anita555
door anita555 Jul 8, 2012 om 14:06
Winkels & webshops

Waarom zit er een rare bijsmaak aan de persinaasappels van Albert Heijn?

Vaak koop ik mijn perssinaasappels bij Albert Heijn, maar de laatste aankoop vertrouw ik niet helemaal, omdat er een vreemde bijsmaak in het sap zit. Zijn er mensen die dat ook opgevallen is?

10626 39 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jul 8, 2012 om 14:41
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik heb ook pas bij AH dit gekocht maar geen bijsmaak. Misschien een net die verkeert was oof heeft u meerder netten gekocht en waren die allemaal van smaak af,

jo
door jorisw - Jul 8, 2012 om 14:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Was het bij alle sinaasappels of bij sledht 1 of 2? Het blijft natuurlijk een natuurproduct en daarvan worden per partij enkele steekproeven gedaan om de kwaliteit te bepalen. Er kunnen natuurlijk altijd producten met een mindere (of betere) kwaliteit tussen zitten.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 8, 2012 om 21:49
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Zie deze aflevering van De KVW, geldt ook voor sinaasappelen

smurf1962
door smurf1962 - Jul 8, 2012 om 22:39
43 Antwoorden / 1 Vragen

Beste anita555,

Bijsmaak van sinaasappelen heeft niets met te maken met de kwaliteit.

Het wordt veroorzaakt door eterische olieen en andere stoffen (bijv. bestrijdingsmiddelen) in of op de schil. Door hard op de schil te drukken vermengen deze stoffen zich in het vruchtvlees en dat geeft een bittere smaak.

Voorkomen doe je het door de sinaasappel niet te rollen voor het schillen.

Eet smakelijk.

Gr,

dc
door dcz - Jul 8, 2012 om 22:42
439 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht zat er een slecht exemplaar tussen....

vagcom
door vagcom - Jul 8, 2012 om 23:00
51 Antwoorden / 0 Vragen

Nu u het zegt.... Ik kocht laatst bij AH een pot honing daar zat ook een (bij)smaak aan.

dc
door dcz - Jul 8, 2012 om 23:07
439 Antwoorden / 1 Vragen
jobiejoba
door jobiejoba - Jul 9, 2012 om 06:30
134 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Anita,

U kunt Uw vraag voorleggen aan de nVWA, dat kan telefonisch of via het online formulier.

contact hier

succes

dc
door dcz - Jul 9, 2012 om 12:01
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jobiejoba schreef op maandag 9 jul 2012, 06:30]Beste Anita,

U kunt Uw vraag voorleggen aan de nVWA, dat kan telefonisch of via het online formulier.

contact hier

succes

En wat gaat de nVWA hier aan doen dan? Helemaal niks!
TS vindt dat er een bijsmaak aan het sap zit, da's alles en kan allerlei redenen hebben. Land van herkomst kan van invloed zijn, hoe en hoelang is het sap bewaard, zat er een rot exemplaar tussen enz.
De nVWA gaat helemaal niets doen...kost een bak geld en ze hebben wel wat beters te doen.

sonjaatje
door sonjaatje - Jul 9, 2012 om 12:45
1961 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=smurf1962 schreef op zondag 8 jul 2012, 22:39]

Voorkomen doe je het door de sinaasappel niet te rollen voor het schillen.

Gr,

Een perssinaasappel die je schilt???????

vagcom
door vagcom - Jul 9, 2012 om 13:04
51 Antwoorden / 0 Vragen

Een sinaasappel kan ook in de sapcentrifuge. Het is aanbevolen dan eerst de schil te verwijderen om een bittere smaak te voorkomen.

jannyholtrop
door jannyholtrop - Jul 9, 2012 om 13:27
84 Antwoorden / 1 Vragen

Over bijsmaak gesproken: jonge kaas, ook gekocht bij AH, had een heel rare smaak. Het was een Bonus aktieverpakking. Ben ermee terug gegaan en heb een nieuw stuk gekregen, maar wel van dezelfde serie en vervaldatum. Nou, weer hetzelfde he. Weer teruggegaan en nu geld terug gekregen. Ze snapten ook niet hoe dit kon.
De smaak was echt vies en scherp, gewoon niet te eten.

vliegenderob
door vliegenderob - Jul 9, 2012 om 14:21
292 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=dcz schreef op maandag 9 jul 2012, 12:01]
De nVWA gaat helemaal niets doen...kost een bak geld en ze hebben wel wat beters te doen.

