ge
door geessien Mar 11, 2012 om 20:42
Computers & telefonie

Waarom glasvezel

Het is/wordt een bekend verschijnsel in diverse gemeenten. Er komt binnenkort glasvezel in mijn gemeente. Overal mooie reclames, winkels van reggefiber, kpn etc in mijn dorp. Gisteren verkoopsters van vodafone aan de deur. Kennelijk is nog geen 30% van onze gemeente over de streep. Want het komt pas als 30% van de gemeente de keuze maakt.
Ik ben niet van plan over te stappen. Ik heb een alles in één abonnement bij ziggo, en alles werkt naar tevredenheid.
Nergens kan ik objectieve informatie vinden waarom ik wel over zou moeten.
Dus mijn vraag hier: Waarom moet ik persé over op glasvezel?

42169 46 Rapporteer

gsm
door gsm - Mar 11, 2012 om 21:01
5940 Antwoorden / 47 Vragen

Het hele woord "glasvezel" is misleidend en niet ter zake doende. Waar het om gaat is of die glasvezel tot in huis komt en of er, nu of in de toekomst, zeer hoge snelheden mee gehaald gaan worden. Vaak is er gewoon een koperen draadje en wordt de snelheid van de kabel (Ziggo of UPC) niet overtroffen of zelfs niet gehaald.

Waar het werkelijk om gaat zijn de internetsnelheid, draadloos of niet draadloos, zenderpakket, telefoniekosten, grootte van het postvak en de maximale grootte van berichten en natuurlijk de maandelijkse abonnementskosten. Daarnaast de eenmalige administratie- en apparatuurkosten.

Je kunt alleen hogere snelheden, dan bij Ziggo, verwachten als de glasvezel tot in de meterkast komt. Denk er wel aan dat Ziggo ook nog steeds analoge TV ontvangst en aparte radio ontvangst biedt. Bij "glasvezel" zal er geen radio en geen analoge TV ontvangst mogelijk zijn, maar alleen TV of Radio op slechts één TV toestel

jo
door jorisw - Mar 11, 2012 om 21:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Glasvezel biedt meer mogelijkheden voor de toekomst. Momentee zijn de downlink snelheden die geboden worden nog vergelijkbaar met wat de kabelproviders bieden, maar glas kan veel hogere snelheden aan zodra de rest van het netwerk geschikt is. Wat al wel anders is, is dat de uplink snelheden even hoog zijn als downlink. Als je veel data moet uploaden kan dat een groot voordeel zijn. Als je bijvoorbeeld een fotoalbum wilt uploaden gaat dat via glas een stuk sneller. Of dat in jouw geval belangrijk is kan je alleen zelf beoordelen.

Buiten de uploadsnelheid biedt glasvezel momenteel nog niet veel extra voordelen. HD TV is zelfs mogelijk via ADSL. Echter, de verwachting is dat internetverkeer binnen een paar jaar fors gaat stijgen (er komen steeds meer apparaten met een internetverbinding). Met name het "internet of things" gaat meer gebruik maken van de uplink mogelijkheden.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 11, 2012 om 21:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja ze leggen een kabel in de grond en dat kost geld daarom maken ze zo'n ophef om klanten te winnen want dat geld wat er in is gestoken moet wel rente opbrengen. Ik blijf ook bij ziggo. Wij hebben dus de aansluitingen van glasfiber al in de meterkast zitten, maar ik zeg wel leuk als ik via een conflict een ander provider kan krijgen, is het wel makkelijk. Maar ik zit dus zonder problemen al sinds 2000 bij ziggo en vind het wel goed.Ook als ik naar de prijzen kijk en de keuze van tv dan ben ik daar dus nu goedkoper mee dan bij al die aanbieders, en mijn snelheid is dus constant genoeg voor mij. Wel als je nu via de oude ptt lijn aansluiting heb kan je er beter van worden.

Em
door Emmap - Mar 12, 2012 om 12:36
162 Antwoorden / 8 Vragen

Ze zijn hier in 't dorp ook bezig, erg agressieve campagne dus kennelijk is er veel geld te verdienen of loopt 't nog niet zo denderend... Weinig goede info tot mijn grote ergernis. Ze zeggen bv glasvezel gaat met de snelheid van het licht.
Ja, lachen zeg, coax ook!
(Er is wel verschil, dat is nl. dat er méér info tegelijk door glasvezel kan. De snelheid is gelijk maar de capaciteit is groter. Wel graag even de puntjes op de 'i' :-))

@gsm: een vervolgvraagje over jouw antwoord:

quote: Bij "glasvezel" zal er geen radio en geen analoge TV ontvangst mogelijk zijn, maar alleen TV of Radio op slechts één TV toestel

Zou je dit wat verder willen en kunnen uitleggen?
Bij glasvezel tv OF radio op slechts één tv-toestel?

Dus je kan niet de kinderen boven ieder op hun kamer tv laten kijken, en zelf beneden tv kijken, we gaan weer terug naar met z'n allen in de huiskamer rond één toestel? Ik kan het me niet voorstellen....

En hoe zit het met de combinatie met dvd-speler + recorder
kan je iets opnemen en tegelijk iets anders kijken, hetzij wat op dat moment op tv wordt uitgezonden, hetzij wat je eerder opgenomen hebt? Dat kan ik nu (nog geen glasvezel en analoog) wel....

Alvast dank voor de moeite van de uitleg
(mag ook verwijzing naar een duidelijke website zijn :-)

hans515
door hans515 - Mar 12, 2012 om 13:00
250 Antwoorden / 117 Vragen

Bij ons in het dorp ligt nu glasvezel. Bij KPN niet maar bij LIJBRAND krijg je naast het digitale signaal óók analoog. Analoog kun je dan voor je 2e, 3e TV gewoon blijven gebruiken! KPN geeft voor de 2e TV een gratis ''digitaal'' ontvanger.
Ik zelf heb UPC digitaal via de kabel en dat bevalt mij erg goed en zie nog géén reden om op glasvezel over te stappen, hoewel ik het wel tot in de kamer heb liggen!

shepu
door shepu - Mar 12, 2012 om 13:16
33 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gsm schreef op zondag 11 mrt 2012, 20:55] Bij "glasvezel" zal er geen radio en geen analoge TV ontvangst mogelijk zijn, maar alleen TV of Radio op slechts één TV toestel

Dit antwoord is niet TOP.
Ik heb glasvezel van XMS via glashartmedia (tot in de meterkast). Het is wel degelijk mogelijk om ook 40 analoge radio en 39 analoge tv-zenders te ontvangen;zie http://www.glashartmedia.nl/?lang=NL&page=69?lang=NL&page=69

Ik ben zeer tevreden over glasvezel, mede omdat je bijvoorbeeld bij internet geen last hebt van drukte op de digitale snelweg. Mijn 50 Mb is in werkelijkheid 47 Mb; kom daar eens om bij de kabel. Daar had ik een abonnement voor 20 Mb, wat in werkelijkheid 7 Mb was. "Ja meneer, u woont te ver van de verdeelkast af..."
Heb ook digitale HDTV met zeer scherpe beelden. Je ziet de roos op de schouders liggen. Leve de voortuitgang.
Vroeger zeiden mijn ouders: "Waarom zouden we kleuren-tv nemen, we kunnen het zo toch ook bekijken?"

