ca
door cathja Jul 3, 2012 om 10:44
Voeding & gezondheid

Waarom uien uit Nieuw Zeeland?

Vorige week kocht ik bij de Plusmarkt een netje van 2 kg uien voor € 1,99. Thuis zag ik op het label dat deze uien uit Nieuw Zeeland afkomstig waren. Ik vroeg mij af waarom een NL supermarkt geen producten als dit uit eigen land inkoopt. Ik moet nu ook een flink deel van de transportkosten betalen, terwijl we allemaal weten dat de uientelers hier in NL per kilo maar een schijntje krijgen voor hun product en dat de prijs in de winkel daardoor laag zou kunnen zijn. Dit gebeurt ook met de aardappels, maar daar gaat dit nu niet over.

Gisteren was ik opnieuw bij Plus en zag tot mijn stomme verbazing dat er nog andere netjes uien te koop waren (grotere) en deze kwamen uit Argentinië. Ik heb vorige week per mail al een vraag over dit product aan de Plus gestuurd, maar tot op heden heb ik nog geen bericht ontvangen.

Heb ik teveel betaald voor de uien en kan ik mijn supermarkt vragen zoveel mogelijk producten uit eigen land in te kopen? Dat is toch altijd voordeliger en beter voor onze eigen economie?

7442 51 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 10:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Seizoensgebonden misschien?

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 11:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ winterman:

hier heb ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht, omdat ik ervan uitga dat uien normaal gesproken 's zomers altijd volop verkrijgbaar zijn. Ook los. Maar u zou best gelijk kunnen hebben,

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@hereistom:

In het artikel 'Boeren hebben overschot aan uien!' zie ik een reclamebord:
20 kg uien voor € 1,00! Dat is wel wat anders dan mijn netje Nieuw Zeelandse uien van 2 kg voor € 1,99!
Het is voor mij ook een raadsel waarom ze in de winkel zo duur zijn!

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 12:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

cathja schreef op dinsdag 3 jul 2012, 11:17: @hereistom:

In het artikel 'Boeren hebben overschot aan uien!' zie ik een reclamebord:
20 kg uien voor € 1,00! Dat is wel wat anders dan mijn netje Nieuw Zeelandse uien van 2 kg voor € 1,99!
Het is voor mij ook een raadsel waarom ze in de winkel zo duur zijn!

Kosten van het winkelpand, personeelskosten, verpakkingsmateriaal, risico's, een paar procent marge, tussenhandel enz.enz.....

Maar als je het teveel vindt moet je gewoon een kist van 20 kilo direct bij de boer halen.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Andersom gebeurt overigens ook: wij dumpen kip in Afrikaanse landen voor een prijs waar ze in Afrika zelf geen kippen voor kunnen fokken.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jorisw:

die kosten die worden genoemd zijn dan wel erg hoog! We hebben het hier over slechts 1 netje uien! Ik denk eerder dat de winstmarge te groot is. Enige tijd geleden kwam dit onderwerp in de media ook ter sprake, maar toen ging het over de te hoge prijs voor de aardappelen. Er werd toen duidelijk gesteld dat de consument teveel betaalt voor z'n aardappelen.

Als je de prijzen redelijk wilt houden, dan koop je toch niet in aan het andere eind van de wereld, terwijl de boeren hier met hun handel blijven zitten? Zo krijgen we echt geen gezonde economie volgens mij. Laten we onze eigen telers voorrang geven en hun producten afnemen. Dat scheelt hoge transportkosten én we helpen die mensen aan een normaal bestaan. Het is toch van de gekke dat ze de uien aan de straatstenen bijna niet kwijt kunnen? Bovendien hoef ik helemaal geen verpakte uien. Ik wil graag de uien los kopen, omdat ik graag zelf wil bepalen hoeveel ik nodig heb.

Wat die kippen betreft: die eet ik allang niet meer. Ze smaken nergens meer naar en ik heb de waarschuwing ter harte genomen dat teveel fokkers op de verkeerde manier met antibiotica omgaan. Ik vind het dus zéker niet in orde dat we onze kippen in Afrikaanse landen dumpen. Wat mij betreft zou de hele vleesindustrie op de schop mogen. Dat loopt flink uit de hand! (megastallen).

