el
door elisabeth1892 Oct 19, 2015 om 14:24
Huishouden & energie

Wasmachine of schakelaar kapot?

Ik heb een Whirlpool Denver 1600 wasmachine van 5 jaar oud. Nu staat er geen stroom meer op de wwasmachine en hij doet dus helemaal niets meer. Het lampje van de trekschakelaar brandt wel en de trekschakelaar gaat ook goed aan en uit. Ik heb al flink wat onkosten aan de wasmachine gehad en wil hem nu niet meer laten repareren. Voor ik een nieuwe wasmachine aanschaf wil ik echter zeker weten dat het niet aan de schakelaar ligt en aangezien ik geen handige klusser in mijn omgeving heb stel ik de vraag hier. Alvast dank voor de reacties.

20747 30 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Oct 19, 2015 om 14:59
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Geeft de wasmachine enig brandend lampje?

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2015 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om te kijken of de schakelaar soms kapot is, hoewel het lampje daarin brandt, kunt u die schakelaar in de meterkast uitschakelen. Even kijken bij welke stop of schakelaar in de kast dat gebeurd.

Dan de schakelaar openmaken en de stroomdraden in de schakelaar losnemen. Schrijf op wat aan wat vastzit maak een tekeningetje.

Zet zolang even een stekker aan het snoer van de wasmachine, neem een verloopsnoer erbij, doe daar de stekker in en de andere kant in een stopcontact, waarvan u eerst gecontroleerd hebt of er stroom op staat, met een schemerlampje bijvoorbeeld. Dan kunt u controleren of het aan de wasmachine ligt.

ph
door philip36 - Oct 19, 2015 om 15:50
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als het lampje van de trekschakelaar brandt zal deze hoogstwaarschijnlijk nog goed werken.
Maar als u het zeker wilt weten, zie reactie van tijger1
Lees eens op https://www.gebruikershandleiding.com/Whirlpool-Denver-1600/handleiding-5-69630.html
Veel gebruikers met hetzelfde probleem.
Lees antwoord van 27-7-2025.
Het blijft natuurlijk een machine van 5 jaar, als u geld voor een nieuwe heeft dan doen.
Weer 2 jaar garantie, energiezuiniger en grotere capaciteit als u dat nodig heeft.

el
door elisabeth1892 - Oct 19, 2015 om 16:09
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op maandag 19 okt 2015, 14:59]Geeft de wasmachine enig brandend lampje?

Dank voor uw reactie. Er brandt geen enkel lampje.

el
door elisabeth1892 - Oct 19, 2015 om 16:09
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 19 okt 2015, 15:03]Om te kijken of de schakelaar soms kapot is, hoewel het lampje daarin brandt, kunt u die schakelaar in de meterkast uitschakelen. Even kijken bij welke stop of schakelaar in de kast dat gebeurd.

Dan de schakelaar openmaken en de stroomdraden in de schakelaar losnemen. Schrijf op wat aan wat vastzit maak een tekeningetje.

Zet zolang even een stekker aan het snoer van de wasmachine, neem een verloopsnoer erbij, doe daar de stekker in en de andere kant in een stopcontact, waarvan u eerst gecontroleerd hebt of er stroom op staat, met een schemerlampje bijvoorbeeld. Dan kunt u controleren of het aan de wasmachine ligt.

el
door elisabeth1892 - Oct 19, 2015 om 16:10
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 19 okt 2015, 15:03]Om te kijken of de schakelaar soms kapot is, hoewel het lampje daarin brandt, kunt u die schakelaar in de meterkast uitschakelen. Even kijken bij welke stop of schakelaar in de kast dat gebeurd.

Dan de schakelaar openmaken en de stroomdraden in de schakelaar losnemen. Schrijf op wat aan wat vastzit maak een tekeningetje.

Zet zolang even een stekker aan het snoer van de wasmachine, neem een verloopsnoer erbij, doe daar de stekker in en de andere kant in een stopcontact, waarvan u eerst gecontroleerd hebt of er stroom op staat, met een schemerlampje bijvoorbeeld. Dan kunt u controleren of het aan de wasmachine ligt.