laaglander
door laaglander - Mar 12, 2012 om 13:31
473 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=emmap schreef op maandag 12 mrt 2012, 12:36]Ze zijn hier in 't dorp ook bezig, erg agressieve campagne dus kennelijk is er veel geld te verdienen of loopt 't nog niet zo denderend... Weinig goede info tot mijn grote ergernis. Ze zeggen bv glasvezel gaat met de snelheid van het licht.
Ja, lachen zeg, coax ook!
(Er is wel verschil, dat is nl. dat er méér info tegelijk door glasvezel kan. De snelheid is gelijk maar de capaciteit is groter. Wel graag even de puntjes op de 'i' :-))

Wanneer je dan toch ook bezig bent met de puntjes op de i... het signaal gaat niet met de lichtsnelheid over de coax kabel hoor.. detail ik weet het.. maar wel lachen :-)

gsm
door gsm - Mar 12, 2012 om 13:33
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=emmap schreef op maandag 12 mrt 2012, 12:36]
@gsm: een vervolgvraagje over jouw antwoord:

Bij "glasvezel" zal er geen radio en geen analoge TV ontvangst mogelijk zijn, maar alleen TV of Radio op slechts één TV toestel

Zou je dit wat verder willen en kunnen uitleggen?
Bij glasvezel tv OF radio op slechts één tv-toestel?

Dus je kan niet de kinderen boven ieder op hun kamer tv laten kijken, en zelf beneden tv kijken, we gaan weer terug naar met z'n allen in de huiskamer rond één toestel? Ik kan het me niet voorstellen....

En hoe zit het met de combinatie met dvd-speler + recorder
kan je iets opnemen en tegelijk iets anders kijken, hetzij wat op dat moment op tv wordt uitgezonden, hetzij wat je eerder opgenomen hebt? Dat kan ik nu (nog geen glasvezel en analoog) wel....

Alvast dank voor de moeite van de uitleg
(mag ook verwijzing naar een duidelijke website zijn :-)
Bij de kabelmaatschappijen heb je tot nu toe twee coax aansluitingen waarover direct analoge radio en TV ontvangen kan worden. Via T-splitsers zijn er vertakkingen mogelijk, zodat meerdere TV's of radio's het analoge signaal in huis kunnen ontvangen. Ook is er een digitaal signaal beschikbaar. Hiervoor is een aparte ontvanger of een geschikt TV toestel nodig. Standaard kan er maar één TV worden aangesloten op de digitale ontvanger via een Scartkabel of, voor HDTV, via een HDMI kabel.

Digitale TV van KPN gaf alleen Digitale ontvangst van radio- en TV zenders (geen HD!) op één TV toestel. Dus ook radio moet dan op de TV beluisterd worden. Tegenwoordig biedt KPN standaard ontvangst op twee TV's aan.

Het schijnt echter dat, bij bepaalde aanbieders, ook de glasvezelaansluiting, via bijvoorbeeld een coax stekker, nog steeds analoge radio en TV kan bieden naast het digitale signaal. Als dat zo is, dan verandert de functionaliteit t.o.v. de kabel niet. De vraag is dan alleen nog of de verbinding met het internet significant sneller is.
In elk geval opletten of de aanbieder ook analoog signaal aanbiedt, zodat meerdere radio's en TV's als vanouds kunnen blijven functioneren en of er ook HDTV ontvangst mogelijk is via de digitale aansluiting.

Enkele interessante links:
link1 link2 link3

audb
door audb - Mar 12, 2012 om 13:39
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Digitale tv & radio zenders worden nu ook aan geboden via de kabel en met glasvezel is het niet anders.
Wat de voordelen tegen over kabel zijn kan ik niets over vertellen behalve dat er voor glasvezel verbindingen veel minder tussen versterkers nodig zijn dan met koperen kabels en dus ook minder kans op storingen.

jo
door jorisw - Mar 12, 2012 om 13:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gsm schreef op maandag 12 mrt 2012, 13:33]De vraag is dan alleen nog of de verbinding met het internet significant sneller is.

Zoals ik hierboven al schreef, de uplink snelheid is hoger. Glasaanbieders bieden een symmetrische snelheid, i.t.t. de ADSL en kabelproviders.

Of dit nodig is hangt helemaal af van wat je met de verbinding doet. Verstuur of upload je regelmatig grote bestanden dan biedt dat voordelen. Voor de doorsnee consument zal het niet zoveel uitmaken, maar als je regelmatig thuis werkt biedt het wel voordelen.

@emmap: dat er flink campagne wordt gevoerd is natuurlijk logisch. Het gaat over een nieuw product voor iets waar de meeste consumenten al een leverancier voor hebben. De investering zijn gigantisch dus je wilt wel zo snel mogelijk zo veel mogelijk klanten hebben zodat de investering een beetje snel terugverdient kan worden. En snel is relatief: het duurt minstens 10 jaar voordat de investeringen zijn terugverdiend.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 12, 2012 om 13:57
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Emmap,

weinig goede info tot uw grote ergernis schrijft u.
En weinig goede info geeft u zelf, er klopt niets van.
U schrijft dat coaxkabel ook dezelfde snelheid als het licht kan halen als glasvezelkabel.
Nou daar zit u volkomen naast !
De kern van een coaxkabel is van koper, en koper heeft een zgn inwendige weerstand die men uitdrukt met Ohm.
Hoe langer een koperdraad is des te moeilijker zal hij tv signaal of ook elektriciteit doorgeven.
Dat komt door de Ohmse weerstand.
Heeft u dus een internetverbinding via een telefoon-koperkabel, of een tv provider, dan ontvang je dus een minder sterk signaal naarmate je verder van het verdeelstation woont.
En woon je verder weg van dat verdeelstation dan heeft dit grote invloed op je internet snelheid.
Verwachte internet snelheden haal je dan in de verste verte niet.
Aangezien glasvezel nauwelijks een inwendige weerstand heeft vindt er in de glaskabel geen signaaldemping op.
Ver van het verdeelstation heb je dus met glas dezelfde internet snelheid als vlakbij het verdeelstation.
En ook dezelfde sterkte van het radio/tv signaal.
Nog een voordeel van glasvezel is dat het door de gasbuizen wordt aangelegd.
De straat hoeft niet meer open om de nieuwe kabel te leggen.
Kortom : met koperdraad kan nooit de snelheid van het licht worden bereikt.
Dat komt door de eigen inwendige weerstand van het koper.
Bovendien is de snelheid van het licht een belachelijk argument om glasvezel te promoten !
Maakt het u wat uit dat uw e-mail een halve seconde later binnenkomt ?