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

cathja schreef op dinsdag 3 jul 2012, 14:44: @jorisw:

die kosten die worden genoemd zijn dan wel erg hoog! We hebben het hier over slechts 1 netje uien! Ik denk eerder dat de winstmarge te groot is.

Die kosten zijn ook hoog, veel hoger dan de netto productkosten. Kleinverpakkingen zijn gewoon erg duur en vergeet ook zeker niet de kosten van een winkelpand en winkelpersoneel. Een winkelpand op een beetje goede locatie (bijv. winkelcentrum) heeft een vierkant meterprijs van ca. 250 euro per jaar. De gemiddelde omzet per vierkante meter is 450 euro per jaar. Dus meer dan de helft van wat je betaald gaat al op aan de kosten van het winkelpand.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je moet een 'flink deel' van de transportkosten betalen??? Waar een mens niet allemaal last van kan hebben. Wat kosten nu een paar uien?

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 15:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

cathja schreef op dinsdag 3 jul 2012, 10:44:
Heb ik teveel betaald voor de uien en kan ik mijn supermarkt vragen zoveel mogelijk producten uit eigen land in te kopen? Dat is toch altijd voordeliger en beter voor onze eigen economie?

Antwoorden: ja en ja.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ zwemmer:

ik denk dat je niet goed begrepen hebt waar het hier om gaat! Mijn vraag is waarom we uien moeten inkopen aan de andere kant van de wereld als we zelf telers genoeg hebben (die hun handel niet aan de straatstenen kwijt kunnen, zie reaktie van henk51). Waarom moet een klant veel meer betalen dan feitelijk nodig is? Het gaat mij zéker niet om die € 1,99, want ik ben niet armlastig, maar het principe klopt gewoon niet! En wees gerust, ik heb er echt geen last van, maar ik ben altijd al een voorstander geweest van producten van eigen bodem. Is daar iets mis mee?
Mijn grootvader is zijn hele leven landbouwer geweest, en in zijn tijd was het normaal dat hij kon leveren aan de winkels in zijn provincie. Tegenwoordig moet blijkbaar alles van 'ver' komen. Nou, dat is zéker niet altijd lekkerder, maar wél duurder! Ik let gewoon ook op 'de kleintjes'.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

cathja schreef op dinsdag 3 jul 2012, 10:44: Vorige week kocht ik bij de Plusmarkt een netje van 2 kg uien voor € 1,99. Thuis zag ik op het label dat deze uien uit Nieuw Zeeland afkomstig waren. Ik vroeg mij af waarom een NL supermarkt geen producten als dit uit eigen land inkoopt. Ik moet nu ook een flink deel van de transportkosten betalen, terwijl we allemaal weten dat de uientelers hier in NL per kilo maar een schijntje krijgen voor hun product en dat de prijs in de winkel daardoor laag zou kunnen zijn. Dit gebeurt ook met de aardappels, maar daar gaat dit nu niet over.

Gisteren was ik opnieuw bij Plus en zag tot mijn stomme verbazing dat er nog andere netjes uien te koop waren (grotere) en deze kwamen uit Argentinië. Ik heb vorige week per mail al een vraag over dit product aan de Plus gestuurd, maar tot op heden heb ik nog geen bericht ontvangen.

Heb ik teveel betaald voor de uien en kan ik mijn supermarkt vragen zoveel mogelijk producten uit eigen land in te kopen? Dat is toch altijd voordeliger en beter voor onze eigen economie?

Ja je hebt inderdaad veel teveel betaald voor je uien.
Nederlandse boeren hebben schuren vol liggen met uien,zij krijgen maar zo'n cent of 3 voor hun produkt dit is ver onder de kostprijs.
De buitenlandse uien worden ingekocht voor 75 cent de kilo.
Reden? Wellicht grotere winstkans voor de importeurs, of verkeerd gebruikte import subsidies? Laat de kamer daar maar eens over debatteren.Als de Nederlandse boer 10 cent of meer zou krijgen zou dat goed zijn voor die bedrijven en voor onze portemonnee.
En zijn de hollandse uien slecht? Ik gebruik nu al maanden uien uit de flevopolder gekregen van een teler aldaar zijn netzo lekker als de dure uien in de winkels.

gr Henk

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom moet een klant veel meer betalen dan feitelijk nodig is?

