er dus verder geen zorgen over, het zal wel wennen.

hammond
door hammond - Feb 18, 2011 om 13:34
122 Antwoorden / 15 Vragen

Andersom heb ik ook wel eens gehoord.De portieren auto van een kennis ging spontaan van het slot af,als hij bij zijn werk parkeerde.Dus u bent gewaarschuwd met uw elektrische deurvergrendeling.Je hoeft alleen maar de goede frequentie te zoeken en Simsalabim uw auto staat binnen de kortste keren te koop in Oost-Europa.

st
door stormsrob - Feb 18, 2011 om 13:49
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hammond schreef op vrijdag 18 feb 2011, 13:34]Andersom heb ik ook wel eens gehoord.De portieren auto van een kennis ging spontaan van het slot af,als hij bij zijn werk parkeerde.Dus u bent gewaarschuwd met uw elektrische deurvergrendeling.Je hoeft alleen maar de goede frequentie te zoeken en Simsalabim uw auto staat binnen de kortste keren te koop in Oost-Europa.

Enigszins dwalen we af van het onderwerp maar ik sluit me geheel aan bij de onbetrouwbaarheid van electrische deurvergrendelingen. Ik rij al enkel jaren Renault en merk regelmatig op dat mijn auto van het slot af is terwijl ik 1oo% zeker ben dat deze afsloot bij verlaten van auto. Tot nu toe heeft me dit een TomTom en wat contact geld gekost maar ik laat nooit meer iets in de auto achter.

Ook mijn deurbel gaat wel eens spontaan bellen maar dan zit het knopje bij de voordeur vast

erik008
door erik008 - Feb 18, 2011 om 14:02
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Het is best mogelijk dat het probleem verdwijnt als je de bel/ontvanger op een andere plek hangt.
Zoek eens een plekje zonder kabels.
Zit de bel via aan adapter in het stopcontact kan een netfilter stekker een oplossing zijn.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 18, 2011 om 14:57
292 Antwoorden / 1 Vragen

omschakeling van laag/hoog tarief is echt niet de oorzaak, dit gebeurt zeer laagfrequent, 100 K.Hertz of zo. Die golflengte is dan 3000 meter en dat laat zich makkelijk door de leidingen sturen, net als vroeger sommige draadloze babyfoons. De meeste deurbellen werken op ongeveer 450 Mhz, golflengte 0,6 meter, antenne lengte (1/4) is dan 15 cm en dat is makkelijk in een bel weg te werken, meestal als spoel. (als u aan deze spoel een draad van 15 cm zou bevestigen wordt het bereik wel 25 keer groter en met een "echte" buitenantenne wel een kilometer, mogelijk dat een techneut in de buurt dat gedaan heeft zodat meerderen dit signaal ontvangen) ook veel autodeurdeuropeners e.d. werken op deze frequentie. Het voordeel van deze hoge frequentie is dat de antenne heel kort kan zijn. Hoe hoger de frequentie, des te korter de antenne. Voor een GSM bijvoorbeeld, nog hogere frequentie, zit er een antenne van enkele cm in de behuizing opgerold of op de print gedrukt. Heel veel "zenders" (de boutons voor op de deur) hebben vier zwarte stekkertjes waarmee men de code wijzigt zodat dan een andere toon hoorbaar wordt bij de ontvanger, het is dan mogelijk om met verschillende boutons, voor en achtdeur bijv, verschillende tonen uit te zenden. Haal één of twee van die stekers eruit en klaar is kees, of krulstaart in dit geval. (Dwz dat dan een andere toon voor de eigen bel wordt uitgezonden).Soms dienen die stekkers om een andere code uit te zenden die dan moet "matchen" met de ontvanger. In dat geval zitter in de ontvanger, de geluidgever dus, ook vier stekertje en het aantal aanwezig stekers moet dan bij zender en ontvanger gelijk zijn en op dezelfde positie zitten, daar zijn dus 16 mogelijkheden. Ontvangst van vreemde signalen is dan bijna uitgesloten, tenzijn er iemand anders met diezelfde code zendt, dan nogmaals een steker naar boven eruit trekken, bij beide apparaten dus! Met een stevige pincet of puntbektang. Heel nuttig kan het zijn om de gebruiksaanwijzing even door te lezen, daar staat het zeker in.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 18, 2011 om 15:00
292 Antwoorden / 1 Vragen

