tw
door tweedoggen May 8, 2007 om 20:25
Geldzaken & recht

Wat is de eind datum van de schuldsanering

mijn vraag is, ik ben in juni 2001 via de rechter in de schuldsanering gekomen en  was hier uit in juni 2004.wat moet dan de einddatum zijn voor in bkr in tiel dat alles betaald is. wanneer zijn mijn 5 jaar nu om in 2006 0f 2009 wie weet hier een antwoord op want  bij mij staan verschillende datums op. bij toeval vorig jaar ben ik er achter gekomen dat er nog twee open stonden en daar ben ik toen zelf achteraan gegaan dat er een eind datum bij moest staan en daar hebben ze me die van 2006 in gevuld dus heb ik nog eens 5 jaar erbij in toetaal dus 10 jaar ik wordt hier helemaal gek van wie heeft er voor mij een duidelijk antwoord op

36229 23 Rapporteer

stacey
door stacey - May 8, 2007 om 20:55
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Lees even hier ( ongeveer halverwege pagina) ;

Registratie bij BKR na beëindiging schuldsanering

Nr. 28, November 2002

Groetjes,

ro
door ronny530 - May 8, 2007 om 22:04
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Elke Ex gesaneerde wsnp dus wil dat die bkr er af gaat logisch toch maar de codering blijft tot 5 jaar na einde staan. Voor de veiligheid van verstrekkers van kredieten maar ook voor u. Een schone lei betekend niet dat u geen schulden meer heeft. Moreel ben u verplicht deze alsnog te voldoen. Enkel de schulden zijn door de schone lei niet opeisbaar maar ze bestaan nog wel. Dus de bkr toets geeft een code af dat u welliswaar kredietwaardig kunt zijn maar het betalingsverleden heeft geleid tot een sanering. In deze de uiterste vorm de wsnp. Er is geen enkele kredietinstelling die u ook maar een euro zou lenen. Dat is maar goed ook want u wil wel weer geld lenen als ik dat zo uit uw vraag lees.

Ronny.

nowhere
door nowhere - May 8, 2007 om 22:49
127 Antwoorden / 1 Vragen

De periode van 5 jaar gaat in nadat het probleem (de schuld) is opgelost. De notering verdwijnt dus per 2009.

tw
door tweedoggen - May 8, 2007 om 23:01
3 Antwoorden / 1 Vragen

hiebij wil ik je bedanken voor deze site je hebt ons goed geholpen.

tw
door tweedoggen - May 8, 2007 om 23:02
3 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor je antwoordt.

tw
door tweedoggen - May 8, 2007 om 23:03
3 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt voor je antwoordt.

nowhere
door nowhere - May 8, 2007 om 23:33
127 Antwoorden / 1 Vragen

ronny530: "Dat is maar goed ook want u wil wel weer geld lenen als ik dat zo uit uw vraag lees."

Hoeft niet, ook voor bijvoorbeeld een mobiel abonnement ligt een negatieve codring in de weg. Uiteraard is het voor ons onmogelijk iets te zeggen over de situatie, iemand kan ook compleet buiten eigen oorzaak om in de WSNP terecht komen. Als daar geen sprake van is hoop ik dat tweedoggen iets van de situatie geleerd heeft en zichzelf niet opnieuw in de schulden zal steken. Zoek hulp als het mis gaat of dreigt te gaan! Bovendien krijg je een WSNP maar één keer, blijft over een nog veel zwaarder faillisement.

roker
door roker - May 11, 2007 om 13:16
7 Antwoorden / 8 Vragen

Het was al bekend dat registraties bij BKR vijf jaar na beëindiging van de overeenkomst verwijderd worden door BKR. Maar hoe zit het nu precies wanneer mensen in de Wsnp gezeten hebben en deze geëindigd is met een schone lei? En wat als de Wsnp op een andere wijze eindigt?