. . topantwoord!

il
door iljaha - Jul 9, 2012 om 15:45
179 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn ervaring bij AH is dat als je niet tevreden bent, je je geld terugkrijgt. Heb zelf de ervaring met een net spruitjes die naar vis rook. Je weet nooit waar er wat is misgegaan, maar de klantrelatie stelt AH niet op de proef. Hmmmm, ik lijk wel een fan. ;-p

edrick3
door edrick3 - Jul 9, 2012 om 16:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Tjonge, wat een geweldige 'vraag'.
Daar is natuurlijk geen antwoord op te geven!
Smaak is een subjectief iets.
Daar kunnen we geen objectief 'antwoord' over geven.
En natuurlijk komt het wel eens voor dat een product - door wat voor oorzaak dan ook - niet goed van smaak is.
Dat is toch niet iets voor Vraag & Beantwoord!
Als je werkelijk vindt dat een product niet goed is dan ga je er mee terug.

Met vr.gr.

jobiejoba
door jobiejoba - Jul 10, 2012 om 08:05
134 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb het ook een keer gehad met sinaasappels van een andere keten. Normaal ga met ik zulke dingen terug naar de winkel maar die keer heb ze weggegooid. Mocht het weer voorkomen dan zou ik wel de warenlijn bellen, anders zal er nooit iets veranderen.
Mocht U andere consumenten zoeken met hetzelfde probleem dan kunt U beter even kijken op het forum van Viva of een ander damesblad.

succes

empyria
door empyria - Jul 10, 2012 om 10:14
504 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=edrick3 schreef op maandag 9 jul 2012, 16:48]@@@,

Tjonge, wat een geweldige 'vraag'.
Daar is natuurlijk geen antwoord op te geven!
Smaak is een subjectief iets.
Daar kunnen we geen objectief 'antwoord' over geven.
En natuurlijk komt het wel eens voor dat een product - door wat voor oorzaak dan ook - niet goed van smaak is.
Dat is toch niet iets voor Vraag & Beantwoord!
Als je werkelijk vindt dat een product niet goed is dan ga je er mee terug.

Met vr.gr.

Dit was ook mijn gedachtengang.

Trouwens, smaak is erg beinvloedbaar door combinaties met andere produkten en smaken.
Misschien ervoor iets gegeten wat vervolgens de smaak van de sinaaasappels heeft veranderd?

Allemaal giswerk en hoeft het dus helemaal niet aan de sinaasappels zélf te liggen.

dc
door dcz - Jul 10, 2012 om 16:55
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jobiejoba schreef op maandag 9 jul 2012, 06:30]Beste Anita,

U kunt Uw vraag voorleggen aan de nVWA, dat kan telefonisch of via het online formulier.

contact hier

succes

Beetje eigenwijs?
De nVWA doet helemaal niets/noppes/nada met een individuele klacht van een klant die vindt dat de sinaasappels een rare smaak hebben.
U bent dus van mening dat als ik vind dat de ossenworst van de hema vanfdaag anders smaakt dan gisteren en daarover klaag, de nVWA gaat onderzoeken hoe dat komt?
Tuurlijk, ze hebben echt niets anders te doen....

Kennelijk bent u erg selectief in het opnemen van reacties die hier worden gegeven....

mousy32
door mousy32 - Jul 10, 2012 om 17:36
179 Antwoorden / 8 Vragen

Als het bitter is , zijn het waarschijnlijk bestrijdingsmiddelen. Ik zelf had dit met bananen k vond dat ze een bitter nasmaak hadden. Heb toen biologische gekocht en deze hebben die bittere nasmaak niet.

dc
door dcz - Jul 10, 2012 om 18:55
439 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mousy32 schreef op dinsdag 10 jul 2012, 17:36]Als het bitter is , zijn het waarschijnlijk bestrijdingsmiddelen. Ik zelf had dit met bananen k vond dat ze een bitter nasmaak hadden. Heb toen biologische gekocht en deze hebben die bittere nasmaak niet.