PS. in dit geval is het melodietje waarschijnlijk NIET door de ontvanger te selecteren want ander zou die altijd hetzelfde zijn!

gratisrijden
door gratisrijden - Feb 18, 2011 om 15:02
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=stormsrob schreef op vrijdag 18 feb 2011, 13:49]Ik rij al enkel jaren Renault en merk regelmatig op dat mijn auto van het slot af is terwijl ik 1oo% zeker ben dat deze afsloot bij verlaten van auto. Tot nu toe heeft me dit een TomTom en wat contact geld gekost maar ik laat nooit meer iets in de auto achter.Een electronisch autoslot werkt altijd met een unieke code. Bij de oude modellen was die nog wel te kopieren met een programmeerbare afstandsbediening. Waarschijnlijk is de auto op een andere manier geopend. (bijvoorbeeld: een tennisbal met een gat erin op het slot plat slaan, zodat er een luchtstoot het slot in gaat.)

Om terug op de deurbel te komen, heeft die nergens een schakelaartje om een kanaal te kiezen? Welk merk en model is het? Misschien kunt u dan iets specifieker naar de oorzaak zoeken, want u bent vast niet de enige die hem gebruikt.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 18, 2011 om 15:13
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hammond schreef op vrijdag 18 feb 2011, 13:34]Je hoeft alleen maar de goede frequentie te zoeken en Simsalabim uw auto staat binnen de kortste keren te koop in Oost-Europa.

echt niet, de frequentie is wel haast altijd gelijk maar de uitgezonden code (meestal minstens zestien bits) is verschillend en er zijn heel veel verschillende codes mogelijk met zestien bits! Welke wiskundige onder ons wil dat even uitrekenen? Als je daar erg bang voor bent, bij een hele dure auto bijv. open of sluit dan nooit de deur als er iemand vlakbij je staat met een aktentas o.i.d onder zijn arm, daar zit dan een ontvanger is die de code opvangt. Bij sommige garagedeur openers hoef je alleen maar een tweede afstandsbediening (met externe antenne om het bereik te vergroten) in de stand "code wijzigen" in de buurt van de afstandsbediening te houden en die neemt dan dezelfde code over, dit voor als er meerdere gebruikers bijkomen. Voor zover ik weet is dat echter een ander protocol dan autodeuropeners dus lukt dat niet

hammond
door hammond - Feb 18, 2011 om 15:19
122 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op vrijdag 18 feb 2011, 15:13][quote=hammond schreef op vrijdag 18 feb 2011, 13:34]Je hoeft alleen maar de goede frequentie te zoeken en Simsalabim uw auto staat binnen de kortste keren te koop in Oost-Europa.

echt niet, de frequentie is wel haast altijd gelijk maar de uitgezonden code (meestal minstens zestien bits) is verschillend en er zijn heel veel verschillende codes mogelijk met zestien bits! Welke wiskundige onder ons wil dat even uitrekenen? Als je daar erg bang voor bent, bij een hele dure auto bijv. open of sluit dan nooit de deur als er iemand vlakbij je staat met een aktentas o.i.d onder zijn arm, daar zit dan een ontvanger is die de code opvangt. Bij sommige garagedeur openers hoef je alleen maar een tweede afstandsbediening (met externe antenne om het bereik te vergroten) in de stand "code wijzigen" in de buurt van de afstandsbediening te houden en die neemt dan dezelfde code over, dit voor als er meerdere gebruikers bijkomen. Voor zover ik weet is dat echter een ander protocol dan autodeuropeners dus lukt dat nietOk,bedankt voor de uitleg.Is dit de reden,dat je tegenwoordig auto's ziet,die aan de zijkant opengemaakt lijken te zijn met een blikopener.Om bij het besturingssysteem te komen zeg maar??

erik008
door erik008 - Feb 18, 2011 om 15:29
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Goedkope bellen werken met een simpele dubbeltoon op een bepaalde frequentie.
De elektronica is simpel en gevoelig voor storing.
De kans dat een van je buren ook een ding op dezelfde frequentie heeft is groot.
Als je buren hebt met dezelfde bel, is de kans groot dat de jouwe op die van hun reageert.

