hp
door hpb Feb 22, 2008 om 09:42
Elektronica & tv

Wat betekent 'digitaal geremastered' bij een cd

de cd lijkt een uitstervend medium te worden. Voordeel daarvan is dat veel klassiekers voor ramsjprijzen in de schappen liggen. Vind ik niet erg, want ik ben altijd zeer gecharmeerd geweest van de audio-cd. Maar voordat de cd definitief weg is, wil ik graag nog deze vraag stellen.

Het gaat over de codering die sommige cd's nog laten zien: AAD, ADD of DDD. Wat ik altijd heb begrepen is dat de eerste letter staat voor de wijze van opnemen (analoog of digitaal). De 2e letter staat voor de wijze van mixen en de derde letter slaat op het maken van de master die gebruikt wordt voor het maken van de cd. En de derde letter is altijd een D, want de cd is nou eenmaal een digitaal medium.

Maar wat nou als een album 'digitaal geremastered is'. Wat is er dan mee gebeurd en kan zo'n album dat eerst AAD was dan opeens ADD worden? Ik heb nl. cd's die digitaal zijn geremastered en die nog steeds AAD laten zien. Maar ik heb ook cd's die de classificatie ADD meekrijgen nadat de mastertapes zijn gedigitaliseerd (bv. oudere klassieke opnamen van Deutsche Grammophon). En een ander: sommige cd's van bv. The Doors zijn geremastered naar 24-bits. Klinken die nou beter dan vooorheen? De cd blijft toch een 16-bits medium?

Ik ben geen audiofiel, maar klinkt een digitaal geremasterde cd nou beter dan de oorspronkelijk cd? Ik houd me aanbevolen voor antwoorden, maar svp geen discussie over de kwaliteit van de cd tov de lp.

7960 12 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Feb 22, 2008 om 09:58
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Dat houdt in dat er van een Master een digitale versie wordt gemaakt, daarbij kan de opname ook met digitale technieken worden verbeterd (bijv. ruis wegfilteren). Er is dus niks aan de opname of aan het mixen veranderd, alleen is er een digitale versie van de master gemaakt, vandaar AAD.

johanpc
door johanpc - Feb 22, 2008 om 10:28
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Het antwoord van edewardus klopt helemaal.

Ook wordt er vaak van mono via de techniek een stereo versie van gemaakt.

Het geluid is overigens door die bewerking  meestal veeeel beter dan het origineel.

bobmalooga
door bobmalooga - Feb 22, 2008 om 10:48
229 Antwoorden / 7 Vragen

Voor een uitleg van mastering zie ook deze link: http://www.finetune.nl/nederlands/mastering.html

toolboy
door toolboy - Feb 22, 2008 om 11:38
965 Antwoorden / 40 Vragen

De A staat voor analoog dit zijn de oude master tapes.D staat voor digital.En(sorry) kan het niet laten never zal een cd van de doors zo mooi klinken als de orginele lp,beiden alhier in bezit.

T

hendrikbos
door hendrikbos - Feb 22, 2008 om 13:48
113 Antwoorden / 22 Vragen

Wat als AAD is opgenomen blijft altijd een AAD, ook na digitale remastering. Er zijn echter niet alleen verschillende remaster systemen, maar daarin ook nog verschillende bewerkingen mogelijk. In het ene geval zal het leiden tot een algehele verbetering van de weergave kwaliteit, en in het ander geval is alleen de ruis (veroorzaakt door de analoge techniek en de mastertape) verwijderd.

Op één ding wil ik je nog graag attenderen. Mijn oude CD's klinken veel helderder en sprankelender sinds ik ze afspeel op mijn SACD-Player. Met andere woorden de snelheid van de D/A-converter in je CD-Player is ook mede bepalend voor het eindresultaat van je klankbeeld. Probeer het maar eens uit door je CD af te spelen in een CD- of DVD-Player die een hogere D/A-converteer snelheid (frequentie) heeft dan je huidige CD-Player.

Groetjes, Hendrik

ja
door jameskirk - Feb 22, 2008 om 14:31
4 Antwoorden / 0 Vragen

@HendrikBos: Sowieso klinkt een goed opgenomen cd (AAD/ADD/DDD) beter op een cd speler dan op een combinatiespeler CD/DVD. Daarom is het helemaal nog niet zo'n gek idee een aparte CD speler te gebruiken naast je bestaande dvd speler. Zelfs een zeer goed gewaarderde dvd speler, vind ik cd's maar gemiddeld afspelen qua klank.

hendrikbos
door hendrikbos - Feb 22, 2008 om 14:50
113 Antwoorden / 22 Vragen

Jameskirk, ofschoon het niet aan de oorspronkelijke vraagstelling beantwoord, wil ik toch kort reageren op je reactie, teneinde misverstanden bij derden te voorkomen.

