el
door elnald Jun 30, 2015 om 06:54
Auto & vervoer

Warmte

Ik moet donderdag (35) graden mijn racefiets de hele dag in de auto laten liggen. Kan dit kwaad voor mijn bandjes in die hitte ?

7942 23 Rapporteer

pino123
door pino123 - Jun 30, 2015 om 07:49
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Anders laat je ze voor de zekerheid toch iets zachter worden om ze daarna iets bij te pompen.

edrick3
door edrick3 - Jun 30, 2015 om 09:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo elnald,

Denk niet dat ze daar meteen van uitdrogen. ;-)
Maar zoals pino123 al aangeeft: beetje lucht er uit voor de zekerheid.
Bij warmte zet lucht uit..

Met vr.gr.

valerius-2
door valerius-2 - Jun 30, 2015 om 11:22
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Goed is het in elk geval niet.

me
door mein33 - Jun 30, 2015 om 11:54
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als de fiets niet direct in de volle zon ligt is het geen probleem.
Ligt de fiets wel in de zon dan kunt u deze beter afdekken met een plaid o.i.d.

th
door theodorusme - Jul 1, 2015 om 12:08
111 Antwoorden / 7 Vragen

de temperatuur alleen zal de banden niet zoveel kwaad doen. Het UV-licht en de ozon in de buitenlucht zijn de boosdoeners. Omdat de auto dicht was (neem ik aan) zal er nauwelijks ozon bij de banden gekomen zijn en getinte autoruiten houden veel UV-licht tegen. Het zal dus wel meevallen. Bij twijfel de andere tips opvolgen.

audb
door audb - Jul 1, 2015 om 17:24
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Banden leeg laten lopen is de grootste onzin die er bestaat lucht in banden zetten niet uit maar zal eerder omgezet worden in water! en een plaid? dan wordt de fiets kokend heet omdat de warmte niet weg.
De zon en uv straling is ook niet iets waar u zorgen over hoef te maken, maar wel zou ik als ik u was voor u of een ander op de fiets stapt eerst de zadel zien af te koelen met bv water of een zak ijsblokjes dat is de enige waar u zorgen over hoeft te maken.
Wel zou ik als ik u was de banden spanning controleren uit ervaring kan ik u vertellen dat rijden met te zachte banden extra vermoeiend is.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 1, 2015 om 18:36
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Weet u wel zeker wat u schrijft audb ?
Lucht zet niet uit als de banden heet worden, meent u.
Lucht zet WEL uit als de banden heet worden.
Daardoor krijg je een hogere bandenspanning.
Lucht wordt omgezet in water, schrijft u.
Water in auto en fietsbanden ?
Daar heb ik nog nooit van gehoord, wilt u dat uitleggen ?
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++====

=audb schreef op woensdag 1 jul 2015, 17:24: Banden leeg laten lopen is de grootste onzin die er bestaat lucht in banden zetten niet uit maar zal eerder omgezet worden in water!

valerius-2
door valerius-2 - Jul 1, 2015 om 19:15
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 1 jul 2015, 17:53]Geen probleem! Mijn autobanden, en die van andere voertuigen, worden ook heet. Het asfalt geeft nu eerder problemen.

Het valt mij nog mee dat de treindiensten nog geen aangepaste dienstregelingen heeft afgekondigd. Met deze hitte wisselproblemen etc.

Maar door het rijden worden zij toch gedeeltelijk gekoeld.

ho
door hopetobehelping - Jul 1, 2015 om 19:35
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste elnald,

zou als ik u was naast uw racefiets ook een fietspomp meenemen.
Als u uw auto in de schaduw kunt parkeren is het geen probleem maar als u uw auto in de zon moet parkeren (zal dan ver boven de 35 gaan in uw auto) zou ik als ik u was een beetje lucht uit de fietsbanden laten.
Normaliter zal de druk van uw fietsbanden 7 bar of hoger zijn. Veel zon, hitte erop, gedurende een langere tijd is niet waarop uw fietsbanden gemaakt zijn. Een beetje lucht eruit laten (lucht zet uit bij hitte) en met de fietspomp brengt u uw fietsbanden dan weer op spanning als u uw racefiets nodig heeft.
Veel fietsplezier donderdag, maar wel genoeg vocht innemen.

ma
door malhy2 - Jul 1, 2015 om 20:12
309 Antwoorden / 13 Vragen

Even de natuurkunde weer ophalen.

Wet van Boyle en Gay Lussac (P*V)/T is Constant dwz voor de fietsband waarin het volume gesteld kan worden als constant. een stijgende temperatuur een stijgende druk zal inhouden.
Temperatuur invullen in graden Kelvin.