De optie dat de bel gewoon defect is, sluit ik ook niet uit.
Als je de bel nog maar kort hebt, gewoon retour doen.

Fabrikanten brengen voor een prikkie allerlei dingen op de markt, die al lang niet meer aan de huidige norm voldoen.
Het is draadloos en het mag niets kosten.
Dat gaat goed in de rimboe, maar niet in een straat vol met zenders.
Alles gaat tegenwoordig met een zender, daar moet je als fabrikant rekening mee houden.

Ooit is men eens op het idee gekomen om de CE keuring in het leven te roepen.
In de praktijk stelt het niets voor en zitten we nog steeds met troep.

gratisrijden
door gratisrijden - Feb 18, 2011 om 15:39
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op vrijdag 18 feb 2011, 15:13]... maar de uitgezonden code (meestal minstens zestien bits) is verschillend en er zijn heel veel verschillende codes mogelijk met zestien bits! Welke wiskundige onder ons wil dat even uitrekenen?Gewoon 2 tot de macht 16 = 65536, daar hoef je geen wiskundige voor te zijn. Elke computerdeskundige weet dat je met 16 bits adresbus getallen van 0000 tot en met FFFF kunt maken. Overigens zijn die binnen enkele minuten doorgetest, dus voor een autoslot is dat niet veilig, maar voor een deurbel genoeg.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 18, 2011 om 16:03
292 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kom toch nog even terug, dubbeltoon als code wordt al tientallen jaren alleen voor druktoetsen van een telefoon gebruikt. Al heel lang zijn er IC in de handel, kostprijs nog geen Euro, die alles in huis hebben om dit werk storingvrij te doen. Door het PLL systeem is zelfs een duur kristal (2 euro) niet meer nodig. Dat ding heeft een aantal pootjes waar schakelaars op aangesloten (kunnen) worden voor de verschillende codes, lees functies. De optie dat krulstaart zijn zondagse gezicht opzet en de bel omruilt lijkt mij helemaal niet slecht, laat je echter geen duurdere aansmeren want dat is echt niet nodig. De bel is echt niet stuk anders zou hij niet regelmatig op het zelfde tijdstip bellen, technisch gezien (bijna) onmogelijk dus retournemen is niet verplicht, hij doet wat hij moet doen. Op een andere plaats zal niets uitmaken, voor een autodeuropener is de afstand veel te groot, zeker voor de redelijk ongevoelige ontvanger van de bel. Doordat er steeds meer zenders komen houden de fabrikanten daar wel degelijk rekening mee en wordt alles echt steeds beter. De CE keuring heeft hier NIETS mee te maken. CE goedgekeurd betekent dat een apparaat geen (onaanvaardbare) storing geeft die andere apparaten ongewenst beïnvloeden en voor ontvangers en versterkers en radios dat die zó storingongevoelig moeten zijn dat bij (lichte) storing dat geen invloed heeft op de werking. Een bekend geval wat ik veel behandeld heb zijn, jaaaaren geleden, sommige electronische orgels die de spraak van een zendamateur die in de buurt woonde liet horen terwijl de zender aan de eisen voldeed, het lag toen ook aan die orgels al heb ik heel vaak alle registers moeten opentrekken om de orgelbezitter daar van te overtuigen. Als collega zendamateur heb ik dan ook meestal enkele smoorspoeltjes gemonteerd waarmee het euvel verholpen was. CE keuringen zijn heel goed, geen enkel apparaat mag de fabriek verlaten als hij niet aan die eisen voldoet. Dit wordt vooral door de concurrent heel goed in de gaten gehouden want daar kan hij veel voordeel van heben. Ik heb ook veel CE keuringen gedaan in opdracht van een concurrent!