=emmap schreef op maandag 12 mrt 2012, 12:36: Ze zijn hier in 't dorp ook bezig, erg agressieve campagne dus kennelijk is er veel geld te verdienen of loopt 't nog niet zo denderend... Weinig goede info tot mijn grote ergernis. Ze zeggen bv glasvezel gaat met de snelheid van het licht.
Ja, lachen zeg, coax ook!
(Er is wel verschil, dat is nl. dat er méér info tegelijk door glasvezel kan. De snelheid is gelijk maar de capaciteit is groter. Wel graag even de puntjes op de 'i' :-))

@gsm: een vervolgvraagje over jouw antwoord:

quote: Bij "glasvezel" zal er geen radio en geen analoge TV ontvangst mogelijk zijn, maar alleen TV of Radio op slechts één TV toestel

Zou je dit wat verder willen en kunnen uitleggen?
Bij glasvezel tv OF radio op slechts één tv-toestel?

Dus je kan niet de kinderen boven ieder op hun kamer tv laten kijken, en zelf beneden tv kijken, we gaan weer terug naar met z'n allen in de huiskamer rond één toestel? Ik kan het me niet voorstellen....

En hoe zit het met de combinatie met dvd-speler + recorder
kan je iets opnemen en tegelijk iets anders kijken, hetzij wat op dat moment op tv wordt uitgezonden, hetzij wat je eerder opgenomen hebt? Dat kan ik nu (nog geen glasvezel en analoog) wel....

Alvast dank voor de moeite van de uitleg
(mag ook verwijzing naar een duidelijke website zijn :-)

aragon
door aragon - Mar 12, 2012 om 14:04
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=emmap schreef op maandag 12 mrt 2012, 12:36]Ze zijn hier in 't dorp ook bezig, erg agressieve campagne dus kennelijk is er veel geld te verdienen of loopt 't nog niet zo denderend... Weinig goede info tot mijn grote ergernis. Ze zeggen bv glasvezel gaat met de snelheid van het licht.
Ja, lachen zeg, coax ook!
(Er is wel verschil, dat is nl. dat er méér info tegelijk door glasvezel kan. De snelheid is gelijk maar de capaciteit is groter. Wel graag even de puntjes op de 'i' :-))

@gsm: een vervolgvraagje over jouw antwoord:

quote: Bij "glasvezel" zal er geen radio en geen analoge TV ontvangst mogelijk zijn, maar alleen TV of Radio op slechts één TV toestel

Zou je dit wat verder willen en kunnen uitleggen?
Bij glasvezel tv OF radio op slechts één tv-toestel?

Dus je kan niet de kinderen boven ieder op hun kamer tv laten kijken, en zelf beneden tv kijken, we gaan weer terug naar met z'n allen in de huiskamer rond één toestel? Ik kan het me niet voorstellen....

En hoe zit het met de combinatie met dvd-speler + recorder
kan je iets opnemen en tegelijk iets anders kijken, hetzij wat op dat moment op tv wordt uitgezonden, hetzij wat je eerder opgenomen hebt? Dat kan ik nu (nog geen glasvezel en analoog) wel....

Alvast dank voor de moeite van de uitleg
(mag ook verwijzing naar een duidelijke website zijn :-)

@eemmap en gsm,

Bij glasvezel zitten er wel degelijk radiozenders op.
Ook kun je met glasvezel op meerdere tv's in verschillende kamers tv kijken.
Een dvd speler/recorder is ook aan te sluiten.
Met de nieuwe settopbox van KPN type 1963, kun je zelfs op dezelfde tijd meerdere programma's van verschillende kanalen opnemen, en naar een kanaal van keuze kijken.
Dat is namelijk mogelijk geworden omdat de opgenomen programma's online opgeslagen worden.
De bandbreedte van glas is uiteraard vele malen groter dan met koperdraad mogelijk is, dit geldt uiteraard ook voor de te behalen internetsnelheid.
Bij KPN is thans de keuze uit drie paketten t.w. brons 50Mbps, zilver 100Mbps en goud 500Mbps.
Ik maak gebruik van 100Mbps, waarbij het niet uitmaakt dat er meerdere computers al en niet bedraad in gebruik zijn.
Mijn snelheid is en blijft 100mb download en 100 mb upload.
De snelheid is en blijft met glas altijd hetzelfde; hierbij aangemerkt dat mijn verbinding tot in de meterkast zit.
Kijk voor verdere info op www.kpn.com/glasvezel/kpn-glasvezel.htm.

czar
door czar - Mar 12, 2012 om 14:22
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=gsm schreef op zondag 11 mrt 2012, 20:55]Het hele woord "glasvezel" is misleidend en niet ter zake doende. Waar het om gaat is of die glasvezel tot in huis komt en of er, nu of in de toekomst, zeer hoge snelheden mee gehaald gaan worden. Vaak is er gewoon een koperen draadje en wordt de snelheid van de kabel (Ziggo of UPC) niet overtroffen of zelfs niet gehaald.

Uiteraard is het noodzakelijk dat de glasvezel tot in de woning ligt en daarom komt men ook aan de deur. Zo'n aansluiting moet je vaak wel betalen.
De mogelijkheden van glasvezel zijn veel groter omdat de bandbreedte veel groter is. 100 Mbps synchroon (dus zowel up- als download) is al standaard, maar de bandbreedte is op zich nog groter. Ook de afstand tot de centrale is minder kritisch.
Het klopt natuurlijk wel dat het een digitale aansluiting is en je voor TV-uitzendingen altijd per TV een decoder nodig hebt. Zie het als betalen voor een riool-aansluiting of een water-aansluiting, die mot je ook betalen als je een huis laat bouwen. Je huis wordt er waardevoller door als de aansluiting er eenmaal zit.

bobmalooga
door bobmalooga - Mar 12, 2012 om 14:34
229 Antwoorden / 7 Vragen

Ik heb hier glasvezel van KPN en de belangrijkste voordelen t.o.v. Ziggo zijn voor mij:
- 2 digitale ontvangers, i.p.v. 1
- Ik kan meerdere programma's tegelijkertijd opnemen en wat ik op de ene ontvanger opneem kan ik op de ander terugkijken.
- Ik kan ook TV kijken op de computer of de Ipod tegelijk met de 2 ontvangers.
- De upstream snelheid is net zo hoog als de downstream, wat vooral handig is met programma's als dropbox e.d.
- Ik kan overal waar in een internet verbinding heb een opname starten, mocht ik vergeten zijn een opname aan te zetten.

aragon
door aragon - Mar 12, 2012 om 16:05
106 Antwoorden / 0 Vragen

@geessien,

Na alle reacties gelezen te hebben, blijkt dat glasvezel toch wel de uitkomst is.
Uiteindelijk is glavezel de toekomst.
Koperdraad, nu nog het meest gebruikte doorgeefmedium, is hoe dan ook een aflopende zaak.