Bij BKR is niet bekend dat een schuldenaar in de Wsnp zit; deze gegevens worden niet in het register opgenomen. Registraties worden dus niet direct verwijderd op het moment dat de overeenkomst is beëindigd. Zij kennen een bewaartermijn van vijf jaar. Deze termijn geldt ook als iemand de Wsnp succesvol heeft doorlopen, afgesloten heeft met een schone lei en daarmee de overeenkomsten zijn beëindigd. Gedurende de genoemde bewaartermijn van vijf jaar is zichtbaar dat de overeenkomsten zijn beëindigd en dat de schuldenaar niet meer hoeft af te betalen. De beëindiging wordt aangegeven met een einddatum. Er wordt niet geregistreerd dat de betreffende persoon in de Wsnp heeft gezeten en dat er een schone lei is verleend.

Wanneer er binnen de Wsnp een akkoord is aangeboden (met finale kwijting) en deze door de rechtbank is gehomologeerd, wordt tezamen met de einddatum een code (3) geregistreerd. Dit gebeurt alleen als door de schuldeiser een bedrag van € 250,- of meer is afgeboekt.

Voor kredietverleners geldt dat zij verplicht zijn wijzigingen in overeenkomsten binnen vier weken door te geven aan BKR. Dit geldt ook voor wijzigingen naar aanleiding van het succesvol afronden van de Wsnp. De schuldenaar kan zelf controleren of dit is gebeurd door zijn eigen gegevens bij BKR op te vragen. Hiervoor kan men terecht bij elke willekeurige bank in Nederland. Bij de bank kan een aanvraagformulier worden ingevuld. Men dient zich te legitimeren met een geldig legitimatiebewijs. Voor het inzien van de gegevens betaalt men € 4,50.

Stel dat de opgevraagde gegevens volgens de schuldenaar niet juist zijn, dan kan contact opgenomen worden met de kredietverlener bij wie het krediet was afgesloten. BKR kan namelijk alleen in opdracht van die kredietverlener gegevens wijzigen, niet op aangifte van een derde. Komt men er niet uit met de kredietverlener, dan kan het geschil voorgelegd worden aan de geschillen-commissie van BKR. Deze oordeelt of BKR en de kredietverlener zich hebben gehouden aan de BKR regels. Het bezwaar moet schriftelijk bij de commissie ingediend worden. Ook moet de schuldenaar schriftelijk kunnen aantonen dat hij zijn klacht eerder zonder succes heeft voorgelegd aan de kredietverlener of aan BKR. Voor het in behandeling nemen van het bezwaarschrift wordt € 22,50 in rekening gebracht.
Meer informatie is te vinden op www.bkr.nl. BKR

wi
door willemdriver - Oct 25, 2013 om 00:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vraag me af waarom je het zo belangrijk vindt om de BKR registratie ongedaan te maken. Zoiets is m.i. alleen relevant als je een nieuwe lening wilt aangaan. Ik heb zelf zojuist de wsnp met een schone lei beëindigt, en ik zou allesbehalve weer nieuwe financiele verplichtingen willen aangaan!

tijger1
door tijger1 - Oct 25, 2013 om 10:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@willemdriver

U zult van de Ts echt geen antwoord krijgen. Het topic is al meer dan zes jaar oud.

ba
door bassie26 - Jul 16, 2014 om 15:50
5 Antwoorden / 0 Vragen

ik zit met hetzelfde probleem, heb tot 2011 in de wsnp gezeten, en bij de uitspraak gehoord begint weer met een schone lei.

inmiddels verhuisd van zh naar gelderland, nieuw leven opgebouwd vorig jaar tijd om een huis te kopen, vaste baan ed, alles geregeld totdat ik te horen kreeg dat je nog 1,5 jaar bij bkr geregistreerd staat!!

nu zit je dus in een huurhuis van 1000 in de maand sociale huur kom je niet voor in aanmerking omdat je teveel verdiend en kopen lukt niet!

das toch niet mijn idee van beginnen met een schone lei

ro
door ron530 - Jul 16, 2014 om 17:21
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U staat inderdaad nu nog 1,5 jaar geregistreerd bij het BKR maar niet zo zeer als wanbetaler. U kunt wellicht advies bij een hypotheek verstrekker inwinnen want de schone lei verklaring is niet zo maar een papiertje daar heeft u wel iets voor moeten doen.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja de schuldeisers met de brokken laten zitten en zelf drie jaar op een houtje bijten.

