eg
door egoosse Apr 28, 2015 om 16:55
Auto & vervoer

Wat doe ik met onterechte verkeersboete uit Duitsland?

Ik heb een onterechte boete uit Duitsland ontvangen. Ik was op dat moment met 100% zekerheid niet in Duitsland. Ook heb ik mijn auto niet uitgeleend en is deze ook niet gestolen. Het is dus echt onmogelijk. Ik kan aantonen dat ik op die dag in Nederland was, alleen kan ik niet bewijzen dat mijn auto ook echt voor mijn deur stond.
Op de foto die bij de boete is bijgevoegd, staat een man met een baard. Dit is duidelijk een ander persoon dan dat ik ben. Op de foto is alleen de bestuurder te zien en niet de rest van de auto.
Ik betwijfel ook of hier geen sprake is van fraude, want hoe is dit anders mogelijk.
Weliswaar klopt mijn kenteken en adres wel.
Het kenteken staat overigens niet op de foto.
Wat is nu het beste om te doen? CIJB en politie heb ik al gebeld. Zij kunnen niets voor mij doen.

14792 29 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Apr 28, 2015 om 17:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo egoosse,

Lees ter info eens hier en doe er je voordeel mee.

Suc6

hansje klein
door hansje klein - Apr 28, 2015 om 17:33
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er zal tenminste een adres op staan waarheen een bezwaarbrief gestuurd kan worden? Beschrijf wat u hier heeft omschreven evtl. in het engels en wacht de verdere instructies af......misschien ziet u details op de foto, dat het ook niet uw auto kan zijn?

Op de achterzijde van een Landkreis Bescheid van een Landrat, kunt u tevens invullen, dat u niet accoord gaat, niet de bestuurder was en niet gaat betalen en waarom niet.

U zult in ieder geval snel moeten antwoorden.

edrick3
door edrick3 - Apr 28, 2015 om 17:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@hänschen klein,

.....Beschrijf wat u hier heeft omschreven evtl. in het engels .....
Zou Duits niet handiger zijn? ;-)

aurora1
door aurora1 - Apr 28, 2015 om 17:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens klik hier en klik hier.
Als u op geen enkele manier kunt bewijzen dat uw auto ten tijde van de boete/foto niet op die plaats was lijkt het mij wel erg lastig worden om gelijk te krijgen.

hansje klein
door hansje klein - Apr 28, 2015 om 17:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

[quote=edrick3 schreef op dinsdag 28 apr 2015, 17:34]@hänschen klein,

.....Beschrijf wat u hier heeft omschreven evtl. in het engels .....
Zou Duits niet handiger zijn? ;-)

Nederlands zou nog handiger zijn, maar dat kan alleen geprobeerd worden in de grensstreek. Duits JA, maar indien niet toegepast kan worden door gebrek aan taalkennis....blijft uiteindelijk de taal engels.

eg
door egoosse - Apr 28, 2015 om 18:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie ideeën. De brief die ik heb ontvangen is ook in het Nederlands opgesteld. Vond ik ook al iets vreemd, als de boete uit Duitsland komt overigens. Maar denk verder dat een reactie in het Duits het beste zal werken.
Toch blijf ik het raar vinden dat je zomaar van iets beschuldigd kan worden zonder dat je er ook maar iets mee te maken hebt.
En er zijn totaal geen details te zien op de foto. Alleen dus een hoofd van een man met baard.

eg
door egoosse - Apr 28, 2015 om 18:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou eventueel nog kunnen vragen of ze ook een foto van de hele auto hebben. Inclusief kenteken.
In Nederland is dat volgens mij wel mogelijk om op te vragen.

edrick3
door edrick3 - Apr 28, 2015 om 18:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Weet je wel zeker dat het geen nepbrief is?

gompy2
door gompy2 - Apr 28, 2015 om 18:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Vermoedelijk zijn je kentekenplaten vervalst en op een andere of gelijksoortige auto geplaatst.
Laat ze maar eens een volledige foto opsturen indien aanwezig, dat kun je opnemen in je verweer.

aurora1
door aurora1 - Apr 28, 2015 om 18:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt dus gewoon in Nederlands reageren. De Nederlandse en de Duitse politie werken vaak samen, dus misschien zitten daar dan wel een paar Nederlandse dienders.

door 1953 - Apr 28, 2015 om 21:52
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Vermoed dat u een pootje wordt gelicht door een criminele organisatie.