pieterwillem
door pieterwillem - Mar 12, 2012 om 16:58
9 Antwoorden / 4 Vragen

Erg interessant wat er zo allemaal langs komt omtrent de glasvezelkabel. Volgens mij zijn er drie opties: De glasvezelkabel komt in de straat. De glasvezelkabel komt in de meterkast. De glasvezelkabel komt van de meterkast in de TV.
Waarom wordt er steeds gezegd dat de glasvezelkabel wel tot in de meterkast moet zijn aangesloten? Waarom niet verder naar de TV? Vanaf de meterkast naar de TV loopt nu, volgens mij, ook gewoon een koperdraad. Dan zijn toch alle voordelen van de glasvezelkabel voor niets geweest?
Kan mij iemand hier een duidelijk antwoord op geven??

da
door davert - Mar 12, 2012 om 17:48
19 Antwoorden / 7 Vragen

beste geesien,ik heb zelf ook glasvezelkabel,zat eerst bij upc,nu bij lijbrandt glasvezel,maar geloof me internet is nog nooit zo snel geweest bij upc had ik 25mb nu hier ook maar t is geweldig!!!!!betaal 49,95 voor tv,internet,telefoon per maand en ben zeer zeer tevreden,groetjes davie

donna53
door donna53 - Mar 12, 2012 om 18:06
98 Antwoorden / 10 Vragen

Wel een leuke discussie zo! Ik vraag me echter af waarom er mensen zijn die analoog willen kijken via de glasvezel?? Wat is daar nu het voordeel van? Je gaat toch ook niet je auto duwen om hem vooruit te krijgen?
Glasvezel tot aan je tv (en computer, etc.) heeft de toekomst. Het is sneller en beter. Wil je dit nog niet dan kun je ook ''gewoon'' via de telefoonlijn blijven kijken. Bij KPN bijvoorbeeld krijg je gratis twee ontvangers in bruikleen, zo nodig kun je er tegen betaling nog meer bestellen. Een radio, e.d. kun je apart aansluiten en hoeft dus niet persé via de tv. Op je computer kun je ook nog tv kijken. Het voordeel bij KPN is dat je (mocht je dat willen) tot 6 zenders tegelijk op dezelfde tijd kunt opnemen, iets wat je vroeger met 6 videorecorders moest doen. Dus niet meer van dat programma komt om 20.30 en dan moet ik dat andere programma om 20.30 dus live gaan zien. Je kunt alles opnemen en tzt afspelen. Of interactief, dus halverwege achter de uitzending aan kijken terwijl hij opneemt zodat je de reclames door kunt spoelen.
Ik vind dit een stuk plezieriger dan analoog. Beetje uit het jaar kruik.

gsm
door gsm - Mar 12, 2012 om 19:07
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=aragon schreef op maandag 12 mrt 2012, 14:04]
@eemmap en gsm,

Bij glasvezel zitten er wel degelijk radiozenders op.
Ja, dat is bekend, maar zijn die zenders ook op de bestaande audio installatie met FM radio ontvangst te ontvangen? Volgens mij is radio bij KPN alleen op het TV toestel te beluisteren.

[quote]Ook kun je met glasvezel op meerdere tv's in verschillende kamers tv kijken.
Volgens mij kan dat bij KPN standaard met twee toestellen en wel digitaal.
Analoge TV ontvangst is volgens mij niet mogelijk bij KPN. Over meer dan twee TV's kon ik bij KPN moeilijk informatie vinden, afgezien van digitenne. Maar uiteindelijk vond ik ergens dat elke extra TV voor digitale ontvangst €4/mnd extra kost.

[quote]Kijk voor verdere info op www.kpn.com/glasvezel/kpn-glasvezel.htm.
Op deze KPN site vind ik niets of weinig over FM radio en analoge TV ontvangst. KPN biedt dat gewoonweg niet aan.

KPN legt de glasvezel volgens mij niet tot in de meterkast, maar volgens mij slechts tot ergens dicht in de buurt. Dat is wel een voordeel t.o.v. ADSL, dat bij te grote afstand tot de centrale snelheid verliest, maar het biedt toch een, door het koperdraadje op het laatste traject naar het huis, beperkte snelheid.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 12, 2012 om 19:15
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Davert,

wat u schrijft moet u mij toch wel even uitleggen :
bij UPC was de snelheid 25 mb, maar u heeft nu internet dat nog nooit zo snel is geweest bij Lijbrandt glasvezel, ook 25 mb.
Waar zit dan de glasvezel winst ?

Mijn auto rijdt op Shell benzine 150 km per uur.
Maar op BP rijdt mijn auto veel sneller, wel 150 km per uur.
Om uw woorden een beetje te verdraaien.

Enneoja : voor glasvezel moet men wel een ander modem/router aanschaffen.
De huidige modems kunnen de grotere datastroom niet aan.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

=davert schreef op maandag 12 mrt 2012, 17:48: beste geesien,ik heb zelf ook glasvezelkabel,zat eerst bij upc,nu bij lijbrandt glasvezel,maar geloof me internet is nog nooit zo snel geweest bij upc had ik 25mb nu hier ook maar t is geweldig!!!!!betaal 49,95 voor tv,internet,telefoon per maand en ben zeer zeer tevreden,groetjes davie

erik9472
door erik9472 - Mar 12, 2012 om 19:48
50 Antwoorden / 1 Vragen

De overdracht met glasvezel is sneller. Er zijn straks meer mogelijkheden. Als je als bedrijf afhankelijk bent van het internet is glasvezel interessant. Als burger krijg je straks meer mogelijkheden aangeboden....maar die moeten wel betaald worden. De kabelexploitant (Ziggo UPC) heeft er al een glasvezelkabel liggen, maar die ligt er tot de verdeelkast, vanaf de verdeelkast ligt er een coax tot aan de woning.
Bij de aanleg van glasvezel tot aan de woning, als ik daar ook volledig gebruik van ga maken zie ik alleen mijn kosten voor TV en Internet (flink)stijgen.
Ik heb nog wel geduld en doe niet mee aan de hype. Een maand geleden was er een reportage op TV oost over de aanleg van de glasvezelkabel. http://www.rtvoost.nl/tv/?uid=234222

pavake
door pavake - Mar 12, 2012 om 19:54
17 Antwoorden / 0 Vragen

Heb zelf glasvezel tot in de meterkast
Hieraan hangt een kast van de provider met:
- aansluiting voor de telefoon
- aansluiting voor coaxiale verbinding Radio en TV (analoog), zodat je je hele thuis "netwerk" van splitters en versterkers zou kunnen hergebruiken voor het analoge signaal. Echter, dezelfde verbinding kan (afhankelijk van het gekozen abonnement) ook gebruikt worden voor digitale TV en/of radio
- netwerkaansluiting om router op aan te sluiten

Waarom ik glasvezel heb gekozen:
- destijds (enkele jaren geleden al weer) had ik regelmatig uitval van mijn kabelnetwerk, en de glasvezel bood een prijs-snelheid verhouding waar de grote kabel-maatschappijen en KPN destijds niet tegenop kon.