Je moet niets... Je kan ook gewoon je uien bij de boer halen, ze liggen dan inderdaad niet even om de hoek bij de supermarkt, waar alle kosten worden doorberekend. Aan jou de keus.
Ga dan naar een super waar wel de uien van de Hollandse grond van komen.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

cathja schreef op dinsdag 3 jul 2012, 15:58: Tegenwoordig moet blijkbaar alles van 'ver' komen. Nou, dat is zéker niet altijd lekkerder, maar wél duurder! Ik let gewoon ook op 'de kleintjes'.

Van ver komen wil helemaal niet zeggen dat het duurder is.
Europese boeren slokken al een enorm deel van de landbouw-subsidies op. Daarbij zijn de loon- en bedrijfskosten in Europa relatief hoog.
Jouw supermarkt wil je helemaal geen dure spullen aansmeren. Door het van ver te halen zijn ze vaak juist goedkoper uit.
Ik ben het er ook niet altijd mee eens, maar dat heet nu eenmaal vrije markt.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2012 om 21:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op dinsdag 3 jul 2012, 21:21:
Dit verhaal klopt dus voor geen meter!
Nederlandse boeren hebben een overschot aan groente en fruit! De prijzen zijn juist erg laag in Nederland. Toch worden o.a. tonnen aan uien en aardappels doorgedraaid omdat ze ze niet kwijt kunnen!

De markt is er eentje van vraag en aanbod. Kennelijk toch te duur, ondanks de landbouwsubsidies.

hereistom schreef op dinsdag 3 jul 2012, 21:21:
Hier kun je bij de boer zelf voor een paar centen uien, aardappels en andere groenten en fruit halen, anders wordt het doorgedraaid als veevoer!

Het vee moet toch ook eten, waarom wordt dat meteen neergezet als negatief?
De boer kan het gewoon op de markt verkopen. Is hij te duur, dan heeft hij geen deal. Dat is hooguit een vorm van slecht ondernemerschap.

hereistom schreef op dinsdag 3 jul 2012, 21:21: Zolang ze blijven speculeren met voedselprijzen, dan zal dit probleem alleen maar erger worden.

Er wordt niet gespeculeerd met voedselprijzen, behalve dan wat aangaat de landbouwsubsidies. De prijs is wat een gek ervoor geeft. Dat heet handel. Als alle consumenten graag goedkoop bij de boer kopen is daar niets op tegen.
Doen ze dat niet, dan doet de boer z'n marketing niet goed.

hereistom schreef op dinsdag 3 jul 2012, 21:21: Het contract van de boer wordt eerst meerdere malen verkocht om er rijker van te worden. De Boer vangt bijna niets en de consument betaald de hoofdprijs.

Overdrijven is een kunst. Wat kost nu een zak uien in de supermarkt?
Nog geen duppie per dag aan uienconsumptie. De boer bepaalt zelf welke contracten hij aangaat, dus als hij een speelbal van de commercie wordt dan heeft hij daar zelf mee ingestemd.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 00:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn "uienvraag" begint aardig ingewikkeld te worden. Ik zal proberen alle antwoorden goed in me op te nemen. Dat van die speculaties e.d. wist ik niet. Zo leer ik nog eens wat!

Groetjes,
Cathja.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 00:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bij onze 'plaatselijke' supermarkt kosten, op dit moment, 1 kilo uien 1,39 en 2 kilo 0,99. Beide de gewone uien, kon echter niet zien of het van de zelfde leverancier kwam omdat uiteraard de bak met 2 kilo leeg was :-).

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 01:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op dinsdag 3 jul 2012, 22:50: @czar; om kort te blijven; Als je er niks van weet, ga dan geen dingen verzinnen, je blijft onzin uitkramen!

Doe eens wat bewijzen dan. Alleen maar zeggen dat iemand onzin uitkraamt is nogal zinloos. Kom op met de argumenten daarvoor!