Gaswet bij constant volume[bewerken]

De algemene gaswet bij constant volume is bekend als de wet van Regnault,[3][4], als de wet van Amontons en ten onrechte[2] als de tweede wet van Gay-Lussac.[1] Deze wet beschrijft het gedrag van ideale gassen bij constant volume:

Hierin is p de druk en T de absolute temperatuur van het gas. Deze wet stelt dat bij een constante hoeveelheid gas en een constant volume de druk van een gas recht evenredig is met de absolute temperatuur ervan.

Deze wet is vernoemd naar de Franse natuurkundige Louis Joseph Gay-Lussac, die deze wet in 1802 voor het eerst publiceerde[5]. Onafhankelijk hiervan is deze wet ook in 1801 ontdekt door de Britse natuurkundige John Dalton, hoewel diens beschrijving minder grondig was dan die van Gay-Lussac. De basisprincipes waren reeds een eeuw eerder beschreven door de Fransman Guillaume Amontons. In sommige landen wordt deze wet daarom ook wel de wet van Amontons genoemd. [6]

Voorbeeld[bewerken]

Autobanden worden tijdens het rijden warm, o.a. door wrijving met het wegdek, en door vervormingswarmte van het rubber. Als men meteen na een lange rit de bandenspanning (druk) meet, is die verhoogd. Pas wanneer de band tot de omgevingstemperatuur is afgekoeld, heeft de druk ook weer zijn normale waarde. Zou men meteen na de rit de bandenspanning corrigeren door er wat lucht uit te laten lopen, dan zou de band na afkoeling juist een te lage druk hebben.

Groeten Ed

aurora1
door aurora1 - Jul 2, 2015 om 01:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En de bron was.... klik hier....

wimmi20
door wimmi20 - Jul 2, 2015 om 01:50
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Ja 1953, wat een toppie antwoord.
Had u uit het beknopte antwoord ook begrepen dat lucht uitzet als de temperatuur stijgt ?

me
door mein33 - Jul 2, 2015 om 13:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=audb schreef op woensdag 1 jul 2015, 17:24]Banden leeg laten lopen is de grootste onzin die er bestaat lucht in banden zetten niet uit maar zal eerder omgezet worden in water! en een plaid? dan wordt de fiets kokend heet omdat de warmte niet weg.
De zon en uv straling is ook niet iets waar u zorgen over hoef te maken, maar wel zou ik als ik u was voor u of een ander op de fiets stapt eerst de zadel zien af te koelen met bv water of een zak ijsblokjes dat is de enige waar u zorgen over hoeft te maken.
Wel zou ik als ik u was de banden spanning controleren uit ervaring kan ik u vertellen dat rijden met te zachte banden extra vermoeiend is.

Lucht dat niet uitzet als het warm wordt !!
Lucht dat verandert in water !!
Een plaid die warmte afgeeft !!
UV straling waar men zich geen zorgen over hoeft te maken !!
Banden die zacht worden naar mate ze warmer worden !!

Denkelijk is hier sprake van een "hogere macht" die alle natuurwetten aan z'n laars lapt.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 2, 2015 om 17:20
2154 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=audb schreef op woensdag 1 jul 2015, 17:24]Banden leeg laten lopen is de grootste onzin die er bestaat lucht in banden zetten niet uit maar zal eerder omgezet worden in water! en een plaid? dan wordt de fiets kokend heet omdat de warmte niet weg.
De zon en uv straling is ook niet iets waar u zorgen over hoef te maken, maar wel zou ik als ik u was voor u of een ander op de fiets stapt eerst de zadel zien af te koelen met bv water of een zak ijsblokjes dat is de enige waar u zorgen over hoeft te maken.
Wel zou ik als ik u was de banden spanning controleren uit ervaring kan ik u vertellen dat rijden met te zachte banden extra vermoeiend is.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 2, 2015 om 17:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Kijk, als ik een wetenschappelijk goed onderbouwd stukkie als van Aubt lees dan denk ik : wat is er toch veel kennis onder de menschen.
Audb schrijft dat je je (2 maal je) geen zorgen hoeft te maken over uv straling.
Dat is enorm waar, uv straling geeft geen warmte af.
En dat bij verhitting van lucht water in de band gaat ontstaan.
Dat is natuurlijk enorm handig als je een lekke band hebt.
Gewoon kijken waar het water uit de band spuit.
Wat de zadelkoelen tip van audb betreft : ik ga vaak bergfietsen, dan ga ik naar een mooi heuvelachtig parcours.
Maar een tip van Wimmi : ik neem bij dit weer het zadel mee in een koelbox met vries elementen.
Vlak voordat ik ga heuvelfietsen monteer ik het zadel.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++=====================

=audb schreef op woensdag 1 jul 2015, 17:24:
De zon en uv straling is ook niet iets waar u zorgen over hoef te maken, maar wel zou ik als ik u was voor u of een ander op de fiets stapt eerst de zadel zien af te koelen met bv water of een zak ijsblokjes dat is de enige waar u zorgen over hoeft te maken.

edrick3
door edrick3 - Jul 3, 2015 om 12:23
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@elnald,

En ..... hebben de bandjes het gisteren overleefd?