Worden niet gebruikt ....en voor het verzenden gaan ze ook nog eens in bad.....

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2012 om 19:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Allemaal overbodig commentaar:

over smaak valt niet te twisten! ;-)

mousy32
door mousy32 - Jul 10, 2012 om 20:21
179 Antwoorden / 8 Vragen

[quote=dcz schreef op dinsdag 10 jul 2012, 18:55][quote=mousy32 schreef op dinsdag 10 jul 2012, 17:36]Als het bitter is , zijn het waarschijnlijk bestrijdingsmiddelen. Ik zelf had dit met bananen k vond dat ze een bitter nasmaak hadden. Heb toen biologische gekocht en deze hebben die bittere nasmaak niet.

Worden niet gebruikt ....en voor het verzenden gaan ze ook nog eens in bad.....

Er gaan wel degelijk bestrijdingsmiddelen over normaal NIET biologisch fruit.

dc
door dcz - Jul 10, 2012 om 21:09
439 Antwoorden / 1 Vragen

Uh...muisje:
Heb bijna 20 jaar voor dit bedrijf gewerkt, in de AGF gezeten. Ik meen heel arrogant iets meer te weten van de bedrijfsvoering en policy van AH.

Je gelooft maar wat je wilt geloven, ik weet beter.

mousy32
door mousy32 - Jul 10, 2012 om 21:13
179 Antwoorden / 8 Vragen

En ik kom van een biologische boerderij en weet wel degelijk dat er bestrijdingsmiddelen worden gebruikt op fruit. En zo lang er bijv geen eko keurmerk van de Skal op staat is t niet biologisch en dus bespoten.

dc
door dcz - Jul 10, 2012 om 21:18
439 Antwoorden / 1 Vragen

in Holland die sinaasappels kweekt...
Succes dan....
Zolang je alleen je boodschappen bij AH doet moet je niet proberen mij te overtuigen met je bio prietpraat. In mijn functie zelfs bij de appelsienenteler van Appie geweest (Martinavarro) en die gebruikt niets. appie wil dat namelijk niet en die afspraken zijn redelijk "hard"..

Ik zou zeggen: neem nog een sojamelkje...

mousy32
door mousy32 - Jul 10, 2012 om 21:21
179 Antwoorden / 8 Vragen

Ik had het over bananen lol
Die worden wel degelijk bespoten, nl tegen schimmel.klik

dc
door dcz - Jul 10, 2012 om 21:29
439 Antwoorden / 1 Vragen

Jij geeft in je eerste posting een vermoedelijke oorzaak en dat bestrijd ik...
haha leuke woordspeling...

mousy32
door mousy32 - Jul 10, 2012 om 21:38
179 Antwoorden / 8 Vragen

Was geen woordspeling, maar goed. Op sinaasappels word ook gif gebruikt ook tegen schimmels alleen weet ik niet of ze bij de AH die hebben.

Citrusvruchten, zoals sinaasappels en citroenen, zijn gevoelig voor schimmels. Daarom worden ze behandeld met schimmelwerende middelen (bifenyl). Daarvan kunnen nog wat resten op de schil voorkomen. Daarom is het belangrijk om bij het maken van citroen- en/of sinaasappelrasp eerst de schil te wassen.

De Voedsel en Waren Autoriteit controleert of er niet te veel bestrijdingsmiddelen op fruit zitten. In het algemeen geldt dat de kans op resten bestrijdingsmiddelen het kleinst is in fruit met het EKO-keurmerk of het Milieukeurmerk. Ook fruit uit Nederland is vaak ‘schoon’, in tegenstelling tot fruit uit landen rond de Middellandse Zee of buiten Europa.
bron
(staat halverwege de pagia, ik wist dit al maar men wil altijd links erbij dus bij deze)

mousy32
door mousy32 - Jul 10, 2012 om 21:41
179 Antwoorden / 8 Vragen

De link is van het voedingscentrum een normale site dus en niet zweverige sooi. Als je biologische producten eet wil niet meteen zeggen dat je een geitenwollen sokken type bent zoals jij denkt k eet af en toe biologisch en dan vooral fruit omdat het gewoon lekkerder is. Verder groenten van t land maar die krijg ik gratis.
Alles biologisch eten zou ik niet kunnen betalen.
Van die woordspeling vatte ik ff verkeerd op , tja t zijn maar letters hier je ziet elkaar niet dus misverstand gauw gemaakt.