Het is natuurlijk geen discussie, maar een vraag & beantwoord (zie rubriek bovenaan deze pagina). Om de vraag van TS nogmaals kort te be-antwoorden:

"Heb ik teveel betaald voor de uien en kan ik mijn supermarkt vragen zoveel mogelijk producten uit eigen land in te kopen? Dat is toch altijd voordeliger en beter voor onze eigen economie?"

Ja en ja.
Vraag gesloten.
Discussie kan worden gestart in de rubriek discussies.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 02:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb niet zoveel met eigen hollandse boeren of uientelers. Want waar ook uien vandaan komen die boeren moeten ook hun brood verdienen. Het probleem is geld en en ja aan het over de aardbol schepen van uien brengt winst. En dan moet je fracties denken.Als ik op uien 0,01 eurocent kan verdienen is het bingo dan kan ik 10 schepen vol met uien daar brengen waar ik wil.

Zo werken de systemen van vrije markten. En lokaal kan nog de politiek,nog de supermarkt,nog de consument iets veranderen. Ook niet een deel in ons land.We zijn enkel een vlekje op de wereldkaart.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 02:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een toevoeging. Je hoeft dit netje uien niet te kopen.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 06:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Cathja.
u kunt ook zelf naar de boer gaan

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 07:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de uien nu uit Nieuw-Zeeland komen is gewoon omdat die "Nieuwe oogst" zijn.
De NL uien beginnen slechter te worden wegens de opslag van zo'n 3/4 jaar, terwijl de uien van het zuidelijk halfrond een 1/2 jaar verser zijn.
Ook de meeste appels die nu in de winkel liggen komen daar vandaan, omdat onze appels niet zo fris meer smaken en kwetsbaar voor bederf zijn.
Het is de consument die daaraan schuldig is, want die willen vers!!!!!!
Dit zonder rekening te houden met het seizoen en niet accepteert dat ze na een opslag van 3/4 jaar duidelijk aan kwaliteit hebben ingeboed.
Oftewel; einde houdbaarheidsdatum....

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 11:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik reed langs een weiland met schapen die werden gevoerd met uien. De boer vertelde dat dit goedkoper was dan ze naar de veiling brengen want de uien brachten niets op!

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, die PLUS he ?? Wij kopen alle groenten en fruit bij een turkse super , terwijl op nog geen 30 meter afstand een plusmarkt is !!! van ons heeft deze plus maar heel weinig klandizie, B.V. een pond tomaten , bij plus 2 a 2'5 euro een pond . bij de turk 1 euro en kilo en niet in plastic verpakt !!!

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vermoedelijk sluit de Plusmarkt vaste contracten voor groenten enz met telers uit het buitenland.
De Plusmarkt valt op met heel veel groenten uit het buitenland te importeren,terwijl ze hier volop te verkrijgen zijn...zelfs Asperges uit Peru,die voor het lang houdbaar en wit te houden,gedompeld worden in GLOOR!!!
(daar is een uitzending over geweest op TV )
Vergeet niet,in het buitenland spuiten ze ook nog eens met vergif ,wat hier allang verboden is.. ook bij fruit is dit het geval.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 12:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er nu speciaal op gelet bij AH, mijn vorige netje uien van 1 kilo kwam uit Holland en het nieuwe netje van 1 kilo uit New Zeeland. Zelfde soort en zelfde gemiddeld gewicht. Geen idee wat de overwegingen zijn geweest. Denk toch dat het met de prijs heeft te maken, of zou er op dit moment niet aan Nederlandse uien te komen zijn, omdat de Nederlandse boeren niets aanbieden op de veiling? (en ik was juist van plan om een netje uit Nederland te kopen om de Nederlandse boeren te steunen). Ik ga nu ook eens in de natuurwinkels kijken, waar komen de biologische uien vandaan...

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uien: de boer krijgt er bijna niets voor. De tussenhandel verdient er altijd heel goed aan.

Je zou verwachten dat de detailhandelaar (de supermarkt) zo snugger is om goedkoop uien in te kopen en te verkopen maar dat is hier even niet het geval. Het is luxe als dit even uit Nieuw-Zeeland wordt geimporteerd. De klant moet de keuze hebben uit goedkope (wat oudere) uien (uit NL) en die uit Nieuw-Zeeland.