En nu een hypotheek afsluiten?

ro
door ron530 - Jul 16, 2014 om 17:50
4084 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 16 jul 2014, 17:33]Ja de schuldeisers met de brokken laten zitten en zelf drie jaar op een houtje bijten.

En nu een hypotheek afsluiten?

@tijger1 zo makkelijk komt iemand niet in een WSNP traject, de rechter commissaris toetst de schulden en vooral hoe deze zijn ontstaan.

ba
door bassie26 - Jul 16, 2014 om 17:57
5 Antwoorden / 0 Vragen

Das weer iemand met een vooroordeel, je weet totaal niet wat ee gebeurd is. Maar wil het graag uitleggen aan tijger1.
Door oplichting in de schilden geraakt tot 3 jaar veroordeeld, na drie jaar zou mij het restant worden kwijtgescholden heb toen zelf aangegeven door te gaan tot de laatste cent is afbetaald!!!!! Denk na voordat je zomaar wat schrijft

ro
door ron530 - Jul 16, 2014 om 18:02
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik zou zeggen lees u eens in. U heeft een apert onjuist beeld van mensen die buiten hun schuld in de problemen zijn gekomen. Zullen we er maar geen discussie van maken want daar is niemand mee geholpen.

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, toch mooi dat u alles hebt afbetaald? En dat wordt ook geregistreerd bij het BKR. Zoals daar zoveel zaken geregistreerd zijn.

Niemand hier komt ook door eigen toedoen in de schuldsanering, geloof ik. ;-)

ba
door bassie26 - Jul 16, 2014 om 18:04
5 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ron530 schreef op woensdag 16 jul 2014, 18:02]Ik zou zeggen lees u eens in. U heeft een apert onjuist beeld van mensen die buiten hun schuld in de problemen zijn gekomen. Zullen we er maar geen discussie van maken want daar is niemand mee geholpen.

Lijkt me verstandig

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Helaas is het overgrote deel van de mensen die in de schuldsanering komen daar zelf volledig debet aan. Daar hoef ik mij niet voor in te lezen.

Zie er genoeg om mij heen.

ba
door bassie26 - Jul 16, 2014 om 19:14
5 Antwoorden / 0 Vragen

dat zal best, maar das niet in alle gevallen zo.

maargoed daar ging het hier niet om, het gaat erom dat er word gezegd bij de uitspraak(NA daadwerkelijk alles betaald te hebben) dat je met een schone lei begint.

er word dus niet gezegd dat er nog een registratie blijft staan bij het bkr.

en in mijn geval heeft niemand hier baat bij om mij tegen te houden om een hypotheek te nemen 1000 euro aan huur is toch zonde van je geld als ik dat aan een hypotheek had kunnen aflossen.

voordat er hierop gezegd word zoek een goedkopere huurwoning, tja dat gaat dus niet sociale huur kom je niet voor in aanmerking omdat je 1900 euro per jaar teveel verdiend. en in gelderland zijn de huren van particuliere woningen nou eenmaal erg hoog mits je op een recreatiepark gaat zitten maargoed daar mag je weer niet permanent wonen.

die registratie slaat dan nergens op, want NU krijg ik geen hypotheek maar straks over 1,5 jaar wel!

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 19:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een registratie stelt niets voor, het gaat om de aantekening erbij. Iedereen die bijvoorbeeld met zijn bank afspreekt dat hij € 1.000 rood mag staan, wordt geregistreerd bij het BKR.

Ook iedereen die bv gewoon een lening heeft gehad en klaar met betalen is, blijft nog vijf jaar geregistreerd staan daar.

Dus dat maakt niets uit.

ba
door bassie26 - Jul 16, 2014 om 19:22
5 Antwoorden / 0 Vragen

ja oke, het probleem was dat er bij twee een a 3 codering bij stond houd in bedrag van 250 euro of meer afgeboekt van het schuldbedrag, nou dat klopt want alles is afgelost, maar de codering bijft wel staan!

tijger1
door tijger1 - Jul 16, 2014 om 20:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als alles is afgelost, kunt u van de schuldeiser eisen, dat dat doorgegeven wordt aan het BKR. kijk op de site van BKR hoe te handelen, als zij dat niet doen.