au
door auau Jan 28, 2014 om 17:48
Garantie & verzekeringen

Wao en vakantiewoning verhuren

Met een wao uitkering (80%) mag je een vakantiehuis (uit een erfenis) hebben. Mag je, om de vaste lasten van dit huis te dekken, dit huis af en toe verhuren? Moet je dit opgeven bij het uwv?

9406 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2014 om 17:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, huurinkomsten hoeft u niet aan te geven.

edrick3
door edrick3 - Jan 28, 2014 om 17:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo auau,

Volgens mij niet.

Van de site van het uwv:

Welke inkomsten hebben invloed op mijn WAO-uitkering?

Alle inkomsten die te maken hebben met werk, hebben invloed op uw WAO-uitkering. Dat geldt bijvoorbeeld voor loon of een vergoeding voor freelancewerk.

Met vr.gr.

au
door auau - Jan 28, 2014 om 18:02
4 Antwoorden / 1 Vragen

Poeh, da's een opluchting. Dat zijn goede berichten.

Dank jullie wel!

au
door auau - Jan 28, 2014 om 18:38
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dus ik hoef het ook niet te melden bij het uwv, lijkt me?

edrick3
door edrick3 - Jan 28, 2014 om 18:44
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=auau schreef op dinsdag 28 jan 2014, 18:38]Dus ik hoef het ook niet te melden bij het uwv, lijkt me?

Nee, want het zijn geen inkomsten uit werk.

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 28, 2014 om 19:53
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Zolang u van de WAO een uitkering heeft kan deze alleen maar invloed hebben als u betaalde werkzaamheden verricht.

fi
door fisbel - Jan 28, 2014 om 23:17
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op dinsdag 28 jan 2014, 19:53]Zolang u van de WAO een uitkering heeft kan deze alleen maar invloed hebben als u betaalde werkzaamheden verricht.
Lijkt me juist gesteld. Als er gedaan zou worden aan commerciële verhuur, ligt de zaak anders. Bijvoorbeeld: u verhuurt gedurende het gehele jaar 1 of 2 of nog meer vakantiehuisjes die u voor commercieel gebruikt hebt aangekocht.( u wilt eraan verdienen)

Bij u gaat het om incidentele verhuur van de privé aangekochte vakantiewoning. Die verhuur behoort niet tot inkomen uit werk. De grens van incidentele verhuur of commerciële verhuur is overigens niet altijd duidelijk.
Lees ook hier wat de Belastingdienst als commerciële verhuur beschouwt.

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2014 om 00:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

De Ts heeft de vakantiewoning geërfd. Hij heeft een WAO uitkering, dus de vaste lasten die bij zo''n huis horen, zullen hem zwaar vallen en daarom wil hij dat af en toe verhuren. ,dus geen probleem voor het UWV.

sw
door swat1500 - Jan 29, 2014 om 01:26
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Hij moet natuurlijk niet zelfstandig het vakantiehuisje verbouwen en opknappen...

fi
door fisbel - Jan 30, 2014 om 00:09
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=swat1500 schreef op woensdag 29 jan 2014, 01:26]Hij moet natuurlijk niet zelfstandig het vakantiehuisje verbouwen en opknappen...
Wat wordt met deze uitspraak bedoeld? TS mag best wat opknappen en repareren aan de vakantiewoning. En een beetje verbouwen zou niet mogen?

au
door auau - Jan 30, 2014 om 18:06
4 Antwoorden / 1 Vragen

Even voor de duidelijkheid: ik heb MS, dus weinig klussen voor deze dame.

Ik heb geld geërfd van mijn ouders en daar heb ik een huisje in het buitenland van gekocht. Alles begane grond, zodat ik me daar goed kan redden. Om de vaste lasten te kunnen betalen, wil ik dit huis zo'n 8 weken per jaar verhuren.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2014 om 18:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@auau

Dus u hebt geen huis geërfd maar geld. Doet verder niet ter zake . Verhuur is niet van belang voor het UWV.

U moet op uw aangifte inkomstenbelasting wel het buitenlands onroerend goed vermelden. Wijst zich vanzelf.

au
door auau - Jan 30, 2014 om 18:25
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, tijger1, zoiets dacht ik al, maar ik wil het graag goed doen, vandaar mijn vraag. Ik ben trouwens heel blij met de antwoorden!

fi
door fisbel - Jan 30, 2014 om 21:05
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 30 jan 2014, 18:12]@auau

Dus u hebt geen huis geërfd maar geld. Doet verder niet ter zake . Verhuur is niet van belang voor het UWV.

U moet op uw aangifte inkomstenbelasting wel het buitenlands onroerend goed vermelden. Wijst zich vanzelf.
Nou, wijst zich vanzelf? Het buitenlands onroerend goed moet worden vermeld bij .....ja waar?
Tweede woning (niet uw hoofdverblijf) - een woning die u niet verhuurde bijvoorbeeld een vakantiewoning in Nederland of in het buitenland ??
OF bij overige onroerende zaken zoals een vakantiewoning die u verhuurde ??

Daarna moet er aan gedacht worden de eventuele hypothecaire schuld op te nemen bij: Schulden Box 3. Let op: deze hypothecaire schuld mag niet verrekend worden met de waarde van de woning. De drempel bij schulden is immers € 2900 c.q. € 5800 voor fiscaal partners. M.a.w. de eerste € 2900 of € 5800 wordt niet meegenomen als schuld in Box 3.

Tnslotte voor een woning in het buitenland: Vrijstellingen en verminderingen aanvinken, daarna aftrek om dubbele belasting te voorkomen. Aanvinken: box 3 en vermelden: omschrijving van het onroerend goed, het land, de waarde per 01-01-jaar en de waarde van de schuld per 01-01-jaar. Vrijwel in alle belastingverdragen is de bezitting in Box 3 vrijgesteld van dubbele belasting.

Er zijn genoeg mensen die hiervoor (zeker voor de eerste keer) een belastingconsulent inschakelen. Geef ze eens ongelijk. Bij vakbond, ouderenbond, administratiekantoren c.q. assurantiekantoren heb ik hier meerdere malen vergissingen in zien maken. Met soms grote financiële gevolgen.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2014 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=auau schreef op donderdag 30 jan 2014, 18:25]Ja, tijger1, zoiets dacht ik al, maar ik wil het graag goed doen, vandaar mijn vraag. Ik ben trouwens heel blij met de antwoorden!

Graag gedaan, veel plezier met uw vakantiehuis toegewenst.