Bedankt voor uw antwoord.

el
door elisabeth1892 - Oct 19, 2015 om 16:10
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=philip36 schreef op maandag 19 okt 2015, 15:50]Als het lampje van de trekschakelaar brandt zal deze hoogstwaarschijnlijk nog goed werken.
Maar als u het zeker wilt weten, zie reactie van tijger1
Lees eens op https://www.gebruikershandleiding.com/Whirlpool-Denver-1600/handleiding-5-69630.html
Veel gebruikers met hetzelfde probleem.
Lees antwoord van 27-7-2025.
Het blijft natuurlijk een machine van 5 jaar, als u geld voor een nieuwe heeft dan doen.
Weer 2 jaar garantie, energiezuiniger en grotere capaciteit als u dat nodig heeft.

Dank voor uw antwoord.

gerbera
door gerbera - Oct 19, 2015 om 16:38
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zit er een stekker aan de wasmachine, zo ja doe dan een lamp met stekker in het stopcontact, zet de schakelaar aan en zo de lamp gaat branden is de schakelaar o.k. Is het een vaste verbinding aan de schakelaar en het controlelampje brandt dan staat er stroom op maar kunnen de contactpunten verbrand zijn. In de meeste gevallen wordt een (omschakel)trekschakelaar gebruikt als er 2 apparaten zoals wasmachine en wasdroger op aangesloten worden. Is dat bij u ook zo en beide app. werken niet dan is de schakelaar defect.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2015 om 16:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

De Ts geeft toch aan dat er een trekschakelaar is? En die worden normaal gebruikt om een wasmachine permanent aan te sluiten in een badkamer.

gerbera
door gerbera - Oct 19, 2015 om 22:53
7348 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 19 okt 2015, 16:51]@gerbera

De Ts geeft toch aan dat er een trekschakelaar is? En die worden normaal gebruikt om een wasmachine permanent aan te sluiten in een badkamer.

Goh ook al electriciën, wel eens gehoord van "waterdichte"stopcontacten, ook geschikt voor in de badkamer al dan niet in combinatie met een trekschakelaar. En waar staat dat de machine in de badkamer staat.

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2015 om 23:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerbera

Inderdaad. Natuurlijk staat er nergens dat de wasmachine in de badkamer staat, masr de Ts vermeldt: " het lampje van de trekschakelaar brandt". In een andere ruimte dan de badkamer is zo'n trekschakelaar niet per se nodig.

En als je een trekschakelaar hebt, heb je dus geen waterdicht stopcontact nodig. Zou die wasmachine met een stekker in het stopcontact zitten, dan had de Ts allang met wellicht een verloopsnoer die trekschakelaar kunnen omzeilen door stroom uit een ander stopcontact te betrekken. Had zij zich ook niet hoeven afvragen of het euvel aan de trekschakelaar of aan de wasmachine lag. Dan had ze het al geweten.

sl
door slobberbone - Oct 20, 2015 om 09:01
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=philip36 schreef op maandag 19 okt 2015, 15:50]Als het lampje van de trekschakelaar brandt zal deze hoogstwaarschijnlijk nog goed werken.
Maar als u het zeker wilt weten, zie reactie van tijger1
Lees eens op https://www.gebruikershandleiding.com/Whirlpool-Denver-1600/handleiding-5-69630.html
Veel gebruikers met hetzelfde probleem.
Lees antwoord van 27-7-2025.
Het blijft natuurlijk een machine van 5 jaar, als u geld voor een nieuwe heeft dan doen.
Weer 2 jaar garantie, energiezuiniger en grotere capaciteit als u dat nodig heeft.

