cr
door cris661018 Dec 13, 2014 om 05:57
Winkels & webshops

Waarom zijn de melk producten zo duur?

Ik vraag me af waarom de melkproducten zo duur zijn geworden in de supermarkten, terwijl de melkprijs voor de boeren juist sterk gedaald is. Het is zelfs zo erg nu, dat Nederlandse melk en kaas producten in de Duitse supermarkten goedkoper zijn dan hier. Hoe kan dat nu?

8582 20 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Dec 13, 2014 om 11:04
16826 Antwoorden / 108 Vragen

klik hier. Is wel een artikel van Juli 2014, maar misschien is dat een van de redenen. Los van het verhaaltje, ik ken eigenlijk niet anders dat melkproducten (kaas etc.) toch telkens wel wat in prijs omhoog gaan. Of dat de prijs hetzelfde blijft en er een plak kaas minder in pakje zit.

gompy2
door gompy2 - Dec 13, 2014 om 13:36
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even wachten en dan krijg je misschien wel geld mee....
Maar dan komen er weer andere klachten vrees ik.
Quote:

Afschaffing melkquota

De melkquota, het systeem waarmee de Europese Unie de melkprijs 30 jaar lang reguleerde, worden in 2015 afgeschaft. Een rigoureus einde aan dit systeem zou kunnen leiden tot mogelijke daling van de melkprijzen. Toenmalig eurocommissaris Fischer-Boel onderkende dit risico en besloot tot een zogenoemde 'zachte landing': het melkquotum zou in kleine stapjes worden verhoogd voor het in 2015 geheel wordt afgeschaft.

Klik-> Afschaffing melkquota - Europa Nu

Ben trouwens wel nieuwsgierig wáár je koopt, en wat je betaald voor je melk en welk merk.

pi
door pieterwolters - Dec 13, 2014 om 13:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=cris661018 schreef op zaterdag 13 dec 2014, 05:57]Het is zelfs zo erg nu, dat Nederlandse melk en kaas producten in de Duitse supermarkten goedkoper zijn dan hier. Hoe kan dat nu?

Onze loonkosten liggen hoger dan in Duitsland (salarissen zijn lager daar, maar ook de belasting is wat lager omdat o.a. de sociale voorzieningen minder zijn dan in Nederland). En dan kan je spullen voor minder geld verkopen.

edrick3
door edrick3 - Dec 13, 2014 om 13:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

.....Het is zelfs zo erg nu, dat Nederlandse melk en kaas producten in de Duitse supermarkten goedkoper zijn dan hier. Hoe kan dat nu?.....

Verschil in Belastingen, etc.

gerbera
door gerbera - Dec 13, 2014 om 17:11
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Hier vindt je het antwoordt waarom het hier duurder is. Hebben we dus aan Brussel te danken.

Door de afschaffing van melkquotering worden de melkveehouders bevrijd van een financiële last. Zij hebben sinds de invoering van de quotering in 1984 geld moeten betalen voor het recht om melk te produceren. Daardoor was hun kostprijs hoog. Zonder quotakosten hebben melkveebedrijven meer middelen om zich te ontwikkelen.

aurora1
door aurora1 - Dec 13, 2014 om 17:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die prijzen zijn allang weer hier en daar aan het dalen....

holstein
door holstein - Dec 14, 2014 om 13:06
922 Antwoorden / 16 Vragen

[quote=gompy2 schreef op zaterdag 13 dec 2014, 13:36]Nog even wachten en dan krijg je misschien wel geld mee....
Maar dan komen er weer andere klachten vrees ik.
Quote:

Afschaffing melkquota

De melkquota, het systeem waarmee de Europese Unie de melkprijs 30 jaar lang reguleerde, worden in 2015 afgeschaft. Een rigoureus einde aan dit systeem zou kunnen leiden tot mogelijke daling van de melkprijzen. Toenmalig eurocommissaris Fischer-Boel onderkende dit risico en besloot tot een zogenoemde 'zachte landing': het melkquotum zou in kleine stapjes worden verhoogd voor het in 2015 geheel wordt afgeschaft.

Klik-> Afschaffing melkquota - Europa Nu

Ben trouwens wel nieuwsgierig wáár je koopt, en wat je betaald voor je melk en welk merk.