Keerzijde (maar geldt ook voor kabel- of adsl alles in één abonnement):
- als het modem eruit ligt, of verbinding is kapot, heb je meteen niets meer.

ge
door geessien - Mar 12, 2012 om 19:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad heel veel nuttige en minder nuttige reacties. Ik doe op dit moment alles via de kabel, dus digitaal (heb een alles in 1 pakket, bellen internet en tv via ziggo) en dat bevalt prima. Heb een hd-ontvanger die ik ook op pauze kan zetten, 300 uur kan opnemen (2 programma's tegelijk) kortom ik vind dat ik van alle moderne snufjes ben voorzien (sinds eind vorig jaar nieuwe tv en ontvanger) en nu komt er glasvezel. Ik vroeg me af wat op dit moment nut en noodzaak is om op glasvezel over te gaan.

bi
door bierhuis - Mar 13, 2012 om 00:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

Even voor alle duidelijkheid betreffende de snelheid van de signalen in coaxkabel.
De zogenaamde Velocity of Propagation oftewel de snelheid van het licht in gesloten ruimten.

Alleen professionele coaxkabel (niet die huis, tuin en keukenkabel van de bouwmarkt), met een dikte van de kern van 2,5 mm wordt 80% van de snelheid van het licht gehaald.

Dat zijn dan coaxiaal kabels met een dikte van 16 tot 24 mm, welke bij marineschepen ten behoeve van de 5 Ghz radar worden gebruikt.

Stel je gebruikt een zeer goede coaxiaal kabel voor in huis bijvoorbeeld de
Koka799 van een bekend duits fabrikaat, dan mag je blij zijn dat je 50 % haalt van de snelheid van het licht.
En dan nog te hopen dat er goede connectors zijn gemonteerd anders loop je de kans op vertikale golven in de kabel en dan heb je de hoofdprijs oftewel een slecht beeld, zowel analoog als digitaal, sd of hd, denk er maar eens over na.

sn
door snip - Mar 13, 2012 om 10:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Belangrijkste argument om voor glasvezel te kiezen was voor ons dat de uploadsnelheid gelijk is aan de downloadsnelheid. En dat is fijn voor de online backup en andere diensten in de cloud.

Bijkomende voordelen zijn:
- dat we bij Lijbrandt daadwerkelijk de snelheid halen waarvoor we betalen
- de klantenservice open is tot 22 uur, de telefoon wel opgenomen wordt en dat je belt tegen lokaal tarief. Bij Ziggo is de klantenservice alleen gratis voor telefonieklanten. Wij namen dit niet af en betaalden 10 ct per minuut voor het wachtmuziekje van het callcenter...
- toekomstbestendige aansluiting

bobmalooga
door bobmalooga - Mar 13, 2012 om 11:32
229 Antwoorden / 7 Vragen

Voor wie 2 TV toestellen niet genoeg is, kun je bij KPN zonder extra apparatuur of software ook TV kijken via de computer, gewoon via een webbrowser. Helaas nog niet alle zenders.

@wimmie20, 25Mb via kabel is niet hetzelfde als 25Mb via glas, ik denk dat dat te maken heeft met de stabiliteit van de verbinding.
Verder is ook de response-tijd veel lager, misschien heeft dat er ook mee te maken.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 13, 2012 om 14:00
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Bierhuis,
u vergelijkt appels met peren.
De snelheid van het licht heeft niets te maken met de snelheid van het elektronen transport in koperen leiding.
Zelfs al zou de snelheid van de elektronen 1 kilometer per uur zijn dan zou het signaal uiteindelijk bij uw computer terechtkomen.
Met glasvezelkabel wordt de elektronenstroom nauwelijks geremd, omdat glasvezel een te verwaarlozen afremmende werking heeft op de elektronenstroom. Naarmate een koperen leiding langer is wordt door de eigen elektrische weerstand het signaal afgeremd en zwakker. Daarom worden bij koperkabel op bepaalde afstand signaal versterkers gebruikt.
Voorbeeld : bij het bovengronds transporteren
van elektriciteit wordt een extreem hoog voltage gebruikt, dit is o.a om de verliezen door weerstand, die de koperkabel veroorzaakt te compenseren. Pas bij een transformatorstation wordt het voltage naar 230 volt gebracht.
De transportsnelheid in de kabel is onbelangrijk, het voordeel van glasvezelkabel is o.a. dat er veel meer data kunnen worden aangeboden aan uw computer, waardoor u sneller kunt up en downloaden. Dat is het voordeel. Uw computer op zich wordt van glasvezelkabel niet sneller. Bent u dus geen fanatiek
downloader dan zal glas niets extra's toevoegen aan uw computer beleving.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=========

=bierhuis schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 00:42: Even voor alle duidelijkheid betreffende de snelheid van de signalen in coaxkabel.
De zogenaamde Velocity of Propagation oftewel de snelheid van het licht in gesloten ruimten.

Alleen professionele coaxkabel (niet die huis, tuin en keukenkabel van de bouwmarkt), met een dikte van de kern van 2,5 mm wordt 80% van de snelheid van het licht gehaald.

Dat zijn dan coaxiaal kabels met een dikte van 16 tot 24 mm, welke bij marineschepen ten behoeve van de 5 Ghz radar worden gebruikt.

Stel je gebruikt een zeer goede coaxiaal kabel voor in huis bijvoorbeeld de
Koka799 van een bekend duits fabrikaat, dan mag je blij zijn dat je 50 % haalt van de snelheid van het licht.
En dan nog te hopen dat er goede connectors zijn gemonteerd anders loop je de kans op vertikale golven in de kabel en dan heb je de hoofdprijs oftewel een slecht beeld, zowel analoog als digitaal, sd of hd, denk er maar eens over na.

karelstromph
door karelstromph - Mar 13, 2012 om 18:03
95 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb ook glasvezel (KPN), all-in. Dus TV, Internet en telefoon. Ze werken op enkele (keren) uitzondering na goed, De snelheden zijn uitstekend. Dus heb ik het hier alleen over de TV. Natuurlijk zijn analoge zenderst te ontvangen: zo is NL1 analoog kanaal 1 en digitaal kanaal 701 (etc.). Je kunt inderdaad als je kastje 1963 (met HD) hebt opnemen en een ANDERE kijken - direct - of een opgenomen programma afkijken. Met kastje 1960 (geen HD) kun je alleen maar kijken. Je krijgt wel een doorschakelkastje mee, dus kun je meer TV's aansluiten. Echt veel heb je er niet aan met kastje 1960, omdat je op 2 TV's dan alleen dezelfde zender kunt bekijken. Hij kan immers een andere - op de achtegrond - niet opnemen.

Straat, voordeur, meterkast en installeren. Deze werkzaaheden worden door drie of vier verschillende bedrijven uitgevoerd, dus kan niet gelijktijdig, maar moet wel achterelkaar in deze volgorde gebreuren als je dat wenst. De straataanleg is infrastructuur, dus heb je daar niets mee te doen. naar je voordeur, meterkast en installeren kies je zelf (of niet)

Bij ons ging dat per "actie" - dus alle vier "aansluitingen" gratis. Kies je voor 2, 3 en 4 niet, dan zal dat op een ander tijdstip NIET gratis zijn. Dus het is wijs om binnen de actie voor ja te kiezen.