Waar werd de vermeende overtreding gepleegd?

pino123
door pino123 - Apr 28, 2015 om 22:31
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=1953 schreef op dinsdag 28 apr 2015, 21:52]Vermoed dat u een pootje wordt gelicht door een criminele organisatie.

Waar werd de vermeende overtreding gepleegd?

Maakt het uit waar de overtreding werd gepleegd als TS er niet in zat? TS heeft contact opgenomen met CJIB en politie, zullen die niet de verschillen zien?

U mag vermoeden tot u een ons weegt, brengt TS nergens....

hansje klein
door hansje klein - Apr 28, 2015 om 23:29
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Moeilijk om de case verder te beoordelen, maar ik heb een boetebrief in het duits, met een duidelijke afzender, een casenummer en een telefoonnummer met de naam van een medewerker erop. Bijgevoegd zijn twee foto´s. Eén van de gehele auto met kenteken en een vergroting van de bestuurder. Het gaat daarbij om een snelheidsovertreding.

Zonder verdere details blijf ik erbij, vul het formulier op de achterkant in of schrijf een brief waarin je de feiten opsomt, duidelijk aangeeft, dat je niet gaat betalen en wacht het verder af......

Criminele activiteiten van niet bestaande ambtenaren, dubbele gestolen of nagemaakte kentekenplaten enz.......allemaal al eens voorgekomen en dat is ook in Duitsland een voorkomend feit! Zolang je niet de gefotografeerde bent.....en de auto niet hebt uitgeleend, zal de tegenpartij met nog meer bewijs moeten komen.

h.
door h.terpstra - Apr 29, 2015 om 00:35
202 Antwoorden / 1 Vragen

Hanschen Klein heeft volkomen gelijk.

In tegenstelling tot Nederland kun je in Duitsland alleen bekeurd worden als de bestuurder
op de foto staat.
Ook in Nederland ken ik een drietal gevallen die wel konden bewijzen waar ze zelf waren, maar niet de auto. Die zaken zijn afgeketst.
E. Goosse, volg de lijn van mr. Klein.
Laat de eiser maar bewijzen dat u of uw partner in de auto zat.
Haal ook even als dat nog nodig mocht blijken in verweer het stuk uit de Telegraaf van afgelopen week aan. Een Poolse klokkenluider geeft al tien jaar aan dat er op grootschalige wijze met kentekenbewijzen gefraudeerd wordt met import in Polen.
Dat de Nederlandse en Poolse justitie daar geen enkele actie onderneemt is feit.!!!
Maar ja, de "top" van de Nederlandse politie kan niet begrijpend lezen. Het is dus niet nodig dat een agent bij zijn aanstelling zou kunnen lezen en schrijven in het Nederlands.
Hier werd gesproken over Duits ; Engels; en Nederlands. Grijp uw kans. Schrijf in uw moedertaal Nederlands. Maak je minder fouten waar misbruik van gemaakt gaat worden.
Binnenkort moet het in het Arabisch, anders kan meneer agent het niet lezen.
Ik wens een ieder sterkte en inzicht,
Groet, Henk Terpstra

sw
door swat1500 - Apr 29, 2015 om 01:56
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Binnen het Schengen gebied behoren de justitiële autoriteiten u aan te schrijven in een taal die u geacht wordt te kunnen begrijpen. Vandaar dat de brief dus in het Nederlands is.
Om onder de boete uit te komen en niet onaangenaam verrast te worden bij een bezoek aan Duitsland in de toekomst dient u dus bewaar aan te tekenen tegen de u opgelegde boete.
Doet u dat niet dan zit u aan de boete vast. Duitsland kan dan Nederland verzoeken de boete te innen. U kunt tegen het innen van de boete door Nederland niet in beroep gaan. Dat kan alleen in het land die de boete heeft opgelegd en conform de aldaar geldende regels.
In tegenstelling tot Nederland kent Duitsland geen kenteken aansprakelijkheid maar gaat er van uit dat als de kentekenhouder geen bezwaar maakt deze de bestuurder is geweest.
Uw beroep moet dus inhouden dat u niet de persoon bent op de foto en u geen idee hebt wie de persoon op de foto wel is aangezien uw auto op die dag en tijdstip zich niet in Duitsland bevond. Een getuige die kan verklaren dat uw auto kort voor of na het constateren van de overtreding bij u in Nederland bevond, zou wel fijn zijn.