Alleen gaan dan onze boeren naar de sodemieter, want die produceren nu vaak al tegen kostprijs en moeten we dat willen, alle melk uit een buitenland waarvan de boeren net als hier worden uitgeperst door de grote winkelketens.
Bv Aldi en Lidl zetten in Duitsland de leveranciers iedere keer weer voor het blok door lagere prijzen te eisen en daar is de boer steeds meer de dupe van, moeten we niet willen.
Nee hoor, betaal een normale prijs voor onze melk en denk ook een aan degene die het moet leveren....

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2014 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@holstein

En dacht u dan dat AH zijn leveranciers niet het mes op de keel zet?

holstein
door holstein - Dec 14, 2014 om 14:53
922 Antwoorden / 16 Vragen

@tijger1, ik schreef het volgende: Alleen gaan dan onze boeren naar de sodemieter, want die produceren nu vaak al tegen kostprijs en moeten we dat willen, alle melk uit een buitenland waarvan de boeren net als hier worden uitgeperst door de grote winkelketens.
(net als hier)

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2014 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@holstein

Ja, ik kan lezen, maar denkt u dan dat de boeren hier meer verdienen aan de melk die door bijvoorbeeld AH verkocht wordt?

Omdat u specifiek Aldi en Lidl aanhaalt?

holstein
door holstein - Dec 14, 2014 om 17:03
922 Antwoorden / 16 Vragen

Nee dat denk ik niet en ik ga geen discussie met je aan tijger, ik reageer op een topic and that's it.

ma
door marleenvanh - Dec 15, 2014 om 12:37
451 Antwoorden / 1 Vragen

Dierlijke melk duur. Hoe komt u erbij? Soja, rijst en andere plantaardige 'melk' soorten zijn duur. De enigen voor wie dierlijke melk duur is zijn de dieren die het produceren moeten!

jpm
door jpm - Dec 15, 2014 om 13:04
820 Antwoorden / 28 Vragen

Eigenlijk zou het simpel moeten zijn: we betalen als consument v.a. 2015 als de prijzen van de melkquota worden afgeschaft, gewoon dezelfde prijs, zodat de boeren nu dat verschil in eigen zak kunnen steken. Dan zijn wij niet slechter af en de boeren zijn dat extra geld na lange tijd nu niet meer kwijt.
Maar helaas, ik vermoed dat vanaf volgend jaar de inkopers van de supermarktketens in heel Europa hierin reden zien om nog minder te willen betalen aan hun inkoopprijzen voor zuivel.
Het wordt weer tijd voor echte boerencoöperaties die de belangen van de boeren beschermen en via wie de supermarktketens de melk zouden moeten inkopen. Dan pas kunnen de boeren zelf weer greep hebben op de melkprijs en bovenop de kostprijs een eerlijke winstmarge berekenen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2014 om 13:12
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja,

hierop is feitelijk maar één antwoord mogelijk en dat is: wij hebben te maken met een markteconomie waarin de uiteindelijke prijs van wat dan ook wordt bepaald door onderhandelingsresultaat tussen de producent en de koper, al of niet via diverse tussenpersonen.

Opvallend is het nieuws van de laatste dagen dat boeren (ondernemers in melkproductie) eerst hun stallen uitbreiden omdat zij na afschaffing van de quota meer inkomsten verwachten maar nu hun melkvee deels verkopen omdat de melk te weinig opbrengt. Met de verkoop van hun vee nemen ze aan dat er een verschuiving komt in vraag en aanbod waardoor de prijs die zij ontvangen hoger wordt. (Minder aanbod, gelijkblijvende vraag).

ps: Brussel heeft daar in wezen niets mee te maken, anders dan dat juist het vaststellen van quota bedoeld was om het aanbod zodanig te houden dat er een goede prijs kon worden gevraagd!