In ieder geval is het zo dat de Nederlandse uien zo populair zijn dat ze ook veelvuldig worden geëxporteerd naar b.v. Maleisië. Dat geldt ook voor aardappels.
Door de internationale handel kunnen we ook in de winter verse groente kopen die in NL alleen in de zomer verkrijgbaar is. Maar alles wat wordt ingevlogen is feitelijk luxe.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ red1:

Ik moet toch ook maar eens naar de Turkse groentenboer, al heeft hij waarschijnlijk geen Hollandse uien (en daar ben ik juist een voorstander van!). O.a. paprika's zijn daar veel voordeliger dan bij de supermarkt, zo heb ik gehoord.

Een goede tip trouwens om eens bij de Turkse winkel binnen te lopen.
Bedankt!

@ engelinde: wat je schreef over die asperges wist ik niet. Ik word daar niet vrolijk van! Ik koop asperges altijd bij de teler hier in Twente. 's Morgens gestoken, 's avonds op je bord!
Ik vind het wel zorgelijk dat we niet weten wat voor troep er op ons fruit zit. Ik schil het altijd wel, maar het is toch een beetje vreemd dat wij in NL bepaalde bestrijdingsmiddelen niet meer mogen gebruiken, maar dat we bijvoorbeeld wél fruit mogen importeren waar verboden gif op zit!

Bedankt voor je bijdrage!

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ hereistom:

da's leuk om te horen! Als dat in mijn woonplaats ook zo is, ga ik er zeker regelmatig heen. Hoewel er in Twente echt wel landbouwboeren zijn, zou ik echt moeten zoeken om ze te vinden. De Turkse winkel ligt 3 km van mijn huis vandaan. Goed te doen dus!

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 16:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik was blij dat die Nieuw Zeelandse uien er weer zijn ondanks de prijs.
Je kan toch geen fatsoenlijke harde hollandse uien meer kopen.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 16:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

tonnema schreef op woensdag 4 jul 2012, 16:07: Ik was blij dat die Nieuw Zeelandse uien er weer zijn ondanks de prijs.
Je kan toch geen fatsoenlijke harde hollandse uien meer kopen.

Tenzij je snot wilt kopen.....
Lees mijn eerdere reactie. Alle agrarische producten zijn seizoen gebonden en het zuidelijk halfrond draait tegenover gesteld wat akkerproducten betreft.
Overigens is qua gif Nieuw-Zeeland geen achterlijk land, misschien zelfs wel beter als Zeevla....;-))
Salut, Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jul 4, 2012 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat het antwoord op jouw vraag heel simpel is. De Plus of welke supermarkt dan ook heeft lak aan de Nederlandse boer op het moment dat de Plus aan een boer uit een ander land meer kan verdienen. Als het verschil in prijs van de Nieuwzeelandse uien een cent of meer per kilo bedraagt, dan worden de uien uit Nieuw Zeeland gehaald. Dat daarvoor het milieu extra belast wordt en de Nederlandse boer benadeeld, dat zal de supermarkt worst wezen. Er is slechts één ding dat telt en dat is de winst. Dat wij daardoor groenten e.d. uit het buitenland moeten eten is uiteraard ook niet van belang. Geld verdienen. Daar gaat het om.

ve
door verwijderd - Jul 5, 2012 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo allemaal,

Ik kan u precies uitleggen hoe dit zit.
Uien, maar bijv ook appelen en aardappelen worden lang bewaard in koelhuizen. Deze producten zijn goed houdbaar maar het houd een keer op. Anders gezegd, er komt in het voorjaar een moment waarop kwaliteit en houdbaarheid ( ook bij u op het aanrecht ) niet meer kan worden gegarandeerd.

Dan zijn er een aantal opties
Doorgaan met hollands product met problemen tot gevolg,
Helemaal geen uien verkopen, wat in deze tijd niet reeel is
Of kijken of er op het zuidelijk halfrond ( in geval van uien )kwalitatief goed product te vinden is.

klanttevredenheid is doorslaggevend in het maken van deze keuze.

volgend weekend zullen de nieuwe vertrouwde hollandse uien weer in de schappen liggen.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2012 om 08:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Hereistom
Waarom worden de Nederlandse uien dan wel massaal geëxporteerd naar andere landen, niet omdat de kwaliteit zo slecht is!