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 18, 2011 om 16:16
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gratisrijden schreef op vrijdag 18 feb 2011, 15:39][quote=vliegenderob schreef op vrijdag 18 feb 2011, 15:13]... maar de uitgezonden code (meestal minstens zestien bits) is verschillend en er zijn heel veel verschillende codes mogelijk met zestien bits! Welke wiskundige onder ons wil dat even uitrekenen?Gewoon 2 tot de macht 16 = 65536, daar hoef je geen wiskundige voor te zijn. .

Dankje, dat getal komt me inderdaad bekend voor met o.a. sommige draadloze telefoons die een zestienbits code hadden Ik heb toendertijd zelfs een speciale geheugenscoop gekocht om de bitjes te bekijken maar daar was nooit iets mis mee.Ik ben ook geen computerdeskundige en zeker geen rekenwonder, ik ben nét het stadium voorbij dat ik geen helpdesk meer hoef te bellen als ik de cursor kwijt ben. Wél nog langer terug toen codes met het ic ED 9, als je dat wat zegt, gegenereerd werden, toen ontbrak er wél eens een bitje door een defect IC maar dat herstelde ik door bij de encoder dat bitje ook te verwijderen, met de daarvoor gemonteerde schuifschakelaartjes die een pootje van het IC al dan niet aan aarde legde.

gratisrijden
door gratisrijden - Feb 18, 2011 om 20:16
226 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=vliegenderob schreef op vrijdag 18 feb 2011, 16:16]Wél nog langer terug toen codes met het ic ED 9, als je dat wat zegt, gegenereerd werden, ... ic ED 9? Geen idee wat dat is, ben uit het C-64 tijdperk en door ervaring met PA installaties en Holografie sowieso al veel met gedragingen van golven (frequenties interferenties e.d.) bezig. Het diploma zendamateur wilde ik altijd al een keer gaan doen en zal ik absoluut een keer inhalen. Elektronica blijft een spannende hobby, ben nu wat met EnOcean spul en LinuxMCE aan het klooien :-)

krulstaart
door krulstaart - Feb 21, 2011 om 11:05
13 Antwoorden / 1 Vragen

Na het meedenken en de adviezen van allerlei mensen kom ik nog even terug op het geval draadloze bel. Ik heb de bel overgenomen van iemand die naar een verzorgingstehuis ging en de bel dus over was. Tot dan toe had hij goed gefunctioneerd, vandaar. Maar terug naar de winkel kon in dit geval dus niet en een gebruiksaanwijzing is er evenmin. De bel gaat niet via het lichtnet maar op batterijen. Ik heb niets aan de melodie veranderd. Toen ik mijn vraag in deze rubriek stelde had er alleen de eerste dag 3 x met onbekende melodie geklonken, de dagen erna telkens op 7.00 en 23.00 uur. Dat er iemand met een bel op deze zelfde frequentie of code zou zitten lijkt me daarom onwaarschijnlijk want wie staat er nu exact om 7.00 en om 23.00 uur ergens aan te bellen?
Maar het antwoord van vliegenderob maakte veel duidelijk, ook in deze drukknop en geluidgever zitten 4 ministekkertjes. Als ik het dus echt zat zou worden kan ik deze altijd nog verwijderen Vraag is alleen kan het ook weer teruggeplaatst als het resultaat b.v. niet naar wens is? Op de achterkant van de geluidgever staat alleen: S.C.I.L. Model:SC-317RPower:DC/6V – 1000mA.en is CE gekeurd. Omdat ik nu eerst eens wilde afwachten wat er in het weekend zou gebeuren heb ik de zaak even laten rusten. Op vrijdag j.l om 23.00 uur ging het nachttarief in die bij ons voor het hele weekend geldt, toen klonk tevens het ongevraagde melodietje. Zaterdag hele dag stil! Zondag stil tot 21.30 uur en ditmaal niet om 23.00 uur dus verband met dag- en nachttariefmeter is er niet
Maar…op maandag om 7.00 uur was “O Suzanna” toch wel weer standby!
Het gedrag van de bel vormt niet echt een probleem, hij belt als het nodig is met de “eigen” toon en neem ik dus verder geen maatregelen. Was alleen benieuwd naar de oorzaak.
Nogmaals iedereen bedankt die de moeite heeft genomen om te reageren!