Ik vindt 5 jaar voor een wasmachine echt niet veel en als het een kleinigheid is was je weer jaren voor weinig en dan gelijk een nieuwe te kopen is echt onzin. Leuk die garantie maar 2 jaar gaan ze allemaal wel mee. En veel zuiniger zijn ze tegenwoordig niet of doe het zelf sluit hem aan op warm water en zo heb je de meest energiezuinige wasmachine :)

En ook die grotere machines, nee niet doen de beste zijn echt de 5 kilo varianten minder asbelasting en dat ga je echt merken aan levensduur.

ph
door philip36 - Oct 20, 2015 om 10:50
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@slobberbone

5 jaar is niks voor een wasmachine.
Maar zoals u kunt lezen wil TS de wasmachine, gezien de reparaties in de eerste 2 jaar, niet nog eens laten repareren.
Wie geeft de garantie dat na een kleine reparatie je weer jaren kunt wassen zonder reparatiekosten?
Gezien de ervaring van de eerste 2 jaar heb ik daar weinig vertrouwen in.
En een monteur laten komen, ook voor een kleine reparatie zal niet onder de €100 kunnen.
Een printplaat vervangen kost meestal €100 of meer.
Een wasmachine met warmwateraansluiting heeft natuurlijk ook zijn nadelen afgezien nog van de kosten die je moet maken voor een warmwateraansluiting ervoor.

Een grotere capaciteit wasmachine kan voor een gezin met kinderen wel een uitkomst zijn, minder vaak wassen.
Of de 5 kilo varianten de beste zijn, u zegt minder asbelasting, ik denk dat de trommel zelf al meer dan 10 kg. weegt dus die extra paar kilo's aan wasgoed zal niet veel verschil maken.

Cookies
door Cookies - Oct 20, 2015 om 10:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......5 jaar is niks voor een wasmachine........

Bij een wasmachine van 300,- euro kun je nauwelijks beter verwachten. Alle waar is naar zijn geld, heb ik geleerd.

sl
door slobberbone - Oct 20, 2015 om 12:17
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=philip36 schreef op dinsdag 20 okt 2015, 10:50]@slobberbone

5 jaar is niks voor een wasmachine.
Maar zoals u kunt lezen wil TS de wasmachine, gezien de reparaties in de eerste 2 jaar, niet nog eens laten repareren.
Wie geeft de garantie dat na een kleine reparatie je weer jaren kunt wassen zonder reparatiekosten?
Gezien de ervaring van de eerste 2 jaar heb ik daar weinig vertrouwen in.
En een monteur laten komen, ook voor een kleine reparatie zal niet onder de €100 kunnen.
Een printplaat vervangen kost meestal €100 of meer.
Een wasmachine met warmwateraansluiting heeft natuurlijk ook zijn nadelen afgezien nog van de kosten die je moet maken voor een warmwateraansluiting ervoor.

Een grotere capaciteit wasmachine kan voor een gezin met kinderen wel een uitkomst zijn, minder vaak wassen.
Of de 5 kilo varianten de beste zijn, u zegt minder asbelasting, ik denk dat de trommel zelf al meer dan 10 kg. weegt dus die extra paar kilo's aan wasgoed zal niet veel verschil maken.

TS geeft al aan veel hoge onkosten te hebben gehad met deze machine dus misschien nu nog in nieuwstaat ? En als bv manchet klein gaatje heeft en lekt water en machine schakelt zich uit dmv noodschakelaar kun je wel een nieuwe kopen maar ook machine resetten en gaatje dichten met siliconenkit en weer jaren wassen.

Bij warmwater wassen bedoel ik oude die al direct daarvoor geschikt zijn bv oude Miele,s gewoon aankoppelen aan thermostaat kraan en wassen maar bij laatste spoelingen hup weer op koud.

Nou heeft u echt mis een trommel weegt echt niet meer dan 10 kilo zeker zonder verzwaard trommelkruis, en het gaat ook niet om die paar kilo extra de nieuwe meer kilo machines zijn ook niets zwaarder uitgevoerd denk aan lagers .dempers ophanging etc...

Bv mijn oude 5 kilo Miele was ruim 106 kilo en 9 kilo Bosch wasser net 64 kilootjes.

sl
door slobberbone - Oct 20, 2015 om 12:20
508 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=carola.83 schreef op dinsdag 20 okt 2015, 10:59].......5 jaar is niks voor een wasmachine........

Bij een wasmachine van 300,- euro kun je nauwelijks beter verwachten. Alle waar is naar zijn geld, heb ik geleerd.

Tja, maar zou zonde zijn je koopt en nieuwe en blijkt later de noodschakelaar zijn werk hebben gedaan.