Met de kwaliteit is niets mis tot een klein half jaar na de oogst......
Alleen na bijna een jaar bewaren voldoen ze niet meer aan de kwaliteitseisen en worden ze ook niet meer geëxporteerd.

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jul 6, 2012 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ harrie, zouden ze dáárom bij de Turkse groentenboer dan zo voordelig zijn? Want dát zijn ze.

P.s.: inmiddels heb ik ook uien uit Egypte en Argentinië gezien. Dat wordt labels lezen als je, zoals ik, graag de Hollandse ui wilt kopen.

ve
door verwijderd - Jul 6, 2012 om 11:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Cathja.
Nog even geduld en over een goeie maand zijn de verse NL-uien weer volop verkrijgbaar. (wel afhankelijk van het weer)
Vorig seizoen waren er teveel uien mede door de goede oogst en kregen de uientelers circa 4 cent per kilo. Mogelijk zijn er daardoor dit jaar wat telers overgeschakeld op andere gewassen.

Ex-Haagsche Harrie

ve
door verwijderd - Jul 6, 2012 om 11:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ aan iedereen die de moeite genomen heeft om te reageren op mijn vraag omtrent de uien uit Nieuw Zeeland:

ik vind het fijn dat er zovelen hebben gereageerd, met uiteenlopende meningen en feiten, dat ik gerust kan zeggen dat ik er veel van opgestoken heb. Ik heb alle reakties gelezen en mijn voorstel is om deze topic te sluiten.

Allemaal bedankt!

Groetjes,
Cathja.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2012 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Harrie: zeer zinnige opmerkingen. Maar uhh, we hebben in Nederland toch ook kassen? Groeien uien niet in kassen? (ik weet het antwoord echt niet).

Ik heb vandaag een zak uien gekocht, bij de Aldi in Emsbüren (Tsja, ik woon in DL).
Geen idee of het 1 of 2 kilo was en geen idee wat het gekost heeft. Ik heb gewoon uien nodig voor de saus die ik ga maken. Moet ik dan 10 kilometer omrijden voor een andere/betere/goedkopere zak uien? Ze zagen er overigens goed uit.
Kortom, het gaat nergens over.

En de antwoorden op de vragen van TS blijven: Ja en Ja.

ve
door verwijderd - Jul 7, 2012 om 23:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

@czar:

ik had eigenlijk al 'afscheid genomen' van dit onderwerp (6/7 j.l.), maar ik zag toch nog een reaktie.

Uien groeien in de grond en niet in kassen.

Waar het mij om ging was: waarom komen uien uit (o.a.) Nieuw Zeeland, (en later zag ik ze in de winkel ook uit Argentinië en Egypte), terwijl de boeren in NL hun uien niet kwijt kunnen, en ze daarom bijna voor niks van de hand doen. Ze hebben ze zelfs wel eens op straat gedumpt! Ik ging ervan uit dat producten die aan de andere kant van de wereld worden ingekocht, veel duurder zijn vanwege de hoge transportkosten, en dat zou de uien onnodig duur maken. Bovendien waardeer ik de producten van eigen bodem en steun daarmee onze economie.

De reakties hebben diverse antwoorden opgeleverd, en daar zitten hele duidelijke bij.
Als ik u was zou ik zéker geen 10 km omrijden om een zak uien te kopen! Voor u gaat dit onderwerp nergens over; voor mij was het verhelderend!

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

cathja schreef op zaterdag 7 jul 2012, 23:51: @czar:
Uien groeien in de grond en niet in kassen.

Even googlen leert mij dat uien best in een kas te kweken zijn.
Afh. van jaargetijde het beste in kassen die middels buizen de grond verwarmen.
Wellicht dat dat economisch onaantrekkelijk is en er dan andere gewassen worden gekweekt die meer opleveren. Dat kan een reden zijn dat de uien van ver worden gehaald.

cathja schreef op zaterdag 7 jul 2012, 23:51:
Waar het mij om ging was: waarom komen uien uit (o.a.) Nieuw Zeeland, (en later zag ik ze in de winkel ook uit Argentinië en Egypte), terwijl de boeren in NL hun uien niet kwijt kunnen, en ze daarom bijna voor niks van de hand doen.