Met vr.gr.

el
door elnald - Jul 3, 2015 om 12:33
6 Antwoorden / 11 Vragen

Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Heb een deken over de fiets gelegd en de bandjes op 5 bar gezet.
ging prima zo

nogmaals dank jullie wel.
Ronald.

ja
door janf43 - Jul 3, 2015 om 14:09
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=malhy2 schreef op woensdag 1 jul 2015, 20:12]Even de natuurkunde weer ophalen.

Wet van Boyle en Gay Lussac (P*V)/T is Constant dwz voor de fietsband waarin het volume gesteld kan worden als constant. een stijgende temperatuur een stijgende druk zal inhouden.
Temperatuur invullen in graden Kelvin.

Gaswet bij constant volume[bewerken]

De algemene gaswet bij constant volume is bekend als de wet van Regnault,[3][4], als de wet van Amontons en ten onrechte[2] als de tweede wet van Gay-Lussac.[1] Deze wet beschrijft het gedrag van ideale gassen bij constant volume:

In de laatste zin zit nu juist het probleem; het volume is niet constant. Door de elasticiteit van de banden zullen deze uitzetten. Waarschijnlijk is deze elasticiteit dus uitzetting van de band ook nog eens temperatuursafhankelijk. Ik zou bewondering voor u hebben als u daarvoor een formule kunt bedenken die de wet van Boyle/Gay-Lussac daarvoor corrigeert.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 3, 2015 om 16:24
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jan43,
banden worden niet groter door een hoge temperatuur.
Als banden uitsluitend uit rubber zouden bestaan dan zouden ze wel uitzetten.
Maar in banden zit een koord pantser om dit te voorkomen.
Bij autobanden zit er ook vaak staal in dit pantser verwerkt.

Bron : Wimmipedia

me
door mein33 - Jul 3, 2015 om 18:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=elnald schreef op vrijdag 3 jul 2015, 12:33]Iedereen bedankt voor de antwoorden.
Heb een deken over de fiets gelegd en de bandjes op 5 bar gezet.
ging prima zo

nogmaals dank jullie wel.
Ronald.

Bedankt voor het terug melden.
Een dekentje (plaid) doet wonderen op z'n tijd ;-)) ook in warme omstandigheden.

Vriendelijke groet, mein33

ja
door janf43 - Jul 4, 2015 om 01:57
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op vrijdag 3 jul 2015, 16:24]Jan43,
banden worden niet groter door een hoge temperatuur.
Als banden uitsluitend uit rubber zouden bestaan dan zouden ze wel uitzetten.
Maar in banden zit een koord pantser om dit te voorkomen.
Bij autobanden zit er ook vaak staal in dit pantser verwerkt.

Bron : Wimmipedia

Dat beweer ik ook niet. De druk zal door de stijgende temperatuur toenemen en daardoor het volume van de band. Hoeveel dat volume toeneemt is o.a. afhankelijk van de soort rubber en de constructie van de band.

wimmi20
door wimmi20 - Jul 4, 2015 om 02:10
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jan43,
u beweert nou juist wel dat banden groter worden als ze zeer warm worden.
U vertelt zelf dat het volume bij heet worden toeneemt.
Dan wordt de band groter volgens uw eigen woorden.
Als van een ballon het volume toeneemt dan wordt de ballon groter.
Maar bij hitte worden fiets en autobanden niet groter, het volume blijft hetzelfde.
Kijk maar bij de gaswet van Wimmie.

ja
door janf43 - Jul 4, 2015 om 13:49
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op zaterdag 4 jul 2015, 02:10]Jan43,
u beweert nou juist wel dat banden groter worden als ze zeer warm worden.
U vertelt zelf dat het volume bij heet worden toeneemt.
Dan wordt de band groter volgens uw eigen woorden.
Als van een ballon het volume toeneemt dan wordt de ballon groter.
Maar bij hitte worden fiets en autobanden niet groter, het volume blijft hetzelfde.
Kijk maar bij de gaswet van Wimmie.

Door de hoge temperatuur zal de druk toenemen. Dat zal leiden omdat een band nu eenmaal flexibel is tot een verandering in volume. Dat is bij banden bij de temperatuurverschillen waar we over praten en de daardoor veroorzaakte drukverschillen waarschijnlijk met het blote oog niet zichtbaar, maar daarom is dat verschil nog wel aanwezig. Wanneer heeft u voor het laatst een band opgepompt? Dan ziet u dat er een volumeverandering optreedt bij een drukverhoging.