Het kastje neemt de TV-functie van je TV over. Je TV is slechts een monitor geworden, (van het kastje). Daarin kies je de programma's, de TV kan dat niet (meer).

Volgens de monteur kun je geen dvd-recorders op het kastje aansluiten: maar dat is NIET waar. Ik heb er drie (en een video recorder) en voordien kon (Ziggo) vier zenders tegelijkertijd opnemen en een 5e direct afspelen. Immers ze waren alle 4 tevens "ontvangers". NU laat ik het kastje (1963) zelf opnemen, terwijl ik een 2e zender kies om af te kijken - maar i.p.v. kijken laat ik het door de DVD-recorder opnemen (ingesteld op Line2) dus kan ik de tijden programmeren en de recorder slaat dus af zodra het het geprogrammeerde einde heeft bereikt.

Op dezelfde wijze kun je ook van je kastje afspelen op je DVD recorder. En inderdaad is je beperking 2 zenders (tegelijk).

Zij herhaald, je TV en je DVD-recorders zijn monitors geworden, DE ontvanger is je kastje. Overigens doet het er niet toe, of de zending digitaal is (of niet) de recorders nemen het aangeboden beeld op. Een digitale zending (bv. NL1=701) zal misschien een fractie beter zijn (dan NL=1) dus neem de recorder een fractie beter beel op. Ik zie het verschil niet.

Het glasvezelverhaal (snelheden, bandbreedte) gaat alleen op, als de glasvezellijn over het hele traject loopt. Als het glasvezel in je straat is aangelegd, maar daarvandaan naar je voordeur nog via je oude koperdraadkabel loopt, dan heb je door dat stukje koperdraad de voordelen van glasvezel te niet gedaan. De koperdraad schakelt de voordelen van je glasvezel uit.

Een en ander loopt uit de meterkast, draadloos (de TV via een speciale stopcontact (dus via je electrisceh bedrading).

Glasvezel is de toekomst en ik raad iedewreen aan, vooral als je alles gratis kunt laten doen, omdat er een actie loopt.

Groet, Karel

donna53
door donna53 - Mar 13, 2012 om 19:30
98 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=gsm schreef op maandag 12 mrt 2012, 19:07][quote=aragon schreef op maandag 12 mrt 2012, 14:04]
@eemmap en gsm,

Bij glasvezel zitten er wel degelijk radiozenders op.
Ja, dat is bekend, maar zijn die zenders ook op de bestaande audio installatie met FM radio ontvangst te ontvangen? Volgens mij is radio bij KPN alleen op het TV toestel te beluisteren.

[quote]Ook kun je met glasvezel op meerdere tv's in verschillende kamers tv kijken.
Volgens mij kan dat bij KPN standaard met twee toestellen en wel digitaal.
Analoge TV ontvangst is volgens mij niet mogelijk bij KPN. Over meer dan twee TV's kon ik bij KPN moeilijk informatie vinden, afgezien van digitenne. Maar uiteindelijk vond ik ergens dat elke extra TV voor digitale ontvangst €4/mnd extra kost.

[quote]Kijk voor verdere info op www.kpn.com/glasvezel/kpn-glasvezel.htm.
Op deze KPN site vind ik niets of weinig over FM radio en analoge TV ontvangst. KPN biedt dat gewoonweg niet aan.

KPN legt de glasvezel volgens mij niet tot in de meterkast, maar volgens mij slechts tot ergens dicht in de buurt. Dat is wel een voordeel t.o.v. ADSL, dat bij te grote afstand tot de centrale snelheid verliest, maar het biedt toch een, door het koperdraadje op het laatste traject naar het huis, beperkte snelheid.

Bij KPN kun je je stereo installatie gewoon apart aansluiten. Dit doe je nml. op de audio-uitgang van je digitale ontvanger. Je hoeft dus niet je tv aan te zetten, alleen je digi kastje. Je bedient je installatie via het kastje. Daar zoek je dus je zenders op i.p.v. op je ''radio''.
In een aantal gemeentes (waaronder Hoofddorp) is glasvezel aangelegd en wel tot in de meterkast. Geen laatste koperdraadje dus.
Je betaalt geen 4 euro extra voor een tweede ontvanger. Die zit al in de totaal prijs. Pas als je slechts 1 ontvanger wilt hebben (dus voor 1 tv) krijg je een korting van 4 euro op de totaal prijs. Voordeliger dus i.p.v duurder!

aragon
door aragon - Mar 14, 2012 om 13:54
106 Antwoorden / 0 Vragen

@karelstromph,

Ik heb nu al bijna 2 jaar glasvezel van KPN tot in de meterkast.
Ik had voorheen de settopbox 1960, wat wel degelijk een HD ontvanger is met een hdd erin, ik heb nu dus de 1963.
Bij KPN is Ned 1kanaal 1 digitaal, en kanaal 701 HD.
Het verschil in kwaliteit is wel een behoorlijk stuk scherper.
Dit kun je namelijk op de settopbox instellen.

Gr,
Aragon

gsm
door gsm - Mar 14, 2012 om 16:30
5940 Antwoorden / 47 Vragen

[quote=donna53 schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 19:30]
Bij KPN kun je je stereo installatie gewoon apart aansluiten. Dit doe je nml. op de audio-uitgang van je digitale ontvanger. Je hoeft dus niet je tv aan te zetten, alleen je digi kastje. Je bedient je installatie via het kastje. Daar zoek je dus je zenders op i.p.v. op je ''radio''.Dat vind ik appels met peren vergelijken. Dan heb je dus geen TV van dat "digikastje", terwijl je radio luistert en ook geen radio meer via de kabel op de bovenverdieping. De bestaande radio's of tuners kun je dus afschrijven. Het digikastje moet dicht naast je stereo staan, maar ook direct naast je TV, vanwege de beperkte lengte van al die extra kabels. Daarnaast heb je nog de aanleg van kabel(s) van de meterkast naar de digikastje(s), ter vervanging van de bestaande coax kabels.
[quote]Je betaalt geen 4 euro extra voor een tweede ontvanger. Die zit al in de totaal prijs. Pas als je slechts 1 ontvanger wilt hebben (dus voor 1 tv) krijg je een korting van 4 euro op de totaal prijs. Voordeliger dus i.p.v duurder!
Dat schreef ik ook dacht ik :( 2 TV's standaard en €4 voor elke extra TV), maar kennelijk was dat niet duidelijk genoeg. Hoezo 1 TV voordelig? Ik heb 4 TV's op 1 analoge aansluiting en geen gedoe met digikastjes, extra kabels, adapters, stroomaansluitingen en afstandsbedieningen.

ja
door jayjay_seal - Mar 19, 2012 om 11:51
5 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af waarom het antwoord van GSM een top antwoord is.....het verhaal over koper raakt kant nog wal. Zodra de genoemde acties (reggefiber in dorp/stad etc) aan de gang zijn is er interesse om glasvezel tot de deur te leggen..... het hele verhaal van koper etc is dan niet meer van toepassing...