En waarom zouden supermarkten die niet willen opkopen dan?
Mij maak je niet wijs dat supermarkten expres duur inkopen om minder winst te kunnen maken.

Volgens deze informatie van de rijksoverheid exporteren nederlandse boeren na de VS het meest en ze krijgen daar nog subsidie voor ook. Nederlandse boeren exporteren voor 72,8 miljard. Wij eten dan misschien de uien uit Nieuw-Zeeland, dikke kans dat ze in Nieuw-Zeeland veel meer van onze boeren op tafel zetten. Export wordt zelfs gestimuleerd middels subsidies.

cathja schreef op zaterdag 7 jul 2012, 23:51:
Als ik u was zou ik zéker geen 10 km omrijden om een zak uien te kopen! Voor u gaat dit onderwerp nergens over; voor mij was het verhelderend!

Dat kan zijn, maar dan had het in de rubriek discussies moeten staan. Het is ook tot een discussie verworden. De antwoorden op de vragen waren nogal simpel zelf te bedenken.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ czar:

als de antwoorden zo simpel zouden zijn dat ik dit zelf wel had kunnen bedenken, dan had ik de vraag niet gesteld op dit forum.
Waarschijnlijk ben je zelf behoorlijk bijdehand, want je verwijst (7/7 23:51) naar Google. Waarom vroeg je je dan af of uien uit de grond of uit een kas kwamen? Je wist het echt niet, zo schreef je.
Op mij kom je daardoor niet erg bij de tijd over. Mij erop wijzen dat ik 'simpele' vragen stel die ik zelf had kunnen bedenken, maar zelf had je ook beter eerst even kunnen Googelen m.b.t. de vraag of uien ook uit kassen komen. De pot verwijt de ketel..........., nietwaar?

Verder heb ik aangegeven dat ik dit onderwerp op 6/7 heb afgesloten.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 16:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

cathja schreef op zondag 8 jul 2012, 15:19:
als de antwoorden zo simpel zouden zijn dat ik dit zelf wel had kunnen bedenken,

Zo is het maar net, had je zelf kunnen bedenken.
De vragen waren:
1. betaal ik te veel voor de uien?, ANTWOORD: ja (en dat had je zelf al geconstateerd in je eigen vraag)
2. Kan ik de supermarkt vragen vooral uien uit Nederland te betrekken? ANTWOORD weer ja, je kunt alles vragen aan je supermarkt, niet dat ze er iets op uit doen, maar vragen kun je het wel.

cathja schreef op zondag 8 jul 2012, 15:19:
dan had ik de vraag niet gesteld op dit forum.

Dus toch wel, de vragen waren te simpel voor woorden.
Had dan gevraagd: hoe komt het dat uien door supermarkten uit Nieuw-Zeeland worden gehaald terwijl de uien ook niet duur worden aangeboden door Nederlandse boeren?
Dat was een betere vraag geweest.
Je vraag was al omgeven met een mening en daarmee geen vraag meer.

cathja schreef op zondag 8 jul 2012, 15:19:
Waarom vroeg je je dan af of uien uit de grond of uit een kas kwamen? Je wist het echt niet, zo schreef je.

Dat had niets met jouw vragen te maken, want daarop wist het het antwoord meteen: Ja en ja. Dat was meer de discussie die erop volgde.

cathja schreef op zondag 8 jul 2012, 15:19:
Verder heb ik aangegeven dat ik dit onderwerp op 6/7 heb afgesloten.

Kennelijk dus niet ...

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar en nog een paar hier op het forum, hebben niks beters te doen dan anderen afzeiken, antwoorden kunnen ze niet omdat ze er toch niks van snappen!

Helaas doen de moderators daar niks aan op het forum, alleen sturen ze nu mij natuurlijk wel een waarschuwing dat ik dit niet mag plaatsen!

ve
door verwijderd - Jul 8, 2012 om 19:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

hereistom schreef op zondag 8 jul 2012, 18:44: Helaas doen de moderators daar niks aan op het forum, alleen sturen ze nu mij natuurlijk wel een waarschuwing dat ik dit niet mag plaatsen!

Laten we hopen dat de moderatoren er nu wel wat aan doen.
Inhoudelijk niets te melden, niks onderbouwd en dus terecht om te modereren.