ge
door gewicht - Dec 15, 2014 om 13:17
170 Antwoorden / 1 Vragen

Weet u nog wel, 2 a 3 jaar geleden ging de melkprijs ongeveer 10% omhoog met als reden dat de boeren anders niet rendabel konden produceren.
De boer kreeg er hooguit 1 cent van per liter meer van, de rest ging naar de "tussenhandel"
( vervoer, verwerking, detailhandel, enz.)
Nu is de prijs gezakt.
Het is weer de boer die inlevert , maar de prijs in de winkel zakt nog steeds niet.
U mag 1 keer raden wie er weer beter van wordt.
De boer zeker niet en u ook niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2014 om 13:26
16830 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=gewicht schreef op maandag 15 dec 2014, 13:17]Weet u nog wel, 2 a 3 jaar geleden ging de melkprijs ongeveer 10% omhoog met als reden dat de boeren anders niet rendabel konden produceren.
De boer kreeg er hooguit 1 cent van per liter meer van, de rest ging naar de "tussenhandel"
( vervoer, verwerking, detailhandel, enz.)
Nu is de prijs gezakt.
Het is weer de boer die inlevert , maar de prijs in de winkel zakt nog steeds niet.
U mag 1 keer raden wie er weer beter van wordt.
De boer zeker niet en u ook niet.

Tja, anders dan al gezegd: dan moeten de melkveehouders misschien toch beter en als één front onderhandelen.

ma
door manwijf - Dec 15, 2014 om 13:34
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het wel meevallen met die prijs. Nu mag iedereen van mij iets verdienen, maar de tussenhandel verdiend tegenwoordig wel onevenredig veel meer dan de producent. V.w.b. boter, kaas en eieren en als het kan ook melk ga ik bij voorkeur naar de boer. Niet duurder wel veel lekkerder. Zo verdient de boer wat hem toekomt en heb ik kaas, boter en melk die veel lekkerder zijn zonder ongezonde toevoegingen. Kaas wordt ook ingeseald als je wilt en boter kan worden ingevroren. zodat ik niet elke week heen hoef.

sj
door sjsjeng - Dec 15, 2014 om 18:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hier een reactie van een praktiserende agrariër:
Melkquotering heeft niets met de prijs in de winkel te maken. Je hoeft (de) ook geen melkquotum te kopen om te kunnen melken, alleen als je meer wilde melken dan je huidige quotum. Elke ondernemer was daar vrij in. De boer levert aan de melkfabrieken welke coöperaties zijn. D.w.z. de winst is (op een reservering na) voor de boer, dus het geld blijft niet bij de coöperaties plakken. De boer produceert (als je alles telt zoals een fatsoenlijk uurloon en rendement op geinvesteerd vermogen) onder kostprijs. De grootste winsten maken de overheden en retailers.
Terzijde: u klaagt over hoge melkprijs: weet u dat de akkerbouwer 2 cent per kg voor de aardappelen ontvangt: als u naar de friture gaat onthou dan dat er in het bakje frieten voor 0,5 cent aardappelen zit. De rest (ca 1,995) verdienen andere partijen.
m.vr.gr.

gompy2
door gompy2 - Dec 15, 2014 om 19:11
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Goeie uiteenzetting sjsjeng, mijn dank daarvoor.
Ik pleit dan voor een soort Max Havelaar-keurmerk voor onze eigen agrariërs.
Klik-> Eerlijke handel.

Ik schat in dat je een realist bent.
Dat tussen de lijn van productie en consument er altijd een groep tussen zal zitten die eigenlijk aan het langste eind trekt, en dat dat niet degene is die een product verbouwd of maakt, waar ook op de wereld.
Feit is dat in de derde wereldlanden de armoede de agrariërs in zijn greep houdt zodat de sloebers wel moeten, in de westerse wereld, en zeker in Nederland zijn het de banken die wel zorgen dat de agrariër gewoon lekker door gaat en niet zeurt...
Hebben we het nog niet eens over het opkopen van enorme partijen grondstoffen waardoor de prijzen op een a-sociale manier gemanipuleerd kunnen worden.
Maar ook ik ben realist, zolang er mensen bestaan zullen we dit blijven houden, tot de laatste tien op aarde, toch?

wimmi20
door wimmi20 - Dec 15, 2014 om 19:45
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het is gemakkelijk om anderen de schuld te geven, en met het vingertje naar de inkopers van supermarktketens te wijzen.
Maar als we zelf in de buurt wonen van verschillende supermarkten gaan we dan zelf ook niet naar de goedkoopste ?