Ik heb het in mijn eerste reactie niet gehad over een CD/DVD combispeler, maar over een CD- of DVD-speler. Afzonderlijk dus.

Wanneer een CD in jouw DVD-speler een minder goed geluidsbeeld geeft dan in je CD-speler, kan dat verschillende oorzaken hebben. Het kan liggen aan de D/A-converter (lager qualiteit), of aan de wijze van aansluiting (analoog of digitaal), of aan de qualiteit van de bekabeling in het geval van een analoge signaalkoppeling.

ij
door ijsvogeltje_1 - Feb 22, 2008 om 16:06
13 Antwoorden / 3 Vragen

Het is sterk afhankelijk hoe er geremasterd is. Ik ken ook cd's die compleet verkracht zijn na de remastering.

wimbremer
door wimbremer - Feb 23, 2008 om 15:58
122 Antwoorden / 19 Vragen

Tja, beetje off-topic, maar..... een l.p. opzetten en alle tikjes horen.... en de dynamiek die een l.p heeft, heeft toch ook wel iets (Zei hij met nostalgische gevoelens.

Maar idd., de kwaliteit van afspeelapparatuur is ook erg bepalend. En of de CD er helemaal uit gaat? Zieden ze van de l.p. ook, en zie, je kunt ze nog steeds kopoen hoor!

hp
door hpb - Feb 25, 2008 om 12:57
19 Antwoorden / 4 Vragen

Dank voor jullie reacties.

Dus als ik het goed begrijp: bij AAD wordt het analoge resultaat van het proces van mixen en editen gedigitaliseerd en klaar gemaakt om geproduceerd te worden. Bij het remasteren gebeurt dit gewoon opnieuw, zonder het resultaat van mixen en editen te veranderen. Maar een remaster kan op modernere apparatuur gemaakt worden en zijn er nieuwe mogelijkheden tot bv. ruisonderdrukking.

Bij ADD wordt de analoge opname eerst gedigitaliseerd alvorens het mixen en editen begint. Het digitale eindresultaat (na de 2e D) wordt vervolgend gemastered of evt. geremastered.

kr
door kroonen - Feb 25, 2008 om 14:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het verschil in geluids kwaliteit ligt niet zozeer in AAD of ADD, maar hoe goed of slecht deze opnames zijn na bewerkt/gemixst, er zijn  cd's die AAD zijn en die beter klinken dan een  ADD en ook cd's waarbij het andersom  is.
AAD of ADD is niet maat gevent voor een betere of slechtere geluids kwaliteit, maar de algehele nabewerking van een opnamen.

Oude opnames tot ongeveer 1970 werden met buizen opnamen apparatuur opgenomen, de huidige pcm standaard waarmee cd's werken is niet instaat deze warme klank van buizen opnamen app. vast te leggen of af te spelen, het maakt niet uit of het AAD of ADD is
De opnamens van The Doors in hun hoogtij dagen zijn dus hoogstwaarschijnlijk met deze buizen app. opgenomen.
Wanneer deze jaren zestig opnames speciaal voor sacd's zijn gemixst en gemasterd dan hoor je een mooiere kwaliteit die je nooit op een normale cd krijgt te horen en het maakt niet uit of de cd aad/add is.
Sacd is veel beter in staat om oude opnames te laten klinken zoals ze des tijds zijn opgenomen.
Allen sacd's zijn nog moeilijk te krijgen en lang niet alles is op sacd
Ik heb een SACD speler en oude opnames op SACD vind ik mooier klinken dan op cd.

kr
door kroonen - Jul 1, 2008 om 14:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

Alle antwoorden kloppen.
Eerst wil ik even zeggen dat de cd NIET zal verdwijnen.
Dat dacht men van de lp namelijk ook, maar ziet de lp is toch weer aan een opmars bezig.
Meer en meer Artisten brengen ook lp versies uit, zal geen hele grote markt meer worden maar de lp is weer terug.
Zo zal het met de cd ook gaan, de markt zal niet meer zo groot blijven, maar verdwijnen zal de cd zeker niet.
En wat aad of add of ddd betreft, dat is niet altijd bepalend voor een betere of slechtere geluids kwaliteit.

Heb je wel eens gedacht aan Super audio cd's (sacd).
Oude analogen opnamen die b.v in de jaren 50, 60 en 70 gemaakt zijn klinken op sacd aanmerkelijk beter dan op de normale cd's.
Deze sacd's zijn wel veel moeilijker te krijgen dan de normale cd maar op internet zijn er speciale site's waar je een behoorlijke keuze heb ook voor normale cd.
Heb een Surround Sound sacd van de Moodyblues Days of Future Passed  en Jeff Wayne' War of the Worlds klinkt als of het gisteren gemaakt is en is beter van kwaliteit dan de normale cd uitvoering.