mahadma
door mahadma - Feb 21, 2011 om 11:37
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Het vermoeden dat er twee bronnen zijn voor "spontaan bellen" is aanwezig denk ik. De schakeling nacht/dag is staat m.i. nog steeds op het lijstje. Alleen die 21.30 bel, heeft u andere uitgaande signalen, schakelingen op dat tijdstip staan? Is er iets de laatste tijd in uw huishouden veranderd qua electronica? Groet, MG.

digitaal
door digitaal - Feb 21, 2011 om 12:30
49 Antwoorden / 4 Vragen

Wij hadden hetzelfde probleem met onze draadloze bel(alecto),maar sinds we de ontvanger(bel) ergens anders hebben neer gehangen is het niet weer mis gegaan.Hangt nu maar half metertje verder in de gang en probleem(tot nu toe)opgelost.Probeer daarom eens de bel op verschillende plekken uit.Nee heb je,maar ja kun je krijgen.Succes ermee.

vliegenderob
door vliegenderob - Feb 21, 2011 om 19:06
292 Antwoorden / 1 Vragen

@krulstaart:
ja hoor, als je ze terugzet staat hij weer in de oude stand. Nog een tip, in dat zwarte stekertje zit een doorverbinding die de twee pennetje waar hij op zit, doorverbindt. Als je nu een stekkertje eruit haalt en dan op één pennetje terugplaatst is de doorverbinding weg maar heb je wél meteen een mooie "bewaarplaats" voor de steker, hoef je niet te zoeken als je hem terug wil zetten. (Als je weer naar Suzanna terugverlangt).

erik008
door erik008 - Feb 22, 2011 om 15:28
1401 Antwoorden / 25 Vragen

Er zitten meer TF signalen op de energielijn....die 21:30 kan het dimmen van de openbare verlichting wel zijn.

ai
door aiglon - Feb 27, 2011 om 15:27
56 Antwoorden / 10 Vragen

Het probleem is heel simpel op te lossen. Stel de bel in op een andere frequentie. Er is iemand in uw buurt met een zelfde soort bel. De zender (belknop) heeft een groot bereik en kan zelfs een paar huizen verder op een bel op dezelfde frequentie laten overgaan. Komt u er niet zelf uit, neem dan de bel mee naar het aankooppunt.
Succes!

mahadma
door mahadma - Feb 27, 2011 om 15:47
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@aiglon,

Quote TS: "Ik heb de bel overgenomen van iemand die naar een verzorgingstehuis ging en de bel dus over was."

Quote Aiglon: "Komt u er niet zelf uit, neem dan de bel mee naar het aankooppunt.".

Zoals je ziet is het niet mogelijk om terug te gaan naar het aankooppunt.

erik008
door erik008 - Feb 27, 2011 om 16:03
1401 Antwoorden / 25 Vragen

@ krulstaart

Heb je nog geprobeerd de bel/ontvanger op een andere plek te hangen?

krulstaart
door krulstaart - Feb 27, 2011 om 16:39
13 Antwoorden / 1 Vragen

Wat geweldig dat onze bel jullie nog steeds bezighoudt! Het verhangen had geen effect maar het toeval wil dat ik een week geleden een draadloze bel (nog in de verpakking!) voor een prikkie op de kop kon tikken op de Supervlooi in Leeuwarden. Deze bel heb ik nu eerst een week uitgeprobeerd alvorens ik begon te juichen! Lieve mensen.....deze werkt perfect! Daarom heb ik nu geen behoefte om nog andere maatregelen te nemen. Er bestaat nu dus geen enkel probleem meer. Ik wens iedereen nog een fijne dag!

Dankbare groetjes van mij!

mahadma
door mahadma - Feb 27, 2011 om 17:01
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@krulstaart,

netjes, dat je het einde van het verhaal ook meldt. Mis je O Susanna nu niet?

Groet, MG.