Ook televisie en telefoon kunnen via de glasvezels lopen..... (soms kun je zelfs je tv tuner van bv ziggo behouden...)

Glasvezel is het zelfde aangesloten als glasvezel (dus ook een modem/router met telefoonaansluitingen en een aansluiting voor COAX voor de TV toestellen. Het enige verschil is dat er geen Coax vanuit de meterkast het modem in gaat maar glasvezel

mayonaise
door mayonaise - Apr 20, 2012 om 21:50
33 Antwoorden / 1 Vragen

waarom zou je geen glasvezel diensten willen? prijs is hetzelfde!

Wat voor gevolg heeft het?

U kunt met uw huidige kopernetwerk niet met de snelheid meedoen. Wat wel belangrijk is.Het bufferen van de sites en filmpjes hebben de snelheid nodig! Want vele filmpjes en foto’s worden door het gebruik van glasvezel in hoge kwaliteiten geüpload. Met gevolg dat de websites die u bezoekt steeds trager worden. En sterker nog time-outs treden sneller op. Niet alleen Internet maar ook uw TV en.....lees verder: www.pclooptvast.nl

Ik hoop dat die website uw vraag beantwoord heeft.

er
door erikengerd - Aug 26, 2012 om 18:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zo mijn twijfels bij de glasvezel. Mijn adsl doet het uitstekend en kan nog jaren mee. Ook heb ik nog geeneens het snelste ADSL abonnement. Ik heb voor mezelf besloten om pas over te gaan naar glasvezel zodra ik het gratis krijg. Er wordt me nu een product in de maag gesmeerd wat ik niet nodig heb.

Wat wel duidelijk is, is dat glasvezel meer capaciteit biedt en dus op de lange termijn beter is dan adsl. Ik krijg met al dit glasvezel gedoe sterk de indruk dat ik moet betalen voor noodzakelijke ontwikkelingen om de infrastructuur futureproof te houden.

Ik heb nog geen enkele aanbieding gezien die niet zeker 15 eur per maand duurder is dan wat ik nu heb. Lijkt me dus logisch dat ik nu niet over ga naar glasvezel. Glasvezel komt vanzelf wel, en wel gewoon gratis zodra de onderhoudskosten van adsl te duur worden.

ja
door jayjay_seal - Aug 30, 2012 om 08:43
5 Antwoorden / 0 Vragen

mayonaise bedankt voor je antwoord.... maar meestal is het wel duurder als een normaal abbonement (ADSL (kpn, etc) of Coax (ziggo, upc etc) en daarnaast zal het wel los lopen met het bufferen van de filmpjes....

er zijn nog genoeg landen die geen supersnel internet hebben dus websites zullen daar dan ook echt wel rekening mee houden... belangrijker is je PC bij te houden en deze het snelst te laten zijn ipv. de internet verbinding (er is nl geen verband tussen de computersnelheid en de internetsnelheid... maw... je computer wordt er niet sneller van (integenstelling tot wat veel internet providers indirect zeggen om je toch maar een abbonement aan te smeren)

Gewoon blijven zitten zoals je zit en wachten op glasvezel.... en tot dat het ongeveer even duur is als je huidige abbonement.... erg veel schiet je er als normale gebruiker niet van op....

ja
door jayjay_seal - Aug 30, 2012 om 08:56
5 Antwoorden / 0 Vragen

Op te merken valt dat zowel ADSL als COAX vaak al voldoende zijn bij normaal gebruik (vaak zijn website, mail, etc verbindingen al zgn. "gecapped" en krijg je toch de volledige snelheid niet (in verband met server aanvallen etc))

Tenzij je wil downloaden.... en dan hangt het wederom helemaal af van de tegenpartij.... als je niet beide geen degelijke verbinding hebt dan zal het nooit wat worden ook... bovendien... hoe verder weg je een bestand haalt hoe langzamer het vaak is...(nog steeds)

Je moet niet vergeten dat het internet een aaneenschakeling is van netwerken.... je kunt een uber dikke verbinding hebben (van mij part 12 glasvezel verbindingen tegelijk) als het netwerk zelf niet mee werkt dan ben je nog geen steek verder....

Ik had geloof ik al vermeld dat er nog heel veel mensen wereldwijd niet eens z'n snelle verbinding hebben...

Dus het zal wellicht helpen als je veel download maar eigenlijk is het gewoon een overkill..... Het zal in de toekomst wellicht goedkoop worden om een nu duurder en sneller internet te krijgen via COAX of ADSL.... das wellicht nog interessanter voor de mensen die twijfelen....

jobiejoba
door jobiejoba - Aug 30, 2012 om 09:41
134 Antwoorden / 1 Vragen

Het zal nog wel jaren duren voordat glasvezel overal aangelegd is. Vroeger had je alleen inbellen via de telefoonlijn, later internet via de kabel. Het is een evolutie, de prijs/kwaliteit verhouding zal bepalen welk systeem de voorkeur heeft.

jo
door jorisw - Aug 30, 2012 om 09:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=erikengerd schreef op zondag 26 aug 2012, 18:18]Ik heb zo mijn twijfels bij de glasvezel. Mijn adsl doet het uitstekend en kan nog jaren mee. Ook heb ik nog geeneens het snelste ADSL abonnement. Ik heb voor mezelf besloten om pas over te gaan naar glasvezel zodra ik het gratis krijg. Er wordt me nu een product in de maag gesmeerd wat ik niet nodig heb.

Wat wel duidelijk is, is dat glasvezel meer capaciteit biedt en dus op de lange termijn beter is dan adsl. Ik krijg met al dit glasvezel gedoe sterk de indruk dat ik moet betalen voor noodzakelijke ontwikkelingen om de infrastructuur futureproof te houden.

Ik heb nog geen enkele aanbieding gezien die niet zeker 15 eur per maand duurder is dan wat ik nu heb. Lijkt me dus logisch dat ik nu niet over ga naar glasvezel. Glasvezel komt vanzelf wel, en wel gewoon gratis zodra de onderhoudskosten van adsl te duur worden.

Buiten de snelheid biedt glasvezel als voordeel dat de uplink en downlink snelheid hetzelfde zijn (symmetrisch, i.t.t. asymmetrisch bij ADSL). Als je alleen maar consumeert maakt dat niet zoveel uit, maar het zodra je gebruik gaat maken van cloud diensten of bijvoorbeeld e-health diensten dan is een hogere upload snelheid interessant.

ph
door philip36 - Aug 30, 2012 om 09:51
2275 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 13 mrt 2012, 14:00]Bierhuis,
u vergelijkt appels met peren.
De snelheid van het licht heeft niets te maken met de snelheid van het elektronen transport in koperen leiding.
Zelfs al zou de snelheid van de elektronen 1 kilometer per uur zijn dan zou het signaal uiteindelijk bij uw computer terechtkomen.
Met glasvezelkabel wordt de elektronenstroom nauwelijks geremd, omdat glasvezel een te verwaarlozen afremmende werking heeft op de elektronenstroom.
Wordt er bij glasvezel niet gewerkt met licht?
Glas heeft een hele hoge electrische weerstand.

ja
door jayjay_seal - Aug 30, 2012 om 10:48
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=jorisw schreef op donderdag 30 aug 2012, 09:42]

Buiten de snelheid biedt glasvezel als voordeel dat de uplink en downlink snelheid hetzelfde zijn (symmetrisch, i.t.t. asymmetrisch bij ADSL). Als je alleen maar consumeert maakt dat niet zoveel uit, maar het zodra je gebruik gaat maken van cloud diensten of bijvoorbeeld e-health diensten dan is een hogere upload snelheid interessant.