hansje klein
door hansje klein - Apr 29, 2015 om 09:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

meer informatie:

n einem Bußgeldverfahren erhalten Sie per Post, in der Regel erst einige Wochen nach dem Tattag, einen sogenannten Anhörungsbogen. Mit diesem Anhörungsbogen wird Ihnen der konkrete Tatvorwurf mitgeteilt und die Gelegenheit eröffnet sich dazu zu äußern. Als Betroffener sind Sie jedoch nicht verpflichtet eine Stellungnahme zu dem benannten Verstoß abzugeben und damit an Ihrer eigenen Rechtsverfolgung mitzuwirken. Vielmehr ist es ratsam, keine Angaben zur Sache zu machen, da Ihnen der Erkenntnisstand der ermittelnden Behörde nicht bekannt ist. Nur die Einsicht in Ihre Bußgeldakte kann hier für Klarheit sorgen.
Die im Anhörungsbogen zumeist gesetzte Frist von einer Woche zur Abgabe einer Stellungnahme können Sie ohne Bedenken überziehen. Sie haben auch noch nach Ablauf der Wochenfrist die Möglichkeit sich zu dem erhobenen Tatvorwurf zu äußern. Allerdings müssen Sie dann damit rechnen, dass die zuständige Behörde weiter ermittelt und Ihnen, mit einer gewissen Zeitverzögerung, ein entsprechender Bußgeldbescheid zugestellt wird.

ku
door kujer - Apr 29, 2015 om 11:40
22 Antwoorden / 2 Vragen

Beste,

Vreemd, uit ervaring kan ik mede delen dat er bij een Duitse boete een print zit van de gemaakte foto hier op staan normaliter:

- bestuurder duidelijk waarneembaar
- kentekenplaat uit vergroot en goed zichtbaar op de print

Dit lijkt een doorstuuractie van?? Zou kort en bondig reageren als u wel denkt dat het "von der Polizei" komt!

1paul
door 1paul - Apr 29, 2015 om 11:48
3132 Antwoorden / 0 Vragen

als ik u was zou ik eerst eens gaan controleren of het bankrekeningnummer wel klopt met justitie in duitsland, denk dat u opgelicht word, foto zonder kenteken kan al helemaal niet...

mocht het allemaal in orde zijn dan bezwaar aantekenen en wel in het nederlands...

labren
door labren - Apr 29, 2015 om 12:05
862 Antwoorden / 0 Vragen

weet je wel zeker dat je niet opgelicht wordt !!!!! in iedergeval niet betalen

bl
door blondiebregje - Apr 29, 2015 om 12:10
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben het met 1paul eens, zou eerst eens alles goed controleren! Ik weet uit ervaring dat de politie ook weinig energie in zulke zaken steekt helaas! Dus ga zoveel mogelijk zelf op onderzoek uit en niet zomaar betalen, ga eventueel uw eigen bank vragen of zij het banknummer kunnen controleren van wie het is.

mo
door mof - Apr 29, 2015 om 12:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb zelf meer dan tien jaar in Duitsland gewoond.

In Duitsland krijgt de bestuurder de boete, daarom wordt altijd van de voorkant geflitst. Als u niet op de foto staat hoeft u niet te betalen. Wat u kunt doen: contact opnemen met de desbetreffend Officier van Justitie in Duitsland (Staatsanwalt, of zijn kantoor Staatsanwaltschaft) en aantonen dat u op dat moment niet de auto bestuurde. Dus met legitimatie en evt. bewijs dat u niet in Duitsland was. DAn bent u klaar.

In Nederland gaat de boete naar diegene op wiens naam de auto staat. Die moet dan maar zien het geld weer van de daadwerkelijke bestuurder terug te krijgen.
Goedbeschouwd heeft u dus eerder geluk dan pech dat u in Duitsland bent gefotografeerd!

mo
door mof - Apr 29, 2015 om 12:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=h.terpstra schreef op woensdag 29 apr 2015, 00:35]Hanschen Klein heeft volkomen gelijk.

In tegenstelling tot Nederland kun je in Duitsland alleen bekeurd worden als de bestuurder
op de foto staat.
Ook in Nederland ken ik een drietal gevallen die wel konden bewijzen waar ze zelf waren, maar niet de auto. Die zaken zijn afgeketst.
E. Goosse, volg de lijn van mr. Klein.
Laat de eiser maar bewijzen dat u of uw partner in de auto zat.
Haal ook even als dat nog nodig mocht blijken in verweer het stuk uit de Telegraaf van afgelopen week aan. Een Poolse klokkenluider geeft al tien jaar aan dat er op grootschalige wijze met kentekenbewijzen gefraudeerd wordt met import in Polen.
Dat de Nederlandse en Poolse justitie daar geen enkele actie onderneemt is feit.!!!
Maar ja, de "top" van de Nederlandse politie kan niet begrijpend lezen. Het is dus niet nodig dat een agent bij zijn aanstelling zou kunnen lezen en schrijven in het Nederlands.
Hier werd gesproken over Duits ; Engels; en Nederlands. Grijp uw kans. Schrijf in uw moedertaal Nederlands. Maak je minder fouten waar misbruik van gemaakt gaat worden.
Binnenkort moet het in het Arabisch, anders kan meneer agent het niet lezen.
Ik wens een ieder sterkte en inzicht,
Groet, Henk Terpstra

