je
door jes_dan Nov 20, 2014 om 14:22
Geldzaken & recht

Wanneer een eindafrekening uitzendbureau

Ik werk sinds 25 sept niet meer via het uitzendbureau omdat ik ergens anders een vast contract kon krijgen.
Mijn opzegtermijn en ontslag aanvraag zijn toen uiteraard in overleg gegaan. Ik heb keurig mijn laatste gewerkte week betaald gekregen. Dit omdat ik bij het uitzendbureau week geld kreeg
2 week later kreeg ik een brief waarin stond dat mijn eindafrekening binnen 6 tot 8 week zou plaatsvinden.
Nou vroeg ik mij af wanneer ik mijn laatste betaling van bijv. vakantiedagen, atv dagen enzo betaald ga krijgen.

Overal lees ik iets anders, over hoelang een uitzendbureau er over doen mag maar inmiddels zit ik in de achtste week en heb ik nog niks ontvangen.

38584 15 Rapporteer

target
door target - Nov 20, 2014 om 14:30
297 Antwoorden / 3 Vragen

Standaard salarisbetaling dient binnen de normale termijn. Deze of volgende maand, afhankelijk van gebruikelijk en/of cao.

Een eindafrekening (is wat anders dan salaris) mag inderdaad wat langer op zich laten wachten.

Dus deze maand krijg je nu betaald, en over een kleine tijd krijg je een afrekening waar nog opgebouwd vakantiegeld en vrije dagen uitbetaald worden (let wel; vrije dagen kan negatief dus mindering zijn).

valerius-2
door valerius-2 - Nov 20, 2014 om 14:39
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ja u ontvangt dus nog vakantiegeld en de vakantie dagen die u nog niet heeft opgenomen,dat kan best nog even uitlopen. Zij zijn daar nooit vlot mee.

je
door jes_dan - Nov 20, 2014 om 14:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties.
Dat ze niet zo snel zijn had ik wel verwacht,
maar als ze een brief sturen dat alles binnen 6 tot 8 week na officiële ontslagdatum ( dus 25 september) geregeld is mag ik er toch vanuit gaan dat het ook geregeld word.
Ook heb ik gehoord dat ze mijn vakantiegeld, gelijktijdig met mijn laatste weekloon hadden moeten storten.
In hoeverre dit echt zo is weet ik niet.

aurora1
door aurora1 - Nov 20, 2014 om 15:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt ze anders toch even erover bellen? Heeft u al wel een getuigschrift gekregen?

je
door jes_dan - Nov 20, 2014 om 15:33
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ze gister inderdaad gebeld.
Heb 3 mensen gesproken en 3 versies gehoord maar niemand die precies weet wanneer mijn geld komt.
Een getuigschrift heb ik nog niet ontvangen.

tenormin
door tenormin - Nov 20, 2014 om 17:02
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja, over 5 dagen is de 6-8 weken periode voorbij. Misschien heb je de afrekening morgen wel in de bus liggen. Succes hoor, vooral met je nieuwe, vaste, contract!

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2014 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar kreeg u dan geen toeslag op het uurloon ter compensatie van vakantie, atv en vakantietoeslag? Dan zou u met uw laatste uren gewoon alles afgerekend hebben.

fl
door flessebon - Nov 22, 2014 om 15:51
418 Antwoorden / 7 Vragen

Vroeger maakten ze het binnen enkele dagen over.

Misschien heeft dit bedrijf een piep beleid? Wie niet piept krijgt dan niets.

Hebben ze een kantoor waar U langs kunt gaan of verstoppen ze zich achter een 06 nummer?

Als ze een kantoor hebben maar snel langs gaan.

ro
door ron530 - Nov 22, 2014 om 15:56
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Werken bij een uitzend bureau betekend dat u het aantal dagen dat u werkt ook betaald krijgt, atv bouwt u niet op en vakantiedagen etc worden niet gereserveerd maar in het loon verwerkt. D.w.z. als u verlof opneemt die dag ook niet betaald krijgt.

fl
door flessebon - Nov 22, 2014 om 16:17
418 Antwoorden / 7 Vragen

Onzin, ze reserveren vakantiedagen gewoon net als het vakantiegeld.

Maar ja, soms moet je er helaas om zeuren,

alfatrion
door alfatrion - Nov 22, 2014 om 17:35
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als hierover geen afspraken zijn gemaakt (arbeidscontract of CAO) dan moet er betaald worden aan het einde van een periode. Dus bij een maand salaris moet er uiterlijk op of voor de eerste betaald worden. Bij een overschrijding van meer dan 3 a 4 werkdagen verbeurt de werknemer een beurt die oploopt tot 50%.

je
door jes_dan - Nov 22, 2014 om 19:30
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb gewoon net zoals ieder ander vakantie uren en zelfs atv uren opgebouwd.
Het geld wat ik wekelijks kreeg waren mijn gewerkte uren.
De vakantie en atv uren die ik opbouwde staan ook heel duidelijk vermeld onder aan mijn loonstroken.

Het vestigingskantoor van het uitzendbureau waar ik voor werkte zit in Rosmalen terwijl ik zelf in Groningen woon. Even heen rijden is dus geen optie.

Behalve die brief die ik ontvangen heb dat de eindbetaling binnen 6 a 8 week na ontslagdatum betaald zal worden, heb ik verder niks kunnen vinden in de cao en contract over eindbetalingen.

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2014 om 19:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stuur ze ern pissige mail. Dit had allang afgewerkt kunnen zijn.

aurora1
door aurora1 - Nov 23, 2014 om 12:25
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou dan wel eerst naar een getuigschrift vragen....

target
door target - Dec 5, 2014 om 15:58
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 23 nov 2014, 12:25]Ik zou dan wel eerst naar een getuigschrift vragen....

Onnodig. Een werkgever is verplicht een positief getuigschrift af te geven. Hij mag pas een negatieve afgeven als er sprake is van juridisch erkend bewezen disfuntioneren.

[quote=jes_dan schreef op donderdag 20 nov 2014, 14:43]Bedankt voor de reacties.
Dat ze niet zo snel zijn had ik wel verwacht,
maar als ze een brief sturen dat alles binnen 6 tot 8 week na officiële ontslagdatum ( dus 25 september) geregeld is mag ik er toch vanuit gaan dat het ook geregeld word.

Een werkgever is soms ook afhankelijk van diegene (extern?) die de personeelsadministratie verwerkt. En daar is zoiets ook nogals eens geautomatiseerd. Vinkje bij "uit dienst" en bij een volgend automatische bulkverwerking komt het printje er wel uit.