Dan nog hangt het van de tegenpartij af.... en werkt het alleen als beide partijen een hogere snelheid hebben....en het netwerk meewerkt...

ja
door jayjay_seal - Aug 30, 2012 om 10:53
5 Antwoorden / 0 Vragen

En daarnaast..... heel veel providers bieden alleen hun snelheden aan met een * vermelding waarin aan wordt gegeven dat de maximum snelheid niet altijd te halen is zo ook met glasvezel..... het hele proces van klagen over snelheden etc... bij providers gaat weer opnieuw beginnen.....

[Quote]Nederland vierde op wereldranglijst internetsnelheid
tags: office

Met een gemiddelde internetsnelheid van 8,2Mbps staat Nederland 4e op de wereldranglijst. Alleen in Aziatische landen is internet nog rapper.

Deze gemiddelde internetsnelheid van 8,2Mbps in Nederland is terug te vinden op de website van Akamai, dat deze week hun laatste kwartaalcijfers over de wereldwijde internetsnelheden naar buiten bracht. Ten opzichte van vorig jaar is de gemiddelde snelheid wereldwijd gestegen. Maar sinds het tweede kwartaal van dit jaar is wel een daling van 14 procent ingezet. Wereldwijd ligt de gemiddelde internetsnelheid momenteel op 2,3Mbps.

We staan al 4de.... nog sneller internet betekend alleen maar dat anderen altijd langzamer zullen zijn.....

aragon
door aragon - Aug 30, 2012 om 14:44
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gsm schreef op maandag 12 mrt 2012, 19:07][quote=aragon schreef op maandag 12 mrt 2012, 14:04]
@eemmap en gsm,

Bij glasvezel zitten er wel degelijk radiozenders op.
Ja, dat is bekend, maar zijn die zenders ook op de bestaande audio installatie met FM radio ontvangst te ontvangen? Volgens mij is radio bij KPN alleen op het TV toestel te beluisteren.

[quote]Ook kun je met glasvezel op meerdere tv's in verschillende kamers tv kijken.
Volgens mij kan dat bij KPN standaard met twee toestellen en wel digitaal.
Analoge TV ontvangst is volgens mij niet mogelijk bij KPN. Over meer dan twee TV's kon ik bij KPN moeilijk informatie vinden, afgezien van digitenne. Maar uiteindelijk vond ik ergens dat elke extra TV voor digitale ontvangst €4/mnd extra kost.

[quote]Kijk voor verdere info op www.kpn.com/glasvezel/kpn-glasvezel.htm.
Op deze KPN site vind ik niets of weinig over FM radio en analoge TV ontvangst. KPN biedt dat gewoonweg niet aan.

KPN legt de glasvezel volgens mij niet tot in de meterkast, maar volgens mij slechts tot ergens dicht in de buurt. Dat is wel een voordeel t.o.v. ADSL, dat bij te grote afstand tot de centrale snelheid verliest, maar het biedt toch een, door het koperdraadje op het laatste traject naar het huis, beperkte snelheid.

Je kunt het radiosignaal vanaf de settopbox direct op de audioinstalatie aansluiten.

Meerdere tv's aansluiten is mogelijk, maar de ontvangst is alleen digitaal of full hd.

KPN legt het glasvezelkastje tot in de meterkast aan, zoals bij mij en veel van mijn buren. Nu praat ik hier wel over Almere, maar neem aan dat dit ook elders gebeurt, anders zou glasvezel weinig zin hebben.

ma
door machverb - May 10, 2013 om 13:05
4 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je al van de internetbril gehoord van Google?
Deze bril zal gebruik maken van snel draadloos internet.
Dus je kunt verwachten dat voor mobiele apparaten zoals laptops, telefoons
Tabletten, tv's enz dit een grote vlucht zal nemen.
Is de aanleg van een glasvezelnet voor particulieren dan rendabel?
Ik zou dus in glasvezel geen investering doen!

jo
door jorisw - May 10, 2013 om 16:42
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=machverb schreef op vrijdag 10 mei 2013, 13:05]Heb je al van de internetbril gehoord van Google?
Deze bril zal gebruik maken van snel draadloos internet.
Dus je kunt verwachten dat voor mobiele apparaten zoals laptops, telefoons
Tabletten, tv's enz dit een grote vlucht zal nemen.
Is de aanleg van een glasvezelnet voor particulieren dan rendabel?
Ik zou dus in glasvezel geen investering doen!

Als je thuis wifi wilt gebruiken is het toch wel handig om een vaste verbinding (bijv. glasvezel) te hebben.

En niet alleen die google bril zal gebruik maken van snel internet hoor. Smartphone, tablets, laptops en nog veel meer apparaten doen dat al lang.

wimmi20
door wimmi20 - May 11, 2013 om 00:54
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ik ben maar een simpele ziel.
Dus stel ik simpele vragen.
Is die hoge glasvezel snelheid niet alleen maar belangrijk als je films aan het jatten bent ?
En dat geneuzel over die koekel bril die pas goed werkt als je een glasvezel verbinding hebt.
Dat houdt dus in dat je er alleen thuis iets aanhebt, loop je mooi voor tjoemba in huis met dat stomme ding op je kop.
Want buiten de deur lijkt ie niet te werken, of moet je een abo afsluiten bij Hans Anders?
Zoals ik al zei, een eenvoudige ziel stelt eenvoudige vragen

gompy2
door gompy2 - May 11, 2013 om 15:58
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 11 mei 2013, 00:54]
Zoals ik al zei, een eenvoudige ziel stelt eenvoudige vragen
Duidelijk, maar de antwoorden kun je vinden in je wimmipedia, toch?
;-)

Toch wil ik er even serieus op ingaan.
In mijn optiek moeten we blij zijn met de komst van glasvezel.
Niet omdat we het moeten gebruiken, maar omdat het de enige mogelijkheid is om de kabelaars, die nu een monopoliepositie hebben, en in feite kunnen doen wat ze goeddunkt, elk in hun eigen gebied, op enige wijze te kunnen beconcurreren.
Iets wat nu geen enkele aanbieder van diensten via een telefoonlijn kan omdat die met de beperkingen van een koperdraad zitten als de abonnee een beetje ver van een centrale woont.
Heel veel kabelabonnees zitten nu noodgedwongen bij zo'n kabelaar terwijl ze het eigenlijk helemaal niet willen.