Wat mij aangaat mag dit onderwerp worden verplaatst naar discussies.
Dan kunnen we nog lekker door discussiëren over de waar- en onwaarheden bij deze vraag die al vanaf het begin een non-vraag was.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@czar; om kort te blijven; Als je er niks van weet, ga dan geen dingen verzinnen, je blijft onzin uitkramen!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is mij ook een raadsel, want Nederland heeft juist een "overschot" aan uien en aardappelen.
Onlangs dumpten boeren nog massaal tonnen aan uien en aardappelen!

Uien op straat gedumpt.

Boeren hebben overshot aan uien!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja door al die speculaties en rare handelsvormen is het voor een normaal mensen ook bijna niet meer te begrijpen! ;-)

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin hoor, de Nederlandse uien die ik hier bij de boer of de Turkse winkel haal zijn prima uien.
Volgens de boer zijn de uien ook een stuk goedkoper dan de uien uit het buitenland!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al eerder schreef is er juist een overschot aan uien in Nederland, de boeren hier krijgen er maar een paar cent voor, maar door de tussenhandel halen de supermarkten ze liever uit het buitenland.
En groente van buiten Europa zit vol vergif omdat dat daar nog niet verboden is en om de groente en fruit zo 'mooi' te houden!
De Turkse winkel hier vertelde dat hij zijn groentes rechtstreeks bij de boer vandaan haalt ;-)

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

czar schreef op dinsdag 3 jul 2012, 16:25: Van ver komen wil helemaal niet zeggen dat het duurder is.
Europese boeren slokken al een enorm deel van de landbouw-subsidies op. Daarbij zijn de loon- en bedrijfskosten in Europa relatief hoog.
Jouw supermarkt wil je helemaal geen dure spullen aansmeren. Door het van ver te halen zijn ze vaak juist goedkoper uit.
Ik ben het er ook niet altijd mee eens, maar dat heet nu eenmaal vrije markt

Dit verhaal klopt dus voor geen meter!
Nederlandse boeren hebben een overschot aan groente en fruit! De prijzen zijn juist erg laag in Nederland. Toch worden o.a. tonnen aan uien en aardappels doorgedraaid omdat ze ze niet kwijt kunnen!
Hier kun je bij de boer zelf voor een paar centen uien, aardappels en andere groenten en fruit halen, anders wordt het doorgedraaid als veevoer!

Zolang ze blijven speculeren met voedselprijzen, dan zal dit probleem alleen maar erger worden. Het contract van de boer wordt eerst meerdere malen verkocht om er rijker van te worden. De Boer vangt bijna niets en de consument betaald de hoofdprijs. En regeringen, banken en pensioenfondsen vullen hun zakken met deze vorm van tussenhandel.

Dus bezoek eens de boeren bij je in de buurt en dan zul je zien dat je daar heel goedkoop aan je groenten en fruit kan komen!

ve
door verwijderd - Jul 18, 2012 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

inkopersupermar schreef op donderdag 5 jul 2012, 13:59: Hallo allemaal,

Ik kan u precies uitleggen hoe dit zit.
Uien, maar bijv ook appelen en aardappelen worden lang bewaard in koelhuizen. Deze producten zijn goed houdbaar maar het houd een keer op. Anders gezegd, er komt in het voorjaar een moment waarop kwaliteit en houdbaarheid ( ook bij u op het aanrecht ) niet meer kan worden gegarandeerd.

Dan zijn er een aantal opties
Doorgaan met hollands product met problemen tot gevolg,
Helemaal geen uien verkopen, wat in deze tijd niet reeel is
Of kijken of er op het zuidelijk halfrond ( in geval van uien )kwalitatief goed product te vinden is.

klanttevredenheid is doorslaggevend in het maken van deze keuze.

volgend weekend zullen de nieuwe vertrouwde hollandse uien weer in de schappen liggen.

Onzin hoor, de uien die de boer hier heeft zijn van prima kwaliteit net als die bij de Turkse winkel liggen die ze ook bij de boeren hier haalt.
Waarom worden de Nederlandse uien dan wel massaal geëxporteerd naar andere landen, niet omdat de kwaliteit zo slecht is!