mo
door mof - Apr 29, 2015 om 12:38
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, nou, dat kan wel wat minder nationalistisch he! We zitten niet meer in de jaren veertig.

adriaan2
door adriaan2 - Apr 29, 2015 om 13:40
104 Antwoorden / 0 Vragen

Ik krijg het idee dat hier een of andere fraudeur achter zit. Niet geschoten is altijd mis denkt hij dan. Maar boete's uit het buitenland komen toch gewoon via CJB Leeuwarden? Indien de brief niet van het CJB komt ga er dan maar van uit date het geen echte is. Ga het eerst maar eens na en trek anders de stoute schoenen aan en ga naar een politiebureau ergens in de grensstreek.
Ga alleen niet met de eigen auto.

pino123
door pino123 - Apr 29, 2015 om 13:46
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat ik denk dat het geval is, is dat er iemand met dezelfde kentekenplaten in Duitsland heeft gereden. Belangrijk bij je verweer is de auto waarin je rijdt. Kleur, model etc, Alleen hiermee kan je al aantonen dat jezelf niet in de auto zat en de auto zonder de daarbij behorende kentekenplaten rondrijdt. Hierna is het niet mee jou probleem, let wel, neem wel je bezwwarschrift etc.mee ind eauto als je naar Duitsland gaat.

@Henk Terpstra, je laatste opmerking slaat kant nog wal en voegt niets toe aan de vraagstelling

marijke77
door marijke77 - Apr 29, 2015 om 16:26
158 Antwoorden / 3 Vragen

In Duitsland krijgt de persoon een boeten en moet dan op de foto staan, als je kunt bewijzen dat jij niet op de foto staat hoef je die boete ook niet te betalen, een motorrijder moet ook altijd aangehouden worden want van hem/haar is geen foto.

sw
door swat1500 - Apr 29, 2015 om 23:25
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Het cjib gaat de buitenlandse boete pas innen als daar geen beroep meer tegen open staat. Alle aanschrijvingen daarvoor geschieden door de buitenlandse instantie.

Niet reageren is GEEN optie want dan blijft de boete op uw naam staan. Ook in Duitsland geld een verplichting om de daadwerkelijke bestuurder bekend te maken en via de foto wordt u dat gemakkelijk gemaakt. Wordt de bestuurder niet bekend gemaakt dan krijgt men daar een boete voor.

door 1953 - Apr 30, 2015 om 00:13
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pino123 schreef op dinsdag 28 apr 2015, 22:31][quote=1953 schreef op dinsdag 28 apr 2015, 21:52]Vermoed dat u een pootje wordt gelicht door een criminele organisatie.

Waar werd de vermeende overtreding gepleegd?

Maakt het uit waar de overtreding werd gepleegd als TS er niet in zat? TS heeft contact opgenomen met CJIB en politie, zullen die niet de verschillen zien?

U mag vermoeden tot u een ons weegt, brengt TS nergens....

De Duitse politie (Landespolizei/Bundespolizei) vraagt de gegevens op bij het RDW, dat gebeurt ook in België daar de federale of lokale politie gegevens uitwisselt.

CJIB noch de nationale politie heeft hier niets mee van doen.

Wat voor ts niet duidelijk is om wat voor voertuig het gaat en de kleur daarvan is. Er zouden valse of gestolen kentekenplaten op de vermeende voertuig kunnen hebben gezeten. Iniedergeval is het wel duidelijk dat er geen staandehouding is geweest zijdens de Duitse politie. In Duitsland wordt geflitst in de rijrichting tegemoetkomend.

hansje klein
door hansje klein - Apr 30, 2015 om 10:04
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@egoosse

Misschien kunt/wilt u ons aangeven wie de afzender van uw post is? Waarschijnlijk kunnen daar conclusies uit getrokken worden welke organisatie u geflitst heeft? en of dat een geautoriseerde organisatie of een crimineel is?