mb
door mbvdlinden Nov 8, 2014 om 23:34
Huishouden & energie

Waarom kunnen wij als Nederlanders geen stroom van Nederland krijgen?

Wij wonen precies op de grens van Nederland met Belgie. Daarom is het voor Nederlandse energiemaatschappijen blijkbaar onmogelijk om ons van Nederlandse elektriciteit te voorzien en zijn wij genoodzaakt om deze vanuit Belgie af te nemen (wat veel duurder is en die ons ook nog eens in de wintermaanden waarschijnlijk meerdere keren gaan afsluiten, omdat Belgie een energietekort heeft! ). Dit is ook zo met de watervoorziening. Het vreemde van deze zaak is, dat wij wel gas, telefoon en internet vanuit Nederland krijgen. Dit geld zo voor 20 huizen hier in deze straat, dus kunnen wij ergens eisen dat wij water en elektriciteit van Nederland krijgen?

793 9 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Nov 8, 2014 om 23:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Als u een Nederlands adres heeft moet u toch ook stroom kunnen krijgen uit Nederland. Vreemd, de rest krijgt u wel gewoon geleverd? Kreeg trouwens de indruk, door deze site, dat alles in België goedkoper was? Dus als ik het goed begrijp heeft u geen Nederlandse Energiemaatschappij?

tijger1
door tijger1 - Nov 8, 2014 om 23:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En in welk dorp woont u dan dat u de resy wel van Nedelandse keveranciers kunt krijgen, maar elektra niet?

costnix
door costnix - Nov 9, 2014 om 07:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn kristallen bol zegt, dat er geen kabels voor elektriciteit vanuit Nederland naar uw huis is gelegd. Als u in Baarle-Nassau of Baarle-Hertog woont zou dat best wel eens kunnen.

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2014 om 09:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wel gas?

edrick3
door edrick3 - Nov 9, 2014 om 09:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 9 nov 2014, 09:02]Maar wel gas?

TS schrijft:
.....Het vreemde van deze zaak is, dat wij wel gas, telefoon en internet vanuit Nederland krijgen......

tijger1
door tijger1 - Nov 9, 2014 om 10:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 9 nov 2014, 09:54][quote=tijger1 schreef op zondag 9 nov 2014, 09:02]Maar wel gas?

TS schrijft:
.....Het vreemde van deze zaak is, dat wij wel gas, telefoon en internet vanuit Nederland krijgen......

Ja precies, wel gas. Maar als dat stukje straat in Baarle Nassau ligt, wat dan weer in Baarle Hertog ligt, iis er ook geen aparte gasleiding voor de Nederlanders, net zoals het elektra en het water.

pi
door pieterwolters - Nov 9, 2014 om 10:26
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is de reden dat dit ooit zo is aangelegd? Is alle infrastructuur destijds naar de dichtstbijzijnde verdeelpunten aangelegd om kosten te besparen bijvoorbeeld?

mb
door mbvdlinden - Nov 10, 2014 om 13:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet hoe ik op de vragen/antwoorden individueel kan reageren.
Dus bij deze dan maar algemeen:

- wij wonen in Nispen op de grens met Essen (B)
- de Nederlandse energiemaatschappijen vinden het blijkbaar teveel werk om elektriciteitskabels naar onze huizen aan te leggen
- dit geldt ook voor de watermaatschappijen
- er liggen wel telefoonkabels en gasleidingen vanuit Nederland
- de prijzen in Belgie liggen beduidend hoger dan in Nederland

En wij weten allemaal dat wij als Nederlanders recht hebben op Nederlandse voorzieningen, maar na 20 jaar strijd is dat ons in de Grensstraat nog steeds gelukt!

tijger1
door tijger1 - Nov 10, 2014 om 13:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kunt weer voordeliger tanken en roken ;-)

Geen idee of u "recht" hebt op Nederlandse stroom, maar als u daar al 20 jaar over bezig bent, zullen de rechten wel vaststaan.

Het zijn geen overheids bedrijven, maar misschien kunt u het erns aankaarten bij de Ombudsman.