meke
door meke Feb 9, 2011 om 06:55
Geldzaken & recht

Wao en hypotheek of huren

Waarom krijg ik geen hypotheek met een partner die een vaste baan heeft,ik ben afgekeurd 80 tot 100 procent.
En hoezo mag ik wel een huis huren in de vrije sector van 1000 euro.Hoezo kan ik met mijn inkomen van boven de 33.000 euro geen ander huurhuis meer krijgen dit is allemaal dubbel opgesteld door de regering en de gemeente.Ik ben slachtoffer van de regering en de gemeente,alleen omdat ik ziek ben mag ik geen toekomst opbouwen met mijn man en 15 jarige zoon.

8670 17 Rapporteer

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 07:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

De gemeente heeft niets te maken met de nieuwe regelgeving omtrent huurwoningen. Deze maatregel is een besluit van de Europese Commissie. Het is trouwens een tijdelijke maatregel, de kans bestaat dus dat deze komt te vervallen, als blijkt dat de doorstroming vast loopt.

Overigens begint de huur van een vrije sector woning al bij plm. 650,- euro.

Een hypotheek kun je wel krijgen, gebaseerd op het inkomen van je partner.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 08:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Birdies bedank voor je reactie:Op basis van het inkomen van mijn man kan ik hier in Maastricht een garage kopen de kosten liggen hier erg hoog.Ook in de verhuur is het moeilijk om een huis te vinden,maar wat ik bedoel te zeggen is als ik nu koop betaal ik bijna net zoveel als tot ik ga huren.Daarom vind ik het moeilijk om me erbij neer te leggen tot mijn wao inkomen niet word meegerekend met kopen maar wel met huren.Is dit raar tot ik zo erover denk,want nu ben ik mijn geld kwijt aan huren.Met mijn inkomen erbij scheelt me dat over de 40.000 euro,en kan ik kijken naar een woning die geschikt is voor ons drietjes.In Maastricht krijgt je onder de 150.000 euro alleen maar flats of appartementen en dat is geen optie voor ons.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 10:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is en blijft balen,ik heb naar een gevecht van 5 jaar tot aan het hoge gerechtshof in Den Bosch mijn wao uitkering eindelijk gekregen.Nu is mijn laatste keuring 3 jaar geleden geweest,ik ben chronisch ziek verklaard door de artsen en door de rechtbank.Maar als ik nu voor een hypotheek ga vragen slaan de deuren dicht op het moment dat ze wao horen.Ik word hier nog zieker van want de kans dat ik ooit gezond word is uitgesloten.Ik wil eigenlijk niet klagen en ik weet dat niet alleen ben met dit probleem.De vraag is dan ook ondanks dat ik nooit schulden heb gehad of een lening dat er geen enkele bank met mij en mijn man om de tafel wilt gaan zitten om een hypotheek af te sluiten.Weet iemand een oplossing voor mijn probleem of een bank die mij verder kan helpen?Het uwv geeft geen verklaring af dat ik niet meer word gekeurd en dat is gewoon standaard,want de regering kan naar de toekomst de regels weer veranderen.Maar de banken vragen wel erom al wetende dat het uwv hier niet op zal ingaan.bedank voor de reactie's en voor de hulp die ik misschien nog krijg aangereikt groetjes Meke

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wao is net zo min gegarandeerd dan een vaste baan.

De dag na het tekenen kan je immers ook goedgekeurd worden.

Zou inprincipe eens veel vaker moeten gebeuren, zodat er voor de echte zieken wat meer geld overblijft.
Zijn er maar zat die in de Wao zitten en s' avonds opgehaald worden om in Duitsland te gaan werken en s 'morgens weer terug en klagen als brugman.