Alle waar heeft zijn geld klopt en qua wasmachines zijn die goedkope oude Miele/Asko de beste machines.

mahadma
door mahadma - Oct 20, 2015 om 15:15
11520 Antwoorden / 51 Vragen

De enige oplossing is: laat een handige harry met een universeel meter controlen tot hoever er 230 volt is. Als het tot bij de ingang van de machine oké is, dan zal het aan de machine liggen. Meten = weten.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 21, 2015 om 15:34
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Laten we het probleem, en de adviezen eens onder de loep nemen :
het rode lampje brand++de schakelaar werkt++in de wandschakelaar raken echt niet zomaar draden los++dusss, er is stroom tot aan de machine.
Vraagstelster Elisabeth heeft de ballen verstand van de zaak, en vraagt hier om advies.
En dan gaan deskundigen aan Elisabeth vertellen dat zij wat draadjes moet losmaken en andere technische flauwekul.
En dat adviseer je iemand die totaal leek is op het gebied van elektriciteit.
Lekker veilig advies.
Enne Elisabeth1892, als 1892 uw geboortejaar is, ga dan niet op een keukentrapje staan om die draden los te maken.
Ennogwat : voor 250 euro heb je een nieuwe machine, thuisgebracht en aangesloten.
En voor Mahadma : TS vertelt in haar vraag dat zij geen handige Harry kent.
Kortom : aan al die adviezen heeft TS nix.
Dat wordt een monteur of een nieuwe machine.
Een monteur kost al gauw 100 euro.
Voor wat meer geld heb je een nieuwe machine met weer 2 jaar garantie.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2015 om 15:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de Ts de gegeven adviezen opvolgt, is dat volkomen veilig. Maar het is aan haar om te kiezen wat zij doet.

wimmi20
door wimmi20 - Oct 21, 2015 om 15:55
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger,
hou toch op met het geven van dit soort nutteloze commentaren voor 2 punten.
TS is een totale leek.
In veel huizen zitten tegenwoordig elektra meters met een aantal schakelaars.
De meeste mensen weten niet eens met welke schakelaar je de installatie stroomloos maakt.
Uw advies slaat nergens op, en is onveilig !
++++++++++++++++++++++=============

=tijger1 schreef op woensdag 21 okt 2015, 15:42: Als de Ts de gegeven adviezen opvolgt, is dat volkomen veilig. Maar het is aan haar om te kiezen wat zij doet.

dw
door dwfloor - Oct 21, 2015 om 16:09
5 Antwoorden / 0 Vragen

Er kan natuurlijk best wel spanning staan op het netsnoer van de wasmachine. Wat nog al eens voor komt is dat de deurschakelaar/beveiliging defect is. De machine denkt dan dat de deur open staat en dan doet hij ook niets. Om dit te controleren moet de monteur de bovenkant van de machine verwijderen (dan kun je tevens op de aansluitdraden meten of er spanning op staat), de deur schakelaar los schroeven (zit meestal aan de voorkant met 2 schroefjes vast) en in de stekker aansluiting de 2 draden door verbinden. De lampjes moeten dan aan gaan met de machine deur open. De kosten van de deur schakelaar zijn niet zo veel, je moet alleen iemand zien te vinden die dit voor je kan uitvoeren. Verder is een machine van 5 jaar oud nog niet afgeschreven, hij moet langer mee kunnen gaan. Bosch b.v. geeft zeker op die leeftijd nog een coulance regeling. Daar ligt ook een taak voor je leverancier in dezen. Succes.

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2015 om 16:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 21 okt 2015, 15:55]Tijger,
hou toch op met het geven van dit soort nutteloze commentaren voor 2 punten.
TS is een totale leek.
In veel huizen zitten tegenwoordig elektra meters met een aantal schakelaars.
De meeste mensen weten niet eens met welke schakelaar je de installatie stroomloos maakt.
Uw advies slaat nergens op, en is onveilig !
++++++++++++++++++++++=============
[quote=tijger1 schreef op woensdag 21 okt 2015, 15:42]Als de Ts de gegeven adviezen opvolgt, is dat volkomen veilig. Maar het is aan haar om te kiezen wat zij doet.

