be
door ben151 Nov 29, 2015 om 10:03
Garantie & verzekeringen

Wanneer contract ziekenhuis

De zorgverzekeraars zijn te laat met het afsluiten van contracten met ziekenhuizen. Ik had ergens gelezen dat jaarlijks voor 27 november alle contracten rond moeten zijn. veel verzekeraars hebben nu nog steeds maar pakweg 30 a 40 procent van de ziekenhuizen onder contract voor 2016. De consument moet dus maar in december bijna dagelijks gaan checken of zijn ziekenhuis inmiddels een contract heeft? Of wat moet je anders gaan doen? De zorgverzekeraar zegt dan maar de duurdere restitutiepolis afsluiten. Daar ben ik het als consument niet mee eens. Omdat de zorgverzekerar in gebreke blijft moet ik meer gaan betalen.... En dan nog wordt maar 100% vergoed van het marktconforme tarief. Hoe weet ik nou als consument wat het marktconforme tarief is voor een bepaalde behandeling??? Achteraf moet ik misschien wel duizenden euros bij gaan betalen voor een zware kuur. Ik vindt dit echt niet kunnen wat er nu gebeurd! Hopelijk kan iemand mijn vraag beantwoorden:
wat te doen als mijn ziekenhuis waar ik nu onder behandeling ben niet gecontracteerd wordt? Ik ben met een zware kuur bezig en deze loopt volgend jaar daar door.... Stoppen is geen optie..... Deze specifieke behandeling kan ook nog eens alleen in dat ene ziekenhuis namelijk.... Dan maar een restitutiepolis nemen met de gok dat het ziekenhuis een beetje "marktconform" (wat dat dan ook moge zijn) werkt?

669 5 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Nov 29, 2015 om 10:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

JA......wanneer de contracten per 31.12.2015 nog steeds niet rond zijn........!

tijger1
door tijger1 - Nov 29, 2015 om 10:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw behandeling in een bepaald ziekenhuis loopt en dat ziekenhuis is voor dit jaar gecontracteerd, dan hebt u er recht op, tegen volledige betaling, die behandeling daar door te laten lopen. Ook al zou dat ziekenhuis volgend jaar niet meer gecontracteerd worden.

Dus wat dat betreft, hoeft u zich geen zorgen te maken.

hansje klein
door hansje klein - Nov 29, 2015 om 10:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

tijger1 geeft het hierboven juist aan, aan de verzekeraar waar de behandeling ooit werd opgestart, wordt de rekening ook uiteindelijk gestuurd als pakket.

Begint u 2016 een andere nieuwe (DBC) behandeling in een ander ziekenhuis, wordt die rekening naar de nieuwe verzekeraar gestuurd.

Dus kunt uw huidige behandeling afmaken en tòch overstappen.

Mijn persoonlijke neiging om gemakshalver een restitutiepolis te nemen heeft echter ook grenzen per behandeling, die dan weer in de voorwaarden staan.

me
door mein33 - Nov 29, 2015 om 11:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ben151,

Dit fenomeen is elk jaar opnieuw aan de orde.
Elk jaar wordt door de verzekeraars en het ministerie beterschap beloofd, ook dit jaar weer zoals o.a. in het TV-programma van VARA-Kassa.
En net zoals elk jaar zal deze situatie ook niet op 31 december as. volledig zijn opgelost.
Geduld van de klant is een schone zaak, gedurende de komende weken zullen er steeds meer gegevens beschikbaar komen en de kans dat uw persoonlijke probleem daarmee opgelost wordt is
redelijkerwijs aanwezig.
Hoewel het niet conform de beloftes gaat, is er ook geen reden tot paniek lijkt mij.
Voor het afsluiten van passende contracten is niet alleen de zorgverzekeraar aansprakelijk, ook de zorgverleners spelen hierin een cruciale rol.

ho
door hopetobehelping - Nov 29, 2015 om 18:56
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ben151,

hoe het zit met uw huidige behandeling heeft u al kunnen lezen in de eerdere antwoorden, dat is gelukkig geen probleem.
Ik ben het volledig met u eens. De deadline was 19 november.
Het is een wondere wereld om als consument uit te vinden welk ziekenhuis wel en welk ziekenhuis niet is gecontracteerd door een verzekeraar.
Voor een contract zijn een zorgverlener en zorgverzekeraar nodig. Als ik het volgende artikel lees dan vraag ik me af of we in Nederland wel op de goede weg zijn, klik hier.
De politiek maakt zich er ieder jaar druk over maar er verandert helemaal niets, over een jaar zal het wel weer precies hetzelfde liedje zijn. Volgend jaar zal een zelfde artikel als het volgende verschijnen, klik hier.