Maar ondertussen lekker zwart bijklussen o wat zijn we toch ziek.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 12:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Stel je bent vrachtwagenchauffeur en je bent 80% tot 100% arbeidsongeschikt dan betekent dit niet dat je niet omgeschoold kunt worden tot bijv. administratief medewerker. In de huidige maatschappij zijn er teveel mensen die zeggen dat ze niets meer kunnen maar wel uren achter hun pc kunnen chatten o.i.d. Waarom zou iemand bijv. niet kunnen werken in een callcentre.

Je geeft vrij sumiere info voor wat betreft je leeftijd, je voormalige beroep en wat je nog wel zou kunnen doen. De reacties die je hierop zult ontvangen kunnen heel divers zijn, zelfs kwetsend.

ve
door verwijderd - Feb 9, 2011 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan de rest bedank voor de bijval er zijn ook nog mensen die wel geloven in wat andere schrijven.
Maar ik ben niet aan het klagen ik vraag alleen om hulp.
mvg Meke

ve
door verwijderd - Feb 10, 2011 om 10:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het verschil tussen huren en kopen heeft te maken met risico's. Als jij de huur niet meer kunt betalen, kan de verhuurder het contract stoppen en jou uit huis zetten (binnen het wettelijke kader) en het huis aan iemand anders voor hetzelfde geld verhuren. Als je de hypotheek niet meer kunt betalen, kan de bank het huis verkopen, maar dan is het maar de vraag wat het opleverd, en of de schuld volledig kan worden afgelost. Dus er ligt een zeker risico bij de geldverstrekker.

ve
door verwijderd - Feb 10, 2011 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Afhankelijk van de individuele situatie zijn er overigens geldverstrekkers die wel een lening willen geven op basis van een goed onderpand, eigen middelen en een wao uitkering. Kort door de bocht is een wao uitkering immers gegarandeerder dan loon (de dag na tekening van de hypotheekakte kan je immers ontslagen worden of zelf opstappen).

ve
door verwijderd - Mar 4, 2011 om 11:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Meke,

Ik heb net het zelfde gehad ik loop al ongeveer 10jaar in de wao 80 tot 100% afgekeurt, en wij dachten ook een huis te kunnen kopen wij naar de bank daar zeiden ze geen enkel probleem er werd netjes een afspraak gemaakt. beste man van de ing komt en de eerste vraag was wanneer moet je herkeurt worden omdat je na 1954 geboren bent moet je voor de herkeuring dus er is geen bank die je 1 euro hypotheek geeft. Hij kon er ook niet bij dat deze regeling er is er is in principe geen zekerder inkomen op dit moment als een WAO uitkering. Maar als we toch willen verhuizen kost je dat wel €652,- pmnd en voor dat geld koop je ook een huis van 2ton hoe krom willen we het hebben hier in nederland.
Het hele verrotte vind ik mensen met een BKR A2 notering kunnen zo maar een hypotheek krijgen.
Gr Ap

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 13:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe durf je? Ik wou dat ik nog gewoon aan het werk kon. Als jij hier niet tegen kan moet je die mensen aanmelden bij uitkerings instantie! Iets wat ik wel zou doen want kan slecht tegen onrecht!

[quote=Zijn er maar zat die in de Wao zitten en s' avonds opgehaald worden om in Duitsland te gaan werken en s 'morgens weer terug en klagen als brugman.

Maar ondertussen lekker zwart bijklussen o wat zijn we toch ziek.

ve
door verwijderd - Mar 7, 2011 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Ap Wissink,ik heb misschien een mooi bericht voor jou en natuurlijk ook voor me zelf.Vrijdag kreeg ik een telefoontje van de sns bank,deze willen een afspraak met me maken ivm een eventuele hypotheek.Ik had hun mijn situatie uitgelegd en men verzekerde mij dat ik wel in aanmerking kwam voor een lening om ons droomhuisje te kopen.Daar ik 80 tot 100 procent ben afgekeurd wilt men mij toch helpen met een hypotheek af te sluiten.Ik ben benieuwd wat daar uitkomt,zo gauw ik wat meer info heb laat ik dat natuurlijk weten via dit forum.Mvg Meke

ve
door verwijderd - Aug 22, 2011 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

is dit nu nog gelukt bij de sns bank?
Wij zitten in exact eenzelfde schuitje en zijn heel benieuwd.

ve
door verwijderd - Aug 24, 2011 om 08:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte sno,Ik heb heel goed nieuws te vermelden.