Het lichtje brandt in de schakelaar. Zet een schakelaar om in de meterkast, of draai een stop eruit. Lichtje uit? Dan was dat de juiste.

ar
door aram - Oct 21, 2015 om 16:23
136 Antwoorden / 1 Vragen

Wimmi20 , moet toegeven dat je gelijk hebt .
Stekkertjes losmaken en zaken als je het nooit gedaan hebt kun je het zonder toezicht van iemand die het wel kan , vraagt om extra uitgaven en een hoop ellende als het mis gaat .
Als je een monteur laat komen betaal je voor voorrij kosten , arbeid en materiaal .
Ze kan beter een paar winkels afgaan en zich eerst laten informeren voordat ze een nieuwe koopt . Wel je gezonde verstand gebruiken je hebt van die dozen schuivers die alleen willen verkopen .
De wasmachine die ze nu heeft heb ik opgezocht op internet .
Reparaties die ze eraan laten verrichten , daar zit een aantal tussen de 200 en 300 euro .
Me dunkt dat je dan voor een paar euro meer het toch aantrekkelijk is om een nieuwe te kopen . Garantie op reparatie is korter dan op een nieuwe .

wimmi20
door wimmi20 - Oct 21, 2015 om 16:25
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dwfloor,
TS heeft verklaard dat in de machine geen enkel lampje brandt.
En de deurschakelaar heeft daar niets mee te maken (heb ik net even getest)
De wasmachine is gewoon te programmeren, alleen hij start niet omdat het deurtje openstaat.

el
door elisabeth1892 - Oct 21, 2015 om 17:41
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kon even een paar dagen niet inloggen dus sorry dat ik nu pas reageer.

Ik weet wel hoe ik de stroom uit kan schakelen. Maar verder waag ik mij niet aan elektriciteit.
Maar mogelijk heb ik via via toch een handige Harry gevonden die e.e.a. voor mij wil controleren.

In elk geval nogmaals dank voor de reacties.

Nu heb ik nog een geheel andere vraag: Waar staan de letters TS voor?

tijger1
door tijger1 - Oct 21, 2015 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ts is topicstarter. Dat bent u dus.:-)

Succes met de schakelaar en/of de wasmachine.

loes63
door loes63 - Oct 21, 2015 om 22:23
13 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb zoiets ook gehad. Belde wasmachinereparateur en die gaf aan dat ik beter eerst de trekschakelaar kon doormeten omdat als dat het probleem was ik voor de voorrijkosten zou opdraaien. Collega van technische dienst is toen met zo'n spanningsmeter geweest en inderdaad was de trekschakelaar defect. Nog geen twee jaar oud. Stekker aan de machine gezet en zo kon ik hem gebruiken tot de monteur kwam.

door 1953 - Oct 21, 2015 om 22:33
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Er staat dus stroom op de schakelaar.

U kunt de schakelaar openmaken en kijken of de bedrading correct is aangesloten - zorg wel dat de stroom is uitgeschakeld. Is het correct aangesloten, dan kunt u de stroomaansluiting in de wasmachine nakijken, als gevolg van trillingen zou het kunnen zijn dat intern de stroombekabeling is losgetrild en geen massa meer maakt.

el
door elisabeth1892 - Oct 22, 2015 om 13:16
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 21 okt 2015, 17:43]Ts is topicstarter. Dat bent u dus.:-)

Succes met de schakelaar en/of de wasmachine.

Bedankt, dat had ik ook zelf kunnen bedenken..........

el
door elisabeth1892 - Oct 22, 2015 om 13:18
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerbera schreef op maandag 19 okt 2015, 22:53][quote=tijger1 schreef op maandag 19 okt 2015, 16:51]@gerbera

De Ts geeft toch aan dat er een trekschakelaar is? En die worden normaal gebruikt om een wasmachine permanent aan te sluiten in een badkamer.

Goh ook al electriciën, wel eens gehoord van "waterdichte"stopcontacten, ook geschikt voor in de badkamer al dan niet in combinatie met een trekschakelaar. En waar staat dat de machine in de badkamer staat.

De wasmachine staat inderdaad in de douche.