hereistom
door hereistom - Jul 10, 2012 om 21:58
732 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou gewoon geen boodschappen meer doen bij AH, ze zijn veel te duur en dat smaakt het ook nog niet!

dc
door dcz - Jul 10, 2012 om 22:01
439 Antwoorden / 1 Vragen

Zou ik ook doen..bij de con-cullega's verkopen ze 100% superkwaliteit...en valt er geen rotte apel te bespeuren.

jo
door johannes1 - Jul 11, 2012 om 13:02
63 Antwoorden / 53 Vragen

wij kopen al ca. 55 jaar - niet alles hoor - bij AH.
daar zijn ook sinaasappels bij en omdat we die bijna dagelijks gebruiken komt het netje al snel in zicht soms aangevuld met losse exemplaren.
we constateren, dat - uit 't net - de smaak én de kwaliteit zeer verschillend zijn.
0ver die smaak is niet te twisten, maar het product moet goed zijn.
daar mankeert 't nog wel eens aan [ook klacht ingediend, herhaaldelijk = niet veel resultaat] . wij denken, dat de restanten van partijen bij elkaar komen voor de net- vulling; ook wel begrijpelijk.
De losse exemplaren schieten er met een sprong bovenuit, maar dat vindt ook weer z'n weerslag in de tariefstelling.
Je zit voor een dubbeltje nooit op de 1e rij !.

hereistom
door hereistom - Jul 11, 2012 om 14:26
732 Antwoorden / 1 Vragen

Haha, bij AH zit je nooit voor een dubbeltje op de eerste rij!

hk_416_308
door hk_416_308 - Jul 11, 2012 om 14:29
6 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hereistom schreef op woensdag 11 jul 2012, 14:26]Haha, bij AH zit je nooit voor een dubbeltje op de eerste rij!

waar tegenwoordig nog wel? eigenlijk nergens meer.

hereistom
door hereistom - Jul 11, 2012 om 14:34
732 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=hk_416_308 schreef op woensdag 11 jul 2012, 14:29][quote=hereistom schreef op woensdag 11 jul 2012, 14:26]Haha, bij AH zit je nooit voor een dubbeltje op de eerste rij!

waar tegenwoordig nog wel? eigenlijk nergens meer.

Bij de Lidl, prima kwaliteit voor een lage prijs!

temmetje
door temmetje - Jul 18, 2012 om 13:11
24 Antwoorden / 3 Vragen

@hereistom: alleen jammer dat Lidl in een week tijd de prijs van zijn perssinaasappeltjes heeft verhoogd van € 1,79 naar € 2,89....... Bij Appie zijn ze € 2,99 (week 28).

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 18, 2012 om 14:35
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=johannes1 schreef op woensdag 11 jul 2012, 13:02]
we constateren, dat - uit 't net - de smaak én de kwaliteit zeer verschillend zijn.
De bak met lossen sinaasappelen vullen ze met sinaasappels die afkomstig zijn uit de netjes..

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jul 18, 2012 om 14:40
4299 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=temmetje schreef op woensdag 18 jul 2012, 13:11]@hereistom: alleen jammer dat Lidl in een week tijd de prijs van zijn perssinaasappeltjes heeft verhoogd van € 1,79 naar € 2,89..
Sowieso moet je bij de Aldi en Lidl prijsbewust zijn. Ze hebben het imago goedkoop te zijn, mensen letten dan niet meer zo op de prijs "alles is hier toch goedkoop".

In veel gevallen zijn de b/c-artikelen in andere supermarkten goedkoper en beter van kwaliteit.
Als je een beetje aanbiedingen-hopt, koop je de merk artikelen voor de prijs van b-artikelen (overigens niet dat a altijd beter is dan b..).

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2012 om 14:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

off topic:
Wanneer stopt al dit off-topic geklets nu eens?