Ja ik heb een hypotheek gekregen op beide inkomens,het heeft wat voeten in de aarde gezet maar mijn huisje is er eindelijk.
Ik ben toch bij de jazeker de hypotheker uitgekomen en deze heeft mij goed geholpen,zowel met de lening als met de adviezen.
Het enigste wat ik heb moeten doen is een bevestiging vragen aan het uwv dat ik 80 tot 100 procent ben afgekeurd.
Deze heb ik dan ook zonder problemen gekregen 1 telefoontje en het was geregeld.
Waarom niet de sns bank of de rabobank deze zeiden eerst,u komt er wel in aanmerking voor.
Toen weer niet ivm de levensverzekering afsluiten en ga zo maar door.
De Hypotheker is zolang met ons blijven zoeken dat hij de oplossing had gevonden,en met veel succes.
Ik hoop voor jullie dat het ook gaat lukken,want ziek zijn is 1 maar er ook nog voor gestraft worden dat heeft niemand verdiend.
Hopende jullie geholpen te hebben m.v.g Meke

ve
door verwijderd - Aug 24, 2011 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Meke,
dat is inderdaad geweldig nieuws! Gefeliciteerd met jullie eigen huisje! Dat geeft de burger weer moed!

vriendelijke groet,
Sno

ve
door verwijderd - Oct 13, 2011 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zo ik heb mijn huisje betrokken en ben heel dankbaar dat de hypotheker met ons een passende oplossing heeft gevonden.
Marcel Lamers van de hypotheker uit Maastricht heeft echt zijn beste gegeven om voor ons een droom te realiseren.
Het vechten is voor ons voorbij,maar ik weet dat er mensen zijn die in het zelfde schuitje zitten.
Ik wens daarom dat ook deze mensen hun droom mogen waarmaken,ziek zijn is niet leuk maar ook nog eens vechten om je eigen bestaan is hard heel hard.
Gelukkig heb ik gevochten en gewonnen,dus geef niet op als je een droom hebt.
Succes allemaal en heel veel sterkte.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2011 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Van harte met de aankoop van het huis,

Ook wij hebben sinds 1 juli een koophuis dankzij iemand die wel in mijn WAO papieren keek en bij de laatste 5 regels begon te glimlachen, daar stond dus dat er geen actie meer werd ondernomen naar mij, dus met andere woorden ik blijf afgekeurt 80 tot 100%. Dan heb je nog eerst nog een hoop uit te leggen hoor omdat je na 1954 geboren bent en dit er staat. Maar het belangrijkste is dat het is gelukt.
We zijn bijna uitgeklust en kunnen dan genieten van ons eigen huis.

ve
door verwijderd - Oct 17, 2011 om 20:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geachte Ap,ook jullie gefeliciteerd met de aankoop en het verwezelijken van jullie droom(huisje)
Zo zie je maar als je begint te vechten voor een droom bestaat toch de kans dat je het ook kunt waar maken.
Voor veel mensen is die droom nog steeds een droom,maar de goede weg inslaan is soms moeilijk je moet op de weg gewezen worden.
Wao is al moeilijk maar als je niet herkeurd word vragen de banken een bevestiging van het uwv of uitkerings instantie.Deze kan je alleen krijgen als je persoonlijk belt met de uitkeringsinstantie en ook uitlegt waarom je het nodig hebt.

Ik wens jullie veel geluk in de toekomst en dat jullie fijn mogen wonen in jullie huisje.